Pitkäkoski

Started by otto, August 04, 2003, 19:40:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Itsekkin vedin kuuluisat MP:t (taas) mutta helpottipahan vähän toi perhostelukuume. Kävin myös tarkastamassa ruutinkosken tilanteen mutta siellä oli jäätä huomattavasti enemmän kuin pitkäkoskella mutta ehkä parin viikon päästä pääsee ruutinkoskellekkin huiskimaan.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Jani2

Tänään olin ja niin oli (ainakin) 2 muuta perhostelijaa ja virvelipoika.

Näin yhden sumarin, tai oikeastaan sen näytti mulle toinen perhostelija. Siitä tuli niin huono kuva, eten sitä tähän pistänyt. Vettä oli todella paljon, eli kalastus jäi vähän luontomatkailuksi. Kun se on vähän sellasta vääntöö tollasella tulvalla. Otin vähän kuvia, niin kattokaa siitä. Kuvat muuttuivat liian isoiksi, mutta eiköhän noista selvää saa.

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/a/jani.helminen/1080993469275.jpeg
Alemmalta sillalta ylöspäin... Sopivan hiljanen virta, mutta ei oikein kalastustilaa. Rannat oli nimittäin kutistuneet vedenpaisumuksen vuoksi.

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/a/jani.helminen/1080993026380.jpeg
Samalta sillalta alaspäin... Ja vettä on.

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/a/jani.helminen/1080993095695.jpeg
Sitten kuva alimmalta laiturilta. Tässä oli se sumukorento.

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/a/jani.helminen/1080993261508.jpeg
Loppuliukua, takana näkyy jääraja.

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/j/a/jani.helminen/1080993373238.jpeg
Pitkäkoskella on vuodesta toiseen ollut puissa kiini tällaista ikäänkuin seittiä. Tietääkö kukaan mitä se on?
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Petri

Tänään kävin pitkiksellä kokeilemassa uutta vapaa mutta aika vähiin jäi kalastus kun vettä oli aika paljon. Eiköhän kohta pitäisi veden alkaa laskemaan jos ei mitään vesisadetta tule. Ei kalahavaintoja mutta 2 melojaa laski kosken alas, joten vettä riittää... Onko kukaan saanut tuolta keväisin kalaa ? Ruutinkosken niska ja koski olivat ainakin ihan auki, suvannosta en tiedä. Niskalankoski oli samoin ihan auki.

otto

Eiköhän kohta laske vedet kun koko joki on sula... Parin viikon päästä on jo sopivasti vettä! :D

Kalamees

Pitkäkoski on aika huono kalamesta kesälläkin, puhumattakaan
nyt talvi-ja kevät-ajasta. Kyllä siellä joskus kesä-elokuussa
näkee kaloja, mutta isoimmat on sellasia 20cm. On siellä
tavaraa, kaikki jotain 5cm pitkiä. Kerran näimme pitkiksellä noin 10kg lohen laskemassa koskea alas ja se oli ihme se. Kaikki kertoilee saaneensa kirrejä ekan sillan alta, mutta ite en oo törmänny yhteenkään siellä. Oon käyny pitkiksellä noin viisi kertaa perhoilla ja kerran virvelillä ja kaksi ahventa on tullut ylös sekä pari karkuutusta. Läheltä löytyy vanhankaupunginkoski joka on todellakin toista luokkaa tähän verrattuna. Sieltä oon saanu joka kerta noin 30-35cm taimenia, isoin yltää sinne 45 senttiin. Oon sielläkin käyny jotain viis kertaa ja voin kyllä sanoa, että tavaraa löytyy 10-kertaa enemmän kuin pitkiksellä. Vanhiksella oon myös nähny monen saavan isoja parin kilon taimenia ja jopa 10kg hauki pisti kalapäiväkirjasta silmään (en kyllä niitä sinne mee yrittämään  ;)) myös isoja lohia on saatu ja niitä näkee pomppivan suvannossa, joka lisää huomattavasti kalastusintoa. Siis, jos saisin valita menisinkö pitkikselle maksamatta mitään luvista vaiko, vanhikselle maksamaan 5 euroa kuuden tunnin luvasta, niin todellakin valitsisin vanhiksen! Suosittelen lämpimästi
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

Petri

Itse taas pidän pitkäkoskesta huomattavasti enemmän kuin VKK:sta, koska VKK on jotenkin niin keinotekoinen paikka ja myös huomattavasti pienempi paikka, puhumattakaan mistään rauhasta, VKK:lla saa kokoajan vastailla siihen tuleeko mitään ja kokoajan joku katselee touhujasi joten saa varoa ettei takaheitto osu jonkun silmään. Vaikka VKK on varmasti paljon parempi kalapaikka niin kyllä se pitkiksen luonnonrauha on aivan parasta ja pitäähän sitä olla haastetta (vaikka onhan sitä VKK:lla). Milläs muuten olette saaneet kesäsin niitä kaloja saaneet ? Itselläni on parhaiten toiminut redtag#12 , musta leech #8 ja vihreä larva jossa kuparikierre ja jänis dubbing kauluksena. Olen kuullu huhuja montanan tehokkuudesta mutta en ole sitä vielä kokeillut, kesällä sitten.

