Chat

Author Topic: Avo vai umpikela?  (Read 61767 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Re: Avo vai umpikela?
« Reply #60 on: May 22, 2007, 14:52:18 »
Umpikela sopii lähinnä imeväisille ja sitten satunnaisille mökkikalastajille.

Avokela on paras yleiskela ja sopii siten ainoaksi setiksi.

Hyrrä on sitten tosimiesten kela.

Itse käytän sekä avokelaa että hyrrää siten että haspeli on kevyempään kalastukseen (kevyemmille uistimille ja ohuempi siima) ja hyrrä raskaampaan (painavammat uistimet ja paksumpi siima).

- eemeli -
yhdyn melkein tuohon vastaukseen,hyrräkeloista en pidä ollenkaan.
''eise oo niin justiinsa''

Miquel

• View Profile
Vs: Avo vai umpikela?
« Reply #61 on: May 22, 2007, 15:15:59 »
Avokelaa itse käytän, mutta umpikelakin on ihan hyvä.
Taimenta väsyttämään!

magnum

• View Profile
    • Email
« Reply #62 on: May 22, 2007, 16:09:28 »
ei tulis umpikela mieleenkään kaverilla on sellanen ja heitin sillä joskus ja oli niin pas*a...itellä on shimanon 4400sx...vavasta saa paremman otte avossa kun umpikelasssa :-)

« Reply #63 on: May 22, 2007, 16:44:08 »
Avokela tietysti. Lentää pitemmälle ja on paljoon parempi heitellä.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

kesänen

• View Profile
    • Email
« Reply #64 on: May 23, 2007, 06:39:09 »
paksulla siimalla ja isoilla vieheillä avokelalla saa tehtyä pidempiä heittoja mutta pienet vieheet ja ohut siima niin avo ja umpikela menee tasoihin heittopituuksilla.  :roll: avo on toki parempi monessa suhteessa mutta senkin huonopuoli on että vaatii tilaa jos pitää vähänkin kauemmas heittää ja tarkkuutta heitoissa on hankalempi säädellä jos kalastetaan ahtaissa paikoissa. muuten tuo mun ABU on 120 eikä  140..  :-)

Professor

• Guest
« Reply #65 on: June 01, 2007, 22:19:02 »
ensin hyvät puolet ja sitten huonot puolet. Perustelut on lyhyitä.
hyvää umpi kelassa:Ei tuu kauheen helposti sotkuja joten hyvä aloittelijalle tai jollekin joka ei ole kauhean hyvä.
huonoa :Heitot ei lennä paljoa.(riippuu siimasta ja uistimesta)
hyvää avo-kellassa : Heitot on hyviä.
huonoa : sotkeentuu osaamottomien käytössä myös osaavienkin(joskus)
Itse pidän enemmän Avo-kelasta.

Tosimies

• Guest
« Reply #66 on: June 01, 2007, 23:03:49 »
Umppari on parempi kaveri silloinkun heitetään pinssä tilassa.  EsimerkkInä olkoot vaikkapa koski tai jki jonka rannat vat täynnä ppä ja pajua sun muuta takaheiton estävää ryönää.
Haspeli taas on parempi siellä missä tilaa on riittävästi, kuten järvellä veneestä kalastaen. Haspelilla on suurempi siimatilavuus ja parempi jarru kuin umpparissa.
Hyrräkela on suurten kalojen ja uistelun kela. Hyrrään mahtuu kokoonsa nähden hemmetisti siimaa! Normi uisteluhyrrään esimerkiksi menee 0.40m köyttä yli 300 metriä!

Heittopituuksiin en puutu, koska se on niin paljon heittäjästä, vieheestä, siimasta ja kelistä sun muusta kiinni.

prå-kalastaja

• Guest
« Reply #67 on: July 07, 2008, 16:21:19 »
Ehdottomasti avokela, koska umpikela on aivan pas**!

