Chat

Author Topic: Ruokaa roskakaloista?  (Read 54748 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Vs: Ruokaa roskakaloista?
« Reply #30 on: April 11, 2007, 18:12:26 »
särjestä
 on tehty ennen suolakalaa
Eikös Suomeen ole joskus särkeä istutettukin.  :?

Joskus kun oli nälänhätää tai joskus... :?

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #31 on: April 14, 2007, 20:26:55 »
Etikka kaloina särjet ovat hyviä :-P Nyt kyllä tekis mieli etikka särkiä :-P. Ja muutamia kertoja olen paistanut tai savustanut särjet. Älkää paistako vaan laittakaa ennemmin savustus pönttöön.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

hONKIZ

• View Profile
« Reply #32 on: April 16, 2007, 13:08:42 »
Särki on hyvän makuinen kala esim nuotiolla tikussa paistettuna, siinä vain on niin tuhoton määrä ruotoja että ei niitä kukaan jaksa selviä.

JAM0

• View Profile
    • http://koti.mbnet.fi/aulut/
    • Email
« Reply #33 on: April 17, 2007, 23:54:57 »
Mun kotisivuilla on enon kirjottama ruokaohje "suolasärjet". Sieltä kannattaa lukasta, jos joskus haluaa laittaa särkiä.
PS: tänään tuli mato-ongella hyvin särkiä kotijärvestä.

Kotisivuni on osoitteessa http://koti.mbnet.fi/aulut/aloitus.html

Väenö.

• View Profile
« Reply #34 on: April 22, 2007, 12:07:54 »
  On ainakin vielä yksi särkiresepti,jota olen itse käyttänyt ja ovat maukkaita.Suomustetaan ja perataan särjet.Sitten fileeraan ne ja leikkaan vatsalihat pois ruotoineen.Näin niistä tulee täysin ruodottomia.Sitten ladon niitä kerroksittain johonkin kannelliseen-, esim.pakasterasiaan.Väleihin ripottelen hieman suolaa ja rouhittua valkopippuria.Sitten puristetaan sitruunoista mehua ja kaadetaan laimentamattomana kalojen päälle niin paljon,että ne peittyy mehuun.Särkien annetaan olla 3 vuorokautta,ennenkuin aletaan syödä.Mehu kypsyttää kalat täysin ja ovat rakenteeltaan kuin keitetyt.Parhaimmillaan ne ovat viikon sisällä,niin ettei kannata laittaa suuria satseja.
  Vielä vinkiksi.Mehu kannattaa lisätä koko ajan aina joka kalakerroksen jälkeen.Näin varmistuu,että kaikki särjet saa mehua ja kaikki ovat taatusti kypsiä.

Pescador

• He. Vahinko.
    • MSN Messenger - salmon6@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #35 on: April 23, 2007, 21:32:54 »
Pannulla paistettu ruutana aika iso ja suolanen,mutta eipä ollut mikään mikään makuelämys :|

Gizmo

• Nää simmut iskee friidujen arkaan paikkaan.. ;)
    • View Profile
« Reply #36 on: April 26, 2007, 09:25:00 »
Jostain lukenut, että sorvakin oikein valmistettuna oikein kelpo ruokakala. Taisi olla joku paksukantinen kalakirja, jos oikein muistan. Lupaan joskus testata, jos vielä löydän jostain samaisen jutun sorvan ruoan käyttömahdollisuuksista.

Ja siis kuten tässä ketjussa aikaisemminkin on todettu, lahna on varsin menevä ruokakala. Itse-ongittu puolitoistakiloinen lahnan lämiskä on ihan luxusta ainaisen hauen/ahvenen sijaan.
« Last Edit: April 26, 2007, 09:27:33 by Gizmo »
Naiset ovat kuin saunavuoroja, parhaat on varattu ja loput hyvät on sitten yleisiä

Matti8

• Guest
« Reply #37 on: February 07, 2010, 14:27:18 »
särkihän on monen mielestä parempaa kuin ahven purkitettuna

D-Vitamiini

• Kumpi ja kampi tappelivat, Seppo voitti!
    • View Profile
« Reply #38 on: February 07, 2010, 14:49:38 »
Särki savustettuna on todella hyvää!
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #39 on: February 07, 2010, 18:32:36 »
Savusärkeä tai siikaa mausteliemessä purkitettuna olen maistanut ja tonnikala jää kyllä syömättä jos noita tarjolla :-P!

Ohjeita edellä jo tulikin, lasipurkkisysteemikin toiminee, vaikka nuo maistamani oli tehty metsästysseuran purkituskoneella.
Kai se on niin, ettei roskakaloja ole on vaan huonoja kokkeja?

