Chat

Author Topic: Helteiden vaikutus kalan tuloon?  (Read 21138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Helteiden vaikutus kalan tuloon?
« on: July 18, 2003, 19:05:16 »
Niin, kun nyt on näitä hellepäiviä (päivälämpötila + 27 - 32 astetta) muutaman päivän ajan jatkunut, niin tuli mieli kysäistä sellaista asiaa kuin, että miten ovat helteet vaikuttaneet kalan tuloon? Kuhahan tunnetusti on helteiden ystävä, mutta millaisista paikoista olette sitten esimerkiksi haukea ja lohikaloja onnistuneet saamaan? Virtasalmistako?
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Jouni

• View Profile
Re:Helteiden vaikutus kalan tuloon?
« Reply #1 on: July 19, 2003, 20:26:10 »
Haukia on jonkun verran lähtenyt ranta matalikoista eikä yksikään ole ollut yli 1kg:n. Kirjolohia ei ole näkynyt eikä kuulunut vaikka niitä on muka istutettu samaiseen vesistöön josta olen noita haukia saanut.  >:(

Lohenuistelija

• Guest
« Reply #2 on: July 19, 2003, 20:41:23 »
Lämmenneet vedet ovat "ajaneet" merilohet syvemmälle.
Saalispäiväkirjan mukaan nyt hellejakson aikana kaikki saadut lohet Suomenlahdella ovat tulleet kymmenen metrin syvemmältä puolelta.

Samoin tuo lisääntynyt sinilevä vaikeuttaa uistelua varsinkin pinnasta. Katsotaan koska tuo puuro alkaa olla sen verran sakeaa että vetäminen osaltani loppuu, ainakin hetkeksi.

Huomenna lähden lohen perään jälleen kerran ja nyt en tarjoa plaanareihin mitään, vedän pelkillä takiloilla ja Slide Divereillä. Ja pyydöksi tietenkin Sisä-Suomen hopeakylkeä.

Katsotaan onko "puuro jo tarpeeksi sakeaa".

Jermoni

• MSN Messenger - spikey.head@jippii.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 20, 2003, 11:24:49 »
Eikös se lämpö tuo kuhia pintaan, varsinkin vähän pidemmät hellejaksot. Näin olen kuullut aika monen sanovan. Vai johtuuko se kohta alkavasta kuhien kudusta, että ne nousee lähemmäksi pintaa? Kertokaa jos joku tietää paremmin.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Putte321

• View Profile
« Reply #4 on: July 20, 2003, 12:41:54 »
Kyllä se kuhan kutu on mennyt jo aikapäivää sitten.. joskus siellä touko/kesäkuun taitteessa se kutee. Paristakin paikasta olen muuten lukenut, että kuhalle veden optimilämpötila olisi lähempänä 30 astetta..ei taida suomessa vedet ihan tuonne asti lämmitä ikinä.

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: July 20, 2003, 12:55:35 »
No ei ne täällä tampereen pyhäjärvellä ainakaan oo pinnasta ottanu kun ollaan yöllä vedetty, mutta sieltä 3 metrin syvyydestä on vihreä strike pro:n vaappu kyllä hyvin nostanut, mutta muilla kuvilla ei ole tullut yhtään mitään...On se kyllä kumma että kuha pitää joka vuosi eri värisistä kuvista, kun viime vuoden luotto kuva ei ole antanut koko kesänä yhtään saalista

Salmo

• Guest
« Reply #6 on: July 20, 2003, 17:13:45 »
Kyllä uskoisin, että hauet tällä hetkellä mieluiten siellä virtapaikoissa viihtyvät. Puikkarihaukea kyllä saa kaislikoista, mutta helteet varmasti vaikuttavat niidenkin ruokahaluihin. Ainakin itse olen joutunut tekemään paljon töitä, eli heittelemään monia kaislikoita läpi, jotta olen muutamia haukia saanut. Eli passiivisia ovat.

edit. Niin, ja suurhauki varmasti oleilee syvässä näillä ilmoilla.

[Jyri]

• MSN Messenger - kellosalo@hotmail.com
    • View Profile
    • aar
« Reply #7 on: July 20, 2003, 19:03:18 »
Täällä tulee kirjoja illalla paljon enemmän ,kuin kuukausi sitten. Liekö helle vaikuttanut?

Lohenuistelija

• Guest
« Reply #8 on: July 20, 2003, 21:35:14 »
Mistäköhän muuten johtuu että Helsingin kuhalahdilla on veden lämpö 22-24 astetta ja viime viikolla saaduissa mittakuhissa oli edelleen mädit sisällä?
3 kappaletta mittakuhaa (yli 40 cm) ja kaikissa mädit sisällä!

