Chat

Author Topic: Salmo Hornet  (Read 85797 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vs: Minkä kokoinen ja värinen Salmo Hornet?
« Reply #90 on: February 10, 2009, 15:13:00 »
Heittokalastuksessa kyllä suosittelen 3,5- ja 4 cm kokoja, etenkin uppoavina, koska nuo pienemmät eivät tahdo lentää tarpeeksi(uistelussa ovat tosin saalistavia :wink:).

Väreistä sen verran, että itseltä löytyy GT, GS, YD, ja semmonen ahvenvaritaatio (2,5cm), jota en värikartoistakaan löytänyt.
Kaikilla paitsi tuolla YD:llä on tullut jotain, jalokalaa en ole vielä onnistunut jallittamaan noilla.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

-Juippi-

• Amispoppia
    • View Profile
« Reply #91 on: February 10, 2009, 15:52:05 »
Yhdyn suurkalastajan kommenttiin, eli 3,5 - 4,0cm joita suosittelisin. Itselläni on väri GT uppoavana, että kelluvana ja D pelkästään kelluvana.
Myös värin PO, kavereiden kesken "pinkki", omistan, ja se onkin se "luottopeli", millä yleensä reissut aloitetaan. Itse kokisin asian näin, että väri PO on aika neutraali väri eikä sitä oikeastaan voi laskea ärsytys-, eikä luontaisväriksi. GT taas on ärsytysväri ja D luontainen, joten koko skaala käytössä  :wink:. Kunhan taas tulee kesäuistimet myyntiin, niin itse ainakin Mikkelin Hong Kongista käyn lisää ostamassa, jos niitä taas tilaavat.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email

wild miguel

• View Profile
« Reply #93 on: February 11, 2009, 14:00:11 »
mulla vois olla salmo hornet,myynnissä jos hinnasta sovitaan

Sebamed

• Kalassa Nuorttijoella
    • View Profile
« Reply #94 on: February 11, 2009, 17:20:56 »
Pidättekö enemmän kelluvista vai uppoavista malleista?

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #95 on: February 11, 2009, 17:25:47 »
No itse jos ostaisin Hornetin, niin väri olisi varmaankin GT eli Green Tiger ja koko olisi varmaankin siinä 3,5cm-5cm, riippuu minkä kokoiselle ahvenelle.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Panze

• View Profile
« Reply #96 on: February 11, 2009, 17:30:26 »
Pidättekö enemmän kelluvista vai uppoavista malleista?

Uppoavat ovat minun mieleeni, kelluvat eivät oikeen tahdo lentää, niin hyvin, kun en UL-vehkeitä omista. Tietysti painoa voi laittaa, mutta se on juttu erikseen.
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
Vs: Kokemuksia Salmo Hornet-vaapusta?
« Reply #97 on: June 29, 2009, 01:31:26 »
Tuolla toisessa ketjussa joku kehoitteli käyttämään kevlar-peruketta koska hauki nappaa kyllä Hornettiin. Itse en laittaisi. Joissakin vetovavoissa on 0.30 tai 0.35 nylon siima, ja mielestäni tämäkin haittaa pikkuhornettien (4 cm ja alle) uintia. Välillä olenkin käyttänyt lyhyttä 0.15 kuitusiimanpätkää perukkeena.  Näin vetouistelussa ahvenjahdissa; haukia tulee siinä sivussa, useimmat saa ylös mutta uistimen menetyksiäkin sattuu.

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #98 on: June 29, 2009, 01:35:55 »
Itse ainakin käytän aina Light-setissä pientä teräsperuketta ja eipä tuo nyt niin hirveästi vielä haittaa pienen Hornetin uintia, kunhan ei kovin kovaa kelaa.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Satunnaikalastaja

• View Profile
« Reply #99 on: June 29, 2009, 01:45:46 »
Itse kun uistelen 15-heppasella niin tuolle vetonopeudelle on alaraja. Mutta kiitos vinkistä, pannaan korvan taakse siltä varalta että tulisi hankituksi sähköperämoottori soutuveneeseen. ON ollut harkinnan alla kun tekisi mieli koettaa siikaa vetouistelemalla.

