Chat

Author Topic: Nurmijärven Kyläjoki  (Read 9828 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jonttu

• View Profile
    • Email
Nurmijärven Kyläjoki
« on: October 06, 2003, 18:59:49 »
Nyt ollaan kunnostamassa Nurmijärven Kyläjokea oikein kunnolla,muunmuuassa isoja kivenlohkareita on joki täynnä ja jokea muutenkin on kunnostettu,ja jos oikein olen ymmärtänyt vuonna 2004 olisi tarkoitus istuttaa Kyläjokeen n.4250 taimenta,4000 pientä poikasta,150 2-vuotiasta ja 100(?) 1-vuotiasta.

Kunnostustyöt ovat siis ainakin Mutkakosken alueella jo hyvässä vauhdissa.
Jos nuo taimenet sinne tosiaan istutetaan,niin minullahan on muutaman vuoden päästä kunnon taimenjoki n.20m päässä kotiovestani :)

Ennen tuo joki on ollut aika surkea,haukia,töröjä,harjuksia ja kirjolohia on tullut muutamia,töröjä tosin "hieman" enemmän kuin muutama.

Minulla ei ole tietoa tuleeko kyseiselle joelle istutusten jälkeen lupapakkoa,ainakaan vielä ei sinne ole lupia tarvinnut.

Ylläolevat tiedot eivät ole mitenkään varmoja,istutustiedot olen kuullut joen kunnostajilta ja itse kun asun joen vieressä olen käynyt katsastamassa kunnostustöiden edistymistä,ja erittäin hyvältä näyttää!!!

Pyöriikö Kalassa.net:ssä muita kalastajia jotka ovat kalastelleet tuossa "paskajoessa"?

Anonymous

• Guest
Re:Nurmijärven Kyläjoki
« Reply #1 on: October 06, 2003, 19:29:37 »
tarkoitatko palojokea serkut asuu siinä joen varrella,olis tarkoitus mennä kalaan sinne syyslomalla

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: October 06, 2003, 19:44:36 »
tarkoitatko palojokea serkut asuu siinä joen varrella,olis tarkoitus mennä kalaan sinne syyslomalla

Ei ole Palojoki,kyseinen joki sijaitsee Nurmijärven Kirkonkylän lähellä,Kirkonkylä on siinä Myllykosken ja Myllykukon lähellä.

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: October 07, 2003, 02:53:11 »
Kutsutaanko jokea myös luhtajoeksi?

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: October 07, 2003, 07:37:14 »
Kutsutaanko jokea myös luhtajoeksi?
Olen kuullut sellaisenkin nimityksen,joten sama joki taitaa olla kyseessä.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: October 07, 2003, 14:32:22 »
Tänään kunnostusmiehet pistivät joen pohjalle soraa kutupohjaksi taimenille,hieno homma!!!
Kunnostustyöt etenevät hienosti :)

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: October 07, 2003, 22:16:16 »
missä päin jokea noi kunnostukset tapahtuu?

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: October 08, 2003, 07:20:29 »
missä päin jokea noi kunnostukset tapahtuu?
Jokea kunnostetaan ainakin Mutkakosken alueelta,ja se sijaitsee tuossa Rajamäentien varrella,kun ajetaan Nurmijärven Kirkonkylältä Rajamäelle päin.
En tiedä kunnostetaanko sitä muualtakin,Mutkakosken aluetta kunnostetaan yli sadanmetrin pituudelta,ehkä reilusti enemmänkin,tarkkaa tietoa ei ole,kaikki tiedot omalla silmällä katsottuja ja kunnostajilta kuultuja.

poro

• Guest
« Reply #8 on: October 08, 2003, 19:42:11 »
aika pieneltä purolta näytti . kunnostus työ oli jo lähteny käyntiin.

jorska

• View Profile
« Reply #9 on: October 10, 2003, 23:32:24 »
Olin siel eilen kalastamas. Ei ollu mitään tietoo kaloista ja muutenki vesi oli hirveen sameeta. Hyvä juttu, jos sinne sitä taimenta istutetaan. Matkaa sinne on jopa noin 2km  ;)

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: October 11, 2003, 07:24:47 »
Olin siel eilen kalastamas. Ei ollu mitään tietoo kaloista ja muutenki vesi oli hirveen sameeta. Hyvä juttu, jos sinne sitä taimenta istutetaan. Matkaa sinne on jopa noin 2km  ;)
Kyläjoen vesi on sateen jälkeen aina sameeta,mutta kesällä vesi on todella kirkasta.
Sitten kun vesi on kirkastunut vähän enemmän voipi olla mahikset varsinkin harjuksen saamiseen,se on aika yleinen kala Kyläjoessa.

