Chat

Author Topic: uskotko jumalaan?  (Read 125412 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
Re: uskoakko vai eikkö uskoa?
« Reply #120 on: February 02, 2005, 16:39:57 »
Quote from: fisutyttö-90
Siis miksi ihmeessä tosta pitää tehä tollanen "riita"?
Toiset uskoo toiset ei ja se on henkilökohtainen asia! That`s it...
Ymmärrän asian ihan hyvin molempien kannalta, vaikka itse uskonkin Jumalaan!!!
Eipä muuta tällä kertaa....

No siis, kun jeesus levitti kristinuskoa ja kuoli syntiemme takia ristillä, niin olisiko reilua jos jättäisimme asian siksees ja sanoisimme:
-"no ihan sama, olkoot vaikka kidutettu sähkötuolissa se Jeesus, ihan sama."

MINUN mielestäni kristityn pitäisi ainakin yrittää levittää kristinuskoa.

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #121 on: February 02, 2005, 17:10:02 »
Hyvä Puolisukeltaja6 that's the spirit!

Se ompi muuten jännä juttu, että moni "uskoo" ilman käsitystä koko touhusta rikkoen kymmentä käskyä tahtomattaan/tahtoen. Raamattu on laittanut aika kovat vaatimukset taivaaseen pääsyyn, joten ei sinne ole riviuskovaisella mitään asiaa. Toisaalta jumala rakastaa meitä kaikkia omina lapsinaan, mutta on päättänyt kuitenkin järjestää tänne maan päälle tällaiset "karsinta kilpailut".

Mitä siinä menettää jos uskoo? Ei tietenkään mitään, mutta minusta on vaan jotenkin turhauttavaa elää sellaisen "jumalan" opeilla, jota ei ole koskaan nähty. Tosin tosiasiahan on, että Nasaretissa eleli puusepän poika nimeltä Jeesus (väitetään jumalan pojaksi), mutta siltikin... Katsokaa "Life of Brian" niin tajuatte.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #122 on: February 03, 2005, 08:36:59 »
Lähes kaikki kahmaukset tuntuvat liittyvän uskontojen leviämiseen. Kukaan ei tahdo toista sorttia omalle alueelleen ja kaikki haluaa levittää sitä. Puolisukeltaja, miten on? Ottaisitko kasteen vastaan vaikka hinduilta, jos se tulisi keskiaikaiseen tyyliin (pään päällä kastevesi ja miekka, toista käytetään - saat itse valita).

Minun mielestäni nuo serotoniiniin perustuvat artikkelit aivokemiasta ovat kiinnostavia. Niissähän on todettu, että näiden esiintyminen tietyillä aivoalueilla on uskovilla ihmisillä yleisempää. Tosin ilman aivokemiallista toimintaa ei mitään tapahtuisi, tuleekin vain kysymys eteen, että "onko aivokemian muutos seurasta uskonnosta vai uskominen seurausta aivokemian muutoksesta?"
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #123 on: February 03, 2005, 08:37:23 »
Wenku: Nyt et taida aivan tajuta :!:  :!:  :!:  Juuri siksihän Jeesus kuoli sielä ristillä, kun me ei pystytä elämään ilman syntiä. Jumala ei voi päästää syntiä taivaaseen ja synnin palkka on kuolema. Jumala kuitenkin rakasti meitä niin paljon, että pani ainoan poikansa Jeesuksen kuolemaan meidän sijasta. Meidän paikka olis ollu tulijärvessä, mutta Jumalan armosta ne jotka uskoo, pääsee taivaaseen.

Mikko: Mä sanon nyt ihan suoraan, mitä mä ajattelen luonnontieteistä: Monia uusia asioita löytyy maapallolta, mutta luontoa ja luomista ei tarvi keksiä uudelleen. Jumala jo keksi ne.
Jesus also loves fishermen!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #124 on: February 03, 2005, 08:49:14 »
Krisse: (luonnontieteistä) Toisinsanoen sitä et uskalla/ SAA ajatella asiaa? Sinut on opetettu toimimaan noin, koska pelätään että totuuksia voi löytyä muualtakin kuin Raamatusta? Jos ajattelet NOIN yksioikoisesti, et näe ikinä metsää puilta.

