Chat

Author Topic: uskotko jumalaan?  (Read 125808 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jooseppi

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #180 on: February 22, 2005, 18:04:38 »
Quote from: Anonymous

Raamattu on lainannut paljon tapahtunutta omiin tarkoituksiinsa. Esim. Joulun. Saksanmaalla joskus 1000 luvulla(kun muistaisi tarkan tarinan) oli kaksi rikasta miestä, Rudolf ja Nöel ja niille tuli iso riita, jonka seurauksena Nöel veti Rudolffia kärsään./(punainen nenä). Seuraavana päivänä nolostunut Nöel toi lahjoja Rudolfiille parantaakseen sen mieltä. Josta tuli suosittu perinne ottomaaneille. Ja kun se oli iloinen asia, niin kirkko otti sen käyttöön, muokkasi jutun sopivaksi omaan plankettiin ja homma jatkui. Oli siis porkkanan vuoro.

Kyllä Raamattuja on ollu jo ennen 1000-lukua, tai sinne päin. Mä sanoisin, että saksalaiset on vaan keksiny tuosta oman kutsumanimensä joululle.

Haldin kanssa samaa mieltä. Raamattu on ollut jo ennen 1000-lukua, ja siitä on vielä niitä todisteita, jotka pitävät aivan varmasti paikkansa. Kumpi on helpompi todistaa? Pari tuhatta vuotta vanha kirja vai 14 miljardia vuotta sitten "tapahtunut" alkuräjähdys?

en. Kun olin kirkossa mulle iski nuha. huom. olen rippikoulussa

Oletko aivan varma että se oli kirkon syytä kun sinulle tuli nuha? Onko tuo ainoa peruste sille miksi et usko?

Anonymous

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #181 on: February 23, 2005, 14:18:38 »
Onhan varmaan Raamattu ollut ennen 1000 vuotta, mutta onko se ollut samanlainen? Gutenbergi kun teki kirjapainon n.1500-luvulla, niin vasta sen jälkeen on ollut näitä "myyntiversioita". Kai papistolla on ollut omansa, mutta ennen kuin se on annettu rahvaan käsiin, se on täytynyt muokata.
Tottakai lähemmät tapahtumat on helpompi todistaa tai olla todistamatta. En itsekkään niele tuota Big Bangia ihan noin vaan, mahdollisuuksia on paljon muitakin, mutta se ei ole se perustavaa laatua oleva kysymys. Kumpi oli ensin, muna vai kana, siihenkin on helppo vastata, ja se on sitä perustavaa laatua oleva kysymys, eli kuinka kaikki toimii. Voi olla, että Jumala on pistänyt kaiken aikanaan alulle, mutta missään nimessä ison kirjan mukaan sitä ei ole tehty. Eli todennäköisyyden mukaan, kun isossa kirjassa valehdellaan aikatauluja, niin miksi ei sitten muutakin.

Näistä armolahjoista vielä. Sä oon palaveeraamassa ja kesken tiukan talousneuvottelun sä saat kielilläpuhumisen armolahjan, itsekkään et tiedä mitä kieltä puhut. Siinä on pirun huono jatkaa pisneksiä, kun kukaan, edes itse, et ymmärrä omaa solkotustasi. Mikä ihmeen armolahja se on. Vitsau, Stanahan se on ainakin mun mielestä. Joutuu mennä pihalle rauhottumaan ja keräilee ajatuksia että pääsee mukaan taas. Ja kas, se armolahja on aina semmoisella kielellä, jota kukaan ei ymmärrä. Miksei se ole koskaan ihan käytännöllinen Ruotsi tai Englanti. Ihmettelen vaan.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #182 on: February 23, 2005, 14:40:50 »
Quote from: KrisseV
Nyt kyllä saa jo riittää tää "keskustelu" mun osalta. Kiitos ja näkemiin.

Samat sanat. Alkaa voimat lähtee tässä väittelyssä.

Beliver

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #183 on: February 25, 2005, 18:45:29 »
Aivan pakko vielä loppuun laittaa pari kommenttia.
Jos alkurähähdyksessä olisi koko sen aikainen aines mitä oli olemassa räjähti taivaan tuuliin, niin sehän jatkaisi liikettä vieläkin mielöttämällä vauhdilla. Sitten vielä semmoinen telkkarista löydetty vertaus: Kannolla on kello. Oletetaan että kello on muodostunut siihen itsestään, eli osat ovat lentäneet siihen itsestään, eikä kukaan ole "auttanut". Kukaan ei varmaankaan usko tuohon. Verrataampa tuota nyt maailmaan, eli maailman koko elinmahdollisuus hommaan ja sen eliöt ovat varmasti monimutkikkaampia kuin kello eli...

Anonymous

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #184 on: February 25, 2005, 22:52:47 »
Jos alkurähähdyksessä olisi koko sen aikainen aines mitä oli olemassa räjähti taivaan tuuliin, niin sehän jatkaisi liikettä vieläkin mielöttämällä vauhdilla.

-Niinhän se tekeekin...

Joonatan

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #185 on: February 26, 2005, 21:14:48 »
On vaan niin kivaa kun uskikset kiihkoo. Ei sen kummempaa, mutta olisihan se hyvä jos nämä nuorukaiset ajattelisivat omilla aivoillaan ja avaisivat silmänsä.

Oletkos sattunut huomaamaan, että te ei-uskovat kiihkoilette itse aikalailla. Ja jospa vaikka itse ajattelisitte omilla aivoillanne, ettekä uskoisi kaikkea mitä tiedotusvälineissä opetetaan. Avatkaaa silmänne ja ymmärtäkää, että yleisesti opetettu totuus, eli evoluutio tässä tapauksessa, ei ole aina se oikea totuus.

