Chat

Author Topic: uskotko jumalaan?  (Read 145487 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hjalmar82

• View Profile
Vs: uskotko jumalaan?
« Reply #450 on: May 05, 2008, 21:35:45 »
Hmm.. voi hyvinkin olla.  :-D
Jos he ovat joskus vahingossa kirjoittaneet että Jehva, eikä Jahve, ja siitä sitten on puhekielessä tullut Jehova.

Joissain vanhoissa raamatun käännöksissä luki jehova sanan jahve tilalla. Varmaan sen takia jos joku lukee raamattua ääneen niin ei tuu lausuneeks turhaan herran nimeä.

Ite oon agnostikko & uskonnoton.

Wikipediasta lainattua niille jotka ei tunne sivistyssanoja:
Yleisimmän käsityksen mukaan agnostisismi on oppi, jonka mukaan väitettä jumalan olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta ei voida (ainakaan täysin varmasti) todistaa vääräksi, eikä myöskään oikeaksi. Agnostisismi voi olla esimerkiksi uskonnottoman ihmisen kanta, joka myöntää, ettei väitettä jumalan olemassaolosta voida todistaa täysin varmasti vääräksi.

Pescador

• He. Vahinko.
    • MSN Messenger - salmon6@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #451 on: July 04, 2008, 22:32:44 »
...Jumala on ihmisen keksimä...
Ihminen on Jumalan keksimä.*

Jos et halua aiempaa keskustelua ottaa tarkemmin huomioon, niin todista väitteesi. Tai esitä inttämistä parempaa vasta-argumentointia.
Nostetaan haudasta tämä aihe. Niiku Tosimies (millä nimellä liikkuukaan :? )väittää, että ei ole todisteita Jumalasta. Jos raamattua on kirjoitettu yli 2000 vuoden ajan, nii siinä olisi epäselvä todiste. Mutta ei ole todisteita, eitteikö raamattu olisi totta. Ei ole todisteita että onko raamattu totta. Mutta suomessa on uskonnon vapaus, niiku joku on ehkä maininnukki. Ja monet uskovat Jumalaan. Kristinuskoisia on kaikkialla muualla maapallossa paitsi aasiassa.

PäSSi

• View Profile
« Reply #452 on: July 05, 2008, 00:42:08 »
No ainakin nostan raamatun tekijöille hattua. Jos jumalaa ei ole niin nostan hattua  mielikuvituksesta ja jos on niin nostan hattua jostakin :lol:. Tai kuka tietää jos tekijät oli kaikki jossain mielisairaalassa eläneet :?. Apua taidan tulla hulluksi

may day!!
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #453 on: July 05, 2008, 00:46:46 »
Näin netissä joskus sarjakuvan, missä Tiede ja Uskonto ovat pimeässä huoneessa. Uskonto sanoo, että huoneessa on dinosaurus. Tiede haluaa varmistaa asian sytyttämällä valot. Uskonto kuitenkin inttää, että se on turhaa, koska asia on selvillä jo. En muista miten jatkui. Tämä ei välttämättä ole juuri ainoastaan kristinuskoa koskeva vertaus, vaan koko maailmaa...
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
« Reply #454 on: July 05, 2008, 19:22:36 »
Itse täytyy kyllä myöntää että en usko, vaikka koulus yrityettäis saada kaikki uskomaan :-D

Itsekkään en ole pätkääkään kiinnostunut uskosta tai uskon asioista. Uskonnon tunnit ovat itselle olleet sikäli ikäviä kokemuksia, että siellä yritettiin "puolipakolla" käännyttää uskoon. Minusta tällainen on sikäli väärin, koska sen ikäisenä (alle 10v) ihminen ei vielä välttämättä ymmärrä todellisia asioita. Sama asia toistui rippikoulussakin. Uskon asiaa uskon perään ladeltiin ja yritetiin käännyttää ihmisiä uskoon. Minulla ei sikäli ole uskovaisia vastaan mitään sanottavaa, kunhan eivät lähde sitä asiaa tyrkyttämään minulle. Jokainen itse päättäkööt kehen tai mihin uskoo. Toisille sitä ei pidä mennä tyrkyttämään...

