hauen pilkintä

Started by Petri, August 19, 2003, 17:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

minkälaiset välineet tarvitaan hauen pilkintään ? voiko hyrräkeloja käyttää kelanan jos voi niin kelataanko kala ylös wai wedetäänkö se käsin ? miten kala väsytetään ? minkä kokoinen kaira olisi sopiva ? mitä siimaa kannattaisi hommata kuitua wai monoa ? entä pilkkejä ? mikä on hauen pilkkimis tekniikka ? ja mistä haukia kannattaisi etsiä talvella ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

pate-

Viime talvena alotin hauen pilkinnän, ite en oo mitään hyrräkeloja käyttäny, mut kai ne soveltuu, kalastaahan ne kirrejäki niil. Mulla on haukivapana semmonen isopuolasin Delfin jäykimmällä kärjellä. Siimana oon käyttäny 0,40 monofiilii, ei oo kokemusta noist kuiduista täs hommas.. Pilkkinä voi käyttää ihan samoja lusikkoja jotka toimii kesälläkin! Esim. Krokodil, Räsänen, Professor.. Myös isoilla pystypilkeille ja tasureilla tulee. Oon käyttäny 6'' kairaa, kannattaa muuten kairata etukäteen enemmän reikiä ja antaa avantojen rauhottua, ja sitte kun menee onkimaan ni kiertää avantoja.. Ainaki mä oon aina pilkkiny haukee ruohikkojen vierestä.

Petri

kumpaa kannattaisi käyttää tasuria vai pystyä ?käytetäänkö koukussa syöttiä ? miten tasureilla ja pystyillä pilkitään ? vedetäänkö hauki vain ylös niinkuin ahvenet wai wäsytelläänkö sitä jotenki ?

pate-

Ite oon tasurii käyttäny(isot koot isolle hauelle :D).. Välillä isompia nykäsyjä, ja välillä taas rauhallisempia. Tasurilla pilkittäessä ei kyl mitään syöttejä tarvita.. Ei haukea (varsinkaan isompaa) kyllä voi ihan suoraan vetää ylös, koska se vetää vastaan aivan kuin virvelissäkin.. eli siima pitää pitää kireällä, sekä myötäillä hauen vetoja.

Anonymous

Tuosta pilkkihaukien väsyttämisestä hieman tosi tietoa. Omien kokemuksieni perusteella 1,5 kg saakka painoisia haukia ei juuri tarvitse väsytellä, jos niitä pilkitään talvella matalasta vedestä.

Kuten viime keväänä (2003) ollessani huhtikuussa haukipilkillä riitti 4,6 kg hauella 30 sekunnin väsytys. Kaksi kertaa yritin sen saada 4 tuuman avantoon mutta kolmannella vasta onnistui. Ei ollut edes nostokoukkua mukana! Eli hauen väsytyksen kesto riippuu mielestäni veden syvyydestä sekä siitä, mistä kohtaa hauki jää kiinni pilkkiin. Ilmeisesti hauen suussa on herkempiä kohtia jolloin se pistää vähemmän vastaan...

Petri

mutta miten se väsytys tapahtuu otetaanko siima käsiin ja annetaan hauen riehua ja sitten wähän lisää siimaa käsiin et pikkuhiljaa ylös ? wai käytetäänkö kelaa ja vapaa väsyttämisessä ?

knookala

no lähinnä käsillä hinaten, mutta kannattaa olla hanskat kädessä  ;)

Anonymous

Nimenomaan yleensä kannattaa käyttää ohuita ja riittävän pitäviä käsineitä (riippuu siimasta ym.).

Itse en haukea väsytä koskaan pelkällä vavalla vaan aluksi kun hauki iskee, pidän toisella kädellä vavasta ja toisella siimasta. Tarvittaessa annan hieman siimaa. Lopuksi vapautan kelalta metrin tai kaksi siimaa ja lasken pilkin jäälle, jonka jälkeen siirrän molemmat kädet siimaan ja yritän saada hauen pään jääputkeen. Kun se onnistuu, nostan hauen rauhallisesti ja tasaisesti siimasta molemmin käsin ylös.¨

Tässä yksi perustekniikka jota itse yleensä käytän.
Niitä pieniä haukiahan ei yleensä tarvitse väsytellä.

"P.S Kannattaa siirtää hauki kerralla väh. 2 m päähän avannosta sillä jos pilkki sattuu irtoamaan jäällä hauen suusta ja avanto on 6 tuuman..."  :D

Anonymous

Jep. Tuo väsytyksen pituus johtuu kokemuksieni perusteelle etenkin tuosta veden syvyydestä. Itse kun pilkin haukia ainoastaan tasapainoilla n. 60 cm- 2m syvyydestä. Tosin kyllähän niitä syvemmältäkin saa.

Myös tuolla pilkillä voi olla vaikutusta. Tasapaino on erilainen kuin pystypilkki. Tasapaino tarttuu hauen suuhun "eri tavalla" kuin pystypilkki, joka vaikuttaa hauen käyttäytymiseen. Kyllä olen joutunut minäkin joskus n. 1 min verran väsyttelee 1 kg:n haukia. Tekniikoita on monia, eikä kukaan voi mielestäni antaa ainoita oikeita keinoja. Tilanteen mukaan haukea väsytellen....

