Chat

Author Topic: Sininen vaapun selkävärinä  (Read 16074 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuhan kalastaja

• View Profile
Sininen vaapun selkävärinä
« on: November 19, 2016, 15:56:32 »
Moi,
Kalastan kuhaa uistelemalla eräällä Pirkanmaalaisella todella humuspitoisella järvellä (järvessä paljon turvepölyä) järvi on matala (suurin syvyys alle 20m). Kuhat syövät kyseisellä järvellä pääosin särkiä. Muikkua on järvessä vain vähän ja kuoretta ei lainkaan. Minua on ihmetyttänyt jo pitkään sinisen ylivoima selkävärinä, vaikka sininen on kirkkaan veden väri. Sini-hopea jesse (värikartan nro 7) on osoittautunut lähes ylivoimaiseksi. Sininen on toiminut selkävärinä myös muiden värien kanssa. Mistä tämä sinisen ylivoima vaapun selkävärinä voisi teidän mielestänne johtua? Kalastan kuhaa siis uistelemalla. Uistelen yleensä kesäiltoina (joskus päivällä). Kaatosateella ja myrskyllä ei tule uisteltua. Uistelen kuhaa vain kesällä. Kaikki vinkit ja omat kokemukset sinisestä selkävärinä ovat tervetulleita

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Sininen vaapun selkävärinä
« Reply #1 on: November 20, 2016, 17:57:58 »
Entäs pilvisyyden ja lämpötilan merkitys? Itse olen sini-hopea kombolla saanut humus-järvistä hyvin, jos on a) aurinkoinen sää ja/tai b) kylmä vesi. Lämpimässä vedessä oranssi/keltainen ja esim. ahvenväri on noussut paremmaksi. Sateisinä päivinä neonkeltainen pohjaväri on selvästi parempi, sini-hopean jäädessä kauas taakse.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #2 on: November 21, 2016, 08:44:45 »
Entäs pilvisyyden ja lämpötilan merkitys? Itse olen sini-hopea kombolla saanut humus-järvistä hyvin, jos on a) aurinkoinen sää ja/tai b) kylmä vesi. Lämpimässä vedessä oranssi/keltainen ja esim. ahvenväri on noussut paremmaksi. Sateisinä päivinä neonkeltainen pohjaväri on selvästi parempi, sini-hopean jäädessä kauas taakse.

Olen saanut tällä sini-hopealla kalaa lämpötilan ollessa noin 20 astetta. Pilvisyydellä ei ole ollut merkitystä

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #3 on: November 21, 2016, 08:46:17 »

Olen saanut tällä sini-hopealla kalaa lämpötilan ollessa noin 20 astetta. Pilvisyydellä ei ole ollut merkitystä
Siis veden lämpötila oli silloin noin 20 ilma myös 20

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4 on: November 21, 2016, 09:21:59 »
Juu ei sillä etteikö sitä kalaa saisi, mutta teeppä vertailuja noina päivinä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #5 on: November 21, 2016, 11:07:08 »
Tässä vähän mietin...
Sininen väri näkyy harmaana jo pinnassa. Olisiko kysymys sittenkin kontrastista?

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #6 on: November 21, 2016, 19:54:13 »
savivellissä on toi sini-valko ollu aurikoisen kelin värinä toimivan olonen, sini-hopea jos vesi on oikein sameaa. kelta/hopea tai -valkoinen on yleensä toinen aloitusväri.

Se on kovin paljon järvestä ja päivästä kiinni mikä väri toimii, punakelta ja oranssiruskea on perstuntumalta sadekelin alotusvärit.

joskus toiminu kokomustakin, rapalan trout-väri on joskus ollu päivänpelastaja sadekelillä.

Ja sekin  huomattu että joskus vaappu tarvii raitoja kylkeen, raidaton samanlainen ja värinen saanu uida rauhassa. Toki uinnissa voi olla jotakin eroja mutta ei mitään omaan silmään näkyvää ollu...

Kokeilemalla selviää.

Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Kuhan kalastaja

• View Profile
« Reply #7 on: February 01, 2017, 09:15:04 »
savivellissä on toi sini-valko ollu aurikoisen kelin värinä toimivan olonen, sini-hopea jos vesi on oikein sameaa. kelta/hopea tai -valkoinen on yleensä toinen aloitusväri.

Se on kovin paljon järvestä ja päivästä kiinni mikä väri toimii, punakelta ja oranssiruskea on perstuntumalta sadekelin alotusvärit.

joskus toiminu kokomustakin, rapalan trout-väri on joskus ollu päivänpelastaja sadekelillä.

Ja sekin  huomattu että joskus vaappu tarvii raitoja kylkeen, raidaton samanlainen ja värinen saanu uida rauhassa. Toki uinnissa voi olla jotakin eroja mutta ei mitään omaan silmään näkyvää ollu...

Kokeilemalla selviää.
Onko järvessä, jossa kalastat järvilohia- tai taimenia? Tuli vaan mieleen, kun sinulla on toiminut tuo taimenväri

center>