Liigan status muuttuu viralliseksi joukkueitten Suomenmestaruuskisoiksi. Eli SM-Liiga palaa muutaman vuoden tauon jälkeen takaisin.
Ylin päätäntävalta on näin pelintekijöillä. SM-statuksen vuoksi pelintekijät pidättävät oikeuden tähän. Mikko ja Janne antavat riitatilanteissa, lopullisen päätöksen. Huom!!! vain siinä tapauksessa, jollei liiganeuvosto pääsisi
demokraattiseen päätökseen, mitenkään riita- tai epäselvien tilanteiden osalta. He eivät myöskään tule pelaamaan missään joukkueissa.
Yleisellä foorumilla vallitsee nollatoleranssi yhä edelleen. SM-liigan järjestäjälle Salkille voi ainoastaan lähettää yv:nä! otsasuonitykytys kirjoituksia,jos hermot
menee kireelle. Yleisellä tulee heti bannit.Parempi että edes joku ottaa avautumiset vastaan.
Seuraavaksi pitkä litania sääntöjä.Tarkoitukseni oli korostaa runkosarjan jokaisen pelin merkitystä.Joten tulee yksi välierä,jonka pelaavat 3,4,5 :ksi sijoittuneet joukkueet runkosarjan päättyessä.
SM-liiga 2015-2016 –säännöt
1. Kilpailun nimi, kilpailun johto
SM-Liiga on vain suomalaisille joukkueille.
Järjestäjänä toimii: Salkki, joukkue: Procyon II.
Suurin osa SM-Liigan päätöksistä tehdään liiganeuvostossa, joka koostuu joukkueiden
kapteeneista/joukkueen nimeämistä henkilöistä.
Ylituomareina toimivat pelintekijät Mikko Happo sekä Janne Olkkonen
SM-Liigan tulostenlaskennasta vastaa Salkki ja hänen estyessään Hauenleuka
2. Pelimuoto
Pelimuoto on joukkuekilpailu. Kolme eri joukkuetta pelaavat samaan aikaan jäällä.
Yhdestä joukkueesta jäällä saa olla maksimissaan kahdeksan pelaajaa.
SM-Liiga koostuu runkosarjasta, välierästä ja finaalista.
Yksi peli koostuu kolmesta erästä, jotka kestävät 30 minuuttia.
Jokainen joukkue valitsee yhden pelattavan vesistön.
Yksittäisen vesistön voi valita joukkue vain kerran runkosarjassa.
Saman vesistön saa valita pelattavaksi ,
joka ollaan jo pelattu aikaisemmin samassa pelissä,edellyttäen että sen vesistönkiintiö joukkueella ei ole käytetty.
Seuraavan pelattavan vesistön ilmoitetaan heti erän loputtua tai jo mieluiten 5 min ennen pelattavan erän loppua.
Taukoaika alkaa ilmoituksesta.
Pelkkä hauki tai kuha kisamuotoa ei käytetä tulevassa SM-Liigassa.
3. Liiganeuvosto
Kauden 15 -16 -neuvoston muodostaa kauden liigajoukkueet. Yksi henkilö kustakin
joukkueesta, joka on joukkueen kapteeni. Heidän estyessään voi olla korvaava
edustaja, esimerkiksi varakapteeni.
Liiganeuvosto kokoontuu erikseen sovittuun aikaan SM-Liigahostissa.
4. Joukkueiden ja otteluiden määrä
SM-Liigan joukkuemäärä määräytyy ilmoittautuneiden joukkueiden perusteella.
Järjestäjä yhdessä neuvoston kanssa kokoontuu ennen liigan alkua.
Liiganeuvoston käsittelyssä säännöt vahvistetaan yksinkertaisella
enemmistöllä. Tasatilanteessa järjestäjän ääni ratkaisee.
Runkosarjan otteluiden määrä määräytyy joukkueiden määrän perusteella.
Yhden peliviikon aikana joukkueilla on yksi peli, mutta välierä vaiheessa on
mahdollista myös sovitusti järjestää kaksi peliä per viikko.
4.1. Pelaajien lukumäärä ja pelaajavaihdot
Pelaajia joukkuekohtaisesti maksimissaan kahdeksan, minimimäärää ei ole.
Pelaajia saa ottaa jäälle lisää erän aikana jos pelaavalla joukkuella oli alimiehitys jo erän alkaessa.
Pelaajia voi vaihtaa erien välissä.