Ja mielenkiinnosta, miten koet tuon synnin? Onko kyseessä perisynti? Jos on, niin good luck. Luterilaisten(kin) oppia kärjistäen "ihminen syntyessään perii perisynnin" ts. syntyy syntisenä. Kun katsot leikkivää pikkulasta, niin eikö tule mieleen että tuo opetus on p..seestä?  Ei sellainen pikkuinen voi olla edes tietoinen maailman syntisyydestä. Ortodoksisuus taas sanoo, että ihminen syntyy synnittömänä, mutta on taipuvainen tekemään sitä. Mielestäni tuo on parempi tulkinta asiasta. Kuitenkin, JOKAINEN ihminen tekee takuulla syntiä  jos aletaan ottamaan Raamattu syntien tuomariksi, niin yksikään ihminen ei ikinä/koskaan pääse taivaaseen.

Ja mikä ihmeen tulijärvi? Tuo on propaganda-puhetta. Tutustuppas varsin h*lvetti-käsitteeseen enemmän kuin sarjakuvatasolla.

edit. korjattu automaagisen korjauksen luoma omituinen termi tunnistettavaksi.
« Last Edit: April 30, 2007, 12:10:42 by Mikko_-Procyon- »
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Reaper

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #125 on: February 03, 2005, 16:34:54 »
Löydyttekö muuten Luterilaisten, Ortodoksien vai minkä kirjoista??

Itse kuulun Ortodokseihin.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Valmet 412

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #126 on: February 03, 2005, 18:31:58 »
En usko. Jumalasta ei mielestäni ole riittävän vahvoja "Todisteita", mutta Jumala on kai sitä varten että kun ihmiset tarvitsevat apua suruunsa tai muuten henkistä tukea, niin sillä hetkellä Jumala auttaa.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #127 on: February 03, 2005, 19:32:39 »
Quote from: Mikko_-Procyon-
Lähes kaikki kahmaukset tuntuvat liittyvän uskontojen leviämiseen. Kukaan ei tahdo toista sorttia omalle alueelleen ja kaikki haluaa levittää sitä. Puolisukeltaja, miten on? Ottaisitko kasteen vastaan vaikka hinduilta, jos se tulisi keskiaikaiseen tyyliin (pään päällä kastevesi ja miekka, toista käytetään - saat itse valita).

No riippuu vähän, millä "vaihteella" olen. Jos olisin uskonnollisella vaihteella, niin valitsisin varmaan marttyyrikuoleman (=kuolee uskontonsa puolesta). Se kyllä riippuisi muun perheen tasosta, olisivatko hekin ongelmissa, vai kotona viettämässä ihanaa päivää.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #128 on: February 03, 2005, 21:35:53 »
Kuten Reaper tuossa kysyi, minä kuulun evlutteihin ja olen edelleen ylpeä siitä. Vaikka se on varmasti Suomen maallistunein kirkkokunta, se on myös väkiluvultaan suurin. Krisse taisi jossain välissä sanoa kuuluvansa Helluntaiseurakuntaan, ellen aivan väärin muista lukeneeni. Helluntailaisethan tosiaan "vaativat" tai uskovat, että taivaaseen pääsyyn vaaditaan perinpohjaista uskoa, uudelleensyntymistä. Samaan aikaan (me) luterilaiset turvaamme yksin Jumalan armoon, Jeesuksen sovitustyöhön ristillä. Uskomme, että se riittää pääsylippuun taivaan kotiin. Ja silloinhan se riittää.

Tuosta vastasyntyneen syntisyydestä en osaa sanoa, kuin että Raamatussa sanotaan "Lapsen kaltaisten on Herran valtakunta. Vain tulemalla lasten kaltaisiksi saamme iankaikkisen elämän" (tjsp.) Olisivatko tällöin lapset synnittömyyden perikuvia, eli täysin synnittömiä? Kenties tähän perustuu tuo ortodoksinen ajattelu. Sattuuko joku, vaikka Mikko tietämään tämän varmasti? No, joka tapauksessa... Tätä tosin sovelletaan myös luterilaisuudessa, valistakaa!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #129 on: February 03, 2005, 22:12:45 »
No, minun uskontotunneista on jo 10 vuotta, joten ihan kaikki opit eivät ole kristallinkirkkaina enää mielessä. Tuo nyt jäi mieleen tuo synteihin liittyvä kohta. Ei siis mitään muistikuvaa, mihin tuo väite tarkemmin perustettiin (viite siis hukassa).

