Chat

Author Topic: hauen pilkintä  (Read 103059 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sammyb

• View Profile
Vs: hauen pilkintä
« Reply #120 on: February 17, 2009, 19:25:56 »
Itse olen ensimmäistä talvea hauen täkyongintaa kokeillu ja täytyy sanoa että olen ns. koukussa hommaan  :mrgreen:

Olen ihan tommosta jykevämpää normi pilkkivapaa käyttäny paksulla monifiilillä ja kelasta viilailin lukkomekanismia löysemmäksi jotta se toimii vähän paremmin jarruna. Kuidulla varmaan tarttuisi paremmin, mutta tota monoa nyt sattu olemaan valmiina.

Viime viikonloppuna tuli talven oma suurin 2.85kg (75cm). Kovaahan noi pistää vastaan kylmälläkin vedellä  :wink: Ja vaikka aika läski oli niin vielä nous 4":sta reiästä.

Jolla

• Team Särkkäri
    • View Profile
« Reply #121 on: February 17, 2009, 20:14:44 »
Hieno hauki :wink:, ittellä vielä hauen täky kalastus kausi avaamatta. Millaisesta paikasta toi hauki tuli ja mikä kala oli syöttinä?

sammyb

• View Profile
« Reply #122 on: February 18, 2009, 17:29:58 »
Särkeen oon luottanu kun niitä tuolla järvellä piisaa. Jossei ekasta reiästä nouse, ni tokasta ainakin. Paikka ei todellakaan ollu mikään "hauen hajuinen" kaislikon reuna vaan ihan vaan randomilla jonnin verran rannasta selälle päin. Vettä oli viitisen metriä ja täky pyristeli siinä 3,5-4m syvyydessä. En oo laskenu ihan pohjaan ettei katoa jonnekki pohjakasvillisuuden/romun/kivien sekaan piiloon.

Millaisesta paikasta toi hauki tuli ja mikä kala oli syöttinä?

Zinkki

• Matteet ne on pahimpia petoja
    • View Profile
« Reply #123 on: February 20, 2009, 17:58:44 »
Itse olen vetänyt parhaimmillaan 3,5kg hauen neljätuumaisesta läpi ilman nostokoukkua. Kyllä se sieltä tuli kun ei ollut kovin virkeä enää koukussa vietetyn yön jälkeen. Hankalinta oli saada se ujutettua reikään, varsinkin kun oli koukku vielä leukasaranassa kiinni. Hauet on sen verran joustavia ja limaisia että ne tulee yllättävänkin pienestä rei'ästä ylös jos kuonon saa sinne ujutettua.

sammyb

• View Profile
« Reply #124 on: February 21, 2009, 11:39:02 »
Eilen kävi juuri näin eli tapsi tuli ulos leukasaranan kohdilta, enkä millään saanu kaveria nenä edellä avantoon. Oon tohon sohjokauhaan viritelly koukun, mutta jäätä oli sen verran että siitä loppui varsi kesken. Lopulta rupes olemaan jo verran kylmä ja epätoivo että käsi kauhan jatkona avantoon ja sain napattua koukun leuan alle. Kala oli 2.9kg. Jossain kalaopuksessa mainittiin että 4kg tulis vielä 4":sta.

Zinkki

• Matteet ne on pahimpia petoja
    • View Profile
« Reply #125 on: February 21, 2009, 13:33:56 »
Kyllä vähän rotevampi neljäkiloinen varmaan tulisikin jotenkuten. Laihalla sen painoisella on jo varmaan niin iso pää ettei tule läpi.

ezkimo94

• Guest
« Reply #126 on: February 21, 2009, 17:36:04 »
olisiko tuollainen vapa hyvä hauen pilkintään?  http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=54-5196

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #127 on: February 21, 2009, 18:18:25 »
olisiko tuollainen vapa hyvä hauen pilkintään?  http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=54-5196

vavan pituus on 80cm... itse en ainakaan noin pitkällä onkisi, perus Tehot ja Delfinit pelittää yhtä hyvin
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

ezkimo94

• Guest
« Reply #128 on: February 21, 2009, 19:19:56 »
No olisko tollane sitte hyvä? http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=38-5473

