Chat

Author Topic: Apua Jigikelan valintaan  (Read 3217 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vesku

• View Profile
Apua Jigikelan valintaan
« on: July 15, 2003, 09:35:42 »
Hankin taannoin Shakespearen jigivavan ja yritin siinä sitten jigailla vanhalla Abun umpparillani, mutta ei siitä oikein mitään syntynyt. Tuntuma oli aika lailla kateissa samoin kuin kalat.

Nytpäs siis kysynkin, että minkälainen haspeli tuohon olisi jigailuun sopiva ja ennenkaikkea sopivan hintainen, eli siinä jossakin 50 euron kieppeillä, kun ei kuitenkaan ihan elinkeinosta puhuta ?

Siimaksi lienee 0,18 tulilinja se paras vaihtoehto ?
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Salmo

• Guest
Re:Apua Jigikelan valintaan
« Reply #1 on: July 15, 2003, 20:23:04 »
Merkeistä en osaa mitään suositella, mutta kokoluokka voisi olla 1000-2000. Hieman raskaampaan jiggailuun nimenomaan 2000.

Mutta siimaksi en valitsisi fuusiota (Fire Line). Jigikalastuksessa nimittäin siima on suht. löysällä aina ja tulilinja muistaa muotonsa sen verta, että "sökkyröitä" tulee. Ainakin mulle on tullut suht. paljon. Eli valitsisin mielummin punotun (0,12-0,18 mm ihan sopiva).

Vesku

• View Profile
« Reply #2 on: July 16, 2003, 10:30:53 »
Kiitoksia vinkeistä. Täytyypäs suunnistaa ostoksille..
Minä muuten luulin, että tuo Fire Line on nimenomaan siis punottua siimaa..Mitäs se punottu sitten on merkiltään, jos tuo tulilinja kerran olikin fuusiosiimaa(I´m too old for this).
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Salmo

• Guest
« Reply #3 on: July 16, 2003, 17:34:01 »
Fuusiosiimassa kuidut ovat suorassa, kun taas punotussa ne ovat letitetty yhteen. Eron kyllä huomaa silmällä, jos tekstiä ei ole. Tällä hetkellä minulla on jigisiimanani .14 FINS PRT Braid, josta en vähäisten kokemusten takia sano vielä mitään. Ennen Fire Linea minulla oli Sufix Herculinea, joka kyllä oli hyvä punottu siima, ainakin jigikalastuksessa toimi.

Vesku

• View Profile
« Reply #4 on: July 17, 2003, 08:48:12 »
Joo, tuosta sufixista onkin ollut puhetta, eli taidan sitä hankkia sitten. Onko Salmo tuo 1000- luokan kela aivan liian heppoinen peli, kun on hiukka suurempia mato- ja kalajigejä? Meinaan jos sieltä pohjasta joku muutaman kilon painoinen häirikkö hyökkää. Onko kalastuksessa suuriakaan eroja 1000 ja 2000- kelojen välillä? Onko tuntumassa suurta eroa, kun oletetaan, että on tuo punottu siima kummassakin ?

center>