Reaper

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #130 on: February 03, 2005, 22:41:14 »
Hmm... Tuosta HalDin luterilaisten suurimmasta lukumäärästä, niin Suomessahan asia on niin, että luterilaisia on eniten. Mutta koko maailman väkiluvultaan kristillisten kirkkojen mukaan katsoen, se on vasta neljänneksi suurin, kun taas Katolinen(1,2 miljard.) ja Ortodoksinen(250 milj.) kirkkokunnat pitävät kärkipaikkaa, kun taas Luterilaisten määrä on 75 milj. tai ainakin näin uskonnonkirjan mukaan, joka on painettu 2001, mutta tuskin neljässä vuodessa Luterilaisuus ohi noista vielä mennyt?   :wink:
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #131 on: February 04, 2005, 10:44:02 »
Joo, ei kai se sentään ookaan ohi menny. Pahoittelen ajattelemattomuuttani, tarkoitin lähinnä Suomen tilannetta tuossa.

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #132 on: February 10, 2005, 11:58:54 »
HalDi kirjoitti: Krisse taisi jossain välissä sanoa kuuluvansa Helluntaiseurakuntaan, ellen aivan väärin muista lukeneeni. Helluntailaisethan tosiaan "vaativat" tai uskovat, että taivaaseen pääsyyn vaaditaan perinpohjaista uskoa, uudelleensyntymistä. Samaan aikaan (me) luterilaiset turvaamme yksin Jumalan armoon, Jeesuksen sovitustyöhön ristillä. Uskomme, että se riittää pääsylippuun taivaan kotiin. Ja silloinhan se riittää.

MISSÄÄN NIMESSÄ emm me helluntailaiset usko, että taivaaseen mennään tekojen kautta, vaan usko Jeesukseen syntien sovittajana riittää.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #133 on: February 10, 2005, 12:28:12 »
KrisseV, eli saa elellä kuin "viimeistä päivää", mutta pelkkä usko riittää?

Sehän vasta mielenkiintoinen tulkinta...

Sanoppa Krisse, onko nämä (www.trakut.net)  helluntailaisten painamaa propagandaa? Vai kenenkäs nämä "sarjikset" ovat.  

...kun saan vastauksen, niin kerron miksi kysyin...

galastelija

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #134 on: February 10, 2005, 15:51:50 »
No riippuu vähän, millä "vaihteella" olen. Jos olisin uskonnollisella vaihteella, niin valitsisin varmaan marttyyrikuoleman (=kuolee uskontonsa puolesta). Se kyllä riippuisi muun perheen tasosta, olisivatko hekin ongelmissa, vai kotona viettämässä ihanaa päivää.
saattaisit olla vähän erimieltä siinä vaiheessa kun on miekka kurkulla 8)
Ja tuut Wenku vielä yllättymään mitä tapahtuu kun oot kuollut... samoin te kaikki muut jotka ette usko. Me ollaan kerran kaikki Jumalan edessä! Sitten hän jakaa ihmiset, uskovat ikuiseen elämään ja uskomattomat ikuiseen kadotukseen
pitää kyllä todeta että tämä sai meikäläisen nauramaan.Ihan Krissen kunniaksi pitää sanoa että tunnut todella uskovan tuohon.Itse en usko jumalaan mutta en sano mitään evoluutiosta jne. koska olen vasta yläasteella eikä meillä ole näistä asioista puhuttu.
PS.Katsotaan muuttuuko kantani kun olen käynyt riparin.Alkaa viikon päästä.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #135 on: February 13, 2005, 16:26:41 »
Quote from: KrisseV
MISSÄÄN NIMESSÄ emm me helluntailaiset usko, että taivaaseen mennään tekojen kautta, vaan usko Jeesukseen syntien sovittajana riittää.

Joo, ehkä kuvaukseni sopisi paremmin Vapaakirkkoon (joka itseasiassa onkin lahko) Mutta eikö näitten herätysliikkeiden ym. idea oo se, että niiden jäsenet eivät halua tyytyä Ev.Lut.seurakunnan "uskon tasolle", vaan uskovat, ettei pelkkä armo riitä pelastukseen.

