Chat

Author Topic: Haavi, nostokoukku vai käsi  (Read 24787 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pine

• View Profile
Haavi, nostokoukku vai käsi
« on: October 10, 2002, 19:32:27 »
Niin, suositteko haavia vai nostokoukkua hauen kalastuksessa vai nosteletteko niskasta veneeseen?

Itse olen haavimiehiä ainakin toistaiseksi, nostokoukku tuntuu jotenkin epäinhimillisemmältä, mutta onko loppujen lopuksi?

abo

• View Profile
    • http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/
    • Email
Re: Haavi, nostokoukku vai käsi
« Reply #1 on: October 10, 2002, 19:44:41 »
Hauen noin kahdeksaan kiloon asti otan käsin, sitten koukulla leuasta jolloin kala ei vahingoitu haittavasti.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #2 on: October 10, 2002, 20:02:59 »
Käsin nostelen... En ole ihan 8 kilosia vielä päässyt nostelemaan... Veneessä kyllä on mukana jumalattoman suuri Cummingisin haavi, jolla nousisi ne isommatkin. Käytän sitä lähinnä kuhalle, joka on melko piikkinen nostettavaksi käsin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Salmo

• Guest
« Reply #3 on: October 10, 2002, 20:10:22 »
Haavi-miehiä sitä olen minäkin...Koskilla käytän pientä haavia ja veneessä isompaa/pitkävartisempaa.

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: October 10, 2002, 20:13:25 »
Käytännössä kaikki käsin, kun nostokoukku on ties missä. Ja haavi on niin pieni että siihen ei mahdu 5 kiloa haukea, kuin palasina....

Broidi nosti mun enkkahauen (4,5) niskasta, nous vielä ihan hyvin.... Sanotaan nyt että mulla olis kii sellanen 6 kilon hauki, joka olis ainakin yritetty kammeta käsin veneeseen, mutta kun se irtos parin metrin päässä veneestä !  :(

Minnow_spoon

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: October 13, 2002, 19:09:18 »
Mun mielestä haavi on kätevin koska kalan saa sen sisälle kaikkein helpoiten.

Mä menisin ihan paniikkiin jos iskisi joskus semmonen 8 kg järkäle kun ei oikein tiedä mitä pitäis tehä kun mulla on isompien kalojen kanssa ollu ongelmana saada haavista ulos on ne haavit sitten minkä kokoisia on.

No haaviin mä sen ottaisin.
-=Minnow=-

Viking_Herring

• View Profile
« Reply #6 on: October 13, 2002, 20:30:08 »
Haavia suosin.

On lähiaikoina vaan ollu ongelmii kun haavi on käyny pieneks  ;) . Haavi on vaan kätevä tälläiselle amatöörille kun ei oikein hallitse noita nostokoukku juttuja ja käsin nostamisessa tulis haavereita varmaan.
Suuriverkkoinen haavi on kätevin kaikista.
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Pine

• View Profile
« Reply #7 on: October 14, 2002, 22:09:35 »
Haavia suosin.

On lähiaikoina vaan ollu ongelmii kun haavi on käyny pieneks  ;)

Tätä voisi kutsua positiiviseksi ongelmaksi...

otto

• Guest
« Reply #8 on: October 16, 2002, 20:12:04 »
Itse suosin käsi nostoa.Se kunnon kalamiehen hommaa.
Kannattaa kokeilla myös kalastaa  ohuella siimallla.
Se vasta jännää puuhaa onkin.

• View Profile
« Reply #9 on: October 16, 2002, 20:17:47 »
Pihti-otetta eli käsin tulee otettua jonkun verran, kun haavi tuppaa jäämään aina rannalle kun kahlaa tai muuten vain kotiin.
Mutta jos haavi on matkassa niin sitä.

Hmm, no en oo laskenu kumpaa käytän enemmän, mutta varmaankin aika tasoihin menee...

pt

• Guest
« Reply #10 on: October 18, 2002, 17:53:23 »
Kaikki otettavat kalat haavilla ja pienemmät siimasta nostamalla.

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: November 29, 2002, 13:47:13 »
abboreman: pitää sulla olla aika jumalattoman ISO käsi jos nostelet tollasia 8 kilon hakkia käsin..siis ainakin jos niskasta..

Arza

• View Profile
    • perza-vaaput
    • Email
« Reply #12 on: November 29, 2002, 14:07:43 »
yleensä otan kalat aina haavilla tai käsin, :) harvoin nostokoukulla

Salmo

• Guest
« Reply #13 on: November 29, 2002, 17:08:20 »
abboreman: pitää sulla olla aika jumalattoman ISO käsi jos nostelet tollasia 8 kilon hakkia käsin..siis ainakin jos niskasta..
Kyllä 8 kilosen vielä niskasta nostaa. Itsellä ei ole kokemusta kuin 7 kiloisen niskasta ja siitä nosteli vielä komeasti. Tosin itse tuli noukittua tuo haavilla.