Jos pelaaja tippuu kesken erän, kyseinen pelaaja voi palata takaisin, mutta
uudella pelaajalla ei korvata kesken pelin pudonnutta.
Kapteeni päättää peliin ja eriin osallistujat. Pelaajia saa
vaihtaa erien välillä.
4.2. Pelaajamateriaali ja värväys
Liigajoukkueet käyttävät peleissään vain oman joukkueensa pelaajia.
Toisen joukkueen jäsen ei voi korvata hetkellisesti toisen joukkueen
pelaajavajetta.
Siirtoajan päättymisen jälkeen joukkueeseen liittyneet pelaajat eivät saa pelata
jatkopeleissä. Siirtoaika päättyy 31.12.2015.
Ne henkilöt jotka ovat saaneet ikuiset bannit foorumille huijauksen tai käytöksen vuoksi,eivät saa pelata missään joukkueessa.
4.3. Pelaajat, jotka eivät osallistu erään
Ylimääräiset pelaajat poistuvat pelattavan vesistön hostilta ennen pelin alkua.
Tauoilla voi liittyä takaisin.Aulaan voi tulla jos pelaavat joukkueet sen keskenään sallivat,aulassa olevilta yleisen chatin käyttö kielletty
5. Runkosarja
Runkosarjan muoto määräytyy ilmoittautuneiden joukkueiden määrän perusteella.
Runkosarjan voittajat sekä toiselle sijalle sijoittunut joukkue menevät suoraan finaaliin.
Tasatilanteessa joukkueiden sijoitus runkosarjassa lopullisesti muodostuu seuraavasti:
1) 2-pisteen voitot
2) Eräpisteitten määrä
3) Niiden ottelujen pisteet joissa molemmat joukkueet ovat olleet
6. Välierä
Pelattavan välierän voittaja menee finaaliin.
Välierän otteluiden joukkuekoostumus muodostuu runkosarjan perusteella. Välierän
muodostaa runkosarjan 3. 4. ja 5.
Tasatilanteessa otetaan niiden joukkueiden välinen jatkoerä, jotka ovat
tasapisteissä. Valitsijajoukkue määräytyy runkosarjan perusteella.
Paremman sijoituksen runkosarjassa saavuttanut joukkue saa valita jatkoerävesistön.
Saman vesistön saa valita jonka ollaan jo pelattu välierässä
7. Finaali
Finaali pelataan kahtena eri pelinä.Ensimmäisestä pelistä putoaa vähiten pisteitä saanut ja saa pronssi sijan.
Kaikki vesistöt ovat valittavana ja saa valita jo pelatun vesistön.
Toisessa finaalissa on yksi pakollinen vesistö ja yksi omavalinnainen kummallakin joukkueella.
Finaalin voittaja on Suomenmestari ja toiseksi saa hopesijan.
Kaikki vesistöt valittavana.
8. Pisteytys ja tasatilanne
Erien pisteytys on seuraava: 14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Suurimman kalan saanut
1 piste.
Mikäli kaksi pelaajaa on vesistön lopputuloksissa tasoissa (mm. kpl-kisat),
korkeammalle sijoittuu se, jolla on suurempi kala.
Erän voittajajoukkue saa 2 pistettä, toinen 1 pisteen kolmas 0 pistettä.
Mikäli loppupisteet ovat samat,saa molemmat saman pistemäärän.
9. Käytettävät vesistöt, lähtöpaikat ja pelin versio
SM-Liigassa käytetään kaikkia pelin vesistöjä.
Mikäli vesistössä on useita lähtöpaikkoja, vesistön valitsijajoukkue ilmoittaa
lähtöpaikan, jota käytetään.
SM-Liigassa käytetään PP2-pelin uusinta versiota. Mikäli uusi versio ilmestyy
kesken liigan, pelataan loppuun uudella versiolla.
Pelaamiseen ei saa käyttää mitään sellaista ohjelmaa, mikä vaikuttaa Propilkki
2:n toimintoihin tai muuttaa niitä.
10. Otteluiden ajankohdat ja hostaaminen
SM-Liigassa vakiopelipäivä on sunnuntai.Poikkeuksena itsenäisyyspäivä,sen päivän peli pelataan Ti 08.12. Pelit alkavat 20.00
Ottelussa erät hostaa ensimmäisen pelin hostaava joukkue. Joukkueet voivat sopia
keskenään toisin, esim. hostiongelmien vuoksi.