janne91

• no sattuipa sopivasti..
    • View Profile
    • Email
« Reply #455 on: July 06, 2008, 04:22:43 »
monesti itselläni on ollut hengen lähtö lähellä esim. penikkana tipuin kolme metriä puusta alas suoraan katkottujen tynkien pensaiden väliin (oli teräviä ne päät niissä pensaissa)
saattaa kuulostaa aika paksulta mutta totta se on.
jokin ylempi voima on olemassa vai oliko tuossa tapauksessa vain tuuria? en usko että olisi ollut mitään tuuria mukana.
eli vastaus on kyllä.. uskon jumalaan!

Kalastaja.94

• View Profile
    • Email
« Reply #456 on: July 06, 2008, 11:40:25 »
Itse en asiaa mieti, koska olen tämmöinen yksinkertainen. Uskon johonkin ylempään voimaan, mutta Jumalasta en osaa sanoa.
-Tonttu

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - tonsku1991@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #457 on: July 06, 2008, 12:38:12 »
Kyllä uskon. Tietenkin tuossa Jumalassa ihmetyttää monet asiat, jotka pistävät miettimään koko taivaan/paratiisin olemassa oloa. Eniten varmaan olen miettinyt, että jos Jumala loi maan, niin mitenkäs Jumala sitten on syntynyt. Sitä olen koittanut etsiä raamatusta monesti, niin uudesta- kuin vanhasta testamentistakin, mutta turhaan.
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

Miquel

• View Profile
« Reply #458 on: July 06, 2008, 20:08:00 »
Kyllä uskon. Tietenkin tuossa Jumalassa ihmetyttää monet asiat, jotka pistävät miettimään koko taivaan/paratiisin olemassa oloa. Eniten varmaan olen miettinyt, että jos Jumala loi maan, niin mitenkäs Jumala sitten on syntynyt. Sitä olen koittanut etsiä raamatusta monesti, niin uudesta- kuin vanhasta testamentistakin, mutta turhaan.
No tämä on sellainen asia mistä kai muistaakseni jossainkohtaa raamattua mainitaankin en kyllä ole ihan varma, mutta jokatapauksessa näitä asioita ei ole tarkoitettu mietittäväksi maallisella järjellä vaan vasta kun olet taivaassa ymmärrät ja käsität sen että Jumala on ollut aina eikä ole syntynyt mistään vaan hän on siis ollut aina.
Taimenta väsyttämään!

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #459 on: July 06, 2008, 20:11:09 »
No tämä on sellainen asia mistä kai muistaakseni jossainkohtaa raamattua mainitaankin en kyllä ole ihan varma, mutta jokatapauksessa näitä asioita ei ole tarkoitettu mietittäväksi maallisella järjellä vaan vasta kun olet taivaassa ymmärrät ja käsität sen että Jumala on ollut aina eikä ole syntynyt mistään vaan hän on siis ollut aina.

Jos joskus viitsit etsiä tuon kohdan niin kerro ihmeessä se myös minulle! Tuossa olet kyllä oikeassa, että nämä asiat eivät tällä "maallisella järjellä" ratkea. Koitin vain saada teidän mielipiteitänne kyseisestä asiasta.  :-)

Miquel

• View Profile
« Reply #460 on: July 06, 2008, 21:05:33 »

Jos joskus viitsit etsiä tuon kohdan niin kerro ihmeessä se myös minulle! Tuossa olet kyllä oikeassa, että nämä asiat eivät tällä "maallisella järjellä" ratkea. Koitin vain saada teidän mielipiteitänne kyseisestä asiasta.  :-)
Juu täytyy kertoa jos löydän sen.
Taimenta väsyttämään!