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #136 on: February 14, 2005, 11:00:01 »
HalDi: Ei ole asia noin. Mä liityin helluntaiseurakuntaan monestakin syystä, mutta uskon silti että Jeesuksen armo riittää pelastukseen. Mä muunmuassa kannatan aikuiskastetta, jollaisella itsekin kävin. Toiseksikin mä en kannata konfirmaatiota enkä kummeja, koska ei semmoisia raamatussa mainita. Uskon, että tämä on minulle se oikea seurakunta. Uskon kuitankin myös, ettei tämä suinkaan ole ainut seurakunta, jonka kautta mennään taivaaseen. Muita "hyviä" seurakuntia ovat esimerkiksi baptistit, ev.lutit, vapaaseurakunta, ym. Siis henkilökohtainen usko on kuitenkin tärkeintä.

Mikko: En tiedä kenen painamia ne on. Itsekin olen niitä jakanut, ja mun mielestä aika hyviä. Älä nyt hyvä mies mene väittämään niitä miksikään propagandaksi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #137 on: February 14, 2005, 11:19:47 »
KrisseV. En sano mitään propagandaksi, mutta se, että tuollaista ahdistavaa (jos ei usko,niin lukekaa www.trakut.net ) saa painaa sarjakuva muotoon on arveluttavaa. Kuinka moni ei tarkemmin katso mitä se sisältää ja antaa vaikka lapsilleen luettavaksi. Trakujen sisältö on ajoittain aivan järkyttävää tuubaa... Narkit pakottaa kokeilemaan huumeita ja saa aidsin ja kuolee, mutta Jumala pelastaa... joku ei ala seuraamaan kapeaa polkua, sitten s*tana pettää ja elämä katkeaa kesken ja tie vie helve*tiin. Ja lapset lukevat kuin akuankkaa...  Mielestäni erittäin moraalitonta toimintaa.

Kuinkas vanha Krisse nyt olikaan? Eli miten vanhana aikuiskaste otettiin vastaan? Jos aletaan "oikeasti" puhumaan aikuiskasteesta, niin mielestäni sopiva ikä olisi joku 25. Silloin EHKÄ alkaa olla jo ajatuksia maailmasta kokonaisuutena vähän enemmän kuin 12-20 vuotiaana.

KrisseV

• View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #138 on: February 15, 2005, 13:34:03 »
Kyseessä ei taida olla oikeastaan aikuiskaste vaan uskovien kaste. Just kotona ylistarossa meni pari poikaa 11v ja 12v kasteelle. Todistuksessaan esittelivät itsensä ja sanoivat haluavansa seurata Jeesusta. Mun mielestä ihan asiallista, näin sen kuuluu mennäkin. Riittää, että uskoo. Ja siitä ajatusmaailmasta, niin kyllähän se muuttuu ihmisellä läpi elämän. Ei ainoastaan nuorena. Itse olen 16v. ja kasteella kävin viime vuoden lokakuussa. Mä tiedän kasteen merkityksen ja uskon, että se on oikein ja se riittää. Ei mun ajatusmaailman tästä enää minnekään tarvi muuttua.

Ja niistä traktaateista... saattaa olla kyllä, että pikkulapsille ne on aika pelottavia, mutta totuutta ne puhuu, eikä mitään muuta. Valikoimassa on kyllä lastenkin käteen sopivia rakkaustarinoita, sillä sitähän tää just on, rakkautta. Niinhän pienoisevankeliumissakin sanotaan. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut... Ja raamatussa kehotetaan rakastamaan lähimmäisiä ja Jumalaa ym. Siis Jumala kyllä rakastaa meitä, kyse on vain siitä rakastammeko me häntä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #139 on: February 15, 2005, 13:56:39 »
Eikö ole väärin hehkuttaa sitä, että "kaste sitten kun on kypsä päättämään asioista" eli tuolloin 11-12 vuotiaana "päätetään" että uskoo.. Minä olen varma, ettei KUKAAN tuon ikuinen ole tietoinen maailmasta niin hyvin, että voi päättää asioista itsenäisesti. Tuossa iässä ei tiedä maailmasta muuta kuin oman kodin ja vähän kouluilmapiiriä. Kotoa saadut vaikutteet kuitenkin selvästi vahvimmat. Eli "kun isi ja äiti sanoo että asiat on näin, niin sitten ne on niin ja menen kasteelle".  Eli kaste on aivan sama suorittaa heti synnytyssalissa jo, koska 11-12v ikuisena tulos on käytännössä aivan sama. Ehkä mahdollisen aivopesun kannalta vieläkin otollisempi ajankohta. Henk. koht. vastustan jopa riparia n.15v iässä, koska silloin nuori on "heikoimmillaan" henkisesti. Nuorella on menossa itsenäistyminen ja lapsuuden tuttu ja turvallinen ympäristö alkaa muuttua vähitellen vastuullisemmaksi ja haasteellisemmaksi. Juuri tähän väliin kirkko kiilaa oppeineen väliin. Häijy ja rujo temppu!

