Chat

Author Topic: Kuvia itse tehdyistä uistimista  (Read 1743028 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

leewi

• View Profile
Vs: Kuvia itse tehdyistä uistimista
« Reply #4710 on: May 26, 2012, 22:50:29 »

Uploaded with ImageShack.us

Ensimmäinen itse tekemäni vaaputin. Koulun ruisku oli rikki, joten maalasin käsin.
Kommentteja? Neuvoja?

AJTSS

• View Profile
« Reply #4711 on: May 26, 2012, 23:11:17 »
Ootko valkosel cabilla vetäny kaikkiin pohjat? Pitäs itelleki hommata valkosta cabbia...

AJTSS

• View Profile
« Reply #4712 on: May 27, 2012, 08:53:49 »
Aika monta kerrosta probia :D

Pitäis kyllä itelle hommata valkosta cabia, koska vähentää maalien kulumista vitusti...!

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4713 on: May 27, 2012, 09:32:50 »
Aika monta kerrosta probia :D
Eipä se nyt niin kamalan paljoa vielä ole. Jos on ohut lakka, niin kerroksia tulee useampia. Itsellä saattaa pohjalla olla jopa 12 kerrosta valkosta probia. Cabiin pitäs iteki siirtyä, niin vois tuo kuplimisongelma häipyä edes osittain.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4714 on: May 27, 2012, 12:13:47 »
Mulla on valkoista CABin regularia. 2 kerrosta sitä riittää niin on ihan valkoinen pohja. Ja 8 kastoa ei ole paha määrä, jos sekoitussuhde on "lirua". Eihän nuokaan vielä täysin näytä peittävän puun väriä, joten ohutta sen täytyy olla.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

AJTSS

• View Profile
« Reply #4715 on: May 27, 2012, 20:46:12 »
Nojoo, totta varmasti tuo. Erilaiset "dippaussuhteet" probissa, kun cabin valmiissa kamassa tosiaan riittää pari kolme kerrosta.

AJTSS

• View Profile
« Reply #4716 on: May 29, 2012, 21:58:17 »
Olisit laittanut vaaput kalojen viekkuun  8-)

Mutta, nyt on ekat mun vaaput saaneet väriä pintaan, paljon on parannettavaa, mutta kokoajan opin maalaustekniikasta, kyllä tämä tästä :)

Eli tämä on periaattessa ainut uintivalmis, vielä yksi kerros ainakin lakkaa.

Ahventa kokeilin, oli pirun vaikea kyllä. Eihän tuo nyt ihan ahvenalta näytä ;) Lakkaa ja turpalappua vaille valmis.

Tämä on vielä kesken, jotain väriä varmaan tulee alapään puolelle. Suomukuviota koitin tehä naistenalusvaatteiden pesupussista(älkää kysykö miksi, en löytänyt järkevämpää vaihtoehtoa), mutta ei tuo ihan suomukuviolta näytä :D

Tämäkin kesken, silakan näköä vähän tuohon koitin, aika yksinkertainen rakennelma. Varmaan punertavaa tulee vähän tohon kiduksien kohalle.

Sit keskeneräisiä, taikka tuo musta/punainen on valmis, vähän kusi niin piti tehä puoliksi musta :D Saattaahan tuo silti jollekkin kalalle kelvata?

AJTSS

• View Profile
« Reply #4717 on: May 30, 2012, 18:34:28 »
Tänään jatkettu harjoituksia, mutta ei ole vielä valmiita muita kuin tämä.

Mitä mieltä olette? Itse olen erittäin tyytyväinen, ja on kyllä onnistunein uistin nyt mitä olen tässä ekassa setissä tehnyt. Pistän kuvia sitten muista kunhan saan valmiiksi. Mutta kaipaan mielipiteitä!

KABANOSSI

• Mateenpilkinnän kultakutri
  • taas MP
    • View Profile
« Reply #4718 on: May 30, 2012, 18:45:03 »
Mielestäni hyvin maalattu ja folioitu. Aihion muoto ja lapun paikka ei itseä niinkään miellytä.
Jatka samaan malliin  :-D

AJTSS

• View Profile
« Reply #4719 on: May 30, 2012, 19:27:15 »
Kerro toki mikä muodossa ja turpalapun paikassa mättää, tahdon oppia! Aihion muodon vedin omasta päästä, ja tykkään ite siitä aika paljon, ja itseasiassa mulla on 4 tuon muotoista odottamassa maalia ;) Mikä turpalapun paikassa mättää?

Nyt pitää käydä koittamassa miten tuo ui!