Anonymous

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #186 on: February 26, 2005, 21:21:00 »
Quote from: Joonatan

Oletkos sattunut huomaamaan, että te ei-uskovat kiihkoilette itse aikalailla. Ja jospa vaikka itse ajattelisitte omilla aivoillanne, ettekä uskoisi kaikkea mitä tiedotusvälineissä opetetaan. Avatkaaa silmänne ja ymmärtäkää, että yleisesti opetettu totuus, eli evoluutio tässä tapauksessa, ei ole aina se oikea totuus.

Juuri näin on asianlaita.  :!:

Reaper

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #187 on: February 26, 2005, 22:38:35 »
Mutta, kuten Procyonkin moneen otteeseen on todennut, että evoluutiot ja muut ovat tieteellisesti todistettuja, ja raamastusta taas ei ole ? Vai onko? ...
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #188 on: February 27, 2005, 07:25:16 »
Quote from: Joonatan

Juuri näin. Mitään ei ole todistettu.. vielä. Tiede kehittyy jatkuvasti. Kirkko taas junnaa edelleen siellä jossain pimeän keski-ajan ja 2000-luvun välimaastossa ja jää auttamatta jälkeen. Minä vuonna Islamin usko ottaa Kristinuskolta vallan länsi-maissa? Ja kun näin alkaa näyttää Jenkkilässä, että Muslimit lisääntyvät merkittävästi hävitetään se samalla tavalla kuin muuan viiksekäs heppu yritti tehdä Juutalaisille. Kaikki tapahtuu sykleissä.

Krisseltä loppuivat näköjänsä paukut kesken, mutta onneksi teitä muita riittää vielä. Mikko heitti tuossa yllä hyvän kyssärin vaikka kaikille uskiksille pohdittavaksi. Käykäähän lukemassa. Juups ja uskokaa kummituksiin, menninkäisiin ja muihinkin henkiolentoihin mitä vain kirjoista löydätte.

Ja tuo kiihko-sana liitetään uskovaisiin sen takia, että he levittävät sanomaa päästäkseen eroon epävarmuudestaan. Suurimmat tiedotusvälineet ja media puhuvat myös Jumalan olemassaolon puolesta, koska se on korrektia. Kiihkoateisti onkin aivan uusi termi minulle, enkä edes kiertele ihmisten ovilla maailmaa parantamassa.

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #189 on: April 06, 2005, 14:55:20 »
Krisse teki comebackin:

Mikko: Miksikö Jumala sallii meidän olevan viisaita? Kerronpa sulle jotakin! Jos Jumalaan verrataan, niin me ollaan alle ameeban tasolla. Eli me ei olla viisaita. Tämän todistaa jo sekin, ettei ihmiset tajua että Jumala on oikeasti olemassa. Mutta en missään nimessä sano että uskovat on parempia. En osaa antaa tarkkaa vastausta, kun en edelleenkään ole Jumala.
  Ja missä välissä mä muuten oon sanonu, että muut on huonoja ja mä oon hyvä? huomaatteko jatkuvasti vääristelevänne mun kirjotuksia että saisitte paremmin sanottua niihin vastaan?
    ...aika mielenkiintoista muuten "väitellä" moderaattorin kanssa. Molemmat loukkaa toisiaan minkä kerkiää... no ei kuitenkaan ole tarkoitus... anteeks...

Joku sanoi, että evoluutio on tieteellisesti todistettu. On hyvä ja tosidtaa minullekin. On se hienon kuuloista sanoa niin, mutta aika turhaa jos ei yhtään tiedä, että kuka on todistanut ja miten.

Kuinka moni teistä muuten tietää, mitä Darwinin taloudenhoitaja kertoi Darwinin viimeisistä päivistä? Darwin katui suuresti, että oli levittänyt tällaista ajattelutapaa maailmalle, ja sanoi mm. "olin nuori poika" ja piti ajattelutapaansa vääränä.

En tiedä vastaanko taas vähään aikaan, pistää aina niin vihaksi kun ei ihmiset voi ymmärtää...
Jesus also loves fishermen!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #190 on: April 06, 2005, 15:49:12 »
Evoluution todisteiden kiistäminen on perinteikästä luomisteorian kannattajilta. Evoluutio on todistettu, nyt odotetaan että esitetään hyvät vastatodisteet että asia ei ole näin tai sitten todistetaan TIETEELLISESTI hyväksytyin faktoin, että luomiskertomus pitää paikkansa. Ei taida siihen pystyä kukaan?

Ja en minä mikään Jumala ole, jos tekstissä lukee "moderaattori". Keskustelua se on tämäkin siinä missä muutkin.

Ja: evoluutioteorian kannattajat eivät sulje pois Jumalan olemassaoloa, mutta kyseenalaistavat kohtuu rankasti joitain ydinkohtia Raamatusta. Eli jotain voi olla olemassa, mutta sitä ei tiedä kukaan..

Usein huomaan sen, että evoluutiota vastustavat eivät yksinkertaisesti tiedä asiasta YHTÄÄN mitään. Korkeintaan sen yhden sivun verran, mitä koulukirjassa on kirjoitettu.  Kokeile opiskella hieman eliömaailmaa ja mieti miten erinäiset asiat ovat eliöihin kehittyneet, kuten vaikkapa:

-Ruuansulatus
-Nestetasapainonsäätely
-Verenkiertoelimet
-Lisääntyminen
-Ilmanvaihto
-Tukiranka

Kaikista näistä löytyy aivan ilmeiset todisteet siitä, että elämä on noussut vedestä. Jos et tiedä miten, niin älä tule jankuttamaan että "todista evoluution olemassaolo". Opiskele itse asiat, minä en sinulle ole opettaja.

Kitkerä äänensävy johtuu hieman syyllistävästä otteesta, minkä olen viesteistäsi KrisseV havainnut. Niin Moderaattori-Jumala vastaa kuin sille huudetaan  :D
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #191 on: April 07, 2005, 13:49:29 »
Ehtootapäivää jälleen.