Hata

• Lampiruutanoiden kokeilija
    • View Profile
    • Kalabongausta minun tapaan
    • Email
« Reply #9 on: July 25, 2003, 14:26:33 »
Virvelillä kun olen heitellyt niin ei oo kaloja tullut. Kyllä mulla yks päivä oli kivan kokoinen (noin 300g) syötissä kiinni mut pääsi irti kun yritin nostaa sen haavilla. Mato-ongellakin vain hyvin matalasta on pari sorvaa noussut.

T:Hata

fisku

• View Profile
« Reply #10 on: July 25, 2003, 21:08:27 »
Olen käynyt tässä päivänä muutamana mato-onkea liottamassa ja virveliä paiskomassa. Kalan syönti on ollut tosi heikkoa. Varman tuntuiset kalapaikat ovat olleet lähes tyhjiä kaloista. Pikkuahvenia uiskentelee isoissa parvissa, mutta isoja ahvenia ei näy kun ihan jokunen ja nekään ei syö. Matosyöttiä olen uittanut aivan ison ahvenen kuonon eteen, niin uivat vain karkuun. Hitsi kun pistää vihaksi.

Jigimies

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: July 26, 2003, 01:26:16 »
ite olen saanut kalaa ihan hyvin pääasiassa ahventa vimme reissulla tuli 43 ahventa 200-400gramaan oli ihan hullu syönti joka kerta kiinni olis enemmänkin saanu mut ku ei oikeen enempää viittiny ottaa ;) ainakin täs länsi rannikolla on hyviä paikkoja mistä tulee hyvin ahventa melkeen aina niin no tietysti pitää olla oikeat välineet
pikku tarina: oltiin tos yhen aika ison sillan kupees kalassa ja veneellä oltiin liikentees ankuroitiin sitte siihen kahen pilarin viereen
ruvettiin heittelemään jigiä siinä sitte aluk oli aivan tyhjää ei mitään!
mut sitte joku jymäytti jigiin rupesin siinä kelaamaan ja mikäs se siinä 1kg hauki eikä haavia mukana justiin ku meinattiin nostaa naps siima poikki  >:( sitte tuli vielä viis muuta haukea mut ne oli aika pieniä 400-800 siltä väliltä!!. mustalla jigillä on tullut tänä kesänä kaikken parhaiten joku semmonen 6 cm antaa valua pohjaan sitte kelataan mutta hyvin hitaasti sikku tuntuu että siellä siiman päässä on joku niin heti vasta isku! näin minä pääasiassa kalastan ja hyvin on tullu ahventa tällä tyylillä! loppu!!

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: July 26, 2003, 17:39:48 »
Kyllä vain. Kalaa on joten kuten tullut, mutta todella tiukassa on ollut. Edes  taikinaonki ei ole pystynyt antamaan "liikaa" saalista. N. 22 särkeä on ylös kiskottu. Siis ongella. Ja nyt näyttäisi siltä, että näiden syönti jaksojen merkitys olisi korostunut entisestään. Ensinnäkin on hyvin oleellista, että kalastuspaikalla ei ole vähään aikaan harjoitettu minkään näköistä kalastusta. Toiseksi, ainakin itselläni on parhainten pelannut lähes kaikessa kalastuksessa pienet, alle 7 cm pitkät vieheet. Eikös se muuten jotenkin niin ole, että kuha-vesien veden lämpötila olisi hyvä olla siinä 20 asteen molemmin puolin ettei vesi olisi hirmuisen lämmintä kuin maximissaan 2 metrin syvyydessä? Koska muutenhan, jos vesi lämpenee pohjaan saakka, painuu sinne kuhan saaliskalatkin. Näin joskus lueskelin jostain. Vaikka tavoittaahan sen kuhan tietysti sieltä pohjastakin.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

tarpooni

• View Profile
« Reply #13 on: July 26, 2003, 21:26:41 »
Taimenen kalastus eteläsuomen joissa taitaa olla aikalailla jumissa. Tuntuu että jo viime talvena tilanne meni surkeaksi veden vähyyden takia... :(

shanghai

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: July 29, 2003, 11:58:25 »
No ei ne täällä tampereen pyhäjärvellä ainakaan oo pinnasta ottanu kun ollaan yöllä vedetty, mutta sieltä 3 metrin syvyydestä on vihreä strike pro:n vaappu kyllä hyvin nostanut, mutta muilla kuvilla ei ole tullut yhtään mitään...On se kyllä kumma että kuha pitää joka vuosi eri värisistä kuvista, kun viime vuoden luotto kuva ei ole antanut koko kesänä yhtään saalista

Missä päin Pyhäjärveä olet käynyt kalassa? Nokian vai Tampereen puolella Rajasalmen siltaa?