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #461 on: July 06, 2008, 21:51:27 »
Jos oletetaan että mailmankaikkeus olisi syntynyt tyhjyyteen fluktuaatiolla niin voidaan ajatella näin. Koska mailmaa edeltäneessä tyhjyydessä ei ollut aikaa niin kaikki mitä voi tapahtua tapahtui samaan aikaan, jolloin jos  "maailmankaikkeuksia" on monta niin ei ole sattumaa että yhdessä niistä syntyy epäsymmetrinen hiukkaspari joka ei anhiloidu, ja täten estää maailmankaikkeutta romahtamasta. Tästä yhdestä ylimääräisestä hiukkasesta johtuu olemassaolomme.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #462 on: July 07, 2008, 09:22:30 »
Jos oletetaan että mailmankaikkeus olisi syntynyt tyhjyyteen fluktuaatiolla niin voidaan ajatella näin. Koska mailmaa edeltäneessä tyhjyydessä ei ollut aikaa niin kaikki mitä voi tapahtua tapahtui samaan aikaan, jolloin jos  "maailmankaikkeuksia" on monta niin ei ole sattumaa että yhdessä niistä syntyy epäsymmetrinen hiukkaspari joka ei anhiloidu, ja täten estää maailmankaikkeutta romahtamasta. Tästä yhdestä ylimääräisestä hiukkasesta johtuu olemassaolomme.

Viitsisitkö tarkentaa hieman tai laittaa lähdetiedot jos ne ovat unohtuneet?

-Perca

Vegetarian is an old indian word for bad hunter

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #463 on: July 07, 2008, 14:55:40 »

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #464 on: July 26, 2008, 22:36:34 »
En usko ...ei kuuluta kirkkoonkaan varmaan sen pienen mitättömän veron takia. En ole käynyt koskaan uskonnontunnilla koulussa, vaihtoehtoisesti olen opiskellut elämänkatsomustietoa. Ei haittaa yhtään, omasta mielestäni ihan humpuukia tuollaiset uskomukset ...rippikouluun olisin halunnut.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #465 on: July 31, 2008, 18:53:18 »
lyhyesti ja ytimekkäästi EN!

Tähän väliin pitänee ystävällisesti ja pehmeällä äänellä muistuttaa arvoisaa Kalan-Narraajaa keskustelufoorumin pääideasta, minkä voi oikeastaan hoksata jo sen nimestä; keskustelun. Ketään ei kiinnosta yksittäinen mielipide, pointtina olisi saada aikaan keskustelua.

Tämä on siis varoituksena seuraavalle joka läväyttää tähän keskusteluun samansisältöisen viestin, jonkinmittainen pätkä jonkinlaista kieltoa olisi luvassa.

-Perca

El Payaso

• View Profile
« Reply #466 on: August 15, 2008, 23:41:11 »
Itsehän olen nyt kirkosta eronnut, eikä kaduta pätkääkään. Tätä suosittelen oikeastaan jokaiselle ihmiselle...

Uskontohan koetaan monesti yhdistävänä tekijänä ja tätähän se myös on, mutta... Paljon suurempi negatiivinen puolensa uskonnolla on. Moneltako sodalta oltaisiin vältytty, ilman uskonnollisia kiistoja? Moniko ihminen olisi säästynyt syrjinnältä ilman uskontoa? Sitten loppuun tällainen kysymys, jota jokaisen uskovaisenkin tulisi mielestäni miettiä; miksi uskoa sellaiseen, mistä ei ole mitään konkreettista todistetta?

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #467 on: August 16, 2008, 08:49:54 »
Mutta ilman Kristinuskoa sivistys ei olisi aikoinaan levinnyt Suomeen.

samwagen

• View Profile
    • Email
« Reply #468 on: August 16, 2008, 14:09:21 »
Itsehän olen nyt kirkosta eronnut, eikä kaduta pätkääkään. Tätä suosittelen oikeastaan jokaiselle ihmiselle...

Uskontohan koetaan monesti yhdistävänä tekijänä ja tätähän se myös on, mutta... Paljon suurempi negatiivinen puolensa uskonnolla on. Moneltako sodalta oltaisiin vältytty, ilman uskonnollisia kiistoja? Moniko ihminen olisi säästynyt syrjinnältä ilman uskontoa? Sitten loppuun tällainen kysymys, jota jokaisen uskovaisenkin tulisi mielestäni miettiä; miksi uskoa sellaiseen, mistä ei ole mitään konkreettista todistetta?
Eikö heittäydy nuo hautaamis hommat ja muut aika kalliiksi, jos ei kuulu kirkkoon?