Maanantaina tuli käytyä BIA02 - Perinnöllisyys ja evoluutio -kurssi loppuun koetta myöten. Sehän oliki kiinnostava kurssi.

Tässä justiin tuli mieleen, mikä tässä saattaisi mätätä. Tähän pisteeseen kehittyneessä tieteen ja uskontojen sekaisessa yhteiskunnassa on uskontojen välillä suvaitsemattomuutta. En nyt vedä Krisseä ja Mikkoa heti hirteen, mutta kenties teillä on näiden asioiden suhteen hieman turhaa kränää. Uskovaiset tulee suvaita ihan ihmisinä, hehän ovatkin voimakkaita persoonia ja elämässä menestyviä. Sitten myös uskovaisten olisi suvaittava näitä Jumalankiistäjiä. Toista se oli ennen, vaikka keski-ajalla, kun väärästä uskosta kirjaimellisesti vedettiin heti hirteen. Nyttemmin meillä on uskonnonvapaus, se on ratkaisu vanhojen aikojen katolisen kirkon korkeimman johtajan, paavin ylivallan torjumiseen. (HYA02-koe on ensi maanantaina!) Paavin tuolloista toimintaa voi sanoa hirmudiktatuuriksi! Omata nyt uskomaton kyky manipuloida ihmisiä niin, että nämä tanssivat tasan kirkollisvallan pillin mukaan.

Usko on edelleen jokaisen ihmisen oma asia, se tapahtuu pään sisällä. Tiede tapahtuu pään ulkopuolella. Usko on rykelmä tietyllä tavalla yhteen linkkiytyneitä hienon hienoja hermosoluja, joiden läpi johdetaan sähkövirtaa, ellen paremmin sanoisi.

Taipanpa muuten käydä 14.4. Lakeuden Ristissä kuuntelemassa Pekka Simojoen konserttia...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #192 on: April 08, 2005, 12:54:03 »
Mikko ja muut: Enpä taida opiskella. Nimittäin jos joku on niin fanaattisesti jotain mieltä jostain asiasta, että kirjoittaa siitä kirjan tai kirjaan, useimmiten hän saa monet uskomaan itseään jo sillä lujalla asenteella, mikä kirjoituksessa loistaa, vaikkei siinä lopuksi olisikaan mitään oikeaa asiaa. Mä en oikeastikaan yhtään halua lukea mitään sellaista kirjallisuutta, missä ollaan Jeesusta ja Jumalaa ja raamattua vastaan. Voihan olla ja onkin, että niistä aina silloin tällöin löytyy näitä "todisteita" evolutiolle ym., siltikään en itse niihin usko, uskon että ennemmin tai myöhemmin tai viimeistään sitten aikojen lopussa näille löytyy vastaukset, jotka todistavat ne vääriksi.
   Itse olen saanut niin eläviä todisteita Jumalan rakkaudesta ja Jeesuksen ristinkuolemasta että en halua lukea mitään evoluutio-oppia, koska raamattu ei sellaisista puhu. Evoluutio on ihmisen lihasta syntynyt oppi, ja raamattu sanoo jossain en muista missä: "mikä on lihasta syntynyt on lihaa, mikä on Hengestä syntynyt on Henkeä." Jos uskomattomat eivät nyt tuota käsittäneet niin liha tarkoittaa siis ihmistä, ihminen itsessäänhän on läpeensä syntinen, niin uskovat kuin uskomattomat, mutta "Henki yksin tekee eläväksi" sanoo raamattu. Ja Henki on niille annettu jotka uskovat.
  Eilen olin taas Hengellisessä kokouksessa, rukoiltiin yhdessä ja siunailtiin toisiamme, eräs iäkkäämpi nainen täyttyi Pyhällä Hengellä niin että koko loppuillan hän itki eikä kyennyt puhumaan suomea, vaan ylisti Jumalaa uusilla kielillä, jotka Jumala hänelle siinä antoi. (Oli muuten hauskaa katsella) ja oli ihan tajuttoman iloinen. Mikä muu voi saada aikaan kuin Jumalan Henki? Kielillä puhuminenhan (useimmiten sellaisilla kielillä joita ei itse ymmärrä) kuuluu armolahjoihin, joista muistaakseni korinttilaiskirje puhuu. Siinä mainitaan merkkejä, jotka seuraavat niitä jotka uskovat. Yksi niistä on juuri puhe kielillä. Kaikki uskovia seuraavat merkit ovat nimenomaan Pyhän Hengen aikaansaannosta.

Selitinköhän jo tuosta Pyhästä Hengestä? Pyhä Henkihän annettiin uskoville, kun Jeesus nousi taivaaseen. Se annettiin juuri todistamaan Jeesuksesta ja palauttamaan uskovien mieleen kaiken mitä Jeesus opetti. Hengen vaikuttamat armolahjat todistavat Jeesuksesta. Nämä kaikki löytyy raamatusta, en mä näitä omasta päästäni keksi. Mulla vaan ei oo raamattua mukana tässä koulussa, niin en voi paikkoja pistää. Parantamisen armolahja on myös sellainen, joka todistaa vahvasti Jeesuksesta. Mä olen nähnyt niin monet kerrat omin silmin miten sairaat paranee, etten mä voisi olla uskomatta, että kaikki se on Jumalan aikaansaannosta. Esim. olen nähnyt miten astmainen juoksee korttelia ympäri niin kuin ei mitään, olen nähnyt miten kävelysauvojen varassa kulkevat heittävät sauvat menemään. Oman isäni lyhyempi jalka kasvoi täysimittaiseksi rukoiltaessa. Se on jo sellainen juttu, että eipä enää varsin epäilytä että mikä tän sai aikaan. Siis kasvoi siinä meidän silmien edessä.