;) JEES!

Joel

Saako haukia tavallisella pysty pilkillä ja kärpäsen toukalla vai tarviiko tasureita?

Anonymous

Hauelle kelpaavat sekä pystypilkit että tasapainotkin. Riippuen tilaanteesta...kokeilemalla löytyy oikea ottipilkki. Mielestäni kun hauki on melko passiivinen ja syö nirsosti, voi pystypilkki toukalla tai madolla varustettuna olla parempi vaihtoehto. Kun hauki taas liikkuu ja on aktiivinen, tasapaino on tällöin usein parempi vaihtoehto, koska hauki pyrkii nälkäisenä täyttämään mahansa mahdollisimman pian ja suuremmalla ravinnolla ("kerralla täyteen"). Tämä pätee erityisesti suurempiin haukiin...pienempiä haukia voi tulla pystypilkeillä vaikka pitkin päivää. :)

Pystypilkin ja tasapainon välillä on tarttuuvuusero. Ne tarttuvat eri tavalla kalan suuhun, joten pystypilkin ja tasapainon kohdalla ei toimi täysin sama vastanykäisytekniikka.

Itse käytän ainoastaan tasapainoja (koko pilkittävän syvyyden mukaan). Kalastus tapahtuu omalla kohdallani 70 cm - 4 m vedessä, joten n.5-6 cm tasurit ovat niitä suurimpia joita olen käyttänyt.

Anonymous

Saako haukia tavallisella pysty pilkillä ja kärpäsen toukalla vai tarviiko tasureita?

Tarkennan vielä....

En ole paljoa pystypilkeillä haukia pilkkinyt, mutta haukia tulee todellakin myös niillä. Omalla kohdallani tasapainoilla / reissu, haukisaaliin kokonaispaino on ollut parhaillaan jopa 5-6 kg.

Deathis

Siimavalinnaksi suosittelisin kuitusiimaa ehdottomasti,koska hauen leuat ovat todella luisevat.Kyllä kannattaa aina väsyttää,jos on jarrullinen kela.Maltti on valttia ;)

Sitä pilkitään ihan normaalisti ja mieluiten syvänteen ja matalan veden reunasta.
2 päivää ennenkuin hauki liikkuu tulee myrsky ;)

.Kaira saa olla vähän isompi(mielellään 5 tuuman),koska hauki voi olla todella iso joskus.Tasapainopilkki on varma viehe.(unohtamatta kuitenkaan isoa professoria,väri kirkas hopea/kupari.) kokoa proffalla saa olla 20 grammaa.

Pilkkivavassa kannattaa mielellään olla jarrullinen ja isopuolainen kela.

Voihan hyrräkelaakin käyttää,mutta se ei ole hyvä pakkasella.

Välillä pumppaat reiän lähelle ja välillä löysiä.

Ja nostokoukulla hauki ylös!

edit.Oikeinkirjoitus ;D

kaivo

Tulipa itsekin kokeiltua haukipilkintää velipojan kanssa viime sunnuntaina 23.11. Paikkana toimi eräs kainuulainen matala metsälampi, jossa on vahva hauki- ja ahvenkanta. Vehkeemme eivät olleet mitenkään erikoiset: normaali keskikokoinen Delfin-vapa, siinä 0,35/0,40 mm siimaa ja perukkeen päässä roikkui hopea-kupari 12 g Professor.

Olimme kalalla nelisen tuntia, siinä ajassa ehti n. 7 cm vahvuiseen jäähän kairata 6" reikiä ehkä 50 kpl. Saaliiksi saimme molemmat 1,0 kg perushauet, ja olimme lajin aloittalijoina tulokseen ihan tyytyväisiä. Mielenkiintoista reissussa oli se, että melko moni haukipilkinnän sivutuotteena napanneista ahvenista tärppäsi reippaasti heiluteltuun Professoriin, vaikka kalat olivatkin melko peruskokoisia 50-200 g kaloja.

Hauen pilkinnästä jäi ihan mukava kuva, pitänee kokeilla toistekin.

Tasuriman

Minulla on kelavapa, jossa herkistetty jarru, ettei hauen isku vie heti pilkkiä.
Käytän pelkästään tasureita ja haukea tulee väsytettyä aika useinkin. Johtunee 0,20 siiman vahvuudesta, sillä ei väkisin vedetä kummostakaan haukea.
  Perza ja Keijo ovat hyvin perillä tekniikasta.
Kun hauki on kiinni, vedän kelalta jonkin verran siimaa ja laitan vavan jäälle, jonkin matkaa suoraan etupuolelleni. Paljain sormin siimaan kiinni ja kun hauki vetää annan siimaa kovin paljoa vastustamatta. Hauki pyrkii vain pohjaan juromaan, kun se pysähtyy alan varovasti vetää sitä avannolle.
Yleensä kala tekee useitakin syöksyjä pohjaan, joten siima on syytä pitää  vaikka avannon vierellä löysillä kiepeillä, jolloin se kulkee sujuvasti takaisin avantoon, siis sormien kautta. Mielestäni siimaa ei kannata kelata käsiin, josta sen purkaminen helposti epäonnistuu.
Jos pilkki on kokonaan hauen suussa, voi liian kovakourainen väsytys katkaista helposti siiman.
Ja sitten pojat ja tytöt ollaan taas varovaisia ensijäillä.:D

Joel

Liikkuuko hauki samoilla saalistus paikoilla kuin kesällä?

