Chat

Author Topic: Perukkeiden lukot  (Read 9529 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
Perukkeiden lukot
« on: May 26, 2003, 21:11:31 »
Kertokaapa kokemuksianne perukkeiden lukoista....ainakin Abun perukkeiden viehelukot aukeavat todella helposti ja olen menettänyt useita uistimia ja haukia kun lukko on auennut.....
Suositelkaa jos tiedätte joitain parempia perukkeita, vai pitäisikö ruveta rakentamaan haukiuistimiin kiinteät perukkeet ilman lukkoja? >:(
Ehkä otin, ehkä en!

Selenius

• View Profile
    • Email
Re:Perukkeiden lukot
« Reply #1 on: May 26, 2003, 21:54:42 »
Kannattaa rakentaa itse, vaan ei kiinteitä. Järeähköt vaikka Patriotin tai Sammon lukot+leikarit (voi ostaa lukkoleikareita ja purkaat osat erilleen) ja väliin 25-55kg peruke vaijeria/punosta sellainen 20-40cm pätkä.

Kun vielä muistaa tarkkailla perukkeen kuntoa, ei käy häpsyjä.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

panumies

• View Profile
« Reply #2 on: May 26, 2003, 23:02:43 »
Muistaakseni minulla ei ole koskaan lukko auennut, tosin olen sen joskus 5v jättänyt auki pari kertaa. Kyllä pitäisi pysyä kiinni, joitain lukkojen lankoja voi taivuttaa ja näin ainakin lukko pysyy kiinni.

Pike Fisher

• View Profile
« Reply #3 on: May 27, 2003, 10:31:56 »
Mennyt tällä kaudella 3 uistinta lukon auettua!! Nyt ostin Rapalan perukkeita ja hyvältä vaikuttaa tähänasti!!
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

Haugi

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: May 27, 2003, 11:25:42 »
Parin vuoden ajan olen vääntänyt perukkeet itse, matskuna Predator ja nykyisin Graphite metall tresse. Lukkoina olen käyttänyt Berkleyn cross-lockeja, toimivat hyvin, mutta vääntyillessään saattavat olla pirullisia aukoa/sulkea. Nykyisin käytä berkleyn leikareita ja opm:n "ruostumaton vaappulukko"-nimellä myytävää lukkoa. Lukko ei laajapesäisenä haittaa uintia, helppo aukoa, mutta ei aukea itsestään. Suoisittelen noita opm:n lukkoja.
- Haugi -

kaivo

• Guest
« Reply #5 on: May 27, 2003, 12:46:07 »
Kannattaa välttää Interlock-tyyppisiä lukkoja, joita käytetään enimmäkseen halvemmissa perukkeissa. Ne ovat niitä lukkoja, joissa lukkolangan hakanen lukitaan pellinpalassa olevan "koukun" taakse. Lukko saattaa nyrjähtää rasituksessa auki, kun pelti vääntyy.

Yleensä luotettavimmat lukot on taivutettu yhdestä langasta, ja kiinnityksessä ne lukitaan jollakin tapaa "itseensä kiinni". Hyvä esimerkki on Kuusamon Uistimen yksinkertainen lukko, joita käytetään valmistajan pianolankaperukkeissa ja tavallisissa lukkoleikareissa.

Kaikkien lukkojen kiinni oleminen kannattaa tarkistaa kalastuksen aikanakin silloin-tällöin, esim. kalansaannin ja pohjatärpin jälkeen. Mikään lukko ei ole 100% varma, ja aukeaminen saattaa huonolla tuurilla sattua vieheen raapiessa pohjaa yms.

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: May 27, 2003, 14:50:32 »
Itse pohdin ihan samaa ongelmaa jonkun aikaa kunnes keksin ratkaisun: Katkon aluksi n. 25-35cm perukepätkän perukemateriaali -rullalta (Graphite Metal). Seuraavaksi solmin perukkeen kumpaankin päähän leikarin (ei siis lukkoa!). Ja viimeiseksi uistinrengas toiseen leikariin kiinni. Ja uistinrenkaina käytän isoja kestäviä renkaita. Siinä on vakuutus, johon voi luottaa! Eikä se kyllä ole missään nimessä ainakaan pahitteeksi jos sattuu sitä peruketta aina aika ajoin tarkistelemaan ja "huoltamaan".
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Kala_Kalle

• Guest
« Reply #7 on: May 27, 2003, 14:56:13 »
Ollu kans ongelmii tossa asiassa ku melkein menetin ennätys haukeni kun perukkeen lukko käänty ihan solmuu mut onneks oli jo haavi alla.

