Chat

Author Topic: Avo vai umpikela?  (Read 61724 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
Re:Avo vai umpikela?
« Reply #30 on: May 19, 2003, 16:53:48 »
Avokelalla tulee enemmän kalastettua, mutta en väheksy lainkaan umpparia.....omistan Daiwan GC 120 umpikelan jolla olen kalastellut jo vuosia...ennen avokelaan siirtymistä kalastin tuolla kelalla jo vuosia ja kestävyydessä ei ole yksikään avokela pärjännyt....

....hyvällä vavalla ja umpikelalla heittopituudessa ei häviä paljoakaan ja sotkuja ei tule ollenkaan...myöskin purojen pusikkorannoilla umpikela on huoleton koska siiman väliin ei keräänny lehtiä ja muuta roskaa kuten avokelassa....

En aseta keloja paremmuusjärjestykseen...kalastan nyk. avokelalla mutta varalla on aina luotettava umppari mukana jos nykytekniikka pettää.....
Ehkä otin, ehkä en!

Mä mies

• View Profile
« Reply #31 on: May 20, 2003, 14:39:16 »
Kyllä mielestäni avokela on parempi jo vähänkään kokeneemmalle kalastelijalle, kun taasen umoikela on erittäin hyvä vslinta alottelijoille, koska sillä ei "saa niin helposti siimaa solmuun"! :)

Tomppa--

• Guest
« Reply #32 on: May 22, 2003, 07:16:26 »
Laitan nyt tähän +/- tyyliin nämä.

Umpi:
+Vähemmän siimat sotkeentuu
-Jos siima sotkeutuu sitä ei saa purettua
-Jos siiman mukana kulkeutuu se jää kelaan ja tekee pahaa jälkeä

Muuta nyt en keksi kun aikaa on kun olen umpista käytellyt.

Avo:
+Jos siima sotkeentuu se on nopea purkaa
+Ei kerry turhia roskia
+Uusissa keloissa QuickFire helpottaa huomattavasti ja tuo mukavuutta, ei tarvitse siimaa kokoajan ns. vartioida

hönö

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: May 30, 2003, 23:02:06 »
"tosimies" ei varmaan koskeen hyrrää ota. mielestäni avo on hyvä tosin viimeksi olen viskonut umpikelalla pikkupoikana. kymysys on vaikea hyvä umpikela on eriasia kuin huoltsikka kela

Anonymous

• Guest
« Reply #34 on: June 07, 2003, 10:54:11 »
Kummassakin on omat puolensa. Ostin viime kesänä kaksi umpparia pojalle ja itselle. Omani lähinnä siksi että voin näyttää pojalle mallia. Kummallakin olemme saaneet kalaa. Umpparit uutuuden kankeitako?Eivät toimi kuitenkaan aivan yhtä hyvin kuin avokelani, siis kevyesti. Jostain syystä, rannalle kalastamaan mennessä tykkään kuitenkin ottaa umpparin mukaan. Silloin kun olen menossa merelle haukijahtiin,  otan avokelan ja pidemmän vavan.  Tämmöttis :).

Liquid Snake

• View Profile
« Reply #35 on: June 13, 2003, 17:22:41 »
Mäkin oon sitä mieltä että umbba on luotettava muutta muuten aivan susi kun taas avokelaan saattaa joskus muodostua niitä hemmetin silmukoita  >:(  mutta pitkälle sillä saa heitettyä!
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Masters

• MSN Messenger - Mantyvaara@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: June 16, 2003, 13:52:14 »
Minun mielestäni avokela on parempi kuin umpikela minun míelestäni umpikela sopii paremmin aloittelijoille kun minä aloitin kalastuksen avokelalla :D
Masters

Anonymous

• Guest
« Reply #37 on: June 18, 2003, 10:10:28 »
Avokela on mielestäni parempi.Koska jos siitä menee siimat sotkuun niin se on helpppo purkaa.

Liquid Snake

• View Profile
« Reply #38 on: June 19, 2003, 17:19:08 »
Avokela on mielestäni parempi.Koska jos siitä menee siimat sotkuun niin se on helpppo purkaa.

