Chat

Author Topic: Sininen vaapun selkävärinä  (Read 8292 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuhan kalastaja

• View Profile
Sininen vaapun selkävärinä
« on: November 19, 2016, 15:19:41 »
Moi,
Kalastan kuhaa uistellen eräällä Pirkanmaalaisella erittäin humuspitoisella järvellä. Järvi on matala. Kuha syö kyseisellä järvellä pääosin särkiä. Muikkua järvessä on todella vähän ja kuoretta ei yhtään. Olen ihmetellyt jo kauan sinisen värin ylivoimaa selkävärinä kyseisellä järvellä, koska sininen on kirkkaan veden väri. Varsinkin sini-hopea jesse(värikartan nro 7) on osoittautunut ylivoimaiseksi. Sininen on toiminut selkävärinä myös muiden värien, kuin hopean kanssa. Mistä tämä sinisen värin ylivoima selkävärinä saattaisi teidän mielestänne johtua? Kalastan kuhaa siis uistelemalla pääosin kesäiltoina. Myrskyisällä kelillä tai kaatosateella ei tule uisteltua. Kaikki vinkit ja omat kokemukset sinisestä selkävärinä  ovat tervetulleita.

mianka

• Säätäjä-ässä säätämässä
    • View Profile
Vs: Sininen vaapun selkävärinä
« Reply #1 on: November 30, 2017, 14:30:06 »
Vastailen nyt vähän vanhaan topikkiin, mutta...

Itse olen ollut huomaavinani, että esim. särjillä selän väritys vaihtelee järvikohtaisesti.
Joissakin järvissä särjen selkä on enempi vihertävään taittuva, joissakin rusehtavaan.
Joissakin järvissä selkä on lilahtava ja joissakin sinertävä. Tämä saattaa päteä myös
muihinkin ravintokaloihin. Liekö tällä tekemistä sinisen värin tehokkuuteen juuri sinun
kalastamassasi vesistössä, tiedä häntä.

center>