Mä mies

• View Profile
« Reply #8 on: May 27, 2003, 20:36:31 »
Joo on mullakin ollu ongelmia perukkeiden kanssa.
Se aina hämää ett kun kelaa siiman sisään ja huomaa ett kuvs on kadonnu eikä siima oo poikki ett mistä se johtuu. Mutt pienen tutkinnan jälkeen huomaa ett lukkohan sielt on auennu.
Nykyään oon alkanu panostaa perkkuissa just siihen ett niissä on hyvä lukko. Koska harvemmin kala peruketta poikki puree ;)

lippa_mies

• Guest
« Reply #9 on: May 27, 2003, 21:04:08 »
Mulla ei ole kertaakaan tätä käynyt, mutta kun olin viikonloppuna kalassa, niin kävi sillee että siima oli jäänyt sinne kelan "koneistoon" ja sit kuulus vaan että "naps" ja sinne lensi se uistin......

iygbt78gbv87

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: May 28, 2003, 16:23:43 »
Kyllä on perukkeen lukko pari kertaa auennu. Ei tosin kertaakaan kalaa väsytellessä.
Kalastaakko vai eikö kalastaa? Tottakai kalastaa!

Mä mies

• View Profile
« Reply #11 on: May 28, 2003, 16:50:58 »
Ei mullakaan onneks oo väsyttäessä auennu, mutta heittäessä montakin kertaa. Huolellisuudella kai sekin "vaiva" hoituis ;)

Hepi

• View Profile
« Reply #12 on: May 29, 2003, 12:48:11 »
Itselläni ei ole ikinä auennut perukkeesta lukko, mutta se varmaan johtuu ihan siitä, että miten ne on tehty.

Aglia

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 29, 2003, 19:40:21 »
Mulla ei ole kertaakaan tätä käynyt, mutta kun olin viikonloppuna kalassa, niin kävi sillee että siima oli jäänyt sinne kelan "koneistoon" ja sit kuulus vaan että "naps" ja sinne lensi se uistin......

Mulla kävi pari viikkoo sitten niin, että heitossa siima osui pieneen vitsaan/risuun. Siima katkesi ja Minnow Spoon lensi korkealla järveen. Sen illan otti päähän aika paljon, koska uistin meni näinkin halpamaisella tavalla.

Perukkeet ovat kestäneet hyvin.

Mono

• View Profile
« Reply #14 on: June 01, 2003, 22:28:13 »
Mulla on ollut Kuusamon 25:Cm:N   Vaijeriperukkeita. Niistä on auennut 2 kertaa lukot ja itse peruke on katkennut 3 kertaa.

mikkos89

• Guest
« Reply #15 on: June 02, 2003, 18:50:27 »
Mulla tahtoi aueta noi perukkeen lukot sillon ku kala otti kiinni. Se lukko painui sillee jänskästi kun se jäi kalan leukojen välii, eikä kalan tarvinnu olla ku aborre. Sitten ostin Kuusamon tekemiä eikä ole enää ongelmia.

villeta

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: June 03, 2003, 16:45:40 »
Minulla oli ennen kaikkia mahdollisia perukkeita esim. Abu Carcia, Vonka, Adventure sekä Nils Master. Kaikki nämä olivat löysiä ja joskus aukeilivat (jostain syystä etenkin minnow spoonilla heitellessä). Nyt ostin Rapalan perukkeita ja ne ovat ihan erillaisia, paljon jämäkempiä.

Nyt ei tärvitse pelätä että peruke aukeaisi.
-villeta-

Delfin

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 04, 2003, 00:12:51 »
Mulla ei auennu lukot kertaakaan, mutta jotkut vaijeriperukkeet on ärsyttäviä kun ne menee ihan kippuralle eikä niitä saa enää suoriksi.

ankkhe

• View Profile
« Reply #18 on: June 04, 2003, 09:19:22 »
Kerran lähti perukkeesta koko lukko irti ja uistinjärveen. Mutta kun olen käyttänyt OPM perukkeita niin en ole menettänyt uistinta kaan em. syyn takia.
Ei kireitä naamoja vaan kireitä siimoja