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #68 on: July 07, 2008, 17:43:00 »
En tiedä onko tuo nyt niin rakentava kommentti. Umpikelahan on helppoheittoinen ja siiman kulku on melko tasavarmaa. Jos ottaa kaupasta kaksi kelaa; toinen umpikela ja toinen avokela, ja molemmat ovat saman hintaisia, niin kyllä ottaisin umpikelan, koska se on luotettavampi.

Eli suosittelisin vähän miettimään mitä kirjoitat. Ei voida yleistää ihan noin kriittisesti. Molemmista tyypeistä on olemassa surkeita malleja, hyviä malleja ja ja kaikkea tältä väliltä.

Itse valitsen silti mielummin yleensä avokelan ihan vaan siksi, että sillä saa mielestäni tarkempia ja pitempiä heittoja ja jos sotku tulee, niin se on helpompi setviä, kun umpikelan sotku(joita tosin tulee harvemmin).

prå-kalastaja: Annappa vähän perusteluja, jos pystyt noin tylysti sanomaan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

kalamies]

• View Profile
    • Email
« Reply #69 on: July 07, 2008, 21:34:25 »
Nii no itekki kalastelin 6v umpi kelalla :) mutta taisi olla ykkös luokan lopussa kun sain "ikään kuin lahjaksi" avokelan abu 50e. sitten shimanon 4000 ostin (huom. virheosto), mutta avokela sen olla pitää. Ja ainiin nyt on shimanon avokela ja hyvä vetely vapa.

Migelis

• Guest
« Reply #70 on: July 07, 2008, 21:52:20 »
Joo itse olen käyttänyt koko ikäni avokelaa.. Mielistäni avokela on parempi koska jos tulee sotkua sen saa helpommin selvitettyä.. umpikelassa pitää ottaa se kotelo pois ennen kuin pääsee siimaan käsiksi..  :wink:

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #71 on: July 08, 2008, 01:54:52 »
jos umpikelan ostaa, ostaa sitten abumatic 170:n. 120 meni hiukan aikaa, mutta vanha 170 hakkasi sen mennen tullen kestävyydessä ja toiminnassa.
nykyään olen avokeloihin kallistunut, ovat tosin herkästi hajalla uistelun ja reissukalastuksen nostettua päätään.

reissukalastajalle abun 170 on kyllä pirun hyvä peli, jos tarkoitus on esim. vaelluskalastusta harjoittaa. ei hajoa sanka reppua selästä laskettaessa tai vahingossa potkaistessa.
« Last Edit: July 08, 2008, 02:12:38 by jcuster »
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Haukipyytäjä

• View Profile
« Reply #72 on: July 08, 2008, 18:56:16 »
Minun mielestä umpikela on huomattavasti parempi sillä sotkuja tulee vähemmän sekä heittäminenkin on helpompaa. Sotkut varsinkin on ikävä selvittää ja niissä menee todella kauan. Itse siis sanon että Umppari on parempi.

Vilppeli

• Kala juttuja kala juttuja...
    • View Profile
« Reply #73 on: July 10, 2008, 03:28:14 »
Vaikee verrata, koska molemmilla hyvät ja huonot puolensa. Ja riippuu tietenkin mitä mennään kalastamaan ja minne mennään. Itse käytän kyllä aina avokelaa, mutta en silti sano etteikö kunnon umpikela olisi yhtä hyvä tai jopa parempi. Kai tämäkin pitkälti mielipidekysymys on....
Kalamies on eri mies!

