Chat

Author Topic: Minnow Spoon  (Read 218541 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Vs: Minnow Spoon
« Reply #120 on: July 04, 2006, 12:19:06 »
Tatte: ei Minnow Spoonin kanssa, mutta kerran on käynyt niin. Syy voi olla (paitsi omassa muistissa: lukko jäänyt auki) myös kehnoissa lukoissa. Kannattaa välttää sellaisia viehelukkoja, jotka koostuvat kahdesta osasta, ts. joissa lukon haka lukitaan pellinpalaan (Interlock). Tällaiset saattavat vääntyä helpohkosti.

Huono:

Hyvä:

ara_1

• View Profile
« Reply #121 on: July 04, 2006, 14:30:26 »
minnow spponeista katkee ruohosuoja myös aika helposti....multa katkes just eilen vaikken ollu kerenny sillä heittelemään ku 2-3 kertaa :x
Hauestaja ;)

PeterPan

• View Profile
« Reply #122 on: July 04, 2006, 16:22:02 »
minnow spponeista katkee ruohosuoja myös aika helposti....multa katkes just eilen vaikken ollu kerenny sillä heittelemään ku 2-3 kertaa :x

Minulla on ollut Minnow Spooneja 10 vuotta. vanhimmat siis jostain vuodesta -96 tms. Kalastettu on ahkerasti ja kalaakin niillä saatu. Koskaan, ikinä ei ole ole ruohosuoja katkennut, vaikka niitä on heitelty ruohikkoon saatu kaloja ja joskus epätarkoilla heitoilla jopa rantakiviin kolhittu  :roll:

Lähetäpä Minari Rapalalle ja laita saatteeseen, että heitit 3 kertaa. Olen melko varma, että saat kopallisen uusia uistimia korvauksena tai ainakin lahjakortin, joilla moisia ostaa. valmistajallekin on tästä paljon hyötyä, kun näkevät, mikä on mennyt tuossa erässä pieleen. Selvä valmistuvirhehän tuossa erässä on oltava, jos noin vähän kestää.

ara_1

• View Profile
« Reply #123 on: July 07, 2006, 19:56:04 »
sainoin ehkä väärässä muodossa. Tarkotin kolmea heittelyreissua enkä kolmea heittoa....voipi muuten olla että se ruohosuoja katkes siksi että olen sitä välillä väännellyut parempaan asentoon....kyllä mä sillä spoonilla ehin 6,5kg haen saatua kuitenkin :roll: :wink: :-D
Hauestaja ;)

suiza

• View Profile
« Reply #124 on: July 18, 2006, 13:30:15 »
paras minnows poon mikä mulla on ollu on ollu semmonen keskikokoinen, ruohosuojattu ja väriltään hot tiger. ;)
mulla myös :mrgreen:
kalastus pidentää ikää

haakihullu93

• View Profile
    • Email
« Reply #125 on: July 24, 2006, 11:41:44 »
minusta ehkä paras minnow spoon  on se ahvene kopio.. 8-)

kaivo

• Guest
« Reply #126 on: July 24, 2006, 12:17:12 »
Minnow Spooniin tulevien tärppien määrä ja tarttumisprosentti vaihtelee mielestäni riippuen kasvuston tiheydestä, vieheen väristä, haukien koosta ja siitä, kuinka aktiivisia kalat sattuvat sillä hetkellä olemaan. 

Jos kalojen koko on puolen kilon vaiheilla, kasvusto sakeaa eli viehe tulee pinnassa suuren osan kelauksesta, kalat ovat nirsolla otilla ja viehevärikin pikkuisen väärä, karkuutusten määrä on kiusallisen suuri. Tiheässä kasvustossa hauilla on osumisvaikeuksia vieheeseen, ja heikolla otilla kalat eivät usein viitsi edes iskeä kunnolla, kunhan näykkivät. Vieheen ruohosuojaviiksi ei painu heikolla puraisulla riittävästi, joten koukkukaan ei tartu, varsinkaan tylsä koukku. Nirsoillessaan hauki ei myöskään aina jaksa yrittää huti-iskun jälkeen uudestaan, joten reissun kokonaissaalis jää laihaksi. Tällaisina päivinä jokaiseen ylöstulleeseen kalaan saa olla tyytyväinen. 

Vastaavasti jos kala on aktiivinen, kasvusto harvempaa, kalat ovat sinttiä suurempia ja kun päivän ottiväri löytyy, tartutusprosentti nousee huomattavasti, mielestäni jopa melko lähelle normaaliuistimia. Minnow Spoonilla on harvemmassa kasvustossa enemmän tilaa uida normaalisti, kalat havaitsevat vieheen vähän kauempaakin, saavat kopattua sen helpommin kiinni ja ohi-iskun jälkeen yrittävät seuraavilla usein heitoilla uudestaan. Aktiivinen kala myös ottaa vieheen kunnolla suuhunsa, alle kiloinenkin kala joskus kiduksiinsa saakka. Tällaisina päivinä tartuttaminen ei ole enää sen kummempi ongelma.

