Chat

Author Topic: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.  (Read 10215 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RoopeS

  • Posts: 1
    • View Profile
ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« on: August 31, 2015, 13:25:37 »
Elikkäs, nyt on tullut sellanen ongelma kun avaan propilkin niin kone alkaa pitämään ihme ujellusta.. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa? Ei ole musiikit mitkä ujeltaa ne toimii aivan normaalisti.. Eikä missään muussa pelissä kuuluu samaa ulinaa joten mikälie on nyt kyseessä?

Mikko_-Procyon-

  • Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • *****
  • Posts: 5136
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« Reply #1 on: August 31, 2015, 16:57:33 »
Prosessorin tai näytönohjaimen tuuletin siellä nostaa kierroksia, ihan normaalia tietokoneen toimintaa. Jos kyseessä on uusi ilmiö, niin voisi olla hyvä joskus ottaa vähän koppaa auki ja varovasti esim. paineilmalla suihkutella enimmät pölyt tuulettimista ja jäähdytyssiilistä pois. Tuo koneen sisäsiivous on suositeltavaa tehdä jopa kerran vuodessa, koska sitä pölyä kertyy sinne yllättävän nopeasti.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Täkypyydysmies

  • Guest
Vs: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« Reply #2 on: February 01, 2016, 03:22:55 »
Kaipaisin Janne Olkkosen (ohjelmoija) kommenttia tähän - ongelma liittyy LUULTAVASTI rajapintaan näytönohjaimen kanssa
Ei muuten ole kysymyksessä prossun tai näytönohjaimen tuulettimet - vaan ns. "coil whine" ongelma. Propilkki nostaa jo valikossa GPU loadin ~80%, eli joko:
1) pelissä ei ole rajoitettu fps / näytönohjaimen työtä, ottaa kaiken mehun irti näytönohjaimesta vaikka ei tarvitse (itsellä R9 390 8gb ddr5)
2) peli mainaa bitcoineja (salaliittoteoria / tsoukki / vitsi / läppä)

Nimittäin ei mikään softa (modernit pelit, näytönohjaimen "benchmarkkaus") aiheuta ininää kuten propilkki 2 - joku on mennyt pieleen viime versioiden optimoinneissa.

Eli eriasia tuo ininä ja se kun tuulettimet lähtee käyntiin - ei ole hyvin optimoitu versio 1.1 (viimeksi testasin 1.06 ja siinä ei ollut tätä ongelmaa)

Testatkaa:
1) Pidä taustalla esim. GPU-Z ohjelmaa, jolla näkee GPU load / lämmöt jne
2) Hostaa moninpeli / poistu pelistä ("haluatko poistua verkkopelistä?) - älä siis poistu verkkopelistä, vaan jätä se tilaan "haluatko poistua verkkopelistä? ja anna pelin olla taustalla ja katso GPU-Z:sta näytönohjaimen lämmöt / load.

Täkypyydysmies

  • Guest
Vs: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« Reply #3 on: February 01, 2016, 03:59:06 »
Jatkoa, en voi editoida edellistä viestiä vieraana (olisinpa tehnyt tunnukset).

Vaihtamalla eri resoluutiota / kokoruututila -yhdistelmiä ininä paheni ja GPU load (=näytönohjaimen kuormitus) hyppää pahimmillaan 94%.
Kyseessä ei ole siis prosessorin tai näytönohjaimen tuulettimien ääni.Tuulettimien ääni on verrattavissa pölynimuriin / lentokoneen nousuun - tuo korkea ininä taas riipii korvia.

Janne -Procyon-

  • Global Moderator
  • *****
  • Posts: 98
    • View Profile
Vs: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« Reply #4 on: February 01, 2016, 12:44:57 »
Itselläni pöytäkoneessa kyseinen ininä myös kuuluu, ei kovin kovaa, mutta kuultavasti. Ja on kuulunut aina ProPilkissä. Tämä johtuu siitä, ettei ruudunpiirtoa ole pelissä rajoitettu, joten piirtonopeus (fps) nousee paikkapaikoin todella korkeaksi, etenkin valikoissa, josta siis seuraa kyseinen ääni. Ruudunpäivitykseen liittyvä taajuus vuotaa emolevyllä jonnekin sopivaan paikkaan, jossa luultavimmin joku komponenetti alkaa "soida" audiotaajuudelle.