Miten se olisi viisasta purkaa? Onko vihjeitä?
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Anonymous

• Guest
« Reply #39 on: June 24, 2003, 00:12:45 »
Kuinka moni haspelin puolustelijoista on kokeillut jotakin kunnon umpparia? Itselläni on Daiwa GoldCast 100, uskallan sanoa, että heitto- ja käyttöominaisuudet hakkaa tai ainakin on tasavertaiset saman hintaluokan haspelien kanssa. Mökkikeloista tällä hetkellä paras. Vaikka mökin nurkasta löytää "muutaman" haspelin.

No mutta jokaisellahan on oma "tazi"...

perho

• View Profile
« Reply #40 on: June 24, 2003, 07:25:34 »
Knnattaa hankkia Daiwan gold gast joka on markkinoiden  paras umpikela, itselläni on sellainen ja on toiminu jo 4vuotta moitteettomasti. UL-avokelaks sopii Shakespearin CBS 1000-luokan kela, itselläni on sellainenkin. :D
lauri halonen

mikkos89

• Guest
« Reply #41 on: June 24, 2003, 18:08:37 »
Avokela tottakai! Umpikela on minun mielestäni suunnattu lähinnä aloittelialle sen helppokäyttöisyytensä ja yksinkertaisuutensa johdosta. Siima ei mene yhtä helposti sekaisin kuin avossa, mutta on sitäkin v-mäisempi selvittää...

KatchU

• MSN Messenger - mika_romppanen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #42 on: June 30, 2003, 18:59:39 »
musta se joka väittää että umpikela on parempi kuin avokela on päästään vialla. umpparissa on vissiin huonommat jarrut ja siima sotkut ovat vaikeampi selvittää. avo kelassa on paremmat jarrut ja helppo siiman selvitys(mun mielestä). jos kalastat pari kertaa kesäs heittämällä niin umppari ajaa asiansa. mutta jos joku iso kala tarttuu olet umpparilla pulassa sillä on yleensä raskaampi kelata. avokela kelaa nopeemmin ja tasaisemmin. avokela on kalliimpi mutta parempi. itelläni on ikivanha umppari meinannu leikata parikertaa kiinni ja uudempi vinkuu kuin pienu eläin. avokelat eivät ole pettäneet minua kertaakaan.

Anonymous

• Guest
« Reply #43 on: July 01, 2003, 16:36:19 »
Avokelaa käytän paljon mielummin.
Umpikela sopisi risukossa rämpimiseen koska siima ei pääse takertumaan niin helposti mihinkään. Hyvä umpikela on enemmän työkalu kun avokela, eli kestää kovempaakin käyttöä. Jarrut on monissa umpikeloissa surkeat. Heittopituudet on yleensä vähän lyhemmät kun avokeloissa, matalista puolista ja pienestä siima-aukosta johtuen. Umpikeloissahan harvoin on edes ristiinpuolausta. Siimasotkuja tulee hyvin harvoin, mutta silloin kun tulee niin ilman puukkoa ei selviä:)

qwert

• View Profile
    • Email
« Reply #44 on: July 17, 2003, 18:43:24 »
nii, kylhän umpikela on parempi aloittelijoille ja satunnais kalastajille, itselläni on avokela ja se on mielestäni parempi, lähinnä sen takia koska kalastan aika usein ja paljon.
"näinköhän täältä kalaa tulee"

RSL

• View Profile
« Reply #45 on: July 17, 2003, 18:57:29 »
avokelat eivät ole pettäneet minua kertaakaan.

No et vissiin ole kalastanutkaan avokelalla erityisemmin. En tarkoita sitä että avokela olisi huononpi mutta kyllä silläkin olen saanut semmoisia solmuja aikaan etten ole niitä auki saanut. Voin taata että jonkin ajan päästä on on kommenttisi: "avokelat eivät ole pettäneet minua kertaakaan" vanhentunut.