Ja mikko: niinhän se moderaattori vastaa. Vaikutat muuten ihan mukavalta tyypiltä ja teet upeita vaappuja, mutta niistä vaapuistapa ei taida hirveesti olla hyötyä siinä vaiheessa kun Jeesus tulee hakemaan omansa pois. "Ette te ole tuoneet mukananne maailmaan mitään ettekä voi viedä mitään täältä pois." Joo kyllä mäkin teen vaappuja en mä sitä sano! ...Hmm? Alkaa ajatus harhailla. Pitänee lopettaa.

\ Krisse

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #193 on: April 12, 2005, 20:55:51 »
Eikö olekin Krisse jännää kun noita ihmeparantumisia tapahtuu vaan siellä teidän kerhossa. Mun täti sairastaa pahaa suusyöpää, mutta sääli ettei hän voi osallistua menoihinne. Miksei Raamattu kerro että pitää kuulua teidän kerhoonne parantuakseen sairaudesta josta ei muuten voi parantua?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #194 on: April 12, 2005, 21:37:57 »
TÄH! Luonnontiede fanaattista? Havaintoihin perustuva tiede fanaattista? Kirja havainnoista fanaattinen? Havainnot ja niiden väliset selvät yhteydet fanaattista? Ei se ole mikään evoluutio-oppi vaan kyllä se on ihan faktoja jotka sinä itsekin omilla silmilläsi näet. Ja kun pikkuisen luet, niin tiedät enemmän erilaisista toiminnallisista kokonaisuuksista. Ihan kaikki asiat eivät aukene ilman oppikirjaa (joiden ideat on pitkälti samat kuin vaikka lintukirjan, jossa autetaan tunnistamaan havainto).  Ei kyseessä ole enää evoluutio-oppi (enkä minäkään ole Darwinin teosta edes lukenut), eikä edes tarvitse koska asia on niin ilmeinen.

"Evoluutio on ihmisen lihasta syntynyt oppi". Niin onkin. Mitä sitten? Samaan hengenvetoon voisin pistää sulle, että "Ihminen loi Jumalan".  

Ja lintukirja ei minun mielestäni ole mitenkään Jumalaa vastustava.. eikä kyllä moni muukaan luonnontieteen peruskirja. Ihmettelen vain, miksi suostut koulussa käymään bilsan tunneilla edes... Systeemien selittäminen/tulkintahan on silloin.. hmm.. Jumalaa vastustavien todisteiden etsimistä!

Ja vielä vähän ikuisesta elämästä ja Jeesuksen pelastamisesta. On monia tulkintoja olemassa ja ainakin jossain määrin on todistettu että helwetti on luotu pelkäksi peloittelukeinoksi. Muistaakseni vihjasin jo sen sanan alkuperään aiemmissa viesteissäni. Ylösnousemusoppiakin voi tulkita miten ikinä tahtoo. Ortodoksissa piireissä tulkinta oli jotain tyyliin "nousee sellaisessa ruumiissa kuin kuollessaan", mikä minun järkeen ei uponnut (lukion maikka tosin ei osannut kaikkiin kysymyksiini aikanaan vastata, en päästänyt tässä asiassa helpolla). PEriaatteessa tästä syystä ort eivät saisi luovuttaa elimiä. Itse asiassa en tahtoisi edes tässä tulkinnassa päästä taivaaseen, jos päätyisin jonkin rekan keulakoristeeksi platyhelminthes-madon paksuisena kerroksena. Ja jos kuoleman jälkeen ei ole mitään, niin on siinäkin tavallaan omat hyvät puolensa. :) Ei pidä nähdä asioita niin kauheina kuin ne raadollisuudessaan ovat.  ...jostain syystä tämä "mepä päästään paratiisiin, te joudutte hel*ettiin" ajattelu on kaikissa lahkoissa hirveän vahvaa. Itseäni se pahimmissa esiintymismuodoissaan jopa kuvottaa.

Loppuun vielä oma tulkintani ikuisesta elämästä. Se on olemassa, mutta ei sellaisena kuin Raamattu tai Buddha sen opettaa. Ikuinen elämä on omien geenien siirtämistä eteenpäin. Jos elät hyvin, olet terve, saat paljon hyväkuntoisia jälkeläisiä jotka levittävät sinun geenejäsi yhä eteenpäin. Näin sinulta lähtöisin olevat geenit elävät ehkä jopa ikuisesti.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #195 on: April 13, 2005, 08:12:42 »
Wenku: Raamattu sanoo: "nämä ihmeet ja merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:" ja sitten ne kaikki lueteltuna. Eli kyse ei ole siitä, että niitä tapahtuu vain meidän seurakunnassa, vaan voi tapahtua kelle vaan, joka uskoo. Sitten ei tapahdu jos ei usko.

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #196 on: April 13, 2005, 15:40:04 »
En oletakaan sinun Krisse tajuavan tätä tilannetta. Sen sinä toivottavasti kuitenkin tajuat, että jos ihmisellä on syöpä, niin ei se lähde pois rukoilemalla vaikka usko olisi vankista vankin. Sitten jos sattuukin käymään niin, että lääkäri saa leikattua kasvaimen onnistuneesti pois, aletaan heti kiittämään jumalaa. Jumalaa ylistetään ihmeparantamisesta ja lääkäri, joka onnistui miltei mahdottomassa ja on siinä kaikkien näkyvillä (toisin kuin eräät) jää toissijaiseksi.