El Payaso

• View Profile
« Reply #469 on: August 16, 2008, 18:13:32 »

Eikö heittäydy nuo hautaamis hommat ja muut aika kalliiksi, jos ei kuulu kirkkoon?
Siis itse en kuulu kirkkoon, muu perhe kuuluu. Kuolemani jälkeen ruumiin saa pistää tuhkiksi, se on toiveeni. En sitten muista kuluista tiedä, ei kai niitä pitäisi tulla. Eipähän tarvitse kirkollisveroa maksaa. Kirkkoon kuuluminen ei minulle tarjoa mitään muuta kuin kuluja ja kun naimisiinkaan ei ole aikomusta mennä, niin eipä ole järkeä maksaa tuota.

El Payaso

• View Profile
« Reply #470 on: August 21, 2008, 23:00:40 »

Bommari

• View Profile
« Reply #471 on: August 24, 2008, 10:34:13 »
Pasteenpa tänne joskus angstissa ja väsymyksessa kirjoittamani tekstini:

Uskonnot, mielipiteeni niistä ja muuta tietoa

Johdanto
Tässä tekstissä kirjoitan mielipiteeni uskonnoista. Kaikki tieto tässä ei ole mitään 100% faktaa, vaan omia päätelmiäni faktojen taustalta. Eikä tätä kannata ottaa vakavasti jos se loukkaa Sinua, johonkin uskontoryhmään kuuluvaa henkilöä. Tämä on vain mielipiteeni ja ajattelujeni tulos, ei sen kummempaa.

Uskonnothan ja niihin liittyvät jumalolennot ovat lähtöisin jo ammoisista ajoista, syynä uskontojen "keksimiseen" pidetään sitä, että ihminen haluaa uskoa parempaan ja onhan ihminen itseasiassa laumaeläin, eli he haluavat itselleen johtajan.

Nyky-yhteiskunnassahan uskonnoilla on edelleen suuri vaikutusvalta. Kirkon pitkä koura ulottuu niin politiikkaan (Kristillisdemokraatit), kuin myös kouluihin ja työpaikkoihin. Esimerkiksi katolisen kirkon johtajan, paavin, vaikutusvaltaa pidetään suurempana kuin itse eduskuntaan kuuluvien henkilöjen.

Mitä me hyödymmekään uskonnoista? Otetaan esimerkiksi luterilainen uskomme. Maksamme kirkolle veroa, ja mitä me saadaan vastineeksi (keskiverto ihminen, jonka kk palkka on ~1500e, maksaa ~300e veroja kirkolle vuodessa)? Uskon Jumalaan, hautapaikan, saamme käydä kirkossa, paikan taivaassa? Pientä koijauksen makua. Usein sanotaan että kirkkoon kuulumaton vainaja ei saa hautapaikkaa kirkon alueelta, näin se ei kuitenkaan ole. Kirkko saa osan yhteisöverosta ja se on täten velvollinen antamaan hautapaikan kaikille.

Entäs sitten tuo usko Jumalaan? Etkö voi uskoa, jos et kuuluu kirkkoon? Vaikka et kuuluisikaan mihinkään kirkkokuntaan, saat edelleen uskoa luterilaiseen Jumalaan ja vaikka Muhammediin, jos haluat. Jos taas kuulut luterilaiseen kirkkoon, uskot heidän Jumalaansa ja vaikka siihen Muhammediin samaan aikaan, harrastat syntiä.

Niin, mitä olemmekaan hyötyneet uskonnoista monien vuosien aikana? Tiedätkö sinä? Minä tiedän, emme mitään. Kuinka monta viatonta ihmistä on tapettu uskontojen takia? Joo, ihmisethän ne tappaa, vaan minkä innoittamana? Aivan, uskontojen.

Miksi uskoa johonkin yliluonnolliseen, jota ei olla tähän mennessä voitu todistaa millään tavalla? Sitä usko on, uskoa johonkin, mihin ei pitäisi järjen mukaan uskoa, mutta haluaa.