AJTSS

• View Profile
« Reply #4720 on: May 30, 2012, 20:15:42 »
Ja kyllähän se ui, mitä tuossa tummassa joessa näin! Ehkä hitusen puoltaa vasemmalle, sen näkee sit kunnolla kun uistelee järvellä. Mutta olen erittäin tyytyväinen, kun tuo ui! Tuosta runkomallista tulee vielä mun bravuuri :D Ei mutta oikeasti, en ole tuommoisia oikeastaan ennen nähnyt... Ei pitäisi olla suora kopio.

Kuulette vielä Järtääni-vaapuista!

AJTSS

• View Profile
« Reply #4721 on: May 30, 2012, 21:49:58 »
Vois vaikka kokeillakkin, yks tuommonen on vielä maalamatta. Siihen olen tainnut tehdä erilaisille lapulle jo uran, mutta ei se mitään, senhän voi vetää tukkoon ja uutta tilalle ;)

TunturiSusi

• View Profile
« Reply #4722 on: May 31, 2012, 08:15:17 »
Ite en oo ku muutama kymmenen vaappua kerenny tekemään, mutta tässä sulle pari vinkkiä. Kannattaa tosiaan yrittää käyttää porraslevyä ja pitempää nokkalenkkiä niin on jonkin verran helpompi virittää uinti kohdilleen, ja itse lisäisin vielä mahakoukun tuohon ku näyttää sen verran pitkältä. Eipähän tärppi ainakaan jäis koukun puuttumisen takia saamatta. Onko sinulla minkälainen painotus tuossa?

AJTSS

• View Profile
« Reply #4723 on: May 31, 2012, 09:05:40 »
Voisi noihin seuraaviin prototyyppeihin mahakoukun  lisätä. En sitten tiedä onko kuinka pakollista, sen sitten näkee käytössä. Mutta uinti on hyvä...

Ja minkäänlaista painotusta ei ole, kaikki vaappuni ovat tällä hetkellä tehty balsasta vailla painotusta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4724 on: May 31, 2012, 14:23:11 »
Jos kokeilet porras levyä, niin sitten pitää tehdä reilusti pidempi nokka lenkki, että viritys onnistuu. Itellä on tuolla laatikon pohjalla muutama vaappu joissa on liian lyhyt nokka lenkki, nii eihän niitä saanu viritettyä mitenkään...  :cry:

Liian pitkä nokkalenkki porrasläpässä aiheuttaa sen, ettei vaappua saa koskaan uimaan mitenkään. Sen vetopiste karkaa jonnekin ulottumattomiin ja tuloksena on täysin kuollut uinti tai sitten uinti on aivan holtitonta. Itse teen yleensä niin, että säädän nokkalenkin paikan perälenkin kustannuksella, ts. liimatessa katson sen nokkalenkin tulevan riittävästi ulos ja sitten kaikki ekstra saa tulla perästä yli. Yleensä se lakka asettuu kohtuu nätisti rungon ja langan päälle, mikäli pari milliä ekstraa sinne tulee. PIdempi ylitys johtaa taas herkkään lohkeiluun langan taipuessa ja ei ole toivottavaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

AJTSS

• View Profile
« Reply #4725 on: May 31, 2012, 17:41:10 »
Jeps. Kohta pitää mennä koittamaan miten uudet luomukset ui, nyt neljä valmista vaappua:

Näistä mielelläni kuulisin myös mielipiteitä.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #4726 on: May 31, 2012, 18:29:28 »
Omasta mielestäni noiden kolmen (poislukien punamusta, on vähän ilmeetön.) maalaus on erittäinkin hyvä. Kunhan sulla maalaustaito karttuu ja aihiot hioutuu tuosta parempaan muotoon, niin en näe syytä, että miksi ei sinustakin voisi tulla erittäin hyvä vaappunikkari. Jatka samaa rataa.

AJTSS

• View Profile
« Reply #4727 on: May 31, 2012, 19:35:56 »
Joo, tuossa punamustassa laitoksessa vähän käsi tärähti ja oli pakko peittää virheet  :lol: Nää on näitä alkumokailuja. Jos oisin tajunnut, niin olis riittänyt heittää vesilasiin ja sormella pyyhkästä niin olisi lähtenyt maalit kävelemään.

Kumpu58

• View Profile
    • Email
« Reply #4728 on: June 01, 2012, 21:05:33 »
Tässä muutama käsin vuoltuja ja maalausharjoituksia kokeiltu.