Huolestuttavinta tässä tilanteessa tuntuu olevan kuitenkin se että sinä uskot sokeasti näihin ihmeparannuksiin. Mihin uskovaiset enää lääkäriä tarvitsevatkaan, kun on jumala jolta voi pyytää parannusta eikä tarvitse mennä polille antibiootteja jonottamaan. Toivon todella kovin että pääsisit eroon noista harhoistasi ajan myötä. Voi nimittäin muuten tulla ongelmia vanhempana.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #197 on: April 13, 2005, 21:39:34 »
Mun käsitykseni tähän on taas semmonen, että jos nyt lääkäri saa leikattua syöpäkasvaimen onnistuneesti, eivät normaalit hengelliset ihmiset toki unohda lääkäriä! Suurimmat uskon jättiläiset saattavat alkaa pitää lääkäriä enkelinä, Jumalan lähettiläänä koko lopun elämäänsä. Tavallaan Jumalan ihmeteko tapahtuu lääkärin kautta. Ehkä sitä ajatellaan jonkinlaisena Jumalan materiaalisena ilmenemisenä.

Tosiaan tuo uskovaisten antaumuksellinen sitoutuminen uskolle tuntuu välillä pelottavalta ja varoittavalta näitä uskovaisia kohtaan. Taitavat kuitenkin olla yleensä järkevää porukkaa, kun vielä elävät ja hengittävät. Monet jopa menestyvät harvinaisen hyvin. Tähän väliin on hyvä vedota Raamatun tarinaan miehestä, joka rakensi talonsa hiekkamaalle ja toisesta, joka rakensi lujalle kalliolle. Jumala lähetti apua, mutta mies ei hädässään ottanut sitä vastaan, vaan odotti Jumalan apua, vaikka Jumala juuri toimi miehen ystävien kautta.

Saattaahan näitä sokeasti uskovia ollankin, heillä on todennäköisemmin mitä vakavampi sairaus.

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #198 on: April 13, 2005, 22:10:15 »
Eihän usko tai sen puute tee kenestäkään sen kummempaa ihmistä. Kaikki ollaan samassa veneessä ja hukutaan sen mukana. Jonkinlainen järki olisi silti syytä säilyttää, joka on todettu tässä threadissa moneen otteeseen. Jokaisella on aivot ja lupa käyttää niitä.

Lääkäristä varmasti tuntuu hyvältä, kun on vuosikausia raatanut opiskellen alaa ja sitten kun onnistuu hommassaan, pidetään kaikkea kuitenkin jumalan ansiona. Hip hei luinpa kymmenen vuotta alaa että jumala saisi kunnian. Ajatus tästä lähti EKKS:n kirurgilta muuten.

Sokeus on vakava sairaus ja niin kauan kun näkee silmillään voi myös luottaa niihin. Tiedän myös omasta kokemuksesta millaista on elää parantumattoman sairauden kanssa. Tässäkin tapauksessa uskon kirurgin ammattitaitoon enemmän kuin kaikkien aikojen suurimpaan huijaukseen ja annan hänen tehdä työnsä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #199 on: April 13, 2005, 23:01:40 »
...ja aina lääkäri kylvää sadon ja kunnian.. vaikka kukaan ei koskaan muista sitä, että ennen sitä tutkijat ovat keksineet tavan miten lääke vaikuttaa, sen jälkeen lääkeaine on analysoitu ja valmistettu toisten tutkijoiden toimesta. Sitten lääkkeen turvallisuutta on testattu jälleen tutkijoiden toimesta eläinkokeissa. Sitten taas tutkijat ovat siirtyneet pykälää pidemmälle ja suunnitelleet "ihmiskokeen", mikäli lääke on turvalliseksi todettu. Lääkäri sitten määrää tätä lääkettä ja saa kaiken kunnian. Mitenkään lääkäreitä halveksumatta tätä tähän vuodatan. Tutkijoiden palkat on perseestä samalla kun kirurgit ja anestesialääkärit voivat lakkoilla ja veivata palkkojaan jopa 10% ylöspäin (jo ennen nostoa olivat huomattavan korkeat). Muistaakseni nämä palkat ovat jotain 4000e/kk luokkaa ja joissain tapauksissa jopa 10000e/kk.

Noh.. nyt meni ihan aiheen vierestä puhumiseksi. Mutta pelkkään paranemisen ihmeeseen Jumalan rinnastaminen on kyllä mielenköyhyyttä. Kyllä terveys sinällään ja terveelliset elämäntavat ovat mielestäni ihmettä enemmän sisällään pitävät. Ja miksi ihmeessä Jumala kaikessa viisaudessaan todistaa olemassaoloaan antamalla lahjan, jossa mummelit höpöttävät vierailla kielillä? Mitä kieliä ne puhuvat? Tunnistaako niitä kieliä edes kukaan? Ja mitä ne sitten sanovat? Kiroilevat Kroatiaksi? Lausuvat MacGyverin kolmatta tuotantokautta etruskien kielellä? Manaavat paholaista unkariksi?

Missä kulkee raja, ettei joku asiaa enää ole ihme? Voiko olla myös negatiivinen ihme, ts. sinä rukoilet Jumalalta toiselle epäonnea ja niin sitten käy? Miksi Jumalan rankaisu ei ole ihme? Miksi ihme tarkoittaa vain ihmisen oman ajatusmaailman kannalta hyvää?

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #200 on: April 14, 2005, 00:06:16 »
Kyllä ainakin Alexander Fleming, Ernst Chain ja Howard W. Florey rikastuivat aikanaan Penisiliiniä keksiessään. Kaksi jälkimmäistä tosin auttoivat kehittämään homeesta lääkkeen eivätkä sanan mukaisesti keksineet Penisiliinä. Se on totta, että tutkijat jäävät liian usein taka-alalle ilman heille kuuluvaa kunniaa. Tosin se kaveri joka keksii joskus lääkkeen HIV-virusta tai AIDSIA vastaan tullaan varmasti muistamaan.