Fisu95

• MSN Messenger - sm.driver@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #74 on: July 21, 2008, 11:45:00 »
Riippuu mitä heitellään!
Jos ihan pieniä lippoja niin kyllä se umpikela on parempi, mutta sitten ku heitetään lusikkaa, jigejä ja niinedespäin niin avokela on parempi!
Peetukin sanoo niin!

kojamo

• View Profile
« Reply #75 on: July 21, 2008, 12:17:15 »
No itelläni on shimanon avokela ei siinä oo ollu mitään vikaa vähä tulee kulumaa kammen akselin muovisiin reikiin (rupee kampi heiluun sivuttain)  ja umpikelaa ei pysty käyttään kun se on aina hajalla,siimanohjain tuhoo siiman,liianlyhyt kampi :-(  avokela on hyvä ja tarkka kalastaa ja välityskin on parempi :-) :-)

Pikkarainen

• Guest
« Reply #76 on: July 21, 2008, 19:02:05 »
Avokela ehkä muuten parempi, mutta jos kalastaa ryteikköisellä rannalla niin avokelalla ei tee oikein mitään. Umpparilla kun uistiimen saa lentämään hyvin jo pienellä ranneliikkeellä.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #77 on: July 21, 2008, 19:24:27 »
Avokela. :lol:
Koita nyt prkl perustella vähän!
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Rapsutiini

• View Profile
« Reply #78 on: July 21, 2008, 22:31:44 »
Mielipiteeni on:

Moni on aloitellut kalastuksensa umpikelalla kuten minäkin silloin 70 luvun alussa, umpikela sopii hyvin myös kokeneen harrastajan lisäkelaksi varsinkin jos harrastaa satunnaisia pistokalastuksia , umikelaa on kätevä kuljettaa vaikka auton peräkontissa muun roinan seassa.

Kalastusharrastuksen viedessä miestä vinhaa vauhtia on   edessä avokelan osto väkisinkin sen etujen tarjaman hyödyn takia.

Hyrrää en taas suosittele ollenkaan heittokalastajalle , hyrrä on vetouistelussa hyvä mutta heittelyyn käytän itse aina avokelaa .
Miksikö? Siksi kun raskasta hyrrää on raskas käsitellä heittokalastuksessa pidemmän päälle ja hyrrän siimat voi hyvin helposti mennä sotkuun jos heittojarrun säätö hiemankin pääsee löystymään kalastuksen tuoksinassa.

ollipossu

• View Profile
    • Email
« Reply #79 on: July 24, 2008, 11:35:54 »
Itse käytän avokelaa. En edes muista milloin viimeksi käytin umpikelaa :-D mutta kai se avokela sen takii ku lentää pidemmälle :-D Tämä on sitten minun mielipiteeni.

sami552

• Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #80 on: July 25, 2008, 12:20:31 »
Kaikilla näyttää olevan erilaisia kokemuksia. Itse saan umpikelalla heitettyä pidemmälle kuin avokelalla. Avokelalla taas saan tarkempia heittoja. Omistan molemmat kelat ja hyvin ovat pelanneet.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #81 on: July 25, 2008, 15:43:00 »
Mietinpä vaan tässä, että onkohan sillä oikeasti mitään väliä heiton suhteen, että kummalla mallilla heittää? Molemmissa keloissa mekanismi on rakennettu siten, että siiman purkaantuminen on vaivatonta. Jos otettaisiin esimerkkinä umpikela ja haspeli ja laitettaisiin molempiin saman vahvuiset siimat, yhtä pitkä ja jäykkä vapa, ja lopuksi samanlainen viehe molempiin kiinni. Tulos olisi melko varmasti se, että tulisi tasapeli. Umpikelan vapa on monesti melko lyhyt. Ainakin niissä on ollut mitkä itse olen omistanut. Tämän takia uskon, että moni luulee niitä huonoksi heittojen pituuden suhteen.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #82 on: July 25, 2008, 16:26:24 »
Kummassakin on sekä plus-, että miinuspuolia.
Eli on todella vaikea vastata kysymykseen. Mutta helpompi vastata ehkä, jos pistää kummastakin nämä hyvät ja huonot puolet.

