Kannattaa välttää Interlock-tyyppisiä lukkoja, joita käytetään enimmäkseen halvemmissa perukkeissa. Ne ovat niitä lukkoja, joissa lukkolangan hakanen lukitaan pellinpalassa olevan "koukun" taakse. Lukko saattaa nyrjähtää rasituksessa auki, kun pelti vääntyy.
Itselläni on ollut tämän tyyppisiä perukkeita joista ei ole ikinä auennut tai mennyt hajalle lukko.
Yleensä mitä itselläni on ollut noita "lanka" lukkoja missä se itse lukko on langasta ne ovat pettäneet paljon helpommin kun interlock tyyppiset.
Master merkkisissä perukkeissa lukossa oleva pelti on suunniteltu niin että peltinen läppä on käännetty sisäänpäin eli kun pitelet peruketta kädessäsi niin että lukko roikkuu alhaalla, peltinen läppä on sinusta katsottuna auki oikealle. Vääntymisen tai pettämisen vaaraa ei ole näissä lukoissa, itse peruke kuitu paukahtaa poikki ennen kun lukko hajoaa. Voin väittää ettei suomessa ole niin isoa kalaa joka saisi vetämällä rikki tuon perukkeen.
Kuitenkin todettava ettei ole mitään idiootti varmaa peruketta joka kestäisi kaiken, silti luotan eniten juuri Interlock tyyppisiin perukkeisiin.
Joskus muistan kyllä että interlock tyyppiset tehtiin niin että peltinen läppä oli auki ylöspäin, jotka todella murtuivat läppä kohdasta.
Markinoilta voi vielläkin löytyä interlockeja joissa läppä on ylöspäin auki, näitä ei kannata ostaa missään nimessä.
Olen saannut muita peruke lukkoja hajalle normaali käytössä mutta en interlock tyyppisiä. Poikkeuksena vanhoissa interlockeissa joissa metallinen läppä on ollut auki ylöspäin.
On joskus jäännyt lukko auki vahingossa ja kala napannut, silti sain kalan kuiville asti. Kala oli noin 2.5kg aika pieni viellä.