Viittasin tekstissäni kuitenkin juuri kirurgeihin ja tarkemmin vielä leikkaustilanteisiin. Heillä kyllä on kovat palkat ja ovat mielestäni oikeutettuja niihin. Ihmisen elämän ylläpitäminen ei ole mitattavissa rahassa ja sen tajuaa viimeistään siinä vaiheessa kun joutuu itse tilanteeseen, jossa kirurgia tarvitaan pikaisesti. Tosin voidaanhan antaa tunnustusta sille firmalle, joka valmistaa kirurgin veitsiä. Mikä ikinä sitten lieneekin.

Peksi

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #201 on: April 14, 2005, 15:46:08 »
Olen samaa mieltä siitä, että tutkijoilla eivät ole palkat oikein kohdallaan, mutta eivätpä ne ole lääkäreilläkään. Mielestäni peruskoulun, lukion ja vieläpä yliopiston suorittamisen jälkeen pitäisi saada parempaa palkkaa. Opiskelussa vieläpä menee erittäin kauan ja lääkäriksi opiskelleet ovat usein hoitaneet myös peruskoulun ja lukion erittäin hyvin. Miettikää sitä työmäärää minkä he ovat tehneet ja palkka on vain jotain 4000 euroa/kk. Siitä kun otetaan (progressiivinen) vero pois, niin eipä olla enää kaukana jostain amiksesta valmistuneen sähkömiehen palkkatasosta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #202 on: April 14, 2005, 16:02:52 »
Spede: Tutkijat käyvät myös yliopiston, opintoviikkomäärissä ei nyt niin hirveän dramaattista eroa kuitenkaan ole. Varsinkaan kun moni tutkija on väitellyt (ts. koulutetumpi kuin peruslääkäri) eikä palkka siltikään yllä noille luvuille. Käsitteen "tutkija" alla voi olla monenlaista eläjää jo luonnontieteissä (mitkä voidaan yhdistää lääkäreihin ede jotenkin): proviisoreita, biologeja, eläintieteilijöitä, biokemistejä, toksikologeja, fyysikkoja.. yms yms.. Lähes kaikki nämä niputetaan harmaaseen massaan "filosofian maisteri" -nimikkeen alle. Itsekään en ole ikinä lukenut YHTÄÄN filosofiaa ja siltikin tuollainen hämärä nimike on :)

Ja ihan tiedoksi, että yliopistolla tutkijan palkat taitaa olla sitä 1600-1800e/kk, joissain paikoissa (ei yliopisto) maksetaan jopa 2200e/kk. Pätevöitymisen myötä palkka nousee (monen (kymmenen)vuoden jälkeen siis) jonnekin 2400e/kk tuntumaan. Eli lääkärin lähtöpalkka on jo julmettu siihen verrattuna ja vain nousee siitä hirmutahtia verrattuna muihin. Sitä kun miettii, että miten paljon arvostusta Suomikin saa maailmalla tiedemeriiteistään, niin melkoisessa palkkakuopassa tutkijakunta yleisesti ottaen on. Jos tutkijat menisivät lakkoon, niin se ei kiinnostaisi ketään! Mutta auta armias jos nämä Speden mainitsemat sähkömiehet vaikka menisivät lakkoon, niin jo yhteiskunta olisi natisemassa liitoksissaan. Yhteiskunta maksaa hyvin palkkaa niille, jotka "tekevät" työn (esim. lääkäri, duunari). Ei niille jotka luovat edellytykset tehdä sen ja suunnittelevat sen. Siksipä tutkijan uraa pidetäänkin "kutsumusammattina", koska rahan vuoksi sitä ei tee kukaan. Tätä lähtökohtaa silmällä pitäen ei voi kuin ihmetellä sitä, että miksi yliopistoihin on niin kova tunku!

...mutta palataanpas otsikkoa vastaavaan keskusteluun, kiitos.

Jooseppi

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #203 on: April 14, 2005, 16:42:20 »
Quote from: Spede
Olen samaa mieltä siitä, että tutkijoilla eivät ole palkat oikein kohdallaan, mutta eivätpä ne ole lääkäreilläkään. Mielestäni peruskoulun, lukion ja vieläpä yliopiston suorittamisen jälkeen pitäisi saada parempaa palkkaa. Opiskelussa vieläpä menee erittäin kauan ja lääkäriksi opiskelleet ovat usein hoitaneet myös peruskoulun ja lukion erittäin hyvin. Miettikää sitä työmäärää minkä he ovat tehneet ja palkka on vain jotain 4000 euroa/kk. Siitä kun otetaan (progressiivinen) vero pois, niin eipä olla enää kaukana jostain amiksesta valmistuneen sähkömiehen palkkatasosta.

Entä sairaanhoitajat?! Mielestäni sairaanhoitajilla saisi olla suurempi palkka kuin lääkäreillä, hehän niitä ihmishenkiä pelastavat. Sairaanhoitajien palkka ei ole edes puolta siitä mikä lääkärien ja siitäkin vielä verot pois niin mitä jää käteen?? Jotain 1000€/kk!! Ja mä tiedän koska mun äiti on sairaanhoitaja jossain psykiatrian (en tiiä miten kirjotetaan) osastolla. Ja se on opiskellut miltei samat jutut mitä lääkäritkin... lukiot ja yliopistot.

Että sillee :?

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #204 on: April 15, 2005, 10:00:00 »
hehee! Hiukkasen off-topic, veikkaisin.

Vaikka lääkäri olisi miten koulutettu ja taitava tai kouluttamaton ja surkea, niin esim. leikkauksen lopputuloksen ratkaisee kuitenkin Herra. En tiedä sitten kelle siitä pitäisi kunnia antaa. Mutta siis olen edelleenkin nähnyt omin silmin sellaisia ihmeparanemisia, mihin ei mikään lääketiede kykene! Niin kuin juuri se isäni jalan kasvaminen silmissä. Tietystihän voitte leimata minut valehtelijaksi, miten vaan haluatte.