Kalamees

Joo, kyllä pitkiksellä saa olla aina rauhassa ja onhan siellä hyvät maisemat, siinä suhteessa se voittaa VKK:n. VKK on taas saalisvarmempi, mutta rauhattomampi niinkuin Petri sanoikin.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

panumies

Kävin "pitkiksellä" nyt viikonloppuna. Olipa rannat "tukossa", ei voinut takaheittoa suorittaa oikein missään. Vähän oli vaivalloista rymytä kokoajan puskien/puiden läpi vavan kanssa, että pääsi rantaa eteenpäin. Jos aikoo tuonne mennä niin kannattaa sitten kun vesi on laskenut, nyt oli liian korkealla ja virtakin oli voimakas. Ainoa havainto kalasta oli mukava mulahdus vedenpuhdistamon(?) luona niskalla, mutta eipä päässyt siihen asti heittämään kun vedenpuhdistamon(?) sankarit ovat aidanneet toisen rannan. Luonnoltaan hieno paikka, mutta metsäksikin liian sekainen, joka paikassa oli kaatuneita puita, esim. aitojen päällä, poluilla. Miksiköhän ei korjata pois, polutkin ovat vaikeakulkuisempia kun on puunrunko tiellä. Kyllä tuolla töllistelijöitä riitti paljon enemmän kuin vkk:lla, ulkoilijoita, jotain lenkkeilijöitä yms.

Jani2

No, mä tykkään käydä pitkäkoskella, koska pääsen sinne niin helposti pyörällä. Kyllä sieltä saalistakin saa, kun vaan jaksaa yrittää. Ei se saalis ole mun mielestä se tärkein.

Luonnon rauhaa on ja päälistelijöitä on yleensä vaan siinä sillalla. Sillon, kun vaihtaa paikkaa, niin sillon kyllä joutuu vastailemaan kysymyksiin, ei muuten ja siitä taas ei haittaa ole.

Anonymous

Viittaus Jani25 osioon
Pitkäkosken rannat osittain LUONNONSUOJELUALUETTA .
On hienoa että joku on ymmärtänyt luonnon merkityksen
ja ajanut rauhoituksen kys. alueelle.Eli kaikenlainen puiden
raivaus.kaato,kukkien ,kivien y.m poiminta kiellettyä.Vaatii
erikoisluvat.
Eli ilman rauhoitusta kys.alue olisi todennäköisesti rakennettu/
kaavoitettu asuinympäristöksi.
On kuitenkin helmi tässä urbaanissa ympäristössä.
Toivottavasti kalastajat huomioivat tämän. :D

panumies

Viittaus Jani25 osioon
Pitkäkosken rannat osittain LUONNONSUOJELUALUETTA .
On hienoa että joku on ymmärtänyt luonnon merkityksen
ja ajanut rauhoituksen kys. alueelle.Eli kaikenlainen puiden
raivaus.kaato,kukkien ,kivien y.m poiminta kiellettyä.Vaatii
erikoisluvat.
Eli ilman rauhoitusta kys.alue olisi todennäköisesti rakennettu/
kaavoitettu asuinympäristöksi.
On kuitenkin helmi tässä urbaanissa ympäristössä.
Toivottavasti kalastajat huomioivat tämän. :D

Tuohan selittikin paljon alueen "heitteille jätöstä", mutta tuollaisenaan todella hieno paikkaa luonnoltaa, muttei ehkä ihan parasta mahdollista (perho)kalastamiseen.

Anonymous

Eilen pitkiksellä ei tullu tärpin tärppiä >:(

Agentti 007

Joo,hieno homma että ihmiset kantaa luonnosta huolta.
Toivoisi myös kalastajien huomioivan tämän ja kuljettavan
roskat y.m jätökset pois.On kaikille mukavampaa nauttia
luonnosta ja kalastuksesta kun rannat on siistit.

Mitä tähän Vantaankosken ja Pitkäkosken tilanteeseen
tulee onko vesi laskenut siedettävälle tasolle.
pitäisi Vappuviikonloppuna käydä kopasemassa.

