Chat

Author Topic: Minnow Spoon  (Read 218345 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

panumies

• View Profile
Minnow Spoon
« on: May 23, 2003, 18:04:49 »
Kertokaas vähän faktaa tästä rapalan ruohikko lusikasta.
esim:

Minkälainen uittotekniikka toimii parhaiten?
Mikä koko paras ja koska toimii?
Mikä väri paras ja koska toimii?
Haittaako vaijeriperuke uintia?

Aleksi_Kalamies

• Guest
Vs: Minnow Spoon
« Reply #1 on: May 23, 2003, 20:36:40 »
Uittotekniikka,anna pikkuisen löysätä,sillä sen on MELKEIN mahdottomuus jäädä partahaukeen kiinni.

Paras koko n.8cm jos aikoo kalaa saada,mutta kun sanan mukaisesti ISOA haluaa,niin jotain 11cm.

Paras väri punavalkoinen,toimii lähes milloin tahansa.
Itselläni tosin on kaikki eri Minnow Spoon-värit.

Peruke ei ainakaan itseäni ole haitannut.

panumies

• View Profile
« Reply #2 on: May 23, 2003, 21:47:21 »
Tänään tarttui kaupasta mukaan 6cm GF ja 8cm SH. Mistä olet saanut 11cm, rapalan vihossa on vain 6,7 ja 8cm ?

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: May 23, 2003, 22:52:33 »
mielestäni parhaat värit on se sinisen hopee vai mikä se ny on ja sit se puna oranssi...
en oikein pidä "minnareista" koska mulla ei kala pysy niissä kiinni...oon mä muutaman saanu...kerran meni yks isompi ku ei pysyny kiinni...
peruke haittaa vähän minnow spoonin uintia...käytän yleensä leikaria...
mutta jos haukia haluaa nähdä tai ehkä jopa saadakkin niin "minnari" on hyvä hankinta pakkiin...!

villeta

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 24, 2003, 11:00:28 »
ensimmäinen haukivieheeni oli ruohosuojattu minnow spoon, se oli väriltään joku lähelle papukaijaa. peruke ei mielestäni haittaa sen uintia. sain parhaat saaliini iltaisin kaislikoiden reunoilta, tosin kaikki hauet olivat 0,5-1kg väliltä. minnow spoonilla saa lukumäärällisesti paljon haukia, mutta kovin ovat pieniä. kyllä sillä yhden kuhankin sain tosin painoa silläkin oli vain noin 0,5kg. eilen tuli mato-ongella ruohosuojaamaton minnow spoon, joka oli kuin uusi. se tulee kyllä olemaan kovassa käytössä kesällä. väreistä  en tiedä kuin että papukaija toimii melko hyvin.
-villeta-

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 24, 2003, 12:12:44 »
Uittotekniikka: Kelausta vaihtelevalla nopeudella välillä 1-3 sekunnin taukoja pitäen.
Koko: No ei oikeastaan voi sanoa, että joku koko olisi mitenkään kovin ylivoimainen; Huonolla syönnillä pienempää, hyvällä isompaa on mielstäni varsin pätevä nyrkkisääntö. Tosin pienillä Minnareilla kalastettaessa pienistä puikkarihauista ei kyllä tule olemaan pulaa. Jos nyt yksi hyvä yleiskoko pitäisi antaa niin olisi se 7-8cm. Tämän koko luokan MS toimii kyllä ainakin koko kesän.
Väri: Tämä taas on niin kiinni säästä ja päivästä, että yhtä parasta on oikeastaan mahdoton sanoa. Mutta yleisesti särki-salakkaimitaatiot ovat pelittäneet ihan mukavasti. Mutta tietenkin on hyvä pitää mukana joitakin ärsykevärejäkin kuten vaikka "papukaija" tai koko keltanen mustilla raidoilla (tämän vuoden uutuus)
Eikä vaijeriperuke kyllä ainakaan itselläni ole uintia haitannut. Jotakin perukettahan joudut pakostikkin käyttämään jos haukea pyrit saamaan. Että ihan turvallisin mielin voit peruketta käyttää vaikka nämä vieheet ovatkin melko halpoja.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Aleksi_Kalamies

• Guest
« Reply #6 on: May 24, 2003, 16:32:54 »
Mistä olet saanut 11cm, rapalan vihossa on vain 6,7 ja 8cm ?

