Chat

Author Topic: Mitenkä paulotatte kuhaverkot?  (Read 5661 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mitenkä paulotatte kuhaverkot?
« on: January 04, 2010, 07:08:44 »
Mitenkä paulotatte kuhaverkkonne?   Onko  +10%/ -10 %-paulotus mielestänne sopiva kuhalle?

Averell

• View Profile
Vs: Mitenkä paulotatte kuhaverkot?
« Reply #1 on: January 04, 2010, 16:04:47 »
Minusta se on ihan hyvä tuo normaali +10%/ -10 %-paulotus aina kolme metriä korkeaan verkkoon asti. Mutta tästä korkeampiin verkkoihin olen paulottanut alapaulaan aina muutaman metrin lisää verkkoa kohti noin +15 %. Näin siihen tulee vielä hieman lisää kalastavaa löysyyttä.
Ja tietysti kuhalle on liina sitä pyytävämpi mitä ohuempi langaltaan se on. 0,15 mm:n liina pyytää  hyvin keskitalven aralla liikkeelläkin, jotkut käyttävät jopa 0,12 mm:n liinaa. Itse käytän kuhan pyynnissä 55 mm:n - 70 mm:n harvuisia verkkoja joitten lanka on 0,15 mm:n ja 0,17 mm:n vahvuista.

« Reply #2 on: January 04, 2010, 18:50:43 »
Jotkut "viisaat" kuulemma paulottavat kuhavarkkonsa jopa + 15-20%  kuhan herkkien silmien vuoksi.
 Lieko lekendaa sellaisen verkon parempi  pyytävyys kuhalle? 

MikeTonic

• View Profile
« Reply #3 on: January 08, 2010, 08:56:22 »
Tuo 10 prosenttia on hyvä ja riittävä.

Kannattaa joskus kokeilla myös pystyriimoitusta, jotta löysyyttä saa verkkoon myös pystysuunnassa. Tällöin verkosta tulee herkempi ja myös isommat kalat jäävät helpommin kiinni. Toki pystyriimoituksen vuoksi sotkutkin ovat sitten suurempia ja verkkoliinan  ikä lyhyempi.

verkottaja

• View Profile
« Reply #4 on: January 11, 2010, 20:00:46 »

Olen kokeillut alapaulaan +10 % ja +15 % pauloitusta, en ole hirveää eroa huomannut kalantuloon. Enemmän eroja mielestäni tulee alapaulan laadusta , notkea/jäykkä alapaula ja tietysti alapaulan paino suhteessa yläpaulan nostatukseen. Liinalla on myös vaikutusta, parhaimmat liinat minulla ovat olleet semmoisia että jonkun talve/vuoden kalastuksen jälkeen se on muuttunut pöyhkeäksi, semmoiseksi että sitä ei saisi kunnolla muovipussiin. Talviverkot kannattaa tehdä hyvällä pauloitus langalla ( tervalanka parasta). Joskus kokeilin eri värisiä liinoja(itse värjättyjä)....se on taas ihan oma tarinansa.

papuwokki

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: April 25, 2010, 19:38:45 »
Lainataan hieman tätä keskustelua ja kysäistään neuvoa.

Ostin kaksi verkkoa ja haluan ne yhdeksi verkoksi. Miten tuo yhteen liittäminen tehdään oikea-oppisesti, niin että liitos kestää?

Säkkimies

• Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: April 25, 2010, 20:51:50 »
Kalamies komissa on jotain paulojen liittämis juttuja , ja liinat jamotaan vain sitten yhteen riippuen solmuvälistä miten usein tehdään solmu .
Kalamies.com / rakentelu / verkonrakennus kurssi .

center>