Avokela :

+ Saa tarkkoja heittoja
+ Saa pitkiä heittoja
+ Helppo selvittää kelaan tulleet sotkut
- Saattaa tulla helpommin sotkuja, kun umpikelassa

Umpikela:

+ Todella helppo heittää
+ Saa tarkat heitot
- Kelaa pitää aukaista, jos kelasotkuja selvittelee

Itselläni joka tapauksessa tällä hetkellä käytössä avokela (Abu Carcia Cardinal X3R) .
Mutta on muutamia umpikeloja myös varastossa (sekä muita avokeloja) .
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Meidän_Perheen_Kalamies

• Guest
Vs: Re: Avo vai umpikela?
« Reply #83 on: July 27, 2008, 11:07:27 »
umpikela on hyvä vaikeissakin paikoissa mutta Avokela on huono niissä mutta mä käytän Umpikelaa vähän enemmän

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #84 on: July 27, 2008, 16:20:37 »
Ehdottomasti avokela. Umpikelat, millä olen kalastanut, ovat olleet melko syvältä Eli mulla ei ole umpikeloista hyvää kokemusta. Avokelalla saa vieheet lentämään pitemmälle ja siiman sotkeutumiset saa helpommin korjattua. Noin viisi vuotta olen samalla, elämäni ensimmäisellä avokelalla kalastanut.

kalamies]

• View Profile
    • Email
« Reply #85 on: July 27, 2008, 19:56:35 »
No sanotaanko että tälläisessä normaali mökki kalastuksessa mielestäni on avokela voittamaton, mutta kun sitten lähdetään metsään etsiskelemään piniä metsä lampia, niin umpikela on hintansa väärti. Se on niin sopivan pieni ja saa niin siroja, tarkkoja heittoja. Ja vielä jos metsälammella tarraa vaikka päälle 300g ahven siihen ohutvapaiseen umpikelaan sitä on muuten mukava väsytellä niillä vehkeillä. Ja varokaa suon silmiä (ps: kokemusta on.):D

- kalamies]

saury

• View Profile
« Reply #86 on: July 27, 2008, 19:59:57 »
Mitäs murmeli tarkoitat tässä: ``siiman sotkeutumiset saa helpommin korjattua´´ ?
Umpikelan joutuu avaamaan ja sotkun selvittämiseen tarvitaan ruuvimeisseliä, toisin kuin avokelassa.

Oma mielipide:
Umpikela vie avokelaa vain todella puskaisilla rannoilla, koska umpikelalla viehe lentää pienellekäin heilautuksella ja koska umppari on kuoren sisässä, kelatessa siima ei tartu kasvillisuuteen.

Muuten avokela hakkaa umpparin mennen tullen.

OsPa

• Guest
« Reply #87 on: July 28, 2008, 00:44:49 »
Itse olen oppinut tykkäämään avo-kelasta. En mitään perusteluita tiedä, mutta jotenki vaan se umpikela tuntuu huonommalta.
Itselläni on Shimano 4000 avokela.
« Last Edit: July 28, 2008, 00:46:52 by OsPaaa »

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #88 on: July 28, 2008, 01:14:45 »
Avokelaa pidän itse parempana ...perustelut on perusteltu ja kaikki sen tietää

Kerronkin omasta näkökulmastani umpikelan hyviä ja huonoja puolia:

Minulla oli kaksikin umppari settiä ennenkuin sain avokelan. Sen jälkeenkin vielä tykkäsin heitellä umpparilla jonkin aikaa, koska se avosetti oli niin heikkotasoinen

Siimasotkuthan ovat ovat aivan kamalia setvittäviä umpikelalla. Se kela pitää avata ja siiman purkaminen on hankalaa. Jos puolalla jokin solmu estää siima juoksemisen, pitää kelaa purkaa vielä lisää. Omissa umppareissa vielä se siimanvapautusnappi tahtoi jäämään jumiin. Eli heitettyäsi koitat alkaa kelaamaan, mutta kappas vain, ei se perkuleen nuppi naksahdakaan paikalleen vaan kelailet tyhjää.
Jarrut ovat surkeita ja minkäännäköistä räikkää niissä ei taida olla. Omat kelat olivat myös tahmeita kelata. Sen kelan kun avaa ja katsookin sitä siimapesää, eivoi olla ajattelematta, että siima tuskin on kovin hyvässä kunnossa.
Heittopituudet jäävät todella lyhyiksi koska siima ei kunnolla purkaudu kelalta ja vapa on lyhyt