« Last Edit: June 29, 2009, 18:29:55 by Satunnaikalastaja »

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #100 on: June 29, 2009, 01:55:14 »
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi sitä tavallista, ohutta kuitusiimaa käytetään ihan perukkeena hauen kalastuksessa? Todennäköisyys saada hauki ylös paranee ehkä kolmella prosentilla. Esim. toissapäiväinä alta kilon hauki iski vieheestä ohi osuen kuitenkin kuitusiimaan ja se oli kerrasta poikki. Siiman paksuuskin oli juuri tuo 0.17mm. Eikä ole ensimmäinen kerta, mm. 0.25 kuitusiima on paukkunut kerrasta. Tätä paksummat kyllä alkavat jo jotenkin kestämään, mutta uhkapeliä se on silti.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #101 on: June 29, 2009, 08:09:24 »
Viime kesänä hankin 2,5cm ja 3,5cm Hornetit. Heti ekalla reissulla noin 20 ahventa mutta keskikoko alle 50 grammaa. Ja kun olen uistellut yhtä aikaa Horneteilla ja normaalikokoisilla vaapuilla niin isoimmat ahvenet on napannu melkein poikkeuksetta isompiin vaappuihin. Eli Hornetit on tuntunu lisäävän vaan alle 100-grammaisten ahventen määrää. Lisäksi Hornetilla on tullut aikas paljon alamittaisia kuhia.

Kuitenkin yks tuttu (täys amatöörikalastaja) sai viime kesänä Hornetilla 700g, 550g, 500g, 450g ja 400g ahvenet, kaikki vieläpä heittelemällä ja ilman haavia. Osti samanlaisen 3,5 Hornetin ku mulla oli ja ekoilla reissuilla tuollaiset kalat.  :lol:

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #102 on: June 29, 2009, 11:17:06 »
4cm hornet (se toimivin koko) kestää hyvin kevlar-perukkeen edessän. Itse käytän omatekeleitä, koska niihin saa pienimmät mahdolliset lukot ja leikarit. Se on se tärkein juttu. LUKON KOKO. Se lukko uinnin pilaa jos pilaa.  Perukkeen pituus ei vaikuta niinkään, itse käytän 5-6 senttisiä.

Tänäkin kautena Hornet uppoava 4cm GT on näyttänyt ylivertaisuutensa.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Satunnaikalastaja

• View Profile
« Reply #103 on: June 29, 2009, 18:28:56 »
Minä en edelleenkään ymmärrä miksi sitä tavallista, ohutta kuitusiimaa käytetään ihan perukkeena hauen kalastuksessa?   

Anteeksi jos ilmaisin itseni epäselvästi.  En suinkaan käytä sitä perukkeena hauen kalastuksessa, vaan ahvenen kalastuksessa. Näin siis noissa vetovavoissa joissa on turhan paksu siima pikkuvaapulle, tuolla ohuella perukkeella kun saa paremman uinnin, uistimeen kiinni siimalenkillä eikä lukolla.
« Last Edit: June 29, 2009, 18:32:40 by Satunnaikalastaja »

fisustaja69

• View Profile
salmo hornet
« Reply #104 on: June 29, 2009, 20:31:55 »
eli kun ostin kaksi salmoa ja nyt haluaisin tietää kumpiko on parempi?
4cm väri: sini - punanen vai
5cm väri: green tiger
« Last Edit: June 29, 2009, 21:05:46 by Timpe »

Skarpa

• MSN Messenger - Karpa_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: salmo hornet
« Reply #105 on: June 29, 2009, 20:34:44 »
Sitä hän et voi testaa ennenkun olet testannut. Sanoisin Green Tiger
« Last Edit: June 29, 2009, 21:04:08 by Timpe »
Eestä ja takkaaa

tomso

• Lohi ku Lohi,vaikkakin pulla
    • MSN Messenger - tomso95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Salmo Hornet
« Reply #106 on: June 30, 2009, 13:46:50 »
ostin pari kolme päivää sitte 4cm hornetin (väri viikinki). Onko hyviä kokemuksia tuosta väristä?
.....

ollipossu

• View Profile
    • Email
« Reply #107 on: July 17, 2009, 00:55:03 »
Ostin juuri kaks hornettia, toinen on punanen ja sen selässä on mustia raitoja ja se on kokoa 4 ja toinen on vihreä kelta punanen jossa on myös selässä mustia raitoja ja se on kokoa 4. Noilla saa erinomaisesti ahvenia ja erään sivun mukaan myös taimenia ja hornetin esittely-videossa sanotaan että sillä saa vielä jotain kalalajia mutta en muista enää sen nimeä.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #108 on: July 17, 2009, 00:56:08 »
Sillä saa ihan mitä vaan. Tappovarma Salmo Hornet 4cm uppoavana. Värillä ei niin väliä, uinti murhaavan hyvää...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Säämänen