Anonymous

• Guest
« Reply #19 on: June 06, 2003, 15:03:48 »
en oo menettäny yhtään uistinta  :D perukkeen takia. En tiedä millasia perukkeita käytän ku löysin niitä vaarin laatikosta. Kerran kattelin vaan ku hieno uistimeni lensi taivaan halki koska kulunut siima meni poikki  >:( ja pohjaan on juuttunut muutama mutta olen sukeltanut ne pois. ;)

Tammukka

• View Profile
« Reply #20 on: June 11, 2003, 21:24:26 »
Mullakin pari kertaa peruke pettäny. Oikeastaan  solmut pitää paljon paremmin kuin ne lukot >:(
Kalaan!

Haukestaja

• Guest
Vs: Perukkeiden lukot
« Reply #21 on: November 16, 2006, 18:37:55 »
OPM:n perukkeista ainakin aukee lukot herkästi. Calico cat lensi kerran jortaaniin :x ''opparilla''
« Last Edit: December 02, 2006, 15:47:25 by Haukestaja »

ShadowDust

• View Profile
« Reply #22 on: November 17, 2006, 10:42:14 »
Kannattaa välttää Interlock-tyyppisiä lukkoja, joita käytetään enimmäkseen halvemmissa perukkeissa. Ne ovat niitä lukkoja, joissa lukkolangan hakanen lukitaan pellinpalassa olevan "koukun" taakse. Lukko saattaa nyrjähtää rasituksessa auki, kun pelti vääntyy.

Itselläni on ollut tämän tyyppisiä perukkeita joista ei ole ikinä auennut tai mennyt hajalle lukko.
Yleensä mitä itselläni on ollut noita "lanka" lukkoja missä se itse lukko on langasta ne ovat pettäneet paljon helpommin kun interlock tyyppiset.

Master merkkisissä perukkeissa lukossa oleva pelti on suunniteltu niin että peltinen läppä on käännetty sisäänpäin eli kun pitelet peruketta kädessäsi niin että lukko roikkuu alhaalla, peltinen läppä on sinusta katsottuna auki oikealle. Vääntymisen tai pettämisen vaaraa ei ole näissä lukoissa, itse peruke kuitu paukahtaa poikki ennen kun lukko hajoaa. Voin väittää ettei suomessa ole niin isoa kalaa joka saisi vetämällä rikki tuon perukkeen.
Kuitenkin todettava ettei ole mitään idiootti varmaa peruketta joka kestäisi kaiken, silti luotan eniten juuri Interlock tyyppisiin perukkeisiin.
Joskus muistan kyllä että interlock tyyppiset tehtiin niin että peltinen läppä oli auki ylöspäin, jotka todella murtuivat läppä kohdasta.
Markinoilta voi vielläkin löytyä interlockeja joissa läppä on ylöspäin auki, näitä ei kannata ostaa missään nimessä.

Olen saannut muita peruke lukkoja hajalle normaali käytössä mutta en interlock tyyppisiä. Poikkeuksena vanhoissa interlockeissa joissa metallinen läppä on ollut auki ylöspäin.
On joskus jäännyt lukko auki vahingossa ja kala napannut, silti sain kalan kuiville asti. Kala oli noin 2.5kg aika pieni viellä.

Professor

• Guest
« Reply #23 on: November 18, 2006, 09:36:25 »

Itselläni on ollut tämän tyyppisiä perukkeita joista ei ole ikinä auennut tai mennyt hajalle lukko.
Yleensä mitä itselläni on ollut noita "lanka" lukkoja missä se itse lukko on langasta ne ovat pettäneet paljon helpommin kun interlock tyyppiset.

Master merkkisissä perukkeissa lukossa oleva pelti on suunniteltu niin että peltinen läppä on käännetty sisäänpäin eli kun pitelet peruketta kädessäsi niin että lukko roikkuu alhaalla, peltinen läppä on sinusta katsottuna auki oikealle. Vääntymisen tai pettämisen vaaraa ei ole näissä lukoissa, itse peruke kuitu paukahtaa poikki ennen kun lukko hajoaa. Voin väittää ettei suomessa ole niin isoa kalaa joka saisi vetämällä rikki tuon perukkeen.
Kuitenkin todettava ettei ole mitään idiootti varmaa peruketta joka kestäisi kaiken, silti luotan eniten juuri Interlock tyyppisiin perukkeisiin.
Joskus muistan kyllä että interlock tyyppiset tehtiin niin että peltinen läppä oli auki ylöspäin, jotka todella murtuivat läppä kohdasta.
Markinoilta voi vielläkin löytyä interlockeja joissa läppä on ylöspäin auki, näitä ei kannata ostaa missään nimessä.

