Hyvän harrastuksen alkuun !

Started by NewbieFly, September 10, 2002, 18:10:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NewbieFly

Noh, olen nyt todella innostunut perhokalastuksesta.
Ja olen ajatellut hankkia perhokalastusvälineet.

Toivoisin että te hieman kokeneemmat auttaisitte minut ojasta ylös.

Ajattelin ostaa heti alkuun kunnon välineet joilla pääsisi pitkälle. Että ei tarvitse vuoden päästä olla hankkimassa uusia.

Minkälainen vapa sopisi aloittelijalle ?
Kalastan pienillä ja keskisuurilla koskilla eli AFTM 5-6 lienee sopiva luokka.

Olen ajatellut Loop Black Lineä. Onko sopiva, ja paljonko on tarkka hinta ? Muita sopivia vapoja...

Siimaksi olen miettinyt Lee Wolf Triangle Taperia, kuten sanoin kunnon välineet.

Onko suuria sopivuus ongelmia aloittelijalle ?

Entäpä kela ? Olen kuullut että kela on lähinnä siimavarasto, eikä siihen kannata kaikkia rahoja tuhlata.
Ok, mutta en silti halua mitään surkean näköistä Fladenin hieman perhokelaa muistuttavaa lelua...

Raha ei ole se suurin ongelma, koska vasta alkoi rauhotusaika, eikä talvikaan ole varmaan mukavinta aikaa kalastaa perholla. Eli setti pääsisi tositoimiin heti alkukeväästä..

Olisin kiitollinen vastauksista !

Anonymous

Jos sinulla ei ole suurempaa kiirettä välineiden hankinnasaa, niin talvella saa usein edellisen kesän malleja huomattavan halvalla. Käy katsastamassa esim. www.rialinna.fi , sieltä olen itse ostanut talvella monia hyviä ostoksia... Blackline on toimiva vapa, ja sen luulisi toimivan hyvin aloittelijallekin.. Keloista yksi varsin edullinen ja hyvä vaihtoehto on loopin graphite. Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös muilla merkeillä on hyviä keskihintaisia tuotteita kuin loopilla ja visionilla.. Itse en pakosti ostaisi ensimmäiseksi perhosiimaksi mitään huippusiimaa, nimittäin yleensä juuri tuo ensimmäinen siima kuluu melko nopeasti käyttökelvottomaksi...

NewbieFly

Vai ettei hyvää siimaa heti aluksi..?

Noh, toki edullisemmatkin siimat käy, ehkä sitten kokeneempana voisi ostaa kalleimpiakin siimoja..

Kuten sanoin ei mitään kiirettä. Rialinnan ja pari muuta isoa kauppaa vois käydä kattomassa.

Kiitos vinkeistä, pietu !

otto

Tervehdys!

Sinuna ostaisin loopin setin.
Tähän ostaisin vain uuden heittosiiman niin setti olisi hyvä.170e :o

Visionin settiin ei tarviisi ostaa mitään mutta se on vähän kalliimpi 200e :o

Vision oli minun ratkaisu ja hyvä oli. ;)

että näin...

paulinho

Osta snowBee prestige 2-vapa... hyvä vapa on ... ite ostin vavan viime vuonna ja tänä syksynä sitten aloitin perhokalastuksen...

Anonymous

5-6 luokka olisi kyllä sinulle varmaan sopiva. Osta kelluva Dt tai wf siima, joka voi olla mielellään luokassa 5-7... Kela ei todellakaan ole pelkkä siimavarasto vaikka usea kalastaja niin sanoisikin, keloja on räikkä- sekä levyjarrullisia. itse pidän levyjarrullisista enemmän, se on maku asia. Kela on pitkä ikäinen joten siihen voi satsata muutaman lantin enemmän

Anonymous

Jos haet sitä laatua, niin voit unohtaa black linen ja visionin. Halvin oikeasti laadukas vapa on loopin yellow line. Siitä voi tulla 3zone ja black line fanit rissaamaan, mutta kokemuksella voin sanoa että ko. vavoilla ei ole mitään jakoa, kun puhutaan laadukkaista vavoista, kyllä niilläkin varmasti pärjää. 3zonekin on ihan mukava vapa, jos ei halua hirveen pitkiä heittoja tehdä, lähi etäisyydellä se on ihan mukava vapa. Omasta mielestäni 3zone ja black line ovat hieman liian voimattomampia ja toiminta "medium" on vähintään outo. Suosittelen ostamaan Yellow 4-5 8'8" tai 4-5 9'3", siihen siimaksi aluksi joku kohtuu halpa wf-siima, ei kuitenkaan mikään ron thompsonin energy, mikä on aivan perseestä, kuulemma. Kelaksi käypi vaikka visionin #4-6 3zone -kela.

BASS70

:-[Hmm..Onneksi kalastus on halpaa......
Nurkat täynnä kahluusaappaita,keloja,vapoja,siimoja,uistimia,perhoja,...........höyheniä,karvoja,koukkuja...ja lisää pitää niitä saada.
Ostohysteerissä mieleni tekevi suunnattomasti kaikkea uutta,mikä vähänkin liittyy kalastukseen... :-[
Onkohan lopulta mikään harrastus lopulta nyt niin ilmaista ???

Jaakko

En ota välineisiin kantaa. Kun olet aloittelija niin paras tapa on päästä perhokalastukseen mukaan käymällä useampia perhokalastus nettisivuja/lehtiä läpi, lukemalla ne ajatuksen ja maalaisjärjen kanssa. Erinomainen nettisivu esim: perhokalastja.com.
TSEMPPIÄ VAAN SULLEKKI ;)