ALLU13

• View Profile
Vs: Hmm...vois vaikka kokkeilla:)
« Reply #40 on: May 02, 2010, 17:30:52 »
Kokemusta ei oo,  mutta mieleen on jäänyt kalastuslehdestä lukemani resepti uunilahnasta...Oli kuulemma ollut hyvää. :-)
no mut eihän lahna oo mikää roskakala!! Shän on mitä mainioin ruokakala

eräjormelius

• Kala miehen koho kohta.. koho hukkuu kohta.
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: July 27, 2011, 19:50:06 »
Nostetaas tämä nyt. Pitäiskin joskus kokeilla noita jo mainittuja reseptejä. Savustettuna särki on oikein hyvää ja lahna kanssa! ( :

Ruma mies

• View Profile
    • Email
« Reply #42 on: July 28, 2011, 15:10:41 »
Aikaisemmin tässä ketjussa oli pari patakukkoreseptiä. Minä olen tehnyt patakukkoa särjistä (mikä tahansa kala kelpaa yhtä hyvin, samoin sekakalat) näin:

Kalat perataan suomuttomiksi, päättömiksi ja sisälmyksettömiksi. Jos käyttää isoa kalaa, on poistettava myös selkä- ja kylkiruodot ja ahvenelta on poistettava selkäevä juurineen. Rauta- tai keramiikkapata voidellaan voilla. Pohjalle levitetään kerros siankylkiviipaleita, päälle pari kerrosta kaloja tiiviisti aseteltuna, taas siankylkikerros, taas pari kalakerrosta. Päällimmäiseksi täytyy tulla siankylkikerros ja sen päälle kerros joko hapanleivästä tai ruistaikinasta tehty levy. Jokaisen kerroksen väliin ripotellaan suolaa ja valkopippurijauhetta. Padan päälle kansi.

Illalla lämmityksen jälkeen, kun uunin muuripelti suljettiin, uunin pohjalle laitettiin tiili ja pata sen päälle. Aamuun mennessä kalat ja siankyljet olivat hautuneet taivaalliseksi herkuksi. Jos lämmitettiin aamulla, patakukon saattoi laittaa uuniin silloin ja syödä illalliseksi. Tätä syötiin meillä viikottain siihen asti, kun uuni purettiin ja rakennettiin uusi. Sen jälkeen alkoivat patakukot epäonnistua. Joko ne jäivät raaoiksi tai kuivuivat liikaa. Kaasu- ja sähköhellassa ollaan muutama kerta tehty ja saatu onnistumaan, mutta yhtä herkullisia niistä ei ole tullut.

Kalakukko on muuten sama ruoka, mutta sitä ei tehdä padassa, vaan kalat ja siankyljet suljetaan kokonaan ruistaikinakuoreen. Patakukoksi voi varmaan nimittää mitä tahansa omien mieltymystensä mukaan, mutta eikös kalakukko ole jo EU:ssakin määritelty?

eräjormelius

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: July 28, 2011, 17:12:29 »
Mitenkäs muuten säynävästä? savustettuna kenties? jos jollaki on hyvä resepti niin antaa tulla :)!

Ruma mies

• View Profile
    • Email
« Reply #44 on: July 29, 2011, 08:42:50 »
Mitenkäs muuten säynävästä? savustettuna kenties? jos jollaki on hyvä resepti niin antaa tulla :)!

Säynävän ruokakäyttö onkin jännä juttu. Toisten mielestä siitä tulee oikein hyvää ruokaa sekä graavaamalla että savustamalla, mutta toisten mielestä se on pahanmakuinen roskakala. Itse olen muutaman kerran yrittänyt tehdä siitä ruokaa, enkä koskaan onnistunut.

Olen huomannut, että edes ravunsyöttinä säynävä ei ole hyvä, vaan lahnasyöttiin tai särkisyöttiin ravut menevät paremmin. Minusta säynävä on oikein hyvä kasvilannoite ja kompostintäyte. Viime keväänäkin upotin kymmeniä kiloja säynävää koivikkoon noin puolen metrin syvyyteen, ja voi miten koivut kasvavat.

