Chat

Author Topic: susi  (Read 48897 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Crice

• View Profile
Vs: susi
« Reply #30 on: October 26, 2007, 23:16:37 »
Sudet osaa pitää sarvi kalustoa kurissa :-) Mutta toisaalata vihaan susia siitä koska ne tappaa koiria ja lampaita. Siinä ne on ihan täysiä inhokkeja. Sutta en ole nähnyt luonnossa mutta eläintarhassa kylläkin :roll: En niitä nyt niin hirveästi pelkää mutta ei kuitenkaan kiva tulla marja mettässä nokat vastakkai.
O_o

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #31 on: October 27, 2007, 09:44:17 »
Veikkaan ettei siellä Petäjäveden maastoissa niitä susia nyt aivan kamalasti olekkaan...

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #32 on: October 30, 2007, 17:03:47 »
Täälä on metässä hullusti susia, Längelmäen suunnalla. Naapurilta hävis viimevuonna muutama koira ja viikkositten 3 lammasta, isä on hätistäny tosta 100m päästä talosta suden pakoon ja ite oon menny kalaan nii että tuoreita jälkiä ollu polulla, kun tulin takasin oli toinen susi vielä ylittäny polun, vissiin meni minua karkuun sitä polkua pitkin  :roll: . Perseestä kun saa koiran puolesta pelätä....  :x

« Reply #33 on: October 30, 2007, 17:37:30 »
Täälä on metässä hullusti susia, Längelmäen suunnalla. Naapurilta hävis viimevuonna muutama koira ja viikkositten 3 lammasta, isä on hätistäny tosta 100m päästä talosta suden pakoon ja ite oon menny kalaan nii että tuoreita jälkiä ollu polulla, kun tulin takasin oli toinen susi vielä ylittäny polun, vissiin meni minua karkuun sitä polkua pitkin  :roll: . Perseestä kun saa koiran puolesta pelätä....  :x
Hätistäny? Eijjei olisitte ampunu sen. Mun mielest sudet on ihan turhia ja mun isä aina sanooki, että jos suden näkee ni pitää ampua! Se on kyllä perseestä kun saa koiran puolesta pelätä, mutta onneks tääl päi ei susia hirveesti liiku :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #34 on: October 30, 2007, 17:51:08 »
Hätistäny? Eijjei olisitte ampunu sen. Mun mielest sudet on ihan turhia ja mun isä aina sanooki, että jos suden näkee ni pitää ampua! Se on kyllä perseestä kun saa koiran puolesta pelätä, mutta onneks tääl päi ei susia hirveesti liiku :-)

Ja onneksi tuollaisella ajatuksenjuoksulla olevia ihmisiä ei ole paljon.

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #35 on