Mitenkäs "lupapolitiikka" onko hinta sama kuin ennen. :D
James Bond

Anonymous

Liikaa vettä ja aika likasta, suosittelen että ootat viellä viikon

Anonymous

Käväisin tänään ostamassa vuosiluvan erikois-alueelle(Vantaan-
koskelle)hinta 81e
Vesi on tosiaan liian korkealla+sameaa,mutta oli selvästi laskusuunnassa.
Kopasin tunninverran perholla ravintolan suvannosta.
Yksi haukitärppi(katkoi siimat)
No onpahan kausi avattu :D

Anonymous

Kyllä siellä pitkäkoskella kalaa on. Itse en ole joutunut 15 vuoden aikana tekemään kuin muutaman "tyhjän" reissun. Kokeilkaapa joskus kosken alajuoksua... ;)

Anonymous

Saakos Vantaankosken "erikoisluvalla"kalastaa Pitkäkoskella :D

Petri

Tänään pitkiksellä pari tuntia ul-kamoilla heittelyä ja tuloksena yksi ahvenen seurimo ja 3 jonkun kalan karkuutusta/tärppiä. Vieheinä olivat 5cm countdown semmonen hologrammi ja 3.5cm salmo hornet GMO. Ensi viikonloppuna yrittämään perholla.

Anonymous

Mistäs tuonne Pitkäkoskelle voi ostaa luvan ja mitä maksaa? Yritin hakea googlella, mutta kun löydä niin en löydä.

Kokslax

Mitä luvat maksaa vantaankoskelle siihen viilatehtaan viereen vuorokaudeksi yli 18-vuotiailta?
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Petri

Jos oikein muistan niin Helsingin meri infosta saa lupia pitkikselle. Ja alle 18 vuotiaat ei tarvitse lupia.

otto

Tuli käytyä 23.5 kalassa pitkäkoskella. Porukkaa oli aika kivasti, kalaa ei. Pieniä taimenia oli koskessa ruokailemassa, isommasta ei tietoa. Olin kalassa tokan sillan luona ja siitä alaspäin. Veden näkyvyys oli jo hyvä ja vettä aika sopivasti.... Varmaankin vielä noin 20 senttiä laskee alaspäin. Kuvia ei ole kun ei ole tuota digikameraa tullu hankittua. Harmi vaan, koska aika usein tulee vantaankoskella ja pitkäkoskella käytyä kesällä...

Pitkäkoskella ei alle 18 v tarvitse lupia. Täysikäset saavat ostaa luvat esim. meri infosta. Vantaankosken erikoisluvalla saa kalastaa myös pitkäkoskella. Luvat vantaankoskelle yli 18 vuotiaille maksaa 8€ vuorokaudelta.

Kokslax

Ai 8 euroa/vuorokausi yli 18-vuotiailta?
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

otto

Petri

Kukaan käynyt pitkiksellä ? Saaliita ? Itse aion käydä ensi viikolla jos kerkeän. Pistän sitten raporttia.

Jani2

Tänään olin n. kaheksasta yhteen. Kaveri sai jollain pienellä perholla 4 pikkutaimenta, joista tosin yksi oli isompi kuin mitä olen kenenkään nähnyt sieltä saavan. (silti alamittainen)

Itse sain tämän vuoden ensimmäisen kalan perholla (n. 15cm ahven) ja sain minäkin taimenen. Kalastin aluksi pienellä red tagilla, mutta kun kaveri sai pikkuperholla pari pientä taimenta, vaihdoin streameriin. Sillä sain sitten yhden alamittasen taimenen.

Oli meillä vielä yksi kaveri mukana. Sillä vaan oli virveli. Oli sillä lipoissa jotain kaloja kiinni, mutta kun annoin sille vesipallo/heittokohon (jota muuten pidän liiveissä varmuuden vuoksi) ja perhon, niin saihan sekin jotain pieniä ylös. Innostui muuten perhokalastuksesta sen verran, että tilasi jo pari perhoa ja aikoo käydä ostamassa heittopalloja.

Maikkel

Tänään olin  ensimmäisen kerran kunnolla kalastamassa tänä vuonna ja tuli käytyä kirkonkylänkoskella (keravanjoki) ja ruutinkoskella, serkun kanssa. Kirkonkylänkoskella tuli yht. 4 haukea :D ja pari tärppiä(kaikki olivat n. puol kiloa viiva kilon) . Ruutinkoskella ei tullut mitään mutta menetin lord lures vaapun.
Huomenna pitäis käydä pitkäkoskella sekä ehkä myös vkk:lla.
Mulla oli ul välineet ja kaverilla sellaset keskikokoiset.

Anonymous

Tarvitseeko alle 18 vuotias missään koskessa erikoislupaa?

otto

ainaki vantaankoskessa tarvitsee 5 vuotiaskin luvan...