Olisikohan kyse kasvupaikasta. Jos säynävä on elänyt mutaisessa ja matalassa paikassa (minun saamani säynävät ovat yleensä sellaisia), sen liha on likaisenpunertavaa. Joskus tulee syvältä selältä uistelemalla sattumasäynäviä ja niiden liha on selvästi vaaleampaa. Ehkä niistä tulisi parempi ruoka. Arvostan säynävää niin vähän, että en ole viitsinyt kokeilla.

eräjormelius

• View Profile
    • Email
« Reply #45 on: July 30, 2011, 06:06:23 »

Säynävän ruokakäyttö onkin jännä juttu. Toisten mielestä siitä tulee oikein hyvää ruokaa sekä graavaamalla että savustamalla, mutta toisten mielestä se on pahanmakuinen roskakala. Itse olen muutaman kerran yrittänyt tehdä siitä ruokaa, enkä koskaan onnistunut.

Olen huomannut, että edes ravunsyöttinä säynävä ei ole hyvä, vaan lahnasyöttiin tai särkisyöttiin ravut menevät paremmin. Minusta säynävä on oikein hyvä kasvilannoite ja kompostintäyte. Viime keväänäkin upotin kymmeniä kiloja säynävää koivikkoon noin puolen metrin syvyyteen, ja voi miten koivut kasvavat.

Olisikohan kyse kasvupaikasta. Jos säynävä on elänyt mutaisessa ja matalassa paikassa (minun saamani säynävät ovat yleensä sellaisia), sen liha on likaisenpunertavaa. Joskus tulee syvältä selältä uistelemalla sattumasäynäviä ja niiden liha on selvästi vaaleampaa. Ehkä niistä tulisi parempi ruoka. Arvostan säynävää niin vähän, että en ole viitsinyt kokeilla.
kiitos vastauksesta :) Noh eilen tuli Testattua kokeilu mielessä grillattua säynävää. Eli olin edellisenä päivänä perannut ja suolannut kaksi säynävää, 400g ja 600g. Ja ne oli yön jääkaapissa ja seuraavanpäivän iltaan asti.Olin käynyt päivällä rautakaupassa ja muissakin missä voisi olla savustuspönttöjä, mutta olivat juuri loppuneeet :D Ei muutakun sipulirenkaita kalan sisään ja folioon ja kaasugrilliin. Yksi kala oli sielä n. 20.30 min, en tarkaan katsonut kelloa. Ja ei ollut ollenkaan pahaa, päinvastoin. Säynävää täytyy kyllä vielä kokeilla savustaa, josko siitä tulisi vielä parempaa, mutta kannattaa kokeilla ihan vaan grillissä ! :)

Jann3

• Ahvenen palvaaja
    • View Profile
« Reply #46 on: August 01, 2011, 00:15:58 »
purkitettu särki! on siinä kallis ja hyvä herkku  :-)
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

Ránesgumpe

• View Profile
    • Email
« Reply #47 on: October 23, 2011, 15:30:54 »
Varsinnii Itä-Suomessa hopeakylkiset kalat olivat aikoinaan suositumpia kuin ahven. Särki ja salakka olivat herrojen herkkua.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #48 on: October 23, 2011, 23:23:12 »
Varsinnii Itä-Suomessa hopeakylkiset kalat olivat aikoinaan suositumpia kuin ahven. Särki ja salakka olivat herrojen herkkua.

Penskana kerran ongittiin salakoita, seipiä, särkiä ja kiiskiä. Ahventa ei saatu sitten millään, vaikka mieli teki tehdä hiilloskalaa. No, kun uho oli päällä, niin perattiin kaikki saadut kalat ja tehtiin tuletkin. Mummo sai "nakin" kypsentää kalat nälkäisille kalamiehille. Kaikki meni, eikä tehnyt edes tiukkaa. Eli resepti: perataan ja suolataan. Tehdään hiillos ja ladotaan kalat ritilälle tai halstariin. Kun toinen puoli alkaa tummua ja muuttua paikoin mustan rapsakaksi, käännetään ja kypsennetään toinen puoli loppuun. Syödään sitä mukaa kuin kypsyvät. Parasta ilta-auringon laskiessa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

särkimies

• View Profile
    • GeoDrill
« Reply #49 on: January 19, 2012, 09:16:31 »
Tiedän että tämä on vanha keskustelu mutta:

Luin kirjasta KAUSIRUOKAA http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9518513473 pari kiinnostavia kalareseptejä, siellä käytettiin muun muassa särki ja muu n.s. roskakalaa.

Ja kirjan mukaan ruodot pitäisi kyllä pehmentyä uunikäsittelyssä niin kuin Rambo-Jonne kirjoittikin.
www.geodrill.fi - Maalämpöä

Jerekala

• View Profile
« Reply #50 on: February 06, 2012, 21:41:09 »
Särjistä sen verran, että ainakin nähnyt , oikos ollut ahvenanmaa, että sieltä sai ostaa purkitettua särkeä.   :| . Jotain etikkaliemi mössöä.  :-)

center>