Itsekin ihmettelin aluksi 11cm Minnow Spoonia jonka sain kaveriltani,hänellä oli niitä kaksi.
Se todella oli Minnow Spoon,saman muotoinen ruohikkosuojattu.

Kysyin häneltä ,että mistä hän oli tämän kokoisen saanut,serkulta kuulemma.
Ei sitä koskaan tiedä,sillä kun merelle lähdin kalaan kyseisellä uistimella,tuli hauki 7,88 kg.

Voi olla,että jostain Tallinnan torilta,siellä voi törmätä mitä oudoimpiin asioihin.

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 24, 2003, 17:31:45 »
Tänään tarttui kaupasta mukaan 6cm GF ja 8cm SH. Mistä olet saanut 11cm, rapalan vihossa on vain 6,7 ja 8cm ?

Kyllä minä olen kaupassa 11 sentin (tai jotain sinnepäin) Minnareita nähnyt.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

kaivo

• Guest
« Reply #8 on: May 26, 2003, 11:45:47 »
Jokusien kesien kokemukset Minnow Spoonista (olen käyttänyt UL-vehkeillä vain 6 cm/10 g mallia):

-Viehe, joka pelaa melko pahoissakin pöheiköissä. Sitä on suorastaan vaikeaa saada tarttumaan jäykkään kasvustoon, kuten lumpeisiin, kaisloihin, uistinvitaan sekä kortteisiin. Sen sijaan vedessä loppukaudesta kasvava "löysä" heinä on Spoonillekin vähän hankala paikka.

-Minnow Spoonin uinti ei ole mielestäni yhtä herkullinen kuin monilla normaalilusikoilla. Tällä ei ole tosin kasvuston seassa kovin suurta merkitystä, tärkeintä on että uistin kulkee viidakossa tarttumatta.

-Uittamisessa tulee olla aktiivinen (tämän oppii nopeasti kalastellessaan kasvustoissa). Viehettä ohjaillaan vavalla ja kelaamista rytmittämällä. Tiheässä kasvustossa viehe pyrkii nousemaan pintaan tämän tästä, joten kelauksen pysäyttely antaa kalalle enemmän mahdollisuuksia napata.

-Ruohikkokalastuksessa kala iskee helpommin huti kuin avovedessä, mikä on ihan ymmärrettävää. Ruohosuojaus vaikeuttaa myös aina kalan tarttumista, joten joskus vaatii useampia yrityksiä yhtä kalaa kohden. Onneksi hauki ei yleensä lannistu kerrasta, jos vieheen saa uitettua sen näköetäisyydelle uudestaan.

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: May 26, 2003, 12:32:34 »
onkos keneeläkään käynyt minnow spoonin kans silleen et peruke/leikari olis auennu ja uistin olis lentäny hornan tuuttiin??
mulla on käyny silleen kolmesti...kahdesti oon saanu ongittuu "minnarin" takas mut yks on vieläkin jossain järven pohjas...  >:(

Läjä

• MSN Messenger - toni_korkiamaki@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 26, 2003, 13:48:26 »
Isälleni kävi sillä lailla että, iso otti kiinni ja veti lukko leikarin auki ja kestävyyttä leikarilla piti olla 14kg..

Siinä hetken sai ihmetellä että minkä kokoinen haukimamma siellä oikein on, mutta tänä kesänä otan sen pois sieltä järvestä että, äireekin uskaltaa mennä uimaan...