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #129 on: February 21, 2009, 19:26:36 »
toi on ihan passeli. jos aiot onkia sillä vain haukea, tällä 0.35 monofiili ja kevlarperuke.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

kalastelija10

• View Profile
« Reply #130 on: February 22, 2009, 21:04:54 »
Tänään tuli kisoissa Punkaharjun Kokonselältä 2,26 kilonen hauki. Ja arvatkaapas millä tuli ylös. Ahvenen pilkinnän ohessa se iski tapsipilkkiin, 0,15 mm tapsisiima :-o.
Kyllä sitä sai puoli tuntia väsyttää ja kolmannella yrityksellä se tuli putkeen. Ei muuta kuin nostokoukku poskeen ja ylös. Oli kyllä hieno fiilis, eka hauki pilkillä ja tuollanen ja vielä siimat kesti. :-o

PenZa

• View Profile
« Reply #131 on: February 22, 2009, 21:14:39 »
Tänään tuli kisoissa Punkaharjun Kokonselältä 2,26 kilonen hauki. Ja arvatkaapas millä tuli ylös. Ahvenen pilkinnän ohessa se iski tapsipilkkiin, 0,15 mm tapsisiima :-o.
Kyllä sitä sai puoli tuntia väsyttää ja kolmannella yrityksellä se tuli putkeen. Ei muuta kuin nostokoukku poskeen ja ylös. Oli kyllä hieno fiilis, eka hauki pilkillä ja tuollanen ja vielä siimat kesti. :-o
Oltiin näköjään samoilla paikoilla, näin kun väsytit tuota haukea.
Mites tuli muuta kalaa?

kalastelija10

• View Profile
« Reply #132 on: February 23, 2009, 07:26:45 »
Olin jo varma voitosta, mutta ei tullut voittoa. Muita kaloja  ei paljon ollu.

kalastaja123

• Guest
« Reply #133 on: February 23, 2009, 08:01:00 »
onko tämä hyvä vapa ja kela? vavan pituus on noin 30cm nettisivun mukaan.

tai sitten tämä.

lareman

• Kulunnan kaivohauki
    • View Profile
    • Email
« Reply #134 on: February 23, 2009, 09:21:30 »
Keväämmällä olen menossa pienelle, hauka täynnä olavalle metsälammelle pilkkimään erityisesti haukea.
Hankittu on vasta shimanon pilkkihyrrä ja vapa. Seuraavat kysymykset askarruttavat:

-Minkä paksuista siimaa pitäisi laittaa?
-Kuinka pitkä peruke pitää olla?
-Minkälaista nostokoukkua, pitkää, lyhyttä vai mitä? Minkä merkkinen?
-Onko "6" kaira pakollinen? Riittäkö jos laittaa Moraan "6" vaihtopalat?
-Pilkkiäkkö tasureilla vai lusikoilla?
-Laitanko mitään syötiksi? (ei kai)
-Kuinka kauan reikien pitää antaa rauhoittua?
« Last Edit: February 23, 2009, 09:27:48 by lareman »

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #135 on: February 23, 2009, 11:18:37 »
Keväämmällä olen menossa pienelle, hauka täynnä olavalle metsälammelle pilkkimään erityisesti haukea.
Hankittu on vasta shimanon pilkkihyrrä ja vapa. Seuraavat kysymykset askarruttavat:

-Minkä paksuista siimaa pitäisi laittaa?
-Kuinka pitkä peruke pitää olla?
-Minkälaista nostokoukkua, pitkää, lyhyttä vai mitä? Minkä merkkinen?
-Onko "6" kaira pakollinen? Riittäkö jos laittaa Moraan "6" vaihtopalat?
-Pilkkiäkkö tasureilla vai lusikoilla?
-Laitanko mitään syötiksi? (ei kai)
-Kuinka kauan reikien pitää antaa rauhoittua?

