Niska ja satula

Started by Petri, August 06, 2003, 19:57:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kuitenkin. Eli mitä eroa on niskalla ja satulalla? Miten ne erottaa? Ja mitä eroa on pintaperho- ja uppoperhohäkilällä?

edit. oikeinkirjoitus
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Jermoni

Niska on eri muotoinen, pienempi ja pyöreämpi, ja siinä on lyhemmät höyhenet ja pidemmät siikaset kuin satulassa. Riippuu tietty häkilän laadusta, mutta samanlaatuisissa yleensä näin.

Pinturi ja uppoperhoasia tulikin jo... paitsi että pinturihäkilässä on se yksi perustuntomerkki: vähintään 2/3 höyhenen pituudesta on sitä jäykkää siikasta, ei untuvaa tai pehmeää siikasta muuten. uppoperhossa voi käyttää myös kanan häkilää.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Anonymous

Satula on otettu eri paikasta lintua kuin niska. :)

duppelt

Ei mun satuloista kyllä lyhyitä siikasia saa. Mutta noissa satuloiden höyhenissä on suht vähän käyttökelpoista tavaraa yleensä niskoihin verrattuna.

Jermoni

Minulla on kyllä duppeltin kommenttiin täysin päinvastaiset kokemukset, satuloissa minulla ei ole ollenkaan sitä tyviuntuvaa ja höyhenissä on 30cm käyttökelpoista osaa. Niskoissa on taas alle puolet tuo pituus ja siitä noin 1/5 on tyviuntuvaa.

Saattaa johtua siitä että duppeltilla on bronze/#3 laadun satula, siinä on usein paljon tyviuntuvaa. Mulla se on platinum.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

duppelt

No on ne kyllä aika paska laatuisia noi mun satulat, niskoihin verrattuna. :)

panumies

No kumpi sitten kannattaisi ostaa niska vai satula? Sidon 8-18 koukkukoon pintureita, nyt pitäisi käydä ostamassa niskoja/satuloita. Ja mitä värejä, itse ajattelin ostaa ruskean ja mustan.

erästäjä

Ruskean eri sävyt ja musta ovat hyviä yleisvärejä.
-Kala Eemeli-

Anonymous

Ruskean ja mustan lisäksi hyvä yleis väri on grizzle, harmaa tai valkoinen.

Selenius

Sen lisäksi että kyseiset palat kukon nahkaa on otettu eri kohdasta elukkaa ja höyhenet ovat eri muotoisia niin eroa on siikasten muodossa. Laadukkaissa ainakin, niska höyhenen siikaset ovat aivan kärjestä hiukan käyrät kun satuloissa ne ovat suorat (terävät). Tässä kuva kertoisi eron, mutta kun ei onnistu...

Noh eroa syntyy kelluttavuudessa. Niskähöyhenet kelluttavat jossain määrin paremmin eivätkä siikaset puhkaise harvassakaan häkilässä veden pintakalvoa, kun taas harva satulasta tehty häkilä puhkaisee pintakalvon johtuen siikasten muodosta.

Lisäksi niskan höyhenet soveltuvat usein huomattavasti paremmin streamereiden siipii johtuen profiilistaan ja ruodon satulahöynheniä suuremmasta kaarevuudesta.

-Panu-
jos haluat sitoa mahdollisimman monipuolisesti perhoja on ehdoton valinta keskiluokkainen (Metz #2) niska. Ykkösluokan niska on yleensä normiperhoihin jopa heikompi hankinta kuin #2, ne on pääsääntöisesti jalostettu jenkkien tarpeisiin hyvin pienten pintureiden sidontaan (tarkoittaa paljon 20-12 kokoihin soveltuvia höyheniä). Ruoto on (ehkä) hiukan jäykempi ja esim streamereihin ei löydy ihan yhtä paljoa höyheniä kuin #2.

Alkuun aivan ehdottomat värit ovat ruskea ja grizzle. Musta on myös melko kiva, muttei läheskään yhtä monipuolinen väri kuin edellä mainitut. Kannattaa myös kolmanneksi väriksi harkita jotain tummaa/vaaleaa dunia.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

duppelt

Ruskea, Grizzly(valkomusta), Musta!
Eipä sitä alkuun paljon muuta tarvi ja kun ostaa nuokin kunnon laatuisina, niin kyllä niissäkin rahaa palaa ihan tarpeeks.