Peksi

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #140 on: February 15, 2005, 16:12:43 »
Riparista tuli vain mieleen, ettei ainakaan meillä ollut niitä hengellisiä osuuksia juuria yhtään; enemmän siellä  oli kaiken näköistä eettistä asiaa. En kyllä tiedä sitten miten muilla...

Tubi

• MSN Messenger - tuohe@hotmail.com
    • View Profile
uskotko jumalaan?
« Reply #141 on: February 15, 2005, 16:22:05 »
Kyllä uskon, koska joskus tuntuu että rukoukset oikeasti toteutuvat. :D
Da end

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger - janlahti86@luukku.com
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #142 on: February 15, 2005, 16:36:45 »
Miettikääpä vähän. Jos lukisitte ja tutkisitte raamattua ni kyllä huomaatte että on jumala olemassa. Raamatussa esimerkiksi sanotaan "alussa jumala loi taivaat ja maan" 1. mooseksen kirja 1:1. Tää on järkevä selitys ja uskotteko te todella kehitysoppiin että ihmiset on kehittyny kaloista, sammakoista ja apinoista, mä en usko tuohon kehitysoppiin, eikä raamattu tue eikä mainitse kehitysoppia. Otetaanpa pieni kuvaus eikö totta että kellon on joku suunnitellu, jos ihminen pystyy suunnittelemaan kellon niin miksi kaikkeuden mahtavin persoona jumala jonka nimi muuten on Jehova ei olisi pystynyt luomaan maata ja ihmisiä. Vai väitättekö tosissanne uskovanne kehitysoppiin ja siihen että maa ja kaikki mitä täällä on olisi syntynyt jossain alkuräjähdyksessä, mä en usko. Uskon että jumala on olemassa ja että jumala on luonut maan ja ihmiset ja kaikki mitä maan päällä on. Eli tutkikaapa raamattua niin löydätte vastauksen. Ja kasteesta vielä että ku siitäkin oli keskustelua täällä itse kävin kasteella 2003, pitkän tutkimisen ja pohtimisen jälkeen enkä kadu päätöstäni hetkeäkään. Tiedättekö miksi kasteelle mennään, siksi koska haluaa palvoa ainoaa tosi jumalaa maailmassa minkä rakkaus kylmenee koko ajan, ja raamatussa kuitenkin kehotetaan rakastamaan lähimmäisiä, ja raamatussa myös sanotaan että jumala rakasti maailmaa ja meitä ihmisiä niin paljon että antoi ainosyntyisen poikansa jeesuksen kristuksen lunnaiksi koko ihmiskunnan puolesta, suurin rakkauden osoitus mikä koskaan on ollut, eikö meidänkin pitäisi uskoa jumalaan ja ottaa hänen rakkautensa vastaan ja antaa hänelle oma rakkautemme, miettikääpä kaikki tätä.
Just a Fishing Man....

Salmo

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #143 on: February 15, 2005, 18:52:11 »
Tää on järkevä selitys ja uskotteko te todella kehitysoppiin että ihmiset on kehittyny kaloista, sammakoista ja apinoista, mä en usko tuohon kehitysoppiin, eikä raamattu tue eikä mainitse kehitysoppia.

Kyllä se minusta on hyvinkin järkevää, että ensin on vetyä ja heliumia, joista alkaa pikku hiljaa muodostua monimutkaisempia yhdisteitä. Syntyy galakseja ja planeettoja, olosuhteiden salliessa happea, erilaisia hiilivety-yhdisteitä, elämää ja niin edelleen.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
uskotko jumalaan?
« Reply #144 on: February 15, 2005, 21:08:36 »
Ei evoluutioteoria ole uskon asia. EIkä sitä ole pakko kritiikittä niellä. Evoluutio ON olemassa. Se miksi Jumala meidät (muka) loi, on taas eri asia. Ja miten se sitten tapahtui? Sitä kun kukaan ei tiedä. ALkuräjähdys-teoria on uskonasia, mutta evoluution olemassaololle on tarpeeksi hyvät todisteet, että sitä voidaan pitää faktana.