Missäspäin jokea olit kalastelemassa?
Käytitkö perhoa vai virveliä?
Oletko ennen kalastanut Kyläjoessa ja onko tullut saalista?

jorska

• View Profile
« Reply #11 on: October 11, 2003, 13:47:11 »
olin siel rajamäentien varres. Kalastin virvelillä. Kaverit on ollu siel kalastamas, mutta mä en oo ollu. Joku oli kuulemma juonukki siitä maanantaina ja ne oli saanu sillo kaks harria. :)
Missä päin nurmijärvee sä muute asut?

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: October 11, 2003, 14:58:48 »
olin siel rajamäentien varres. Kalastin virvelillä. Kaverit on ollu siel kalastamas, mutta mä en oo ollu. Joku oli kuulemma juonukki siitä maanantaina ja ne oli saanu sillo kaks harria. :)
Missä päin nurmijärvee sä muute asut?
Mä asun siinä Rajamäentien varrella,Korsisaaren bussiaseman lähellä,mutta toisella puolella tietä.
Saiko muuten ne sun kaverit ne harjukset virvelillä?

jorska

• View Profile
« Reply #13 on: October 11, 2003, 17:27:26 »
en oo kalastanu.
toine sai harjuksen virvelillä selkäevästä oli kylläkin kiinni ja toinen sai perholla. :)

jorska

• View Profile
« Reply #14 on: October 19, 2003, 17:25:50 »
Ooksä käyny siinä kalastamas nyt lähiaikoina? Et onks se vesi viel sameeta???

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: October 19, 2003, 17:32:30 »
Ooksä käyny siinä kalastamas nyt lähiaikoina? Et onks se vesi viel sameeta???
Olen käynyt,ei ole tullut mitään mutta vesi on jo ihan tarpeeksi kirkasta kalastukseen.

Anonymous

• Guest
« Reply #16 on: November 12, 2003, 11:45:16 »
Kyläjoki ilmeisesti rauhoitetaan joksikin aikaa, että sinne jokin kalakantakin tulisi.toivottavasti ei sinne liikaa kalaa istuteta, varsinkaa kirjoja.luvat sinne tarvitaan jo nyt,ilmeisesti.varmasti sen jälkeen jos se joskus aukeaa kalastukselle.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: November 12, 2003, 14:28:38 »
Kyläjoki ilmeisesti rauhoitetaan joksikin aikaa, että sinne jokin kalakantakin tulisi.toivottavasti ei sinne liikaa kalaa istuteta, varsinkaa kirjoja.luvat sinne tarvitaan jo nyt,ilmeisesti.varmasti sen jälkeen jos se joskus aukeaa kalastukselle.
Mistäs olet nämä tiedot saanut?
Olisihan se hyvä,jos Kyläjoki rauhoitettaisiin hetkeksi.
Olen lähes varma,että ainakaan vielä ei sinne lupia tarvitse,istutusten jälkeen varmaankin.
Taimenta sinne saisi istuttaa mielin määrin,eikä kirjolohistakaan haittaa olisi,jos ne vaan ovat ns.Jenkki kantaa,jota istutetaan ainakin Myllykoskelle.
Jenkkikirret ovat nimittäin erittäin kovia vastustajia,paljon kovempia kuin istaritaimenet,kokemusta nimittäin löytyy :)

Acksonn

• View Profile
    • http://www.kolumbus.fi/raputiimi
« Reply #18 on: November 13, 2003, 02:15:29 »
url]http://www.swnature.com/kalalupa/siikapitoiset.asp[/url]

Tässäpä teille linkki jossa todetaan, aivan kuten itsekin muistelin paikan olevan määritelty lohi- ja siikapitoisen vesistön virtapaikaksi. Tämä olisi koska vain ollut tarkistettavissa, vaikkapa netistä, taikka esim kirjastosta tms. Vaikka ei vielä tarvitsisikaan ostaa kalastuslupia, niin on silti velvoitettavaa, että tarkistaa kalastuspaikan luvallisuuden.