Oli muuten aiva tyyni keli ja hellepäivä juhannuksen tienoilla, isä nakkas uistinta sellaiseen kortetten ympäröimään avo veteen, oli mahtavan näköistä kun ekaa kertaa kala lähti liikkeelle uiden uistimen perään nosti sellaisen n.10cm aallon edeltään ja sitte taipu isännän meri kalastukseen ostettu vapa ja molskahdus sen jälkeen leikari avonaisena veneeseen ja kalasta ei merkkiäkään

kaivo

• Guest
« Reply #11 on: May 26, 2003, 15:13:04 »
Tatte: ei Minnow Spoonin kanssa, mutta kerran on käynyt niin. Syy voi olla (paitsi omassa muistissa: lukko jäänyt auki) myös kehnoissa lukoissa. Kannattaa välttää sellaisia viehelukkoja, jotka koostuvat kahdesta osasta, ts. joissa lukon haka lukitaan pellinpalaan (Interlock). Tällaiset saattavat vääntyä helpohkosti.

Petri

• View Profile
« Reply #12 on: May 26, 2003, 16:49:59 »
mun mielest minnow spooni on ihan hyvä suoraan sisään kelatessa...ei mitään ihme kikkailuja... 7 centtinen puna oranssi toimii aina... se ei kyl takerru oikee mihinkää kiinni ja haukia tulee
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Hepi

• View Profile
« Reply #13 on: May 26, 2003, 17:38:24 »
Minä sanoisin, että muikun värinen Minnow Spoon on tuottanut minulle eniten kalaa ja sen jälkeen tuo oranssivalkoine.  ;) Haukia ei kannata lähteä kalastamaan ellei ole Minnow Spoonia!

Anonymous

• Guest
« Reply #14 on: May 26, 2003, 18:04:51 »
paras ruohokuva mitä on..toimii joka paikassa..ei jää puskiin kiinni vaikka kuinka heität ruohoon sen..isoin koko yleensä toimii..mulla on kaikki värit..kaikki toimii..mut parhaiten toimii..sini hopee ja vihree..mut spoonissa on se et kaikki ui erillailla..ni sekin voi ratkasta aika paljon..toimii heittelyssä ja uistelussa niillä voi hyvin uistella puskassa tai puskan reunas ja ei tarvi pelätä et jää kiinni..

hyviä kala hetkiä!!!

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: May 26, 2003, 21:07:05 »
No vuosia vieroksuin kyseistä uistinta, mutta viime kesänä kun kokeilin siitä tuli todellinen suosikkini....mieluisin on keskikokoinen firetiger....n. 5 kilonen hauki vei just lauantaina yhden kpl......
Aivan ykkönen ruohikkouistimista!
Ehkä otin, ehkä en!

iygbt78gbv87

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: May 28, 2003, 16:34:00 »
Itse saan enemmän kalaa ruoho-räsäsellä. (Helmellä) Johtuisiko uskon puutteesta?
Kalastaakko vai eikö kalastaa? Tottakai kalastaa!

Mä mies

• View Profile
« Reply #17 on: May 28, 2003, 16:45:28 »
Tota Minnowia on kehuttu jonkun verran. Onko se todellakin testaamisen arvoinen lusikka????
Vai vieläkö perinteiset räsäset ja professorit päihittää Minnowin?

panumies

• View Profile
« Reply #18 on: May 28, 2003, 16:48:28 »
Itse olen käyttänyt minnowia harvoin, useammin on siiman päässä esim. räsänen, krokkari tai muu haukilusikka tai lippa. Nyt pitäisi kokeilla Minnowin tehoja.

lippa_mies

• Guest
« Reply #19 on: May 28, 2003, 17:18:42 »
Itse vierastan myös "spoonia" se koukku on vähän arvelluttavan näköinen.....No joka tapauksessa tänään lähti yksi "minnowi" mukaan kaupasta tän keskustelun ansiosta, ku täällä on sitä kehuttu.Tänään mökille testaamaan sitä että onko se näitten kehujen arvonen....... ;)

teme

• View Profile
« Reply #20 on: May 28, 2003, 19:15:27 »
moi

minnow spoonilla olen saannut paljon kalaa yli 50, mutta kaikki ovat olleet 0,1-1kg