Emmekö voisi jo nykyaikaistua? Hei haloo, elämme 2000-lukua! Evoluutioteoriasta saadaan yhä vain lisää todisteita, toisin kuin Jumalasta/jumalista. Miksi siis yhä vain uskomme yliluonnolliseen? Siihen tuskin koskaan saadaan vastausta, eikä uskontoja saada koskaan kitkettyä pois, ainakaan näillä näkymin. Kirkosta eronneiden luku on kyllä noussut Suomessa huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Joko olemme menossa kehityksessä eteenpäin tai taaksepäin, ken tietää. Sen näemme tulevaisuudessa.

Ei, minulla ei ole mitään sinua vastaan jos uskot johonkin, kunhan et tule minulle tyrkyttämään uskontojasi.

Miquel

• View Profile
« Reply #472 on: August 24, 2008, 19:17:10 »

EI OLE TOTTA! En tunne ainuttakaan uskovaista joka ei usko dinosauruksiin.
Taimenta väsyttämään!

kalastan_kaikkea

• Guest
« Reply #473 on: August 25, 2008, 21:16:23 »
Kuten tässä Bommarin tekstissä sanottiin, uskonnot ovat aiheuttaneet monia kuolemia. Siinä kumminkin unohdettiin yksi tärkeä piirre.
Halu levittää sanomaa. Sivistys saapui Suomeen ja moneen muuhunkin maahan Kristinuskpon levityksen seurauksena, joten saattaisimme olla kehitysmaa ilman kristillistä kirkkoa.

Sitten aina se, että Kristinusko on vaikuttanut monien keksintöjen esim. kirjapainotaidon, syntymiseen ja esimerkiksi kymmenen käskyä vaikuttivat ihmisten elämään positiivisellä tavalla. kirkosta saattoi hakea tukeaja se antoi selkeän suunnan elämään. Kirkko vaikuttaa myös yhteiskunnan sosiaaliseen hyvinvointiin.

Vaikka nykyään kirkon tärkeys ihmisten elämässä on pieni, tai peräti olematon,se mahdollisti nykyaikaisen sivistyksen syntymisen.

Vaikka itse uskon tieteellisiin perusteisiin, niin arvostan ihmisiä jotka ovat valmiita puolustamaan uskoaan.(kohtuuden rajoissa tietenkin)

- RistiAalto

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #474 on: September 13, 2008, 21:13:31 »
Uskon jumalaan.

Onko kenelläkään minkäänlaista vinkkiä siihen että mitä ihmettä mun pitäisi tehdä saadakseni pointtini selville? Laittaa tuo alla oleva teksti joka helvetin viestin perään tässä threadissa?

lyhyesti ja ytimekkäästi EN!

Tähän väliin pitänee ystävällisesti ja pehmeällä äänellä muistuttaa arvoisaa Kalan-Narraajaa keskustelufoorumin pääideasta, minkä voi oikeastaan hoksata jo sen nimestä; keskustelun. Ketään ei kiinnosta yksittäinen mielipide, pointtina olisi saada aikaan keskustelua.

Tämä on siis varoituksena seuraavalle joka läväyttää tähän keskusteluun samansisältöisen viestin, jonkinmittainen pätkä jonkinlaista kieltoa olisi luvassa.

-Perca

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #475 on: September 16, 2008, 19:52:22 »
Siis oikeasti! Jättäkää aivan SUOSIOLLA noi ei ja kyllä vastaukset. Mitä iloa niistäkin on? Ei mitään!

Muistakaa perustella ne vastaukset, mikä teidät saa uskomaan tai mikä ei? Noita tynkävastauksia alkanut nykyään tulemaan oikein ropinalla. Alkavat syömään foorumin tasoa kuin hevosmuurahaiset taloa.

Eikö jatkossa voisi armotta poistaa tollaset viestit?