Näyttääpä siltä että pojat ovat innoissaan nostelleet salakalassa alamittaisia kaloja, mikä sinällään on kovin ikävää. Kävisitte siinä Vantskilla kun sekin kerran on lähellä, siellä ainakin on kalaa.

Ja ei kannata elää luulojen varassa, kun asiat on muutamalla hiiren klikkauksella otettavissa selville.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: November 13, 2003, 08:05:08 »
url]http://www.swnature.com/kalalupa/siikapitoiset.asp[/url]

Tässäpä teille linkki jossa todetaan, aivan kuten itsekin muistelin paikan olevan määritelty lohi- ja siikapitoisen vesistön virtapaikaksi. Tämä olisi koska vain ollut tarkistettavissa, vaikkapa netistä, taikka esim kirjastosta tms. Vaikka ei vielä tarvitsisikaan ostaa kalastuslupia, niin on silti velvoitettavaa, että tarkistaa kalastuspaikan luvallisuuden.

Näyttääpä siltä että pojat ovat innoissaan nostelleet salakalassa alamittaisia kaloja, mikä sinällään on kovin ikävää. Kävisitte siinä Vantskilla kun sekin kerran on lähellä, siellä ainakin on kalaa.

Ja ei kannata elää luulojen varassa, kun asiat on muutamalla hiiren klikkauksella otettavissa selville.
Muuten hyvä,mutta itse olen ottanut asiasta selvää eräältä henkilöltä,joka kertoi minulle että Kyläjokeen EI tarvitse ostaa kalastuslupia,ja että siellä saa jopa onkia suvantopaikoissa.
Ja kyseinen henkilö tosiaan tiesi näistä asioista,että sillä perusteella olen minä ainakin kalastellut.
Salakalastajia emme tosiaan ole,ainakaan minä.
Ja en minä ainakaan ole alamittaisia nostellut.
Että vähän rajaa näille syytöksille,jookos?
Mutta pitää varmaan ottaa selvää näistä lupa-asioista sitten istutusten jälkeen.

PatilZ

• View Profile
« Reply #20 on: November 13, 2003, 08:27:25 »
Acksonn on oikeassa siinä, että aina kannattaa tarkistaa nää lupakysymysasiat.

Kuitenkin se, että vesistö määritellään lohi- ja siikapitoiseksi ei automaattisesti tarkoita kuitenkaan viehekalastuskieltoa. Eli sama suomeksi: on mahdollista, että kohteessa pätee lääninlupa tai jos on juniorista siis kyse, ei tarvita lupaa ollenkaan.

Kun TE-keskus pistää kohteeseen viehekalastuskiellon, ei lääninlupa tms. käytännöt pelaa, vaan alueelle myydään (tai ollaan myymättä) erikseen lupia. Acksonnin antamasta linkistä on edelleen linkki kieltoalueiden listaan. Enpä kerro onko kyläjoki tässä listassa - käykää itse tarkistamassa.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: November 13, 2003, 09:02:52 »
Acksonn on oikeassa siinä, että aina kannattaa tarkistaa nää lupakysymysasiat.

Kuitenkin se, että vesistö määritellään lohi- ja siikapitoiseksi ei automaattisesti tarkoita kuitenkaan viehekalastuskieltoa. Eli sama suomeksi: on mahdollista, että kohteessa pätee lääninlupa tai jos on juniorista siis kyse, ei tarvita lupaa ollenkaan.