Njooh hyviä puolia on tasan yksi: matalasta soutuveneestä heittäminen

Eli kun istuu lähellä veden pintaa keskipaikalla ja halutaan heittää istualtaan (kuten on hyvin suositeltavaa). Vavankärki  pitäisi saada lähelle vedenrajaa mutta perkule! ...siinähän on laidat tiellä. Haspelilla siima kulkee vavan alapuolella ja näin tahtoo hankaamaan veneen rosoisiin puureunoihin. Siima kärsii koko ajan. Mutta umpparilla siihen saa vavan väliin ja siima kulkee vavan päällä. Siinä on hyvä kelailla ja voi antaa vavan nojata laitaa vasten

Onhan se peukalolaukaisukin ihan kätevä :roll:

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Umpimieli

• View Profile
« Reply #89 on: August 02, 2008, 15:11:13 »
Täytyy varmaan vastata, että haspeli on kauttaltaan parempi, mutta mulla on silti vain kaksi umpparia.

Aikoinaan kalastin kunnon umpi-Abuilla, siinä välissä lainashimanoilla pari kertaa vuodessa(avo). Olivat eri hyviä, ei mitään vikaa.
Halusin vaan umpparin. Hommasin Daiwa GC III:sen ja kakkoskelaksi ja kevyempään heittelyyn saman valmistajan Silvercastin. Kävin nyky-Abutkin nopeasti läpi ennen ostoa, mutta niistä ei enää tuntunut olevan mihinkään. Those were the days...  :-)

Hyviä ominaisuuksia ovat ehkä parempi heittotarkkuus ja itseni yllätti, että keveät vieheet lentävät yllättävän pitkälle. Korpilampia ympäri rymytessä ei mene kuusenkikkareita ja oksistoa yms. luontoa sisään ei tartte niin varoa. Muutenhan umpikela on aivan idioottimainen peli jarruineen ja siimanpuolauksineen mikä hiertää siimaa varmasti rankemmin kuin kunnon haspeli. Uistelussa huonompi, jarrut huonommat, kelausnopeus pienempi.. varmaan lähes kaikessa häviää

Ainoa syy umpikelailuuni on että olen jotenkin perverssi  :wink: umpparipervo...  :-D, silti kahta en vaihda toinen on Goldcast ja toinen on Silvercast.

EDIT: Tähän vielä lisäksi, että jos joku innostuu umpifiilistelemään. En suosittelisi Silvercastia ainoaksi umpikelaksi. Siinä ei ole ristiinpuolausta ja jo ensimmäisen fisun (eiedesniinisohauki) kohdalla huomasin, että tehdasladattu siima (sitä oli ilmeisesti vähän liikaa sisällä) kiertyi hauen vedossa liiaksi sen kelausrullahärpäkkeen ja puolan väliin sinne puolan yläosaan. Kelaus takkuaa sitten vähänkin suuremmassa vedossa. Laittelen Silvercastiin varmaankin jotain ohkasempaa siimaa maltillisen määrän pikkulippaheittelyyn ja GoldCastia josta löytyy ristiinpuolaus pitelen aktiivikäytössä. Hyvin on sillä kaikki ylös tullut. Silveri on enemmän vara- ja pikkuviskomiskela. Punottua siimaa en ole uskaltanut sisään laittaa. Pelottaa liikaa kaikenmaailman hankaukset ja se pikku "kelausnuppi" siellä sisällä mikä umppareissa sitä siimaa puolalle punoo.
« Last Edit: August 02, 2008, 15:57:25 by Umpimieli »

center>