Migelis

• Guest
« Reply #476 on: September 16, 2008, 19:59:56 »
Itse uskon sen takia Jumalaan, koska uskon hänen varjelleen minua monissa asioissa elämässäni ettei ole käynyt pahasti..
Myös vanhempani ovat opettaneet, että hän on se oikea mihin turvata hädän hetkellä ja itsekkin olen tajunnut sen.. :-)

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #477 on: September 16, 2008, 20:02:20 »
Itse uskon sen takia Jumalaan, koska uskon hänen varjelleen minua monissa asioissa elämässäni ettei ole käynyt pahasti..
Myös vanhempani ovat opettaneet, että hän on se oikea mihin turvata hädän hetkellä ja itsekkin olen tajunnut sen.. :-)

Jatketaan juuri tällä linjalla jatkossakin!  :-)

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #478 on: December 07, 2008, 10:48:09 »
Itselläni on vakaamus erittäin heikolla pohjalla, johtuen tästä läpykästä nimeltään Raamattu.

Raamatun kirjoittajien maailmankäsitys poikkeaa huomattavasti nykyisestä. Esimerkiksi epilepsia on tuohon aikaan tulkittu "demonin" riivaukseksi ->Raamatussa on paljon omaan aikaan sidottua ja vanhentunutta tietoa. Luonnolisesti siinä myös hyviä yleispäteviä neuvoja, mutta tämä vastakkainasettelu herättää minussa seuraavanlaisia kysymyksiä:

Mikä Raamatussa tulkitaan omaan aikaan sidotuksi, ja vanhentuneeksi? Mikä on yleispätevää ja kaikkia aikoja koskevaa?

Muutenkin tämä läpykkä pitää sisällään niin monia ristiriitoja, että viettäköön omaa elämäänsä kannattajiensa kesken Raamattu+sitä tulkitsevat uskovaiset.

Moneltako sodalta oltaisiin vältytty, ilman uskonnollisia kiistoja?

Tuotakin kysymystä pohdittaessa on myös otettava huomioon kolikon toinen puoli. Kuinka paljon sotia olisi, jos uskontojen eettiset suuntaviivat olisivat poissa? Olisiko tappaminen peräti hyväksyttävää yhteiskunnassamme? Uskonnoissa on piirteitä, joita on helppo käyttää hyväksi sodittaessa, mutta perimmäiset syyt ovat muualla...

-Migu(FIN)

"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #479 on: December 07, 2008, 11:04:49 »
Itselläni on vakaamus erittäin heikolla pohjalla, johtuen tästä läpykästä nimeltään Raamattu.

Raamatun kirjoittajien maailmankäsitys poikkeaa huomattavasti nykyisestä. Esimerkiksi epilepsia on tuohon aikaan tulkittu "demonin" riivaukseksi ->Raamatussa on paljon omaan aikaan sidottua ja vanhentunutta tietoa. Luonnolisesti siinä myös hyviä yleispäteviä neuvoja, mutta tämä vastakkainasettelu herättää minussa seuraavanlaisia kysymyksiä:

Mikä Raamatussa tulkitaan omaan aikaan sidotuksi, ja vanhentuneeksi? Mikä on yleispätevää ja kaikkia aikoja koskevaa?

Muutenkin tämä läpykkä pitää sisällään niin monia ristiriitoja, että viettäköön omaa elämäänsä kannattajiensa kesken Raamattu+sitä tulkitsevat uskovaiset.

Moneltako sodalta oltaisiin vältytty, ilman uskonnollisia kiistoja?

Tuotakin kysymystä pohdittaessa on myös otettava huomioon kolikon toinen puoli. Kuinka paljon sotia olisi, jos uskontojen eettiset suuntaviivat olisivat poissa? Olisiko tappaminen peräti hyväksyttävää yhteiskunnassamme? Uskonnoissa on piirteitä, joita on helppo käyttää hyväksi sodittaessa, mutta perimmäiset syyt ovat muualla...

-Migu(FIN)

Tuo näyttää ihan jonkun tohtorin kirjoittamalta tekstiltä. :-)

Itse en usko, en niin millään vaikka kirkkoon kuulunkin. Rippikoulukin jäi kesken, mutta tulipahan sekin pakonomaisesti suoritettua, ei ollut yhtään hauskaa. Melkein kaikki muut oli innoissaan kun pääsivät leirille, mutta minä mökötin nurkassa ja lopun viikon sitten kärsin vatsataudissa kotona. :-)

center>