Laitahan google laulamaan niin löytyy muuten paljon hyvää tietotaitoa

tuossa ny vaikka aluksi   

http://www.kalakerho.net/Pilkinta_hauki.htm

http://www.pilkki.info/keskustelu/yleista-keskustelua-kalalajeista/hauen-pilkinta/0/

http://www.luonnossa.net/Vapaa-ajankalastajien_Keskusjarjesto/Hauen_pilkinta/body_hauen_pilkinta.html

Suutarinen

• Guest
« Reply #136 on: February 23, 2009, 11:34:14 »
kysyin samasta aiheesta tossa yhdessä toisessa topiicissa mut ei vastauksia kuulunu. Pistän sen nyt sit tähän.

Noista räsäsistä haluaisin kysyä et toimiiko ne 20g:set hyvin hauellle vai pitäskö olla niitä 10g.sia? Ite oon saanu haukia sellasella kultasella profesorilla joka on kyllä kevyempi kun 20g. Tuli hommattua noita 20g räsäsiä ja yks 28g:nen juuri pilkintää varten. En oo mitään niillä saanut mutta tosin en oo nyt millään muullakaan. Tammikuun alussa tuntu et se hauki oli syönnillään. nyt on nollareissuja tehty.

Jos sais mielipiteitä asiasta niin lisääntys luottoo laittaa ( tai olla laittamatta ) noita 20g räsäsiä siiman päähän.

Kiitos jo etu käteen

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #137 on: February 23, 2009, 11:50:57 »
Tuskin se hauki punnitsee kuvaa ennen iskua. Mutulla sanosin, että kyllä nuo leijaa kaikki siiman päässä eli kyse lähinnä siitä onko paikalla halukasta haukea vai ei.  Itse suosin kyllä 7-9cm tasureita hauelle. Silloin parempi mahdollisuus saada sattumana isompi ahvenkin.   Mutta en ole haukeen keskittynyt kuin parilla reissulla, joten viisaammat viisatkoon sinua.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #138 on: February 23, 2009, 14:53:11 »
ehkä paras olisi täky...

Suutarinen

• Guest
« Reply #139 on: February 23, 2009, 15:34:28 »
niinhän tuo olisi mutta eka pitäisi saada pilkittyä ne täkykalat. käyn tosin metsä lammilla ja pienemmillä järvillä pilkillä joten vähän nihkeetä on vielä näihin aikoihin.

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #140 on: February 23, 2009, 16:09:12 »
ehkä paras olisi täky...
Kysyttiinkö tässä nyt mikä on paras syötti? Jannu kyseli juuri Räsäsillä pilkinnästä....  :roll:

Kyllähän haukia pilkitään ihan normikokoisilla haukilusikoilla (+- 20g). Kokemusta ei ole, mutta uskoisin hauen iskevän tuohon isompaankin Räsäseen yhtä hyvin (ehkä paremminkin) kuin pienempään.
Varmasti riippuu paljon myös hauen normaalien saaliskalojen koosta. Jos lammen särkikanta on pientä kääpiötä, on varmasti pieni lusikka luonnollisempi viehe... ja toisin päin kyllähän se hauki mieluummin syö yhden ison särjen kuin 3 pientä jos sillä on varaa valita

jormavirveli

• View Profile
« Reply #141 on: February 23, 2009, 16:28:50 »
ehkä paras olisi täky...
Kysyttiinkö tässä nyt mikä on paras syötti? Jannu kyseli juuri Räsäsillä pilkinnästä....  :roll:

Kyllähän haukia pilkitään ihan normikokoisilla haukilusikoilla (+- 20g). Kokemusta ei ole, mutta uskoisin hauen iskevän tuohon isompaankin Räsäseen yhtä hyvin (ehkä paremminkin) kuin pienempään.
Varmasti riippuu paljon myös hauen normaalien saaliskalojen koosta. Jos lammen särkikanta on pientä kääpiötä, on varmasti pieni lusikka luonnollisempi viehe... ja toisin päin kyllähän se hauki mieluummin syö yhden ison särjen kuin 3 pientä jos sillä on varaa valita
annoin rakentavaa neuvoa...