Tutustukaapas uskon sokaisemat hivenen tarkemmin erilaisiin anatomisiin ja fysiologisiin rakenteisiin eliömaailmassa, niin alkaa valjeta evoluution toimivuus. Sitten kun se on selvää, niin menkää pidemmälle ja tutustukaa geenitasolla evoluutioon...

Ja mitäs luulet että muinainen Israel olisi tuumannut, jos Jumala olisi kajauttanut taivaista: "Te olette syntyneet apinasta ja sitä ennen olette olleet merten kaloja. Sitä ennen taas meritähtiä ja ihan alussa tohvelieläimiä". Olisi varmaan saanut kannatusta? Tai entäs jos Raamatussa olisi sanottu jotain hyvinkin tieteellistä ja spesifistä tekstiä?  Mieti nyt vähän kirjoitusajankohtaa kuitenkin... Jos Raamattu on Jumalalähtöinen ja se kaikki kirjoitettaisiin nyt, niin todennäköisesti siellä mainittaisiin ihan eri tarkkuudella asioita.

Henkilökohtaisesti olen huolestunut siitä, miten moni ihminen tyrmää luonnontieteen saavutukset ja käyttää ainoana puolustuksenaan YHTÄ KIRJAA, jota ei ole voitu todistaa todeksi...  Toisinsanoen ei kannattaisi ottaa ikinä mitään valmiina vaan ajatella ja miettiä asioita ITSE.

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #145 on: February 16, 2005, 15:02:22 »
Noita trakaateja tutkittuani minua alkoi ahdistamaan. Kivat kirjaset täynnä syyllistämistä ja jos tämä suunnataan vielä lapsille voi siitä jäädä melko syvät jäljet. Rupeaa jossain määrin muistuttamaan natsi Saksan Jugend toimintaa. Ihmettelen vaan sitä, etteivät uskovaiset kyseenalaista sitäkään, että mitään jumalaan viittaavaa ei ole nähty pariin vuosituhanteen ja tuskin ennen sitäkään. Ameriikan ihmemaassa tosin myytiin huikealla hinnalla paahtoleipä jossa oli Neitsyt Marian kasvot.. Ei siis minkäänlaista todistetta asiasta, paitsi kirja. Siis kirja. Porukka perustaa elämänsä kirjalle ja unohtaa sellaisen asian, kuin oman tahdon. Sitten on näitä kirkonmiehiä jotka manipuloivat ihmisraukkoja mielensä mukaisesti .

Nyt joku taas älähtää, että jumala on kaikkialla. Tajuan, että koko touhu perustuu uskomiseen, mutta ymmärtäähän sen hiukan asioita miettimällä, mitä kusetusta kaikki lopulta on. Odotan ja toivon, että maapallon synty voidaan todistaa 100% tieteellisesti elinaikanani, jonka jälkeen voidaan pistää piste koko pelleilylle ja siirtää raamatut kirjastojen satukirja osastolle. Ehkä 1000-vuoden päästä (jos maailma vielä on kasassa) voivat tulevat polvet puhua tästä ajasta ns. pimeänä aikana, jolloin ihmiset alkoivat tajuta asian oikean laidan ja luopua uskostaan. Ehkä 1000-vuoden päästä ei ole enää uskontoja. Niiden takia ei enää tapettaisi ihmisiä turhaan, eikä läntistä pallon puoliskoa johtaisi enää ahdasmielinen kirkko.

kalastaja86

• Catch&Release
    • MSN Messenger - janlahti86@luukku.com
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #146 on: February 16, 2005, 16:23:59 »
Tutkisitte tosiasioita ja raamattua, koska raamattu on totta sitä ei käy kieltäminen, sekin on totta että jumala loi meidät ihmiset ja evoluutioteoria ei ole totta, saatte minun puolesta uskoa siihen jos haluatte, mutta minä en usko siihen. Ja miksi maailmassa on sotaa ja eripuraa, siksi koska koko järjestelmä on rakennettu valheelle kaikki, ihmettelempä vaan että miten kauan maailma vielä pysyy, sen tiedän ettei kovin kauan. ja sotia eikä väkivaltaa olisi jos kaikki noudattaisivat raamatun niin sanottua kultaista neuvoa mikä on luukkaan 12 luvussa "minkä haluatte tehtävän itsellenne se tehkää toisillekin" ja toiseksi ei olisi sotaa ja väkivaltaa jos ihmiset noudattaisivat raamatun käskyä älä tapa. En halua väitellä kenenkään kanssa haluan vain tuoda asiat ilmi oikeassa valossa. Niin kun raamatussa sanotaan koko maailma on paholaisen vallassa, tämän takia tämä maailma ei voi toimia, eikä se toimikaan enää kauan.
Just a Fishing Man....

