Chat

Author Topic: Kalastuskirja  (Read 1761 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaavoOR

• View Profile
    • Paten-perho
Kalastuskirja
« on: January 30, 2023, 14:27:37 »
Olen kirjoittanut eräkirjan ”Oulussa tärppää -kalassa Oulujoen suistossa”.  Kirjaa voi tilata ja kirjasta on lukunäyte kustantajan sivuilla:
https://www.bod.fi/kirjakauppa/oulussa-taerppaeae-paavo-raeisaenen-9789528066057
Kirja kertoo kalastuksesta keskellä vilkkainta Oulun kaupunkia. Ympäristönä kirja on Suomeenkin melko ainutlaatuinen. Maisemaa kalastukselle antavat välillä kerrostalot, välillä pienet metsäläntit tai puistot.
Kerrostalojen rantamilta kalaa myös saadaan. Lohta, taimenta, haukea ja kuhaa, joskus muutakin. Välillä pyydetään tyhjää.
Kirjassa tapahtuu monenlaista kommellusta. Tunnetaan entuudestaan muutamia tapauksia, joissa lohi on itse hypännyt veneeseen. Kirjoittajalle näin kävi perättäisinä kesinä. Olenkohan ainut kalamies Suomessa, jonka veneeseen on omin voimin kaksi lohta hypännyt? Sittemmin kirja kertoo kesästä, jolloin näitä ”hyppylohia” oli useammalla kalamiehellä.
Kalaan saatetaan joskus lähteä mieli maassa. Aina ei miehen mieli ole täynnä positiivia ajatuksia. Mutta luonto osoittaa olevansa tehokkaimpiakin masennuslääkkeitä vahvempi parantaja. Kirjassa päädytäänkin toteamukseen, että masennuslääkkeeksi pitäisi pillereiden sijaan määrätä kunnon tuntiannos uistimen soutua.
Kirja on dokumentin lisäksi opas ja tietokirja kalastuksesta ja eritoten Oulujoki suiston pyynnistä. Kirja tuo lukijansa tutuksi myös paikallisia kovia pyytömiehiä. Lisäksi kirja kertoo esim. paikallisesta lohisodasta, jonka seurauksena kaupunki joutuu asettamaan eri kalastuspäivät soutajille ja rantamiehille.

PaavoOR

• View Profile
    • Paten-perho
Re: Kalastuskirja
« Reply #1 on: January 30, 2023, 14:42:22 »
Huomautuksena. Kustantajan verkkokaupassa on maksutapana vain kortti. Minulla on ollut kortin käytössä myös ongelma, että olen joutunut päivittämään ostoskorissa tiedot, ennenkuin ohjelma on näyttänyt valikon, jossa korttitiedot syötetään.
Kirja on myynnissä myös adLibriksen, CDON:in ja Suomalaisen kirjakaupan verkkokaupoissa, joissa voi maksaa myös verkkopankilla.

center>