SPOK

• View Profile
« Reply #46 on: July 21, 2003, 15:21:19 »
HYVÄ umpikela on aina parempi vaihtoehto kuin HUONO avokela.
HYVÄ avokela on taasen parempi kuin HUONO umpikela. HYVÄ umpikela on taasenkin parempi kuin HUONO hyrräkela jne. Kun taasen HUONO kalastaja on edelleen huono kalastaja vaikka sillä olisi hyvä avokela. Hyvä kalastajahan pärjää päivän vaikka huonommalla umpparillakin. EIKÖHÄN SE OLE AIVAN SAMA ONKO KAVERILLASI UMPI- VAI AVOKELA KUNHAN VENEESEEN TULEE KALAA JA ITSELLÄS ON KÄTEENSOPIVA KELA. VAI???? Jotenkin juolahtaa mieleeni että täällä on keski-ikä aika alhainen.

jarisat

• View Profile
Vs: Avo vai umpikela?
« Reply #47 on: September 26, 2006, 19:54:31 »
Nostanpa tätäkin aihetta, kun olen tänäkesänä käynyt omaa jaakobinpainiani oppiakseni käyttämään kevyttä avokelaa ja sen myötä muutenkin keveämpää kalustoa. Olen kalastellut jo useamman vuosikymmenen pelkästään umpikeloilla enkä ole osannut Abun 170 :stä ja Daiwan cg 120:stä isosti moittia (kun en ole tietänyt paremmasta - vai). Tiedä sitten millainen rähmäkäpälä olen, mutta avokela (Daiwa sekin) ei tahdo vain käteeni sopeutua. Pitkällekin on lentänyt, mutta kontrolli niissä on ollut kaukana. Tottumus on toinen luonto, joten täytyy tunnustaa, että umpikelaa on tullut ikävä. Vaikka heittopituudessa ei välttämättä pärjää, niin sillä ainakin itse tunnen saavani uistimen jotakuinkin sinne, minne haluan. Siimasotkujen laatuun en oikein osaa ottaa kantaa, kun en yhtäkkiseltä muista koska sellainen olisi umpikelassa viimeksi ollut (ei ainakaan moneen vuoteen).
Kaikesta huolimatta aion huomisellekin kalareissulle silti ottaa avokelankin mukaan ja jatkaa harjoittelua, jollei Kaskisissa ole kovin paljon muita luomassa arvostelevia katseitaan.
Ja jos joskus tästä painistani selkävoiton saan, niin ehkäpä vielä eläkepäivillä uskaltaudun kokeilemaan hyrräkelaakin :-)
Tuurikalastaja

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #48 on: September 26, 2006, 21:08:09 »
mun mielestä umpikela + kuitusiima = paljon solmuja

jarisat

• View Profile
« Reply #49 on: September 27, 2006, 23:32:18 »

Punottua siimaa kun kokeilin umpikelaani (Abu 170), niin ei suostunut uistin lentämään ollenkaan - eli siima ei vain pääse purkautumaan.
Tuurikalastaja

Nykyttäjä

• View Profile
« Reply #50 on: September 27, 2006, 23:49:28 »
Juuri tänään taas totesin että avokela+kuitusiima=ainakin kolme solmua ja kuusi metriä siimaa pois. Aika usein kuitusiima tekee ihmeellisen purkautumisen puolan pohjalta tai väliltä ja siinäpä sitä on sotkussa selvittämistä. Yhden kerran jouduin puukolla viiltelemään koko puolan tyhjäksi kun meni niin totaalisen sotkuun. Onneksi oli kuitusiimaa riittävästi mukana. Arvaa ottiko pattiin.

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
« Reply #51 on: September 30, 2006, 21:01:10 »
Käyttää mitä kelaa hyvänsä, niin siimahan ei mene ns. SOLMUUN.
Sykkeröön, sotkuun... (miten vain), se voi mennä.
Itsellä on mukana, (vähän akkamaisesti),  pieni virkkuukoukku, jolla voi avata sen kaikkein "solmumaisimman"
kohdan mahdollisemman laajaksi. Yrittää avata sotku,  ja taas virkkuukoukku solmukohtaan, ja purkaus...

Niin siis.  Käytän nykyään ainoastaan heittokalastuksessa avokellaa, ja kuitusiimaa, (FireLine).
Umpikela alko tökkimään. Siis totaalisesti tarttuilemaan heitettäessä.? ?  Muuten kyllä pitäisin tästä perinteisestä,
pistoolinkahva virvelöinnistä.
Sotkuja ei ole itellä tullut kun ainoastaan yli 0.20 siimoilla.  ? ?