Kun TE-keskus pistää kohteeseen viehekalastuskiellon, ei lääninlupa tms. käytännöt pelaa, vaan alueelle myydään (tai ollaan myymättä) erikseen lupia. Acksonnin antamasta linkistä on edelleen linkki kieltoalueiden listaan. Enpä kerro onko kyläjoki tässä listassa - käykää itse tarkistamassa.
Kuten sanoin,lupa-asiat on tarkistettu.
Eli sain tuosta PatilZ:n tekstistä sellaisen kuvan,että Kyläjoelle ei tarvitse (ainakaan "juniorit") lupia.
Olenko oikeassa?

Acksonn

• View Profile
« Reply #22 on: November 13, 2003, 15:53:01 »
Perustin tuon kalastuskielto tietoni sille pohjalle, että kun vesistö on asetettu lohi- ja siikapitoiseksi ja siihen ei myönnetä erityislupia, on kalastus toisin sanoen kielletty.

Samasta listasta toki löydämme myös paikkoja jonne myydään raajtusti lupia, kuten Vihtijoki. Pääsääntöinen syy rauhoituksiin kuitenkin on pitkälti se, että luonnonkierrossa elävien taimenkantojen kalastaminen ja ruokakaloiksi ottaminen on aika lyhytnäköistä toimintaa tämän hetken tilanteessa. Rauhoitetut vesistön osat ovat melko pieniä liruja, joiden pääasiallinen tehtävä on toimia poikastuotantoalueina, jotka ruokkivat luonnonvalinnan läpikäyneitä vaelluspoikasia vesistön alempiin osiin ja mereen.

On olemassa luekmattomia paikkoja missä saa ihan mukavan kokoista ja istutuksista peräisin olevaa taimenta saaliiksi, hyvällä omatunnolla.

Anonymous

• Guest
« Reply #23 on: November 17, 2003, 19:08:29 »
Lopetan nyt tämän keskustelun ja totean ensinnäkin sen ,että
kyseinen joki on lohi-ja siikapitoinen vesistö jonka koski- ja virtapaikoissa kalastus onkimalla ja pilkkimällä sekä viehekalastus läänikohtaiseen viehekalastusmaksuun perustuen on KIELLETTY.

Tämän lisäksi alueen kalastus/osakaskunta on kieltänyt kalastuksen ko. jokialueella. Alue on kunnostettu poikastuotantoalueeksi, ei kalastukselle.

Kaikki alueella kalastavat tavasta riippumatta tullaan automaattisesti viemään syyteharkintaan  Hyvinkään käräjäoikeuteen.

Kai Samanen
kalataloustarkastaja
Uudenmaan TE-keskus

Acksonn

• View Profile
« Reply #24 on: November 19, 2003, 03:17:25 »
Niin...

Kuten jo taisin mainita kannattaa aina varmistaa asiat niitä säätäviltä tahoilta, eikä vain luottaa sokeasti suulliseen tietoon, joka tahtoo olla milloin mistäkin peräisin.

Että eiköhän jätetä ne taimenet ja harjukset rauhassa kasvamaan ja lisääntymään, jotta saadaan vesistö tuottamaan lisää vaelluspoikasia pääuomaan ja mereen ja toivottavasti joskus myös takaisin jokeen!

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: November 19, 2003, 07:02:09 »
Niin...

Kuten jo taisin mainita kannattaa aina varmistaa asiat niitä säätäviltä tahoilta, eikä vain luottaa sokeasti suulliseen tietoon, joka tahtoo olla milloin mistäkin peräisin.

Että eiköhän jätetä ne taimenet ja harjukset rauhassa kasvamaan ja lisääntymään, jotta saadaan vesistö tuottamaan lisää vaelluspoikasia pääuomaan ja mereen ja toivottavasti joskus myös takaisin jokeen!
Aivan,taimenet jätän aivan varmasti rauhaan ja harjukset myös.
Lupa-asiat selvitän sitten istuttajilta,luulisi heidän tietävän.

Acksonn

• View Profile
« Reply #26 on: November 19, 2003, 17:22:47 »
Ei nyt niinkään istuttajilta, vaan kalastusoikeuksien haltijalta(>>Kalastuskunta) tai varmimmin TE-keskuksesta.

center>