Ja vielä jauhetaan sitä kielillä puhumista: Siis se voi olla joku todellinen kieli, tai se voi olla täysin uusi kieli. Ja se on aina Jumalan ylistystä ja kiitosta, siinä Pyhä Henki rukoilee itse ihmisen puolesta. Silloin voi olla varma että rukoilee Jumalan mielen mukaisia rukouksia, kun sitä ei rukoilekaan itse vaan Henki rukoilee. "Jumala on henki, ja siksi häntä tulee rukoilla hengessä ja totuudessa" sanoo raamattu. Mahtoiko olla sanamuoto ihan tuo, mutta kuitenkin. Ja minulta on melko turha kysyä, että miksi tämä on yksi tapa, millä Jumala todistaa itsestään. En tiedä. Mutta näitähän siis on monta tapaa jumalalla todistaa itsestään, ne juuri ovat näitä armolahjoja.

Ja missäkö kulkee raja, että joku on tai ei ole ihme? No siis mitäänhän ei voi tapahtua, ellei jumala sitä salli. Eli jos Jumala päättäisi ettet saa hengittää, niin sitten et kans voisi hengittää. Jotkut asiat mitä Jumala tekee vaikuttavat vain meistä niin ihmeellisiltä ja yliluonnollisilta, että nimeämme ne ihmeiksi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #205 on: April 15, 2005, 10:40:05 »
Onko jalan kasvaminen todistettu? Ts. onko siitä määritetty luiden pituudet ennen ja jälkeen tapahtuman TIETEELLISESTI?

Jos ei, niin sitten en todellakaan usko, että mitään on edes tapahtunut. Yleensä jaloisa olevat pituuserot ovat jotain 1-2cm luokkaa ja näitä hoidetaan tavallisesti siten, että toisessa kengässä saatetaan pitää paksumpaa pohjallista jne. Jos asiaan ei reagoi, tulee askel-häiriöitä, jalkojen ja selän kipua jne jne.. Mutta jos se jalka olisi n. 1m pituinen (heitän tuon pituusarvion ihan summassa), niin tuollainen 1-2cm kasvu olisi 1-2% jalan kokonaispituudesta. Jos jalka kasvaa sopusuhtaisesti koko pituudeltaan ja kasvu tapahtuisi nopeasti (vaikka 5s aikana), niin kasvua tapahtuisi 0.0072 km/h nopeudella. Ja sinähän haukkana tuon huomaisit? Jos tarkkailet läheltä tuota kasvua ja kohdistat tämän kasvun ihmeen tarkastelun vaikka 20cm matkalle tuota jalkaa, niin tässä alueella tapahtuisi kasvua sellaiset 3mm. Otappa käteesi viivoitin ja piirrä paperiin 20cm pitkä pätkä. Sitten toiseen piirrä 20,3 cm pitkä pätkä. Anna kaverillesi ne pyydä sitten antamaan toinen niistä. Hetihän huomaat, että toinen on pidempi kuin toinen? On tainnut tämä jalan kasvaminen olla enemmän jalan venytys-liike. Hieman sellainen efekti kuin lantiota nostaa toiselta jalalta ja toiselta laskee, niin tulee nopea silminnäkyvä efekti "jalan kasvamisesta".

Loppuun k-18 -kevennys: yksi toinen systeemi siellä suunnalla tosin SAATTAA kasvaa ja sekin on ihan luonnollista.  :D

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #206 on: April 18, 2005, 13:48:29 »
Ja oman ajattelutapani pohjalta vielä, kuten Krisse tuossa antoi esimerkin hengittämisestä. Asiassa on ikään kuin konkreettinen puoli ja sitten Jumala. Konkreettisesti ihminen saattaa vaikka saada astmakohtauksen tai hänen päänsä painuu veden alle tms. Sitten uskotaan, että sen sai aikaan Jumala. Tätä ilmiötä voidaan hyödyntää arjessa uskomalla kaikkivoipaan Jumalaan, joka osoittaa armoa, kiitollisuutta, rankaisee, varoittaa, kehottaa. Suunnitelma, tai pikemminkin tulos kaikesta on Jumalan tahto. Tämähän on aivan loistavan nerokas systeemi onnistumisen takaamiseen ja virheiden välttämiseen! Ajatelkaapa vielä niitä menestyviä juutalaisia.

Tätä samaa omaa ideaani olen yrittänyt toitottaa suunnilleen koko threadin ajan, onko kukaan saanu punaista lankaa kiinni vielä?

Anonymous

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #207 on: April 25, 2005, 19:32:56 »
Yleensä vain lueskelen täällä foorumissa esiintyviä keskusteluketjuja ja tässäkin aiheessa on löytynyt monen monituista hymyn aikaan saavaa kommenttia. Omaa lusikkaani soppaan ajattelin tunkea liittyen tuohon evoluutioteoriaan. Itse kyllä uskon jumalaan, vastatakseni tämän aiheen otsikkokysymykseen, ja varsinkin Mikko_-Procyon- on kyllä mielestäni oman kantansa perustellut loistavasti, vaikka aivan eri mieltä olenkin. Itse kun katselen ympärilleni, niin ihmettelen, että miten kaikki luonnossa esiintyvät ihastelun kohteet olisi voinut syntyä sattumalta. Mietitään auringon laskuja, tuhansia ja taas tuhansia värikkäitä ja kirjavia kasvi- ja eläinkuntaan kuuluvia kukkia ja otuksia.