Kalojen osumista vieheeseen kasvuston seassa voi helpottaa valitsemalla Minnow Spoonin koon syvyyden mukaan. Mitä matalammassa paikassa kalastetaan, sitä kevyempää ja pienempää viehettä kannattaa käyttää. Kun viehe painaa vähemmän, sitä voi uittaa ja vajotella kasvuston pienissä aukkopaikoissa helpommin kuin painavampia Minnow Spooneja. Alle metrin syvyisiin vesiin käyttökelpoinen koko on 15 g / 7 cm malli. Aiemmin valmistuksessa ollut 10 / 6 cm koko on vielä käyttökelpoisempi, joten jos niitä sattuu vielä kaupoista löytämään niin kannattaa ostaa pois.   

« Last Edit: September 24, 2006, 19:06:56 by Kaivo »

Tai men

• View Profile
« Reply #127 on: July 24, 2006, 21:17:35 »
Olen itse käyttänyt perus uittotyyliä välillä nykäisten.
Kai se on se 6-8 cm.
Illalla toimii hyvin puna valkoinen.
Eikä munkaan mielestä haittaa vaijeri peruke vieheen uintia.

Ps: Onko kellään Minnow Spoonin hintoja muistissa, kun itselläni on päässyt unohtumaan ?

kaivo

• Guest
« Reply #128 on: July 24, 2006, 21:28:37 »
Ps: Onko kellään Minnow Spoonin hintoja muistissa, kun itselläni on päässyt unohtumaan ?
Minnareita näkee aika usein markettien tms. kalastusosastoilla isoissa koreissa tyyliin 4,95 € / kappale. Normaalihinta lienee joitakin euroja kalliimpi, varsinkin alan liikkeissä.

kuhan_narraaja

• View Profile
    • Email
« Reply #129 on: July 27, 2006, 14:58:51 »
ruohouistinta en kannata yhtään.ei tartu kasveihin eikä yleensä kaloihinkaa.

jesukki

• MSN Messenger - jessevesterbacka@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #130 on: July 27, 2006, 16:51:39 »
Nyt ainakin citymarketeissa täälläpäin minnarit 3€ kpl.HALPAA!

ara_1

• View Profile
« Reply #131 on: July 27, 2006, 19:39:46 »
jos hauet irtoo tosta minnowista helposti niin kokeilkaapa ruohosuojata itse esim.helmiräsästä.Näin urheilukalasus lehdessä n.vuosi sitten ohjeet,miten voi tehdä "tee se itse" ruohosuojan :-)...mutta etsikää netistä ensin ruohosuojausohjeet
Hauestaja ;)

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #132 on: July 27, 2006, 23:02:21 »
Toimiva pelihän tuo on hauelle.Ainut huono puoli siinä on että kalat pääsee liian helposti karkuun
kun siinä on vaan 1-koukku.
Kalastusta vuodesta -98!

kaivo

• Guest
« Reply #133 on: July 28, 2006, 08:05:03 »
Toimiva pelihän tuo on hauelle.Ainut huono puoli siinä on että kalat pääsee liian helposti karkuun
kun siinä on vaan 1-koukku.
Karkuutukset eivät sinänsä johdu Minnow Spoonin yksikoukkuisuudesta, onhan muitakin yksikoukkuisia vieheitä joilla tulee hyvin kalaa ylös asti, esim. jigit ja perhot. Pääasiallinen syy karkuutuksiin on vieheen ruohosuojaus ja se, että kalastetaan vesikasvien seassa. Pusikossa kalan on vaikeampaa osua vieheeseen yhtä hyvin kuin avovedessä.

Kalastaja voi vaikuttaa haukien tarttumiseen eniten pitämällä sen Minnow Spoonin ainoan koukun terävänä. Koukussa on myös mielestäni vähän turhan kookas ja ulkoneva väkänen, jonka takia vastaiskuun vaaditaan suhteellisen paljon voimaa. Väkäsen voi puristaa pihdeillä matalammaksi tai mahdollisesti sen voi litistää jopa kokonaan lyttyyn. Kala pysyy väkäsettömässä koukussa suurin piirtein yhtä hyvin kuin väkäsenkin kanssa.

Venymättömästä kuitusiimasta on myös suurta apua paremman kalastustuntuman ja tehokkaampien vastaiskujen takia. Lujaa venymätöntä siimaa osaa arvostaa viimeistään silloin, kun pitkän heiton päästä tärpännyt hauki pitää kiskoa lumpeikon keskeltä avoveteen.

