Chat

Author Topic: Pohjanongen tekeminen?  (Read 5472 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martti

• MSN Messenger - molva_91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Pohjanongen tekeminen?
« on: June 13, 2003, 18:54:39 »
Miten voi tehdä pohjaongen? Jäämerelle siis.
kalastus on ihanaaa

kaivo

• Guest
Re:Pohjanongen tekeminen?
« Reply #1 on: June 14, 2003, 21:19:43 »
Riippuu siitä, missä ja mitä kalaa aiot pyytää.

Ehkä yleisin pohjaonkiviritys on seuraava: siiman päähän sidotaan lyijy- tms. paino, ja sen yläpuolelle siimaan laitetaan muutamia lyhyitä sivutapseja joihin sidotaan koukut syötteineen. Tällä ns. Pater Noster-menetelmällä voi pyytää monenlaisia pohjan tuntumassa liikkuvia normaaleja kaloja.

Tässä yhteydessä on erikseen mainittava istutetun kirjolohen pyynti pohjaongella, käyttäen kelluvaa syöttitahnaa (esim. Power Bait). Yleisin tapa virtaamattomissa vesissä (istarilammet) on sitoa virvelin- tai talvella pilkkivavan siiman päähän pieni (esim. nro 16-14) kolmihaarakoukku, johon puristellaan n. sormenpään kokoinen pallo tahnaa. Siimaan n. 0,30 - 0,60 m koukusta laitetaan paino, joka vie syötin pohjan tuntumaan.

Huonolla syönnillä kiinteää painoa parempi menetelmä on käyttää vapaasti siimassa liukuvaa punttia: siimassa olevan puntin ja koukun välille siimaan puristetaan hauli tai sidotaan leikari; tämä siksi, ettei liukupaino pääse luistamaan kiinni koukkuun ja syöttiin. Sopiva etäisyys em. hauli/leikari"stopparille" on sama kuin em. 30-60 cm. Tahnaa maisteleva kirjolohi ei huomaa "petosta" yhtä helposti kun siima luistaa vapaasti, pohjassa makaavan puntin läpi.

Hata

• Lampiruutanoiden kokeilija
    • View Profile
    • Kalabongausta minun tapaan
    • Email
Re:Pohjanongen tekeminen?
« Reply #2 on: June 16, 2003, 16:19:13 »
mulla on aika erikoinen tyyli. en edes tiedä että onko se pohja-onkimista. mä yksin kertaisesti nosta mato-ongen kohon korkealle ja sitten kalastan. Lahna, Sorva ja Särki ovat yleisimmät kalat tällä tyylillä.

T:Hata

center>