Petri

• View Profile
« Reply #21 on: May 28, 2003, 19:59:59 »
waik toi minnow spooni on hyvä nii kyl hopee-kuparine ruoho räsänen tuo sitäki paremmin kalaa.... mut ei aina
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Eci

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: May 28, 2003, 20:05:09 »
Tota Minnowia on kehuttu jonkun verran. Onko se todellakin testaamisen arvoinen lusikka????
Vai vieläkö perinteiset räsäset ja professorit päihittää Minnowin?

Kyllä oikein pahoissa paikoissa Minnow Spoon päihittää kaikki muut ruohosuojatut lusikat! ;)
Ehkä otin, ehkä en!

Aglia

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: May 29, 2003, 19:34:01 »
Mitä eroa on tavallisella ruohikkosuojatulla Minnow Spoonilla ja ruohikkosuojatulla anti herbe Minnow Spoonilla?

Salmo

• Guest
« Reply #24 on: May 29, 2003, 22:40:25 »
Omat kokemukseni Minnow Spoonista ovat varsin vähäiset. Jonkin verran olen itsekin sitä vierastanut. Siniselkäisen ruohikkomallin omistan.

Tänään tuli sitten varsin rehevällä mökkijärvellä sitä uiettua. Muutaman tunnin kalastus tuotti ~30 haukea. Koko tosin pientä, 2kg suurin, yksi isompi pääsi karkuun. Minnowin arvostus kyllä nousi minun silmissäni tämän päivän jälkeen, saatan jopa hankkia lisää värejä ;). Muitakin uistimia tuli uitettua, mutta Minnow Spoon oli kyllä tehokkain.

Anonymous

• Guest
« Reply #25 on: May 31, 2003, 18:14:29 »
Miusta se minnow spoon näyttää vähä epäilyttävältä ...ainaki se vihree,oranssi ja mustat raidat. se uikin aika ou.osti mut kai se sitte ihan hyvä on:) en oo vaan oikeen kerenny kalastaa sillä.

Kutvonen

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 04, 2003, 23:11:54 »
mistä mahtaisin löytää värikartan noille? :o
Paska ei hakkaamalla parane.

Anonymous

• Guest
« Reply #27 on: June 05, 2003, 01:08:07 »
Minnarin ku ostat ni kannattaa ottaa se kolmikoukkoinen eikä ruohikko uistinta. Ruohikkouistimessa ei pysy kiinni!

Eci

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: June 05, 2003, 09:39:47 »
Erä lehden testin mukaan ruohikkomallissa pysyy noin 40% tärpeistä....itse olen eri mieltä....koska koukku on helposti irtoava niin kalaa pitää käskeä vähän eri tavalla....eli jos kala on lähellä ei pidä käyttää voimaa että kala ei ala hyppimään ja riuhtomaan.....rauhallisella väsytyksellä pysyy lähes kaikki kalat kiinni!  

Kolmikoukkuisesta minnowista en pidä koska se ei kelpaa ruohikkoon ja avoveteen löytyy parempiakin uistimia!
Ehkä otin, ehkä en!

fisunpaistaja

• View Profile
« Reply #29 on: June 06, 2003, 09:47:12 »
Minnow spoonit on tosi hyviä heittää, lentää nätisti mutta kalaa niillä en ole kyllä saanut.
Pitäisi varmaan ostaa niitä kolmikoukkuisia.
Ruohikossa ei kyllä takerru minnekään ei edes haukeen. ;) :D
fisunpaistaja, joka hiki hatussa fisujaan paistelee. Onneksi kalastus on helpompaa....

center>