sammyb

• View Profile
« Reply #142 on: February 23, 2009, 16:54:03 »
-Kuinka pitkä peruke pitää olla? Olen järvillä käyttäny 20-25cm ja vielä on riittäny. Merellä jos kala on isompaa niin peruketta kannattaa pidentää.
-Minkälaista nostokoukkua, pitkää, lyhyttä vai mitä? Minkä merkkinen? Varsi pitäis vähintään olla jäänpaksuutta pidempi, ettei tarvi kättä työntää avantoon varren jatkeena, heikentää aika paljon tarkkuutta. Pieninielunen toimii paremmin avannossa missä tilaa on rajotetusti.
-Onko "6" kaira pakollinen? Riittäkö jos laittaa Moraan "6" vaihtopalat? Ite käytän vielä 4":sta mutta kylmä fakta on, että kun tarpeeksi iso sattuu kohdalle niin reiän koko ei riitä. 6":sta nousee jo isompikin hauki.
-Kuinka kauan reikien pitää antaa rauhoittua? Mulla on täkyongissa semmonen 10 minsaa riittänyt. Yleensä olen kuitenkin tipauttanut ongen kalastamaan jo ennen tätä.

Niin ja kokemusta ei itse paljoa ole joten konkarit varmaan voi jakaa tietoaan ja tarkentaa vastauksia mistä on parempaa tietoa. Paljon hyvää tietoa löytyi noiden linkkienkin takaa mitkä joku tuossa aiemmin laittoi.

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #143 on: February 24, 2009, 10:16:14 »

Tuollainen maksaa euron Oulun Kärkkäisellä. En ole viitsinyt ostaa, kun tuntuu vähän lelulta.

Suutarinen

• Guest
« Reply #144 on: February 24, 2009, 11:17:31 »
Lähinnä kaipasin juuri luottoa laittaa noita kuvia siiman päähän. Tässä suhteessa Jormavirvelin vastaus on juuri aisan ytimessä. Olen kuitenkin suht untuvikkko näissä hommissa. . Uskon puute on kuitenkin pahinta mikä sielä jäällä voi ylsinäistä kalamiestä vaivata. Varsinkin aikoina jolloin syönti ei ole parasta.

Joo ja tiedän että se täky olisi paras mutta kun tosiaan nekin pitäisi ensin saada...noh näillä mennään. Pakko vain jatkaa " harjoituksia ".

sammyb

• View Profile
« Reply #145 on: February 24, 2009, 15:37:21 »
Pikkusilppua kyllä melko helposti nousee, mitä voi ripustaa siiman jatkeeksi. On tietysti päiviä jolloin mikään ei toimi ja reiät ammottaa tyhjyyttään (ja uskoa koetellaan). Varmin tapa millä ite olen saanu täkykalat on ollu pystypilkki jossa 10-15cm tapsissa pikkumorri (hopea/bronssi) ja siinä oikea kärpäsentoukka. Herkkäkärki ettei jää tärpit näppituntuman varaan.
Jossei sinnikäsyritys anna tulosta niin paikanvaihto on paikallaan. Kyllä sitä kalaa sieltä vielä nousee :) Kireitä!

Joo ja tiedän että se täky olisi paras mutta kun tosiaan nekin pitäisi ensin saada...noh näillä mennään. Pakko vain jatkaa " harjoituksia ".

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
« Reply #146 on: February 24, 2009, 17:37:51 »
Mikä on teidän mielestänne paras kala täkyksi? Käykö särki tai ahven?

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #147 on: February 24, 2009, 17:59:21 »
Särki varmasti yleisin ja tehokkain. En ole yhtään haukea saanut ahvensyötillä

tyhjän_pyytäjä

• Kalapussin karkuuttaja
    • View Profile
« Reply #148 on: February 24, 2009, 18:04:18 »
kiitos tiedosta! kokeilen haukea ens viikolla ekaa kertaa mökillä niin pitääpä panna särkiä täkyiksi. :-)

ApezZi

• View Profile
    • Email
« Reply #149 on: February 24, 2009, 21:25:52 »
Ite oon täkynä käyttäny ahventa ku ei oo tullu yhtään särkeä  :cry:, ja ahvenilla ei oo mitää tullukkaa.. mut oon täkyilly vasta parin viikon verran.

center>