• View Profile
« Reply #109 on: June 16, 2010, 11:55:54 »
Itse olen käyttänyt koskella taimenväristä, 4 senttistä. Suurin taimen mitä ylös olen saanut painoi 1,5 kg.
Kovavirtauksiseen koskeen kelluvan version olen todennut parhaimmaksi.
Uppoavasta en niinkään välitä koskikalastuksessa. Myös särkivärityksinen on antanut kalaa, tosin pienempää kokoluokkaa
mitä tuo suurin.

-Säämänen-
« Last Edit: June 16, 2010, 12:53:09 by Säämänen »

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #110 on: March 28, 2012, 08:38:35 »
Ei näkynyt värikartassa olevat parasta väriä ollenkaan..
Sinihopea kelluva 4cm hornet, jossa vaan perä on mahan puolelta punainen. Näitä ei enään ole löytynyt mistään, mutta lähes yhtä hyvin toimivat ne, joissa koko maha on punainen. Toimii kyllä uppoavanakin, itse tykännyt enemmän käyttää kelluvaa.
Toimii heittäessä virtaavassa ja seisovassa vedessä tosi hyvin, ahventa, haukea, taimenta, kirjolohta ja toutainta kun kalastaa.. Uistelussa sama homma, on sillä uistelemalla muutama kuhakin tullut..
Ylivoimasesti paras ahvenen uisteluvaappu mitä tiedän. Varsinkin soutu-uistellessa.

Muita värejä voisin mainita värikartasta (http://www.pelimiespalokka.com/index.php?page=salmohornetit.php)
DB (ollut testissä vain isompana kokona, toimii silti ihan hyvin)
RHH (joskus huonolla syönnillä tosi sameessa vedessä nousee hyvin ahventa, haukea ja kuhaa)
T (huippupeli 4cm ja siitä pienemmässä yksikoukkuisessa koossa ahvenelle ja taimenelle, toutainkin siihen iskee)
GS ilman punaista mahaa, (vanhempi malli, samoin kun sinihopea ilman punaista mahaa)(todella hyvä hauki- ja ahvenviehe seisovassa vedessä AINAKIN)
GT (ollut minulla jo monta vuotta, lahjotin pois kun saalis oli 1 hauki :D)
CW (soutu-uistellessa käyttänyt paljon ahvenelle)
G (jos siinä on musta selkä?) (huippuvaappu ahvenille)
GMO (sama kuin edellinen)

Värikartasta puuttuvia:

Musta selkä, kromikylki (ahvenelle toimii todella hyvin, samoin "jalommille" kaloille)
Papukaijaväritys (huonon syönnillä hyvin toiminut ahvenvaappu)
2 jotain kirkasväristä (ei oo tullut kuin kokemusta, käyttömäärästä johtuen.)

Suosin itse paljon näitä "luonnonvärejä" koska mielestäni ne toimivat paljon useammin ja paremmin kuin ärsykkeet.
Olen kalastelijapoika!

Kalakoira_7

• View Profile
« Reply #111 on: July 23, 2012, 20:09:31 »
Olen juuri ostanut summissa pari hornettia taimenen pyyntiin. Onko kenelläkään omakohtaisiin kokemuksiin perustuvia faktoja siitä, että mitkä värit ovat toimineet hyvin taimenelle koskella ja järvellä? Myöskin minua hämää paljon horneteista puhuttaessa värit "ambulanssi", "muikku", "savumuikku" jne..Jos joku viitsisi vähän valottaa mitä värikoodeja nämä vastaavat horneteissa.

Tuossa vielä kaikki värit koodeineen : http://www.nipponverkko.fi/kauppa/images/hornet_2012_1205_3f0.jpeg
« Last Edit: July 23, 2012, 20:11:44 by Kalakoira_7 »

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #112 on: July 24, 2012, 08:55:18 »
Ambulanssiksi itse ainakin miellän linkittämäsi värikartan värin GMO. Jotkut saattavat pitää ambulanssina myös tuota punapäätä, eli RHH. Muikku on harmaa pikkukalaväritys. Tuossa värikartassa niitä ovat esimerkiksi HGS, D ja GS. Savumuikku taas on edellisestä se ruskeampi sävy, värikartassa esimerkiksi G.