- eemeli -

l0hi

• View Profile
« Reply #15 on: July 29, 2003, 15:19:02 »
No tämä pitkä hellejakso on selvästi hullaannuttanut hauet, niitä on tullut loistavasti, mutta vasta illan hämärtyessä..

Björköbyn ekalla sillalla on käynyt todella kova kuhina ainakin kun on haukimiehiä nähnyt.Autolla menin siitä ohi yks päivä ja kaikilla vapa tärisi.

Petri

• View Profile
« Reply #16 on: July 31, 2003, 19:33:32 »
tänään yhelle kirre lammikolla kalassa kirjot oli ihan zombeja ne waan about kellu pinnassa... serkku nappas yhen rannalta haavilla... kala ei tajunnu mitään waan ui suoraan haawiin joten kyllä kai helteet kalan aivot pehmittää... uistimella ei saanu kukaan kalaa.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Hata

• Lampiruutanoiden kokeilija
    • View Profile
    • Kalabongausta minun tapaan
    • Email
« Reply #17 on: August 02, 2003, 16:38:49 »
Oon ollut nyt kolmena päivänä kalassa kavereiden kanssa ja säähän verrattuna saalis oli suorastaan yllättävä. Kolmena päivänä on tullut 8 haukea ja 3 ahventa. mä sain noista yhden hauen joka olikin kolmen päivän saaliin suurin kala: 875 g. Tänään tosin nousi tosi komea ahven joka painoi koukkupuntarilla 400 g. eli pieniä on noussut.

T:Hata

Mä mies

• View Profile
« Reply #18 on: August 03, 2003, 16:51:44 »
Kuhia on tullut reilusti enemmän kuin edellis vuosina.

peltsi16

• MSN Messenger - blackiz@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: August 03, 2003, 17:33:47 »
Yllättävän hyvin tullut kalaa. Varsinkin ahventa, vaikka ei paljoa ole tullut kalastettua; noin 1-2h päivässä. Neljänä päivänä 17 kalaa; 14 ahventa ja 3 haukea. Hauet: n.3kg, 1,5kg, 800g.
Nyt kun pääsisi kalastamaan toiselle järvelle virtoihin!

Jesse^

• View Profile
    • Email
« Reply #20 on: August 04, 2003, 19:12:07 »
Ahventa on tullut ihan kiitettävästi, mutta eipä juuri muuta :(
Paitsi alkukesästä...
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

KiNGFiSHeR

• MSN Messenger - stadilainen@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #21 on: August 17, 2003, 15:30:32 »
Hauki on syvällä, ahventa tulee normaalia huonommin.

erästäjä

• MSN Messenger - ana11_11@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: December 09, 2003, 19:05:54 »
Virtasalmet on tosiaankin hyviä hauki paikkoja helteillä. Suurin hauki 3.6kg.
-Kala Eemeli-

Joel

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: December 10, 2003, 11:42:49 »
Helteiden aikana yhdestä hyvästä hauki paikasta ei tullu mitään olivat varmaan lähteneet syvemmille vesille, mutta syksyllä viileemmillä ilmoilla sieltä taas tuli haukia ihan hyvin että taitaa nuo helteet vaikuttaa.

kaivo

• Guest
« Reply #24 on: December 20, 2003, 21:37:43 »
Nyt ovat vesistöt jäähtyneet jo siihen malliin, ettei kalojen enää tarvitse pelätä lämpöhalvausta.

Deathis

• View Profile
« Reply #25 on: December 21, 2003, 12:36:23 »
Pikkuhaukea tulee ainakin todella paljon hellepäivinä.Olen saanut 23 haukea eräänä hellepäivänä ;) .Ahventa tulee ainakin omasta mielestäni ihan mukavasti.

petsku

• Guest
« Reply #26 on: December 21, 2003, 20:09:38 »
Meidän mökillä tulee parhaiten kalaa helteillä

flyfisher14

• Guest
« Reply #27 on: December 21, 2003, 21:51:58 »
Meidän mökillä tulee parhaiten kalaa helteillä
tarkoitatko kuhaa, vai mitä. muitten kalojen kohdalla tuo tuntuisi aika oudolta.

petsku

• Guest
« Reply #28 on: December 21, 2003, 21:57:27 »
Järvi on aika pieni,eikä kovin syväkään(syvin kohta n.5m).Helteellä tulee haukea ahventa, ja kuhaa hyvin.Sitten kun olemme syksymmällä mökillä kalaa ei tule lainkaan.Tai no joitakin pieniä ruipelo haukia.

Ja isoimmat hauet,ahvenet ja kuhat tulevat juuri helteellä.

Anonymous

• Guest
« Reply #29 on: December 21, 2003, 22:01:43 »
Kalastan aika paljon Lappajärvellä,ja minustakin tuntuu,että isoimmat kalat tulevat juuri helteellä

center>