Chat

Author Topic: kalaverkkoteline  (Read 23634 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vallu

• Guest
kalaverkkoteline
« on: November 05, 2015, 17:45:57 »
Heippa. Sitä on opeteltu verkkokalastusta. Hyvin sujuu, mutta minkälainen teline on hyvä verkon selvittämiseen? Monasti kala on myllännyt verkon solmuun ja pituusakselinsa ympäri moneen kertaan. Puikkarista otettava verkko irti ja sittenhän alkaa olemaan vaara sotkea itse lisää. Tänään paiskasin v....tuuspäissäni yhden verkon roskiin ku sotkin itse sitä lisää. Kohta on halvempaa hankkia kalat fileenä. Eli minä kaipaan vinkkiä kalaverkon selvittämiseen hyvää telinettä.

KonstaK

• Guest
Vs: kalaverkkoteline
« Reply #1 on: February 19, 2016, 21:53:21 »
Iltaa!

Mulla on mökillä laiturin päissä 2m korkeet putket, päissä hakaset. Niitten väliin verkot roikkumaan yläpaulasta niin saa nypittyä paskat ja selvitettyä krympyt.

SJ

• View Profile
« Reply #2 on: February 19, 2016, 23:29:58 »
Heippa. Sitä on opeteltu verkkokalastusta. Hyvin sujuu, mutta minkälainen teline on hyvä verkon selvittämiseen? Monasti kala on myllännyt verkon solmuun ja pituusakselinsa ympäri moneen kertaan. Puikkarista otettava verkko irti ja sittenhän alkaa olemaan vaara sotkea itse lisää. Tänään paiskasin v....tuuspäissäni yhden verkon roskiin ku sotkin itse sitä lisää. Kohta on halvempaa hankkia kalat fileenä. Eli minä kaipaan vinkkiä kalaverkon selvittämiseen hyvää telinettä.

Käytä verkkojen säilytyksessä vaikka 60l. saavia.

Vedät jonkun joko putken yli korkeudella pari meriä tai mattotelineen yli ne verkot sinne saaviin niin että toinen paula on toisella puolella saavia. Kun opit sen voit vetää ne köytenä sinne saaviin niin että alapaula kulkee tavallaa alimmaisena.

Suunnittellun jatan päihin valmiiksi uppoavaa köyttä/narua lippuja varten.

Sitten kun lasket niitä niin siihen köyden päähän lippu, ja annat mennä siitä saavista verkon suoraan veteen. Jos olet tehnyt sen oikein, niin koko laskun aikana ei siihen verkkoon tarvitse koskea.

Nosto samoin sinne saaviin. Kalat pois nostaessa esim. siiat lähtee helposti pois. Sotkeutuneet kalat päästelet sitten maissa kun vedät sen verkon jälleen sen putken tms yli. Ja siinä on helppo selvittää kalojen tekemät "pesät" pois.

Lisäksi kannattaa ostaa 3 x 5 m kevytpeitto, jonka päällä homma tehdään.
Nopeampaa, helpompaa ja säästää verkkoja. Jos veneen laita on rosoinen, niin siihen se kevytpeitto tms. reunan päälle jonka yli verkko lasketaan ja nostetaan.

Tai teetät / teet itse U-muotoisen haarukan putkesta n. 50mm halkaisija, johon varsi ja joku viritys jolla sen saat veneen laitaan kiinni. Verkko vedetään saaviin sen U läpi.
Säästää selkää ja verkkoa.
Ammattilaiskalastajan käyttämä tapa, tosin heillä on saavien tilalla säkit verkoille ja teline pussille.
Ammattilaisilla tarkoitan kalastajia jotka puhuu lenkeistä montako laskettu.
Lenkki on noin 20-30 verkkoa.

Ihan hyvä apu kotitarvekalastajallekkin silti.
« Last Edit: February 19, 2016, 23:31:58 by SJ »
SJ

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #3 on: February 23, 2016, 16:31:49 »
Itse selvitellyt verkkoa siten, että verkkokopin seinälle on lyöty tarpeellinen määrä nauloja, joihin yläpaulasta verkko roikkumaan. Siinä on ihan hyvä selvitellä, kunhan ei tuule kovin paljoa tai voi tulla lisää sotkuja.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

Jensenlo

• View Profile
« Reply #4 on: March 20, 2019, 07:06:51 »
Each of these stories may not be the same.

center>