Skipi

• Guest
« Reply #14 on: November 29, 2002, 19:50:29 »
Itse nostelen käsin, koska ainakaan tähän asti on nuo yli 5-kiloiset jääneet vain haaveeksi!

Jaakko

• Guest
« Reply #15 on: November 29, 2002, 22:52:22 »
veneessä atrain tai haavi, yleensä haavi

hauki_friikki

• View Profile
« Reply #16 on: January 06, 2003, 13:59:29 »
Yleensä käytän haavia isän ja muiden kanssa,mutta serkkujen mökillä ne ISO :D ja lähinnä kaikki hauet nostetaan atraimella.Et sillee :)
Siellä maha missä painitaan

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #17 on: February 02, 2003, 14:37:34 »
Haaviin olen tottunut, tietysti pienemmät ja väsyneemmät joko suoraan siimasta (jos kumminkin laskee pois) tai niskasta

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: February 02, 2003, 18:29:38 »
Ne mitkä mahtuu haaviin niin silleen ja sitten käsin pikku pulikat ja tosi isot (jos semmonen nyt sattus kohdalle) nostokoukulla.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Ernesti

• "Näin on."
    • MSN Messenger - kysy@vaikka.minulta.fi
    • View Profile
« Reply #19 on: June 20, 2005, 12:20:32 »
Haavimiehiä. Aina haavia käytän kun se on käytettävissä.
Se on niin helppoa ja nopeaa! :)

Aimo Haipakka

• View Profile
« Reply #20 on: June 20, 2005, 20:22:42 »
Aika monta vuotta haavilla, nyttemmin on tullut treenattua tuota nostokoukkua. Pikkuluigerot suoraan perukkeesta.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #21 on: June 20, 2005, 20:36:01 »
Yli 2kg hauet saa atraimesta niskaansa :twisted:, muut isommat kalat haavilla veneesen ja pienet jo vedessä pihdeillä irti.
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

mika91

• View Profile
« Reply #22 on: June 20, 2005, 21:24:17 »
käsin kun yleensä haavi jää kotiin ja nostokoukkua ei ole

Zounatan

• View Profile
« Reply #23 on: June 21, 2005, 16:20:40 »
Haavia käytän minäkin. Se on vaan niin helppo. Yksi juttu on kuitenkin ruvennut haaveissa ottamaan päähän: koukut tarttuu turhan usein siihen ja sitte menee aikaa niitä irrotellessa. Kolmikoukkuinen vaappu on varsin paha tässä asiassa. Olenkin miettiny pitäisikö opetella käyttämään koukkua tai kättä. Mutta kyllä se haavi vaan tuntuuu turvallisemmalta. Ei epäilystäkäään millä ennätyskalani nostaisin. Kun on iso veneessä niin ei haittaa, vaikka joutuisi vähän aikaa koukkuja irrottelemaan. Ja on olemassa muuten myös yksisäikeisestä langasta tehtyjä havaksia.

Pikkukaloille ei tietenkään tartte mitään nostovälinettä, ne tulee veneeseen tai rannalle vapaa nostamalla.   8)

kaivo

• Guest
« Reply #24 on: June 22, 2005, 11:34:25 »
Pyydän enimmäkseen haukea. Rannalta heitellessäni pyrin minimoimaan käsissä kuljetettavien välineiden määrän, joten haavia tai nostokoukkua en ole pitänyt mukana oikeastaan koskaan. Tyypilliset kilon molemmin puolin olevat rantahauet nousevat käsipelillä niskasta, lip-lock -otteella tai vetisillä rannoilla kalan voi myös vetää vavalla heinikkoon. Jälkimmäinen tapa on mielestäni hyvä etenkin silloin, jos kala näyttäisi olevan irtoamaisillaan hetkenä minä hyvänsä. Ilman nostovälineitä kalojen irroittelu on nopeampaa ja ne saa elinkelpoisina takaisin uimaan nopeammin.