Olen saannut muita peruke lukkoja hajalle normaali käytössä mutta en interlock tyyppisiä. Poikkeuksena vanhoissa interlockeissa joissa metallinen läppä on ollut auki ylöspäin.
On joskus jäännyt lukko auki vahingossa ja kala napannut, silti sain kalan kuiville asti. Kala oli noin 2.5kg aika pieni viellä.

Oon itsekkin kokenut masterin lukot ihan hyviksi. Varsinkin ne isoimmat ne on hyviä hauelle .
Niitä pienempiä käytän taas ahvenille ja jalokaloille ,mutta myös pinenille hauillle (0,1 kg - 1,0 kg).

lape89

• View Profile
« Reply #24 on: November 23, 2006, 18:29:06 »

Oon itsekkin kokenut masterin lukot ihan hyviksi. Varsinkin ne isoimmat ne on hyviä hauelle .
Niitä pienempiä käytän taas ahvenille ja jalokaloille ,mutta myös pinenille hauillle (0,1 kg - 1,0 kg).

Minun mielestä Masterin lukot taas ovat surkeita. Ne aukeilevat itsekseen ja hajoavat todella helposti. En voi suositella kenellekkään.
Väite että itse peruke paukahtaa poikki ennenkuin lukko hajoaa voi pitääkkin paikkaansa, sillä Masterin perukkeet menevät poikki tosi helposti.

Parhaat kokeilemani lukot on ollut Nordik perukkeissa, sillä niissä olevia lukkoja ei voi edes avata, uistin vain pujotetaan perukkeeseen.

ShadowDust

• View Profile
« Reply #25 on: November 23, 2006, 18:54:29 »
Minun mielestä Masterin lukot taas ovat surkeita. Ne aukeilevat itsekseen ja hajoavat todella helposti. En voi suositella kenellekkään.
Väite että itse peruke paukahtaa poikki ennenkuin lukko hajoaa voi pitääkkin paikkaansa, sillä Masterin perukkeet menevät poikki tosi helposti.

Parhaat kokeilemani lukot on ollut Nordik perukkeissa, sillä niissä olevia lukkoja ei voi edes avata, uistin vain pujotetaan perukkeeseen.

Itselläni ei ole mennyt yksikään Masterin peruke rikki viellä tähän päivään mennessä.
Mahdatkohan nyt puhua Masterin interlock tyyppisistä vai mistä?
Masteri valmistaa erillaisia perukkeita, Interlock tyyppiset eivät ole myöskään koskaan auennut itsestään ainakaan minulla.

lape89

• View Profile
« Reply #26 on: November 24, 2006, 17:51:11 »

Itselläni ei ole mennyt yksikään Masterin peruke rikki viellä tähän päivään mennessä.
Mahdatkohan nyt puhua Masterin interlock tyyppisistä vai mistä?
Masteri valmistaa erillaisia perukkeita, Interlock tyyppiset eivät ole myöskään koskaan auennut itsestään ainakaan minulla.

Kyllä, puhun interlockeista. Ja niistä on pelkästään huonoa kokemusta, kuten kaikesta muustakin Masterin tavarasta.

Juggis

• View Profile
    • http://taivaankansi.get.to
« Reply #27 on: November 26, 2006, 23:30:36 »
Kuusamon ja perukkeita lukkoja vaan kehiin. Parhaita. Berkleyn ja Abun lukot ovat melko surkeaa tavaraa.
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Jopotus

• Frozen Fisher´s
    • MSN Messenger - jm_trout@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #28 on: December 12, 2006, 22:44:29 »
Viime kesänä ilmestyneiden perukkeiden lukot sen verran tiukkoi etteivät aukea, Uutena meinasi mennä hermot kun ei kohmeisilla käsillä meinennut saada auki.

Jopotus

• Frozen Fisher´s
    • MSN Messenger - jm_trout@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #29 on: December 12, 2006, 22:46:15 »
Siis kuusamon perukkeiden (sori)

center>