Mutta taimenesta itselläni ei ole Hornettien kanssa kokemusta, mutta kirjolohelle ovat toimineet GMH, RHH ja RT.
« Last Edit: July 24, 2012, 08:57:56 by Hurttarautu »
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

Pera8x

• Guest
« Reply #113 on: August 04, 2018, 21:52:21 »
ostin taas lisäystä kalapakkiin, kun oli viime kalareissusta vähän yli kaksi vuotta. kyllä nuo salmon hornetit pikkukoossa on osottautunt ihan ylivoimasiksi omien kokemuksieni mukaan. siis ne n. 4 senttiset. parit vähän isommat ja pari pienemmätkin olen kokeillut, mutta nuo neloset tuntuis toimivan parhaiten. en tiedä onko mulla aiemmin ollut kelluvia, vai uppoovia, mutta väritys on ainakin ollut enemmänkin kirkasta, eikä niinkään tummaa. kirkkaita sateenkaaren värejä, siinä on hyvä vertauskuva. ja minä pelkästään uistelen. en juuri heittele, tai edes jigaa. tänä kesänä en ole kerennyt kalastaan, kun yhden ainoan kerran ja sillon vedin pelkkää tyhjää. nuo hornetit ostin siis vasta tänään, eli tuon tän vuoden ekan kalareissun jälkeen, joten niitä ei voi syyttää tyhjän vetämisestä. ainakaan vielä..

mutta mitä aikasemmilta vuosilta on kokemusta, niin ainakin kuhalle, sekä ahvenelle toimii suomen sameissa järvissä. etenkin kuhalle. ei noilla pienillä mitään ennätyskokosia kaloja saa, mutta ihan käypästä ruokakalaa kuitenkin. sellasta alimittasen ja selkeesti ylimitallisen välimaastosta. kuhan kanssa tulee yleensä jotain 30-55 sentin välismaastosta. usein myös pienempiä, mutta välillä myös isompiakin. väliin tulee myös haukee, se hauen koko ei tunnu olevan mitenkään riippuvainen kuvan koosta. pienillä kuvilla oon saanut isohkojakin haukia, mutta myös ihan poikasia. ja sitä ahventa kanssa aika hyvin. mitään perukkeita en käytä, pienet lukot ja aikas vahvaa kuitusiimaa keloissa, niin se riittää. uisteluvauhtini on aikas hidasta, eli jotain 3-4 kilsaa tunnissa. se tuntuis riittävän noille horneteille. isommat kuvat ei oikein tahdo uida noissa nopeuksissa, muutakun laiskasti tuolla, joten toisinaan pitää vauhtia kasvattaa, jos on esim. isompia jessejä mukana uimassa.

ennätys kalat, mitä noilla horneteilla olen saanut on ahvenia. pari kappaletta vajaa kilosia ahvenia ja vieläpä peräkanaa. ensin uistelin paikan ohitte ja siiman päähän tarttu 970 grammanen ahven. sitten vedin uparit ja toinen ahvena tarttu. se oli vähän pienempi, vain 740 grammanen ahven. oli tähän asti elämäni isoimmat ahvenet, mitä olen mistään koskaan saanut. ja erikoisen siitä tekee se, että ne tuli vieläpä peräkanaa. eli tupla ennätys 5 minuutin sisään!

kuhaa noilla tuppaa saamaan todella hyvin, ainakin sameista vesistä. oikein kirkkaista vesistä ei ole kauheasti kokemusta. mitä nyt tampereella pyhäjärvellä pääasiassa kalastan ja toisinaan näsijärvelläkin. nässyltä saa kyllä isompaa kuhaa, mutta saanti tuntuu olevan enemmänkin säkästä kiinni. joskus on kunnolla syönnillään ja tulee useemman kilon edestä kun yhden illan uistelee 6-8 vavalla. kun taas pyhäjärveltä tuntuu tulevan lähes tulkoon joka kerta edes jotain, jos vaan vieheet on kunnossa. innolla odotan, että pääsee taas testaileen kaupan uusia salmon hornetteja.

jos joku vielä empii vieheiden kanssa, niin nuo hornetit on varma valinta. niillä saa edes jotain lähes jokakerta, vaikka mitään ennätyskaloja nyt ei tuliskaan. mulle riittää, että saa sellasta sopivaa, mitallista ruokakalaa. ja mieluiten kuvaa, mitkä nyt tykkäävät noihin h

center>