Siis pieni virkkuukoukku jokaisen kalapakkiin.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

minä itse

• Guest
« Reply #52 on: October 01, 2006, 19:09:24 »
Itellä on ollu avokela 6 vuotiaasta astin että pakko sanoa avokela!!!! :D Mutta se ei ole se sama virveli minkä sain kuusi vuotiaana. nyt minulla on shimanon avokela! :D

Professor

• Guest
« Reply #53 on: October 02, 2006, 09:01:48 »
Avokela se on paras heittelyssä.
Mutta uitelussa paras on hyrräkela.
Itellä on Avokela Daiwa Sweepfire 3500

_ussi

• View Profile
« Reply #54 on: May 21, 2007, 11:11:12 »
Itse harrastan aika paljon heittelyä ja tavoitteena on yleensä ahven. Umpikelalla on kätevä heittää erityisesti kevyitä ja pieniä vieheitä. Avokela soveltuu paremmin painavien vieheiden heittelyyn. Itse en ainakaan saa lippoja avokelalla heitellessä lähellekkään niin pitkiä ja tarkkoja heittoja kuin umpikelalla.

Ikinä (15vuotta)  ei ole umpikelaan tullut solmuja, ihmetyttää tuollaiset kommentit. Johtunee kuitenkin siitä että pääasiassa umpikeloilla heitellään lippoja ja ne tunnetusti kiertävät siimaa. Kiertynyt siima menee helpommin solmuun avokeloissakin kuin suora siima. Ja kun tavoitteena on ahvenet ei huonojarruisista umpikeloistakaan ole ollut haittaa. Haukia toki tulee välillä ihan haitaksi asti, mutta onpahan mielenkiintoa umpikelan jarrulla kaikki kilosta ylöspäin. . .

PäSSi

• View Profile
« Reply #55 on: May 21, 2007, 13:56:54 »
Mielestäni avokela on parempi. Umpikelan huono puoli on se että jos kelassa menee siimat sökkyrälle niin sitä on inhottava suoristaa. Suosittelen avokelaa :wink:
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #56 on: May 21, 2007, 15:26:29 »
Olen aina kalastanut avokelalla (paitsi joskus ihan junnuna..) ja aijon aina tulevaisuudessakin kalastaa avokelalla.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #57 on: May 21, 2007, 20:58:07 »
Avokela. Koska sillä pystyy heittämään kauemmas ja kalan voi väsyttää paremmin.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #58 on: May 21, 2007, 21:02:04 »
Eipä se umpikela ole millään osa-alueella parempi kuin haspeli, joskaan ei se jää tuhottomasti jälkeenkään millään osa-alueella. Usein kuulee sanottavan että avokelalla tulee enemmän sotkuja, mutta itse olen kyllä eri mieltä. Ainoa ero sen suhteen on että avokelan sotkut on paljon helpompi selvittää.

Mutta, tämä ei tarkoita että umppari olisi millään tavalla kelvoton laite. Ihan yhtä hyvin silläkin voi kalaa saada. Itsekin joskus "retroilumielessä" kaivan vanhan Abumaticin esiin ja painun fiilistelemään 8-)

kesänen

• View Profile
    • Email
« Reply #59 on: May 22, 2007, 14:04:45 »
sanotaan etä molempi parempi! itselläni on avokela isoille joille ja merelle mutta siten kun mennään metsäpuroille taimen jahtiin niin otan mukaan abu:n 140 umpparin vm74 ja siinä hyvä sopivan notkea keppi niin onnistuu heittely vähän huonnoimmissakin paikoissa joissa ei avolla tai hyrrällä tai perholla kalasteta sitte millää.. umpparilla saa tehtyä melkein sentin tarkkoja heittoja pituuden puolesta.. ei umppari mikää lasten aloittelu peli ole mutta uusia "hyviä" umpikeloja ei enää kaupasta saa edes rahalla. vanhaa ABU:a ei voita mikää..

center>