Otetaan esimerkiksi jokin yksinkertainen laite.. vaikka lihamylly. Tiedättehän sellaisen kotikäyttöisen laitteen jolla esim. kalapyöryköitä saadaan tehtyä. Niin laitetaanpa se mylly osina johonkin ämpäriin ja aletaan ravistelemaan ja heiluttelemaan, sekä huljuttelemaan. Kuinkakohan kauan menisi aikaa että mylly olisi kasassa ja käyttövalmiina. Ei kyllä siinä minun mielestäni jonkinlainen suunnittelija ja rakentaja tarvitaan, että sillä saa taas tehtyä niitä kalapullia. Noh, otetaanpa sitten seuraavaksi miljardeja supergalaksijoukkoja jotka koostuvat lukemattomista galakseista, jotka taasen koostuvat tähdistä, planeetoista, ja muista pienemmistä ja suuremmista taivaan kappaleista. Ja niitä taivaankappaleitakin on muuten galaksissa enemmän kuin yksi.. niin, pistetäänpä nämä kaikki suuren alkuräjähdyksen aikaan saamaan järjestykseen/epäjärjestykseen. Kappas, mitäs huomasimmekaan mitä on tapahtunut. Luonnonlakeja on kehittynyt, niin etteivät tähdet törmäile toisiinsa, pienemmät kappaleet alkavat kiertää suurempia hyvässä järjestyksessä.. ja kappas, elämääkin on alkanut syntymään jonnekkin. Nyt voimme kuvitella maapalloa semmoisena ämpärinä.. ravistetaan vähän. Noin, yksisoluiset ovat muuttuneet apinan kautta ihmisiksi ja miljooniksi muiksi eliölajeiksi.. aika hyvin. Tilanne vastaisi samaa jos tuossa joku aikaa sitten mainittu lihamylly olisi muuttunut ämpärissä mikroaaltouuniksi.

Nyt mielikuvitus käyttöön: Koittakaapas oikein kovasti kuvitella että jumala on olemassa. Mahtaisi olla mukavaa kuunnella kuinka ihmiset keskenään selittää että sattumalta tänne maanpäälle on tultu..:)

No tulipahan jotain kirjoiteltua. Omia ajatuksiani vain tänne naputtelin, että tarkoitus ei ole mitään sotaa sytyttää.. vaikka jotkut aivan väärässä onkin..:D Ja eikös suuri Galápagos-kävijä Charles Darwin kuolin vuoteellaan perunut käsityksensä evoluutioteoriasta, että se siitä.

Taidanpa alkaa pelailemaan ProPilkki-peliä. Joka on muuten myös kuulemma tutkijoiden mukaan evoluution tulosta, taisi olla kehittynyt tuosta Pacman-pelistä... ei suunnittelijaa, ei tekijää..:)

uskotko jumalaan?
« Reply #208 on: April 25, 2005, 21:45:47 »
noh vastaan tuonne aiempiin hommiin missä oli puhetta lahkoista jne. missä oli keskustelua myös lapsiin sekaantumisesta tms.

sellaset uskonnolliset lahkot, ryhmät, what ever joiden piireissä harrastetaan ja pidetään asiaa ihan Ok,  esim pedofiliaa, ihmisten pahoin pitelyä tms, tai salaseura henkistä hommaa, kyseessä ei ole kristillinen ryhmittymä,eikä mikään mikä voisi kristinuskoa kantaa nimessään,korkeintaan anti-etuliitteellä.

ja sit, noh " totta" se on että Jumalan olemassaolosta ei ole tieteellisiä todisteita,mutta mitä tiede on? lukuja,teorioita, käsityksiä ja arvoja. Usko on jotain sellaista, että uskot johonkin mitä et silmilläs voi nähdä,mutta johon sydämessäs uskot. eli tiede kannattaa pitää tästä aika kaukana.
niin monesti kuin siitä puhutaan et Jumalan olemassaoloa ei voi todistaa, niin eipä sen puoleen kukaan ole sitäkään todistanut että Jumalaa ei todellakaan ole olemassa. todistuksen pitää toimia molempiin suuntiin ollakseen pätevä. Ja sit Raamatusta. Qumranin löydöt ovat tieteellisesti todistettu fakta, kääröt ovat ajalta noin 200eKr - 70jKr, ikä todistettu kieliteknisesti ja radiohiiliajoituksella. Nämä kääröjen tekstit löytyvöt Raamatusta, ajasta riippumatta. Raamatun tekstit ovat yhtäpitäviä toistensa kanssa, ja ei sovi unohtaa mm toteutuneita profetioita.
Johanneksen ilmestyksessä puhutaan koiruohosta joka tulee idästä,myrkyttäen maat ja meret jne. Tshernobyl on venäjää, tarkoittaa koiruohoa, maantiedon osannettekin. Tämäkin teksti on ollut Raamatussa sellaisenaan jo nin pitkän aikaa ettei sillon ole ollut tietoakaan esim. ydinvoimasta,atomienergiasta tms.

ihminen jolla on hitunenkaan uskoa ei tyrkytä sitä muille,mutta ei kyllä häpeäkään sitä. itse tunnusta uskovani Jumalaan, Jeesusta unohtamatta.
Kuten aiemmin sanoin, uskon asia, ei tieteeen asia.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #209 on: April 25, 2005, 22:29:26 »
Oletkos kuullut Katolisesta kirkosta Kuula pää? Jumalaan tuntuvat uskovan ja meno sen mukaista. Ja mitä raamatun "ennustuksiin" tulee, niin ne ovat samaa luokkaa kuin Nostradamuksen sepustukset. Niitä aletaan setvimään vasta kuin vahinko on jo tapahtunut ja ollaan jälkiviisaita. Hyöty on lopulta nolla. Nuo ennustukset voi tulkita niin monilla tavoilla vaikka siten, että koiruoho-ennustus ei ole edes vielä toteutunut, vaan on jotain tulevaa ja paljon pahempaa kuin pahainen ydinvoimala keskellä ei mitään. Tiede kehittyy edelleenkin ja saattaa pelastaa lopulta rakkaan pallomme jos hyvin käy. Usko jumalaan ei taas näytä johtavan mihinkään.

center>