Uploaded with ImageShack.us

Kala Erkki

• Nollalinjalainen
    • MSN Messenger - kalaerkki@kalassa.net
    • View Profile
« Reply #4729 on: June 01, 2012, 22:32:26 »
Yksi valmis ja muutama vähemmän valmis aihio. Varmaan pitäs alkaa maaleja ja lakkoja hommaileen.  :roll:

AJTSS

• View Profile
« Reply #4730 on: June 02, 2012, 09:35:13 »
Mistä te ostatte tollasta verkkoa millä pystyy saamaan suht helposti suomujäljitelmää, esim. silleen, et ensin valkoista, sit mustaa, verkko päälle, ja valkosta niin sinne jää se musta näkyviin. Sellaista kaipailisin!

Mutta, yhden uistimen sain taas valmiiksi, olen suht tyytyväinen, uinnista en tiedä mutta maalaus mieletäni onnistui. Vai tulikohan liian tumma? Mielestäni upea enivei, koska tosta liilasta näkyy puun syyt läpi.

Piti eilen käydä koittamassa uistimia, mutta ei kelvannut kenellekkään vantaanjoella. Ei ollut tarpeeksi pieniä vaappuja valmiina että olis voinut kirrelle tarjota! Mutta lotto kyllä kelpasi.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #4731 on: June 02, 2012, 12:19:07 »
Mistä te ostatte tollasta verkkoa millä pystyy saamaan suht helposti suomujäljitelmää, esim. silleen, et ensin valkoista, sit mustaa, verkko päälle, ja valkosta niin sinne jää se musta näkyviin. Sellaista kaipailisin!
..

Verkkokankaita löytyy  kangaskaupasta. Sopivia paloja saa usein myös kalastusfoorumeilta, hae "tylliä" tai "tyllikangasta".

Solar

• View Profile
    • Email
« Reply #4732 on: June 03, 2012, 15:54:55 »
muutama uutukainen täältä suunnalta.

AJTSS

• View Profile
« Reply #4733 on: June 03, 2012, 16:32:17 »
..

Verkkokankaita löytyy  kangaskaupasta. Sopivia paloja saa usein myös kalastusfoorumeilta, hae "tylliä" tai "tyllikangasta".

Kiitoksia vinkistä (molemmille), sattui löytymään kotoa!

Solarin vaaput kerta toisensa häikäisevät upeudellaan!

AJTSS

• View Profile
« Reply #4734 on: June 03, 2012, 17:55:17 »
Aikaansaannoksia... Pitää mennä koittamaan uivatko nyt täs kuha kerkiää ;)

Vielä kolme maalaamatta. Sit "pitää" ruveta tekemään uusia ;)

AJTSS

• View Profile
« Reply #4735 on: June 03, 2012, 19:00:37 »
Molemmat uivat  8-) Kaloille eivät tosin kelvanneet. (Joki on tosin aina vähän huono vertailukohde kalastuspaikkana)

Mietin tässä, että voiko vaapun uinti olla liiankin aggressiivinen kalalle? Tuo liikennevaloväreillä ja mustilla pisteillä maalailtu vaappu ui todella aggressiivisesti! Perä heiluu todella aggressiivisesti, tuntuu selvästi kelatessa se tärinä.

Olin positiivisesti yllättynyt tuon vihreän uinnista, tuo missä on tuo runkolanka edestä auttamatta lyhyt. Tosi kiva peräväpätys.

Luulen et saattavat olla ottipelejä ahvenelle. Mitä veikkaatte?

Menee muuten tuo mun muikkuvärityksen+oranssin mahan omaava vaappu vähän lisätarkasteluun. Nykyisellä turpalenkillä aivan olematon uinti. Pitänee laittaa hitusen isompi uintilevy. Harmittaa, koska ulkomuodolta tykkään tuosta vaapusta kyllä.

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #4736 on: June 04, 2012, 11:15:17 »
Värikartan hakemista..

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #4737 on: June 04, 2012, 13:15:56 »
Värikartan hakemista..

Pakko kommentoida, koska jälki Meetvurstilla on yleisesti varsin hyvää mutta pari pikkuseikkaa häiritsee.. toivottavasti on hyödyksi.

Yksinkertaisuus on kauniimpaa. Harkitse raitojen harvennusta ja ehkä jopa kokonaan pois jättämistä. Jos kylki näyttää sitten liian yksinkertaiselta ja haluat osoittaa ammattitaitoa (ts. skenettää), niin nappaa sävysuomut tai joku 2-3 värin sävytys sinne pohjalle. Ei sillä että noissa nytkään mitään vikaa olisi, mutta itse olen vähentänyt raitojen käyttöä melko paljon vaapuissa. Jotenkin on fiilis, että ne ei juuri paranna kalantuloa ja ihan joskus tarvitaan sellaista kontrastieroa, että siitä on jotain pientä hyötyä. Toinen seikka mitä kannattaa tarkkailla on tuo perälenkki. Nythän tuossa on haettu selvästi siroa ja siistiä viimeistelyä, mutta jos lanka tulee noin paljon rungosta yli, on sen vääntyminen isomman kalan suussa vain ajan kysymys. Kun lenkki on pitkä, se myös on eräänlainen vipuvarsi ja kun tuki puuttuu (pelkkä lakka ei riitä), niin se efekti on helppo, nopea ja voimakas. Tämä taas voi johtaa lakan lohkeiluun turhan helposti. Etulenkki ja keskilenkki ovat ok, mutta keulassa voisi harkita pientä pyöristystä otsassa vielä.