Veneessä toimii sama käsisysteemi myös ihan ok, mutta mukana kulkee varalta myös isohko haavi. Sillä voi varmistaa täpärästi kiinni olevien kalojen ylössaamisen, ja tarvittaessa kalan voi myös punnita haavissa. Perushauet saa veneen vierelle yleensä melko nopeasti (mikä on kalan kunnonkin kannalta eduksi), joten haavimalla kalaa ei tarvitse uittaa yhtä väsyneeksi kuin käsipelillä. Ainoa riski on koukkujen tarttuminen havakseen, mutta täydellistä nostovälinettä ei taida ollakaan. Takerteluhaittoja voi vähentää jos haavin havas on kovaa ja suhteellisen tiukkaa punosta, ja käyttämällä tietysti irroituspihtejä. Tärkeintä on saada koukut mahdollisimman nopeasti irti kalasta, sitten vapautuksen jälkeen vasta haavista. Väkäsettömät koukut ovat varsinkin vaappukalastajalle ehdottoman suositeltavia haavisotkujen selvittelyn nopeuttamiseksi.

Silloin harvoin kun pyyntikohteenani on kirjolohi tai taimen, käytän suosiolla haavia. Näiden kalojen paksusta ja pienestä päästä on hankalaa saada niskaotetta mikäli kala yhtään liikkuu, joten tuloksena voi olla henkilökohtainen käsitärppi ja kalan karkuutus. Kokemuksesta tiedän, ettei se tunnu mukavalta.
« Last Edit: May 02, 2007, 22:46:38 by Kaivo »

Anonymous

• Guest
« Reply #25 on: June 22, 2005, 12:25:00 »
Quote from: kaivo
Ainoa riski on koukkujen tarttuminen havakseen, mutta täydellistä nostovälinettä ei taida ollakaan. Takerteluhaittoja voi vähentää jos haavin havas on kovaa ja suhteellisen tiukkaa punosta, ja käyttämällä tietysti irroituspihtejä.

Olen ratkaissut asian niin, ettei haavi ole mitään punosta, vaan monofiiliä. Ainoa haitta on se, että havasta joutuu uusimaan useammin, kuin punottua (ei kestä aurinkoa useita vuosia), mutta kalastustarvikeliikkeestä niitä vaihtohavaksia saa, eikä hinta ole kauhea.

Etenkin kuhahommissa on tärkeää, ettei aikaa tuhraannu uistimen selvittelyyn haavista.

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger - v.ryoso@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: June 22, 2005, 14:27:49 »
Laitampa hieman plussia ja miinuksia.

Käsi:
+ kun saa otteen yleensä ote pitää
- hauki luistaa (lima)
- haavat käsissä helposti (kala puree, koukku sormeen, ahvenen ja kuhan piikit...)
- isoimpia ei saa ylös

nostokoukku:
+taitava käyttäjä saa kalan ylös "helposti"
+isotkin kalat ylös
+ei vie kovin paljon tilaa
-taitamaton toheloi kalan helposti irti(kuten minä)
-vahingoitaa usein kalaa jos on tarkoitus päästää takaisin.

haavi:
+hieman harjoitellut saa väsytetyn/pienen kalan ylös helposti
+tarpeeksi isolla haavilla saa isotkin kalat ylös
+ei vahingoita usein kalaa
-vie paljon tilaa
-pienellä haavilla ei saa "sitä isoa" ylös(kuten allekirjoittanut :cry: )
-sotkee usein kalan ja koukut haaviin

Itse käytän haavia koska osaan käyttää sitä parhaiten ja arpia on käsissä jo tarpeeksi.

Peksim

• View Profile
« Reply #27 on: June 22, 2005, 21:22:19 »
Haavilla tulee yleensä otettavat kalat otettua ylös ainakin jos veneessä on enemmän kuin yksi henkilö. Jos yksinään kalassa olen, niin isompien kalojen kanssa tulee koukkua käytettyä, koska sillä paljon helpompaa taiteilla vapa toisessa kädessä kuin haavilla.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Juippi

• Guest
« Reply #28 on: June 24, 2005, 13:18:40 »
Kädellä tulee kalat nosteltua kuiville. Mutta joskus on sellaisia tilanteita että haavi olisi tarpeen mutta sitä ei ole mukana. Joten pidän aina pihtejä taskussani. Jostulee iso hauki ja se vaikeaa saada käsin ylös niin ei muuta kuin pihdeillä suupielestä kiinni jä vedetään rantaan. Kerran nuorempi veljeni sai yli 4KG kuhan eikä ollut haavia mukana mutta onneksi oli pihdit...  :wink:

Kersantti

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: June 25, 2005, 02:59:31 »
Haavia oon ennen käyttäny mutta ''sen ison'' jälkeen, joka piti ottaa käsillä ylös (erittäin vaativa suoritus, onneksi kala tuli ylös puukon avulla :wink: ) päätin siirtyä koukkuun. Kohta viikon reissu eessä ja tarkotus ois vähä opetella tuota koukun käyttöä. Saa nähä miten onnistuu :lol: vai onnistuneeko ollenkaan

center>