Anonymous

Hauki liikkuu myös samoilla saalistuspaikoilla kuin kesällä, mutta toisinaan olen kohdannut haukia talvella kesäpaikkojen läheisyydestä n.50 m säteellä kesäpaikoista.

Oliko riittävän selkeä vastaus?  :D sorry....

pilkki mestari

Mun ensimmäinen kala pilkillä oli hauki.  :D  Käytän ainoastaan tasuria hauenpilkinnässä.  ;)

fizuztaja

Järkeä uusien aiheiden muodostamiseen!

Edellinen aihe ennen tätä oli täysin samalla otsikolla. Pieni off-topic voisi olla viisaampaa kuin uuden aiheen keksiminen. On myös parempi laittaa selkeästi kuvaavia otsikoita. Koska silloin etsimänsä tiedon löytää nopeammin ja foorumista tulee selkeämpi.

Anonymous

Mun ensimmäinen kala pilkillä oli hauki.  :D  Käytän ainoastaan tasuria hauenpilkinnässä.  ;)

Sama täällä. Ensimmäinen pilkkikala oli hauki, jonka sain ihan pikku poikana, ja pelkkää tasuria hauelle käytän edelleenkin.  ;)

Joel

Hauki liikkuu myös samoilla saalistuspaikoilla kuin kesällä, mutta toisinaan olen kohdannut haukia talvella kesäpaikkojen läheisyydestä n.50 m säteellä kesäpaikoista.

Oliko riittävän selkeä vastaus?  :D sorry....
Eli ei muuta ku pilkille sinne misä kesällä saa haukia kunhan tulisi jäät. Oli selkeä vastaus

Joel

Minkä värinen tasuri on paras. Mulla on semmonen punertava.

Tasuriman

Tuo on ikuisuuskysymys: Mikä on paras väri / malli?
Minulla on varmaankin n. 50 tasuria, enkä kyllä tiedä, mikä on paras.
Joitakin suosikkeja on ja joissakin paikoissa toimivat aivan omat mallit/ värit , jotka sitten toisaalla eivät juurikaan anna saalista.

Yleistäen voisin sanoa, että ns. ahvenväri, ärsytysvärit "ambulanssi ja vihreä", ja sitten punainen erilaisina versioina ovat kokeilemisen arvoisia. Varsin huomioitavia lienee myös hopeanharmaa mustin raidoin ja musta selkä/ hopea vatsa. ;)

Anonymous

Käytän itse jämerää vapaa ja siimaa.. Lipat toimii hyvin vieheenä..
Rannikoilta löytyy haukia.. ei kuitenkaan ihan rannassa.. Kannattaa käyttää nostokoukkua ja hanskoja nostaessa.. Isompi pilkkireikä ei olisi pahitteeksi kun olen itse saanut 4,7kg hauen pilkillä.. Ei se olisi ollut isokokoinen virvelillä saatuna.. mutta ei sitä millään meinaa ylös saaha.. suosittelisin vähän löysätä siima, kun kala käy kiinni.. monesti on siima katki.. kunhan ei kuitenkaan heti nosta, kun kala ottaa vieheen..

H.a.u.k.i

Saako räsäsellä hyvin haukea pilkillä?
Mikä lusikka on hyvä hauen pilkkimiseen?
Ja syöttiähän ei tarvita?
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

jormavirveli

Kysyisin vain, että miten lipoilla voi pilkkiä??!! :?

H.a.u.k.i

Mitkä lusikat on hyviä hauen pilkinnässä?Toimiiko Räsänen?
Onko kukaan saanu pilkillä lusikalla haukea?
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Yuz

Quote from: H.a.u.k.i on March 04, 2007, 20:13:50
Mitkä lusikat on hyviä hauen pilkinnässä?Toimiiko Räsänen?
Onko kukaan saanu pilkillä lusikalla haukea?
Toimii, kaiketi, mutta minusta ylivoimainen numero uno on tasapaino. Ja hauelle olisi hyvä olla oranssi vatsa pilkissä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

ara_1

isolla tasurilla kaislikoiden vierestä!.....tuo hauki pilkkiminen on aika lailla pelkkää odottelua,joka kyllä yleensä palkitaan.
Hauestaja ;)

SUURkalastaja jyväskyläst

Mulla on pieni hyrräkela ja punottua siimaa! Kaislikoitten vierestä aina haukia yritän, mutta se on jäänytkin vain yrittämiseksi!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani