ostin taas lisäystä kalapakkiin, kun oli viime kalareissusta vähän yli kaksi vuotta. kyllä nuo salmon hornetit pikkukoossa on osottautunt ihan ylivoimasiksi omien kokemuksieni mukaan. siis ne n. 4 senttiset. parit vähän isommat ja pari pienemmätkin olen kokeillut, mutta nuo neloset tuntuis toimivan parhaiten. en tiedä onko mulla aiemmin ollut kelluvia, vai uppoovia, mutta väritys on ainakin ollut enemmänkin kirkasta, eikä niinkään tummaa. kirkkaita sateenkaaren värejä, siinä on hyvä vertauskuva. ja minä pelkästään uistelen. en juuri heittele, tai edes jigaa. tänä kesänä en ole kerennyt kalastaan, kun yhden ainoan kerran ja sillon vedin pelkkää tyhjää. nuo hornetit ostin siis vasta tänään, eli tuon tän vuoden ekan kalareissun jälkeen, joten niitä ei voi syyttää tyhjän vetämisestä. ainakaan vielä..
mutta mitä aikasemmilta vuosilta on kokemusta, niin ainakin kuhalle, sekä ahvenelle toimii suomen sameissa järvissä. etenkin kuhalle. ei noilla pienillä mitään ennätyskokosia kaloja saa, mutta ihan käypästä ruokakalaa kuitenkin. sellasta alimittasen ja selkeesti ylimitallisen välimaastosta. kuhan kanssa tulee yleensä jotain 30-55 sentin välismaastosta. usein myös pienempiä, mutta välillä myös isompiakin. väliin tulee myös haukee, se hauen koko ei tunnu olevan mitenkään riippuvainen kuvan koosta. pienillä kuvilla oon saanut isohkojakin haukia, mutta myös ihan poikasia. ja sitä ahventa kanssa aika hyvin. mitään perukkeita en käytä, pienet lukot ja aikas vahvaa kuitusiimaa keloissa, niin se riittää. uisteluvauhtini on aikas hidasta, eli jotain 3-4 kilsaa tunnissa. se tuntuis riittävän noille horneteille. isommat kuvat ei oikein tahdo uida noissa nopeuksissa, muutakun laiskasti tuolla, joten toisinaan pitää vauhtia kasvattaa, jos on esim. isompia jessejä mukana uimassa.
ennätys kalat, mitä noilla horneteilla olen saanut on ahvenia. pari kappaletta vajaa kilosia ahvenia ja vieläpä peräkanaa. ensin uistelin paikan ohitte ja siiman päähän tarttu 970 grammanen ahven. sitten vedin uparit ja toinen ahvena tarttu. se oli vähän pienempi, vain 740 grammanen ahven. oli tähän asti elämäni isoimmat ahvenet, mitä olen mistään koskaan saanut. ja erikoisen siitä tekee se, että ne tuli vieläpä peräkanaa. eli tupla ennätys 5 minuutin sisään!
kuhaa noilla tuppaa saamaan todella hyvin, ainakin sameista vesistä. oikein kirkkaista vesistä ei ole kauheasti kokemusta. mitä nyt tampereella pyhäjärvellä pääasiassa kalastan ja toisinaan näsijärvelläkin. nässyltä saa kyllä isompaa kuhaa, mutta saanti tuntuu olevan enemmänkin säkästä kiinni. joskus on kunnolla syönnillään ja tulee useemman kilon edestä kun yhden illan uistelee 6-8 vavalla. kun taas pyhäjärveltä tuntuu tulevan lähes tulkoon joka kerta edes jotain, jos vaan vieheet on kunnossa. innolla odotan, että pääsee taas testaileen kaupan uusia salmon hornetteja.
jos joku vielä empii vieheiden kanssa, niin nuo hornetit on varma valinta. niillä saa edes jotain lähes jokakerta, vaikka mitään ennätyskaloja nyt ei tuliskaan. mulle riittää, että saa sellasta sopivaa, mitallista ruokakalaa. ja mieluiten kuvaa, mitkä nyt tykkäävät noihin h