Perhovinkkejä taimenen&harjuksen pyyntiin

Started by thefisherking, August 14, 2003, 21:14:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thefisherking

Pitäisi lähteä Ivalojoen suuntaan tässä huomenissa. Kaipailisin perhovinkkejä taimenelle ja harjukselle. Mitä nyt näistä jutuista olen ymmärtänyt ainakin Nalle Puh ja Klinkhämmer pitäisi ainakin löytyä repertuaarista.. löytyykö lisävinkkejä?

Perhokulmasta löytyy noita perhosettejä mutta ovat sen verran hinnakkaita että hiukan vähemmällä toivoisin selviäväni perhojen suhteen.  ;)

otto

Terve!

Itse olen vasta tässä aloitellut muta kerron mitä tiedän.

Harjukselle ja taimenelle kannattaa varsinkin pohjoisessa tarjota hyvin luonnonmukaisia perhoja. Korentoja ja muita jäljitteleviä kannattaa koittaa. larvat ja muut eliö perhot ovat myös hyviä.

Eli erinlaisia pintureita,nymphejä,larvoja ja steamereitä kannattaa olla.Kannattaa varata hyvin.

Siis olet huomenna lähdössä ja ei ole paljoa ainakaan perhoja??
Ei taida jäädä muuta mahdollisuutta kuin ostaa yli-kalliita perhosettejä. Muuten kannattaa tilata joltain sitojalta. Paljon halvempaa...

PatilZ

Voi ne ottiperhot sitoa paikanpäälläkin.
:)

Ezza

Kannattaa käyä vilikasee www.taivalkoski.fi ja sieltä linkkejä myöten perhokalastus sivuille ja perhorasia sieltä sitten se vesiperhos-jäljitelmä. Saa harjusta syksyisin niin paljo ku jaksaa pyytää. :)
Tosi kalamies ei saa ensimmäisellä heitolla kalaa, vaan toisella. :P

Velho

Tämä tulee todennäköisesti "liian myöhään" any way.Olin juhannuksen jälkeisen viikon Ivalonjoen Tolosenkoskella perhokalassa.Vesi oli aika alhaalla,kalat arkoja.Parhaiten toimi harjukselle pienet musta/ruskeat nymphit.Aivan pintakalvossa uitettuna illalla ja yöllä.Päivällä harrille tarjosin painotettuja nympheja +larvoja.Koukkukoko 12-18.Taimenet makkoilivat syvissä montuissa päivät ja niitä oli vaikea saada perhoilla.Yöllä isomukset nousivat matalaan koskeen.Siimojen paksuutta kannattaa lisätä yö kalastukseen.(Karkuutin 3 isoa taimenta yöllä perhovehkeillä,katkoivat ohuen perukkeen kiviin).Sain kuitenkin yhden taimenen kuiville asti ja olikin komea .3,8kg.Harjusta tuli paljon tosin isomuksia vähän.Suurin oli 46cm.Taimenelle tarjosin yöllä streamereita,isoja jopa 15 cm.Otti myös nympheihin hyvin.Päivällä pieniä pintaperhoja.Värillä ei ollut suurta merkitystä,kunhan tarjoili perhot varovaisesti pitkällä perukkeella.Että silleen