Yritin tätä asiaa parantaa tähän uuteen versioon 1.1, mutta johtuen pelin käyttämästä vanhasta DirectX versiosta, siitä seurasi muita ongelmia, joten en uskaltanut muuttanut oletustilannetta verrattuna edelliseen pelin versioon. Sen verran asialle on tehty, että juuri tätä varten Settings.dat:sta löytyy uusi asetus:

WaitForMonitorVerticalSync

Oletus on NO, mutta kun tuon vaihtaa asentoon YES, niin ruudunpäivitys rajoittuu 60 fps:ään.
Tästä seuraa se, että GPU:n kulutus putoaa (vinkuna loppuu), mutta CPU:n kuormitus hyppää yhden ytimen osalta 100%:iin, mikä omalla koneellani aiheuttaa prosessorituulettimen myötä pahempaa melua kuin ensimmäinen vaihtoehto. CPU:n kulutuksen kasvu tuossa tilanteessa on DirectX7:n puutteellisuudesta johtuva ongelma (tuli minulle yllätyksenä), kuten edellä mainitsin. Beta-testeissä oletusarvo tälle uudelle asetukselle oli aluksi YES, mutta kun useampi testaaja valitti myös lisääntyneestä ruudun nykimisestä, päätin laittaa asetuksen oletuksena pois päältä.

Mobiiliversiota ja Windows Storea varten tehdyssä DX11.x enginessä vastaavaa ongelmaa ei ole.

Joka tapauksessa ne, joilla kyseistä ongelmaa on, voivat tuota asetusta muuttaa. Sitä varten se on tehty. Toinen vaihtoehto on muuttaa Settings.dat:sta pelin prioriteettiä alaspäin, tämä vaikuttaa piirtonopeuteen ja sitä kautta ininään myös. Pelin prioriteetin vaikutus on kuitenkin riippuvainen järjestelmän "ajastimen tarkkuudesta", jota esimerkisi Google Chrome käy käynnissä ollessaan joskus säätämässä - Microsoftin ohjeiden vastasesti. Tästä siis seuraa, että mikäli pelin prioriteetti on joku muu kuin 1=high (oletus), niin esim Chromen käynnissäolo, voi vaikuttaa pelin ruudunpiirron nopeuteen. Prioriteettia pienentämällä saa kuitenkin sekä GPU:n että CPU:n kulutusta laskettua, ruudunpäivityksen sulavuuden kustannuksella tosin. Tässäkin taas tulee esille se, että asiat eivät ikinä ole niin yksinkertaisia kuin kuvittelisi.
« Last Edit: February 01, 2016, 14:39:46 by Janne -Procyon- »
- Janne Olkkonen-
 --Team Procyon--

Täkypyydysmies

  • Guest
Vs: ProPilkkin avatessa kone pitää ihmeellistä ääntä.
« Reply #5 on: February 01, 2016, 19:12:32 »
Kiitos Janne asiallisesta vastauksesta - toivottavasti en kuulostanut turhan kiittämättömältä.

Käyttöjärjestelmä - rajapinta - näytönohjain - (varsinkin kun ihimisillä on erilaisia kokoonpanoja) voi olla helvetillistä, kuinka auvoista olikaan aika kun puhuttiin 2D/3D -korteista erikseen.
Pitää muistaa jatkossa lukea nuo release notet ja settingsit hieman tarkemmin.
Nyt voin pelata rauhallisin mielin, ollut tässä hieman vainoharhainen tuon "uuden" kortin suhteen, varsinkin kun Crimson-ajurit voivat rikkoa näytönohjaimen.

Kiitos Janne + Mikko ja kireitä siimoja.

 



center>