Chat

Author Topic: halvat ja hyvät perhvehkeet  (Read 5188 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jjuuhhoo

• View Profile
halvat ja hyvät perhvehkeet
« on: December 19, 2002, 12:36:40 »
niiin mitkä vehkeet ois hyviä ja suhkoht kestäviä hintaluokkaan 1000-1700mk

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
Re: halvat ja hyvät perhvehkeet
« Reply #1 on: December 25, 2002, 23:46:16 »
Osta visionin setti... Ehkä 170 egee... EI maksa edes ton vertaa, ja sittenhän jää rahaa muihinkin vermeisiin...

Jarppi

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: December 26, 2002, 11:01:46 »
Itse suosittelen Loopin Adventure settii Hinta jotai 167 euroo...
Mut kyllä toi Visioniki on varmaa iha hyvä setti.  ;)

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: February 11, 2005, 17:27:17 »
Quote from: Jarppi
Itse suosittelen Loopin Adventure settii Hinta jotai 167 euroo...
Mut kyllä toi Visioniki on varmaa iha hyvä setti.  ;)

Miksi suosittelet Looppia ?
Miksi Visionkin on varmaan hyvä ?

Pystytkö yhtään perustelemaan vastaustasi ?

Kalaboi

• View Profile
« Reply #4 on: February 14, 2005, 08:46:04 »
sanotaan nyt, että halvalla ei saa hyvää, mutta loop adventure setillä kyllä pääsee pitkälle. Itse käytän samaista settiä ja olen siihen erittäin tyytyväinen.

Hintana on joku 140e

Hyvä vapa, kevyt ja helppo heittää, 3 osainen.
Kela erinomainen, säädettävä levyjarru.
heittosiimana toimii WF siima, sekin on hyvä laatuista.

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: February 16, 2005, 21:43:12 »
Quote from: Anonymous
Kävipä tässä n. vuotta sitten, seurasin sivusta:

Kaveri haukkui koskella vapaansa, oli jostakin paketista.  Ei saanut lentämään...loppui kuulemma voima vavasta.

"Annappas kokeilen", sanoi toinen kaveri.

Otti vavan ja meni rantaan.  Heitti  pakettivavalla koko heittosiiman ja vielä 10m pohjasiimaa....

Kaveri tuli rannasta ja sanoi "Joo...loppuu voima".

Ja heittosiima oli 5m pitkä  :lol:  Ei tuossa ole mitään muuta ihmeellistä kuin tuo +10m pohjasiimaa. Siihen ei pysty castingin MM-mestarikaan. Kyllä hyvä heittäjä heittää kepeästi  +20m huonollakin setillä, MUTTA heittäminen on tuskaa eikä nautintoa, jota sen pitäisi olla.

Timo: 140e on perhohommissa naurettavan halpa. Voi kuulostaa hullulta, mutta mietippä muutaman vuoden päästä uudelleen...

jani vaan

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: February 17, 2005, 12:49:03 »
Quote from: Timo_

:?:
Adventure-setin kela= Graphite=jarruton!
Siimasta kokemusta sen verran, että pari kertaa heittänyt kaverin vavalla, mutta enemmän käyttäneet eivät ol yleensä kehuneet.
Peruskoulu loppu ja jätkä sen kun kalastaa!

Jooseppi

• Guest
« Reply #7 on: February 17, 2005, 21:23:02 »
Mulla on loopin adventure ja olen ollut tyytyväinen. Sain 130e, alkuperäinen hinta 160-180e tai jotain sinne päin :roll:  Ehkä mieli alkaa kuitenkin muuttua kunhan kauemmin perhostelee :D  

Kelasta vielä.. Taitaa olla säädettävä "jarruton"... Ei se jarruttomuus mitään haittaa. Siima on hyvälaatuista hintaansa nähden, mutta paremman siiman ostaminen voi olla kannattavaa. Mielipideasia.

Anonymous

• Guest
« Reply #8 on: February 17, 2005, 21:35:46 »
Jassoo.. eihän sitä pakko ole uskoa. Kyseinen kaveri tosin on kuuluisa heitto-osaamisestaan. Olen nähnyt kuinka ko. kaveri heittää 4"  7' bambulla  koko heittosiiman + 4m pohjasiimaa... Kaveri osaa käyttää voimaheittoa juuri oikein.

Siis tuo vapa olisi alle 5 jalkaa? Eihän tuo bambuvavalla (norm. mittaisella ~7 jalkaa) heittosiima+4m pohjia ole mitään verrattuna tuohon aiempaan väittämääsi. Tuon heittää jo taitava heittäjäkin, mutta paskoilla vehkeillä heittosiima+5m on melkoinen suoritus.