« Last Edit: December 04, 2006, 23:22:48 by Kaivo »

Tai men

• View Profile
« Reply #134 on: July 28, 2006, 11:45:05 »
Kiitoksia Kaivo, Ostin eilen Kärkkäiseltä 10 cm ruohosuojatun Minnow Spoonin hintaan 4.30 €

joap

• View Profile
« Reply #135 on: July 29, 2006, 12:51:31 »
mulla ainakin itellä on toi BYT värikoodin minnow spoon, eikä se oo hyvä ainakaan tummavetisissä järvissä...joskus oli semmonen melko keltanen papukaija väri... mutta joku iso hauki vei sen kerta nykäsyllä... mutta tämmösillä sinisillä minnoweilla ei tuu kalaa, tai sitten on väärä uitto taktiikka.
« Last Edit: July 29, 2006, 12:56:48 by helkamaax »

RONI

• View Profile
    • Email
« Reply #136 on: July 29, 2006, 14:34:02 »
mulla on 8cm pitkä, käytän sitä yöllä, eikä mun mielestä ainakaan se vaijeri peruke näytä haittaavan uintia  :roll:
« Last Edit: July 29, 2006, 14:36:06 by RONI »

Pii100

• Kala ei ole kasvi.
    • View Profile
« Reply #137 on: July 30, 2006, 21:49:57 »
jos jou digikameramestari ottaisi kuvan minkälaises asennos pitäis tuon ruohosuojan olla. Kun mulla jää herkästi kasvin ja kalat karkaa :(
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

ara_1

• View Profile
« Reply #138 on: August 01, 2006, 20:51:26 »
vähän koukun yläpuolella :-),jos ymmärrät mitä tarkotan :-D
Hauestaja ;)

kaivo

• Guest
« Reply #139 on: August 03, 2006, 20:59:47 »
minkälaises asennos pitäis tuon ruohosuojan olla. Kun mulla jää herkästi kasvin ja kalat karkaa :(
Viiksen kärki saa olla noin 5 mm koukunkärjen yläpuolella. Viiksen asentoa joutuu aina välillä korjailemaan, erityisesti saatujen kalojen jälkeen.

Kannattaa myös tarkistaa heti uudesta vieheestä, että viiksi on sopivan mittainen. Omaankin pakkiini sattui hiljattain yksi Minnow Spoon, jonka viiksi oli jätetty pari milliä liian pitkäksi ja osui alaspainuessaan koukun kärkeen. Näinhän ei tietystikään saisi olla, sillä jos sama tapahtuu tärpissä niin kala ei välttämättä tartu. Viiksen pituus on sopiva, kun se ei painuessaan aivan osu koukun kärkeen vaan jää siitä ehkä millin päähän.

Niksi: Jos kasvuston keskellä kalasteltaessa tullaan kasvittomaan aukkopaikkaan jossa kala käy tavoittelemassa uistinta, Minnow Spoonista voi ottaa ruohosuojauksen tilapäisesti "pois päältä" painamalla viiksen alas. Hauki yrittää seuraavalla heitolla - parilla hyvin usein uudestaan, joten se tarttuu paremmin kun koukku on valmiiksi paljastettuna.
« Last Edit: August 03, 2006, 21:07:18 by Kaivo »

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #140 on: August 03, 2006, 22:55:21 »
Itse en oikein ikinä ole antanut luottoa kyseiselle uistimelle, mutta nykyään se on jo aika useinkin siiman päässä. Vähän joka kokoa tuppaa löytymään pakista ja ainakin se suurin on jo armoton pökäle. "Keskikokoinen" on pelittänyt parhaitten sellaisena koko keltaisena, jossa mustat raidat. Koko väri on ottipeli täälläpäin, niin jigeissä, vaapuissa kuin minnow spooneissakin. Joskus rovaniemeltä bongasin tuommoisen erikoisvärisen spoonin, jolla hintaa vain 1€. Uistimen väri oli kokonaan violetti. On kyllä komea uistin ja vielä aito rapala. :-)

Niin ja yhden niksinkin olen keksinyt, joka todella kiinnittää kalojen huomion. Pujoita sellainen 5cm pituinen jigi minnow spoonin koukusta läpi niin, että 5cm jigiä jää lepattamaan perään noin 4cm. Sitten laitat sen suht suoraan ja katsot uintia. Se on kielämättä todella ottavan näköista, vaikka itse sanonkin. Jigim väri saa olla mieluiten hieman erivärinen, kuin itse uistin. Helppo niksi, mutta toimii. :-)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Toinen Kalamies

• View Profile
« Reply #141 on: August 04, 2006, 17:24:23 »
Tuli sitten ostettua Minnow Spoon tällä viikolla. Muutaman heiton jälkeen siihen tarttui vain noin kaksi kertaa uistimen kokoinen ahven!