Oletko testannut uinteja? Itse ottaisin tuota ylemmän leukalappua vähän lyhyemmäksi, koska pitkällä kielellä on riski saada rautanaulauinti. Se riippuu taas  monesta tekijästä, mutta tuo kielimäinen lappu kyllä riittää antamaan uintisyvyyttä vähän lyhennettynäkin. Alempi näyttää vetopisteen osalta aika sopusuhtaiselta, mutta uinnin vakaus kovassa vauhdissa kiinnostaisi tietää.  Jos ne on liian herkkiä ja vauhti saa aikaan omituisia liikkeitä (tosin jotkut haluavat tehdä vaappunsa sellaisiksi).

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #4738 on: June 04, 2012, 17:13:35 »
Värikartan hakemista..

Pakko kommentoida, koska jälki Meetvurstilla on yleisesti varsin hyvää mutta pari pikkuseikkaa häiritsee.. toivottavasti on hyödyksi.

Yksinkertaisuus on kauniimpaa. Harkitse raitojen harvennusta ja ehkä jopa kokonaan pois jättämistä. Jos kylki näyttää sitten liian yksinkertaiselta ja haluat osoittaa ammattitaitoa (ts. skenettää), niin nappaa sävysuomut tai joku 2-3 värin sävytys sinne pohjalle. Ei sillä että noissa nytkään mitään vikaa olisi, mutta itse olen vähentänyt raitojen käyttöä melko paljon vaapuissa. Jotenkin on fiilis, että ne ei juuri paranna kalantuloa ja ihan joskus tarvitaan sellaista kontrastieroa, että siitä on jotain pientä hyötyä. Toinen seikka mitä kannattaa tarkkailla on tuo perälenkki. Nythän tuossa on haettu selvästi siroa ja siistiä viimeistelyä, mutta jos lanka tulee noin paljon rungosta yli, on sen vääntyminen isomman kalan suussa vain ajan kysymys. Kun lenkki on pitkä, se myös on eräänlainen vipuvarsi ja kun tuki puuttuu (pelkkä lakka ei riitä), niin se efekti on helppo, nopea ja voimakas. Tämä taas voi johtaa lakan lohkeiluun turhan helposti. Etulenkki ja keskilenkki ovat ok, mutta keulassa voisi harkita pientä pyöristystä otsassa vielä.

Oletko testannut uinteja? Itse ottaisin tuota ylemmän leukalappua vähän lyhyemmäksi, koska pitkällä kielellä on riski saada rautanaulauinti. Se riippuu taas  monesta tekijästä, mutta tuo kielimäinen lappu kyllä riittää antamaan uintisyvyyttä vähän lyhennettynäkin. Alempi näyttää vetopisteen osalta aika sopusuhtaiselta, mutta uinnin vakaus kovassa vauhdissa kiinnostaisi tietää.  Jos ne on liian herkkiä ja vauhti saa aikaan omituisia liikkeitä (tosin jotkut haluavat tehdä vaappunsa sellaisiksi).

Huomaa että vanha veronkiertäjä on muutaman vaapun tehny itekki.. Vähän samanlaisia ajatuksia ollu itelläki esim että ns. muhkeemmilla raidoilla tuntuu olevan parempi vaikutus kalan tuloon..
Tota mallia oon yleensä tehny porraslevyllä, mutta kokeilin vähä eri malleja ny.. Maali peittää sen, että runko jatkuu nokan osalta melko pitkälle, eli ei pelkkää lankaa, maalia ja lakkaa ole tuo nokka.
Ylemmän virittämisessä mentiin tosiaan nokkalapun taivutukseen asti, aivan kuin vähän ennustelit.. Sain sen kuitenkin "puoli vahingossa" tekemään todella hämmentävää hakemista.
Alemman kanssa ei ollut ongelmia, tosin harvoin noiden satulalevyjen kanssa mitään suurempaa ongelmaa syntyykään..

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #4739 on: June 04, 2012, 21:23:14 »
Mikonkin toivomaa "perus kamaa"  :-)
Tuo oranssi oli viime kesänä päijänteellä tappolaite kuhalle.

« Last Edit: June 04, 2012, 21:37:37 by Meetvursti »

center>