Ei se häpeä ole tunnustaa, ettei osaa heittää!  Mutta, totta on että väärälläkin rytmityksellä (heittotavalla) saa hyvällä vavalla perhon pitkälle. Samoin nykyiset, hyvin liukkaat siimat parantavat heitettävyyttä.

Huomaan teksteistäsi, ettet harrasta perhokalatussa vaan luultavasti virvelöintiä. Perhokalastus on kalastamista ei heittämistä. Kukaan ei kalasta +20m heitoilla, tai jos kalastaa niin huonoin tuloksin. Jos siimaa on liikaa ulkona tuntuma perhoon häviää ja kalansaanti on mahdotonta. Kuten eräs kokenut kalastaja sanoi toisella foorumilla "sopiva kalastusheiton mitta on viisi kertaa vavan pituus". +20m heitot ovat vain kavereille näyttelemistä varten, ei kalastusta. Tämä on juuri aloittelijoiden suurin ongelma. Yritetään vain saada perho mahollisimman kauas, vaikka tärkeämpää olisi heittojen tarkkuus ja herkkä laskeutuminen. Pitkissä siivuissa siima yleensä lässähtää veteen pelottaen kalat. Joskus (aika usein) joella näkee noita "vastarannalle viskojia", mutta kun kalastajia tarkastelee niin lähes aina kalat saadaan max. 20m kalastajasta.

Perhokalastuksen sääntö numero yksi:

Perhokalastuksen pitää olla KIVAA.

Jos vaikka heittäminen ei tunnu kivalta, ota siimaa sisään ja heitä lyhyemmälle jos heittäminen silloin on mukavampaa.

Tässä tämän päivän saarna huomenna jatketaan  :arrow:

Kalaboi

• View Profile
« Reply #9 on: February 17, 2005, 23:22:57 »

Timo: 140e on perhohommissa naurettavan halpa. Voi kuulostaa hullulta, mutta mietippä muutaman vuoden päästä uudelleen...

Minulle 140e on jättisumma. Ja varmasti tulee olemaan vielä muutaman vuoden päästä edelleen. Onhan niitä kalliita vapoja, siimoja, keloja sun muita, mutta itse ainakin tulen toimeen tolla mun setillä vielä mutaman vuoden ettenpäin.

Paha semmosta 700e vapaa ostaa jos ei tienaa mitään.

Kyllä siinä minun perhokelassa on jarru, kattelin juuri. Mutta ei levyjarru, vähän erinlainenen systeemi.

jani vaan

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: February 18, 2005, 10:44:51 »

Kyllä siinä minun perhokelassa on jarru, kattelin juuri. Mutta ei levyjarru, vähän erinlainenen systeemi.

Ei ole jarrua. Ei levy- eikä minkäänlaista. Räikkä siinä kyllä on jos sattuu toimimaan.
Peruskoulu loppu ja jätkä sen kun kalastaa!

Anonymous

• Guest
« Reply #11 on: February 18, 2005, 12:43:08 »
Quote from: jani vaan

Ei ole jarrua. Ei levy- eikä minkäänlaista. Räikkä siinä kyllä on jos sattuu toimimaan.

Timo on oikeassa. Siis kela on Loop Trout Garphite. Siinä on ns. käyntivälitysjarru, sen tarkoitus ei ole jarruttaa vaan estää kelaa ottamasta ylikierroksia kalan vetäessä. Mutta sitä kuitenkin jarruksi sanotaan. Siinä on myös räikkä.

Anonymous

• Guest
« Reply #12 on: February 18, 2005, 12:59:14 »
Minulle 140e on jättisumma. Ja varmasti tulee olemaan vielä muutaman vuoden päästä edelleen. Onhan niitä kalliita vapoja, siimoja, keloja sun muita, mutta itse ainakin tulen toimeen tolla mun setillä vielä mutaman vuoden ettenpäin.

Paha semmosta 700e vapaa ostaa jos ei tienaa mitään.

Monta vuotta olet harrastanut perhokalastusta? Itse mietin ihan samaa. Katselin kavereita kuin hulluja, kun he ostivat jotain 100e vapoja  :o Yhä katselen lähes samalla tavalla, mutta nyt ihemettelen miksi he keräävät romua  :?:  panostaisivat laatuun.

No tuo oli hieman liioilteltu, mutta periaatteessa 50e tuntui hirveältä muutama vuosi sitten. Nykyään se menee tuosta vaan kalastustarvikeliikkeessä.

Sano minun sanoneen: Parin vuoden päästä kalastat ja yli 200e vavalla. Ellet sitten ole viisas perhokalastaja (=harvinainen tapaus).