Joukkueet päättävät keskenään, käytetäänkö ottelussa ns. ennätyshostia.
Hostaaja ei saa käyttää yleistä sekä yksityistä chattia.Poikkeuksena asiat jotka koskevat hostaamista.
11. Yhteyskatkokset
Pelaaja voi liittyä takaisin peliin yhteyskatkoksen jälkeen, korvaavaa pelaajaa
ei tule vesistöön.
Mikäli ottelun hostaajan yhteyden tai isomman sähkönkatkeamisen takia suuri osa pelaajista tippuu ulos,
pelataan vesistö uudelleen.Putoavien pelaajien määrä uusintaan on 3 pelaajaa samasta joukkueesta.
Jos tulee ilmi vilpillisiä putoamisia, jotka johtavat uusintapeliin, menettää kyseinen joukkue kaikki pisteet runkosarjassa.
12. Tulosten kirjaaminen ja lähetys
Kaikkien joukkueiden kapteenien on pidettävä playlog-toimintoa päällä. Myös
muille pelaajille tämä on suotavaa.
Hostaavan joukkueen on huolehdittava, että playlogit lähetetään mahdollisimman pian
ottelun jälkeen SM-Liiga sivulle.
13. Sääntöjen velvoittavuus
Kaikkien joukkueiden kapteenit hyväksyvät säännöt ilmoittautuessaan liigaan.
Kiistatilanteissa kilpailun johtaja tai kilpailun järjestäjä yhdessä
liiganeuvoston kanssa ratkaisee asian.
14.1. Käyttäytyminen otteluissa
Jokaisen pelaajan tulee pelissä käyttäytyä muita kunnioittaen ja välttää muiden
pelaajien häiritsemistä.
Pelin hostin pitäjällä on oikeus vaientaa mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja.
Ennen jokaista ottelua hostaajan on annettava vierasjoukkueen kapteenille/varakapteenille admin-oikeus.
Vierasjoukkueen kapteenilla on oikeus hiljentää mute-komennolla häiritsevästi viestivä pelaaja.
Huonosta käytöksestä voidaan asettaa rangaistus (pelikielto yms. ) liigan johdon toimesta.
14.2. Lokkiminen
Rangaistavaksi katsotaan avantojen poraaminen toisen pelaajan läheisyyteen,
mikäli onkimista avannossa ei tapahdu, tai reiällä ongitaan alle minuutin ajan.
Pelaaja saa tehdä ainoastaan kaksi reikää toisen läheisyyteen.Sen jälkeen poistuttava läheisyydestä pois.
Jos pelaajan tarkoitus on vaan vuorotellen käydä poraamassa reikiä vastustajan läheisyyteen.Siinä tapauksessa koskee samat rangaistukset kuin usean reijän poraaminen vastustajan läheisyyteen.
Lokkimisesta voidaan asettaa rangaistus häiritsevän pelaajalle, mikäli
todisteet häiritsemisestä löytyvät.
Todisteiksi kelpaavat screenshotit, joista käy ilmi pelaajan häiritsevä käytös.
Esim. ilmaisella irfanview-ohjelmalla onnistuu useiden
perättäisten ruutukaappauksien ottaminen yhdellä napilla.
Liigan johto voi asettaa rangaistuksen häirinneelle pelaajalle.
Ensimmäisestä yksittäisen pelaajan rikkeestä tulee varoitus.Toisesta 1:pelin ottelukielto sekä
kolmannesta joukkue menettää 2 pistettä.
15. Rangaistukset
Jokainen sääntörikkomus käsitellään erikseen liigan johdon toimesta.
Liiganeuvostossa yksinkertainen enemmistö riittää päätöksentekoon.
Liiganeuvoston äänestyksessä tasatilanteen sattuessa ylituomareitten mielipide ratkaisee.
Mahdollisia rangaistuksia ovat varoitukset, pelikielto, pistemenetykset, liigasta sulkeminen ja niin edelleen.
Myös mahdollisuus uusintaotteluihin on olemassa.
SM-liigan johdon sekä pelintekijöiden päätöksistä ei ole valitusoikeutta.Kaikenmuotoinen rasistinen,uhkaava,toista loukkaava esim: ulkoista habitusta tai vammaisuutta halventava kirjoitus yleisellä chatillä tai kohteena olevalle yksityisesti on armotta tekijälle, SM-Liigasta pois sulkeminen ja se myös koskee henkilökohtaista mestaruustaistoa.