Wenku

• View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #147 on: February 16, 2005, 16:36:14 »
Viitaten tuohon "Mitä haluatte tehtävän itsellenne se tehkää toisillenne."-pätkään, niin ei raamattu ottanut huomioon masokisteja.

Ja huom. Maailma on IHMISEN vallassa tätä nykyä. Ei siis taas minkään mielikuvitus olennon. Ihminen on se paha ja ruvennut leikkimään valtiasta. Luonto pistää kampoihin ja avainasemassa lopullisessa laskennassa saattaa olla juuri voimaan astunut Kioton-ilmastosopimus. Johon tietenkään USA ei kuulu.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
uskotko jumalaan?
« Reply #148 on: February 16, 2005, 22:42:48 »
kalastaja86lle: Itse asiassa evoluutioteoria ja luomiskertomus sopivat aika hyvinki yhteen. Tän oon tainnu jo kerran kertoa täällä, mutta sanon uudestansa, niin tulee kalastaja86kin luettua tää näkökulma.

Alussahan Jumala loi maailman. Tällöin oli hetki ennen alkuräjähdystä. "Jumalan henki liikkui vetten päällä" (vesi on kuvainnollista tuossa pätkässä) Jumala alkaa luomistyönsä "Ensimmäisenä päivänä Jumala loi..." jne. Ottaen huomioon tuolloiset olosuhteet ja muut seikat, Jumalalle päivä saattoi olla vaikka 583 839 348 vuotta tai ihan mikä aika tahansa. Vähitellen kehittyi maailmankaikkeus. Raamatussahan on hyvin paljon kuvainnollisuutta ja luulen, että luomiskertomuksestakin sitä löytyy. Jos saitte kiinni mitä ajoin takaa, niin tällä perusteella luomiskertomus ja evoluutioteoria käy aikas hyvin yksiin. Tuo on yksi oman "uskoni" perusta ja mielestäni oikein hyvä sellainen.

kalastaja86 saisi muuten vähän jäsennellä vastauksiaan, niin saa parempaa tolkkua niistä. Iso mies, luulisi osaavan kirjottaa. (ajatus on kyllä hyvä)

Wenku puhui tuossa ihmisiä manipuloivista kirkonmiehistä. Korjaisin, että lahkonmiehistä. Lahkoista on kaikki "paha" lähtöisin, etenkin näistä vaarallisista lahkoista. Monien lahkojen johtajat käyttävät hyväkseen ihmisten hyväuskoisuutta ja käärivät suunnattomat liikevoitot, kun he harrastavat hömppämenojaan sun muita. Heidän jumalalleen uhrataan uhrilahjoja ja kerätään kolehteja (=€£$€£$), jotka tämä johtaja sitten käärii omaan talteensa ja elää herroiksi. Ja nythän en tarkoittanu kaikkia mahdollisia lahkoja, vaan vaarallisia lahkoja. Esim. Vapaaseurakunta ei kuulu vaarallisiin lahkoihin. Joku meinaan saattaa vetää 1600 g pakastehernepussin nenäänsä tuostaki.

Anonymous

• Guest
uskotko jumalaan?
« Reply #149 on: February 17, 2005, 00:35:38 »
Edelleen haluaisin huomauttaa kahden sanan erillaisuudesta. Sanat uskoa ja tietää.
Biologiasta tiedetään ja uskonnosta uskotaan.

Ja pidän alle 16v. agitaatiosta(eli uskonnon pakkosyöttämisestä, mielipiteen tahallisesta muokkauksesta, koska he eivät tiedä maailmasta tarpeeksi kyetäkseen itse päättämään) ihan pedofilaan rinnastettavana.

Jokaisen pitäisi ihan itse ilman agitaatiota, tuputusta tms. pystyä päättämään uskoakko vai tietääkkö.

Eli mun ei tartte uskoa mihinkään, mulle riittää, että mä tiedän.

center>