Kalaboi

• View Profile
« Reply #13 on: February 18, 2005, 14:57:51 »
4 vuosi nyt menossa, mutta aktiivisesti vasta 2 vuotta.  Toivottavasti sitten saan jostain tarpeeksi rahaa parempiin kamoihin. Ensi kesänä olis tarkotus ostaa kahluu kamppeet.

Jooseppi

• Guest
« Reply #14 on: February 18, 2005, 16:26:29 »
Timo puhuu asiaa. Kun ei ole ammattia eikä tienaa niin on paha mennä  ostamaan 1000e vapa ja 600e kela :?  Eikä 150e vavalla ja 700e välttämättä ole kovin paljoa eroa, se on merkki mikä maksaa(tai materiaali)

Ostakaa mielummin huippu siima kun vapa(hyvän siiman saa lentämään huonollakin vavalla, huonoa siimaa ei hyvälläkään vavalla)

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #15 on: February 18, 2005, 17:00:48 »
Quote from: Jooseppi
Timo puhuu asiaa. Kun ei ole ammattia eikä tienaa niin on paha mennä  ostamaan 1000e vapa ja 600e kela :?  Eikä 150e vavalla ja 700e välttämättä ole kovin paljoa eroa, se on merkki mikä maksaa(tai materiaali)

Ostakaa mielummin huippu siima kun vapa(hyvän siiman saa lentämään huonollakin vavalla, huonoa siimaa ei hyvälläkään vavalla)

------------------------------------------------------------------------
Että 150 ja 700 euron vavalla ei välttämättä ole eroa..? ?
Oletko kokeillut 700 euron vapaa ?

Merkki varmasti myös maksaa, se merkki takaa sen, että vavan materiaaleja, komponentteja ym. on kehitetty ajan kanssa. Materiaaleiksi on hankittu tai kehitetty paremmiksi kokeiltaessa useampia versioita. Kehitystyö maksaa.
Halpoihin turauksiin laitetaan halvempia komponentteja.
En tähän päivään mennessä ole löytänyt mitään mikä olisi todella hyvää ja halpaa.

Usein kalliimmissa vavoissa on myös takuu, joka kattaa erinäisiä vaurioita/rikkoontumisia tms.

Siimasta olen samaa mieltä, hyvä siima on aina hyvä siima. Hyvää siimaakaan et saa samalla hinnalla kuin sitä massatuotetta.

Jooseppi

• Guest
« Reply #16 on: February 18, 2005, 17:49:45 »
Että 150 ja 700 euron vavalla ei välttämättä ole eroa..? ?
Oletko kokeillut 700 euron vapaa ?

Pakko myöntää, en ole kokeillut 700 euron vapaa :oops:  Enkä ole juttua päästäni keksinyt vaan kuullut kokeneilta perhokalastajilta jotka ovat varmasti heittäneet huippuvavoilla. Siis hintaan nähden ero ei välttämättä ole kovin suuri!

Anonymous

• Guest
« Reply #17 on: February 18, 2005, 20:17:25 »
Quote from: Jooseppi
Pakko myöntää, en ole kokeillut 700 euron vapaa :oops:  Enkä ole juttua päästäni keksinyt vaan kuullut kokeneilta perhokalastajilta jotka ovat varmasti heittäneet huippuvavoilla. Siis hintaan nähden ero ei välttämättä ole kovin suuri!

Jep. Eroa ei välttämättä ole hirveästi. Mutta kalliista vavoista voi löytyä sellaisia ominaisuuksia, mitä ei halvoista löydy. Myös kuten Pete mainitsi kalliimmissa viimeistely ja komponentit ovat ihan eri tasoa kuin halvoissa. Takuu maksaa-se on selvä. Kuten myös merkkikin, siksi "kalliiden merkkien" halvimmat ovat yleensä heikompia kuin saman hintaiset "halpojen merkkien" vavat.

Se on puhdas tosiasia, että nykyään halvatkin vavat ovat jo ominaisuuksiltaan hyviä, mutta jos haluaa vielä parempia ominaisuuksia hintaa tulee muutama sata euroa lisää...

O_O

• Guest
« Reply #18 on: May 05, 2005, 10:11:51 »
Itse ostin viime kesänä visionin intro setin ja oon ollu tyytyväinen. Ostin sen veljekset keskiseltä ja makso 110e, ja nyt näytti että mainostavat samaa settiä 120e.

fishfreak

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: May 05, 2005, 21:49:59 »
itselläni on vision 3zone.maksoi muistakseni 175e.3-osainen vapa,putki,kela,wf siima,peruke+haavi kaupanpäälle.

center>