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #142 on: December 05, 2006, 16:34:07 »
En pahemmin tykkää. Ennen heittelin jonkun verran, hyvin ottaa, mutta kiinni on jäänyt yhden ainoan kerran. Uinti on ihan hieno kun nykii välillä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

imot90

• Guest
« Reply #143 on: December 05, 2006, 16:37:38 »
Hyvin tulee haukea mutta tartuttavuus ei ole mikään paras tosin en oo omistanut minnarin ku pari kuukautta ja kahdella reissulla käyttänyt joten kaikki yyber tekniikat ei ole siis hallussa  :-D
Yksi iso haukikin on ollut kiinni... http://personal.inet.fi/koti/imot90/reissut.html#19.10.2006

Tosimies

• Guest
« Reply #144 on: December 05, 2006, 16:42:31 »
Paras minnari on minnari joka on pakissa.... Jossei ole ihan pakko minnaria käyttää nin älkää hyvätihmiset käyttäkö! tarttuvuus on todella huono,pitää olla melko hyvällä syönnillä että tuollaiseen ottaa..
sainhan minäkin ensimmäisen haukeni kultaisen värisellä minnarilla,oli joku kiloinen. se nyt oli niin ruurikala ku olla ja voi..

Kokonaiskuva minnarista on että siihen ei ota liimakaan kunnolla.

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #145 on: December 05, 2006, 18:01:15 »
höpö höpö, samalla tavalla ne siihen tarttuu kun muihinkin yksikoukkuisiin.
jos kalat oikeasti siitä karkailevat luvattoman usein, on uistimessa jotain vikaa kuten kaivo jo tuossa edellä kertoilikin

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #146 on: December 06, 2006, 20:53:51 »
No uittotekniikasta sen verran että pysäyttele ja mahdollisimman epäsäännöllinen uitto tekniikka on hyvä....
Vaijeriperuke ei minua kyllä ole haitannut...!
EN KYLLÄ OLE ASIANTUNTIJA KOSKA EN OLE SAANUT HIRVEÄSTI KALAA MINNOW SPOONILLA mutta minun mielestäni paras ruohikko uistin koska sen voi heittää mihin vaan..
Vaikka metsään jos niikseen tulee :wink: :-D
Yksikoukkuisuudessa on se huono puoli että ei meinaa tarttua kalat kiinni kunnolla. Mutta se pulma ratkoutuu (ainakin melkein  :-)) kun muistaa tehdä kunnon vastaiskun.

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #147 on: December 06, 2006, 20:58:47 »
...ja se pienin malli on ihan turha kapistus mutta keskikoko ja varsinkin se suurin on ihan passeli vehkeitä

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #148 on: December 07, 2006, 19:29:38 »
Oletteko muuten kokeilleet pilkkiä Minnarilla? Siis ei-ruohosuojatulla. Toimii kuulemma ihan kelvollisesti  :?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Rokkis

• View Profile
« Reply #149 on: December 16, 2006, 11:28:43 »
Niksi Minnow Spoonin muokaamiseen, jos kiinnostaa värkkääminen:

Katkaistaan ruohosuoja selvästi liian lyhyeksi ja tipautetaan tippa epoksiliimaa tai kestävää kontaktiliimaa ja liimataan kärkeen pitkä karvatuppo tai jäykähköjä siikasia ja sitaistaan päällä ohutta puuvillalankaa tai perhosidontalankaa. Sidoksen päälle vielä tippa  liimaa pysyvyyden varmistamiseksi ja sen jälkeen karvat lyhennetään niin, että ne ajavat ruohosuojan aseman. Kuitenkin karva joustaa paremmin kuin metalli, varsinkin kun tuppo kärjestä "hajoaa" useaan suuntaan, parantaen kalan tarttumista verrattuna metalliin, jolla on käytännössä vain yksi taittumissuunta.

Itse näin tällaisen enon vanhassa Tobyssa aikanaan ja olen todennut toimivaksi. Minnowin liike on kuitenkin niin vahva, että se vaatii kohtalaisen jäykkää karvaa, tai sitten aimo tupon, muuten ruohot suhahtelee karvoista läpi ja koukkuun kiinni. Karvaperseillä on kalaa saatu aina, joten en usko tuon olevan monestikaan kalareissulla se ratkaiseva tekijä. Mutta eihän kaloista koskaan tiedä ;)

Edit: Vähän selkeyttä tuonne väliin
« Last Edit: December 16, 2006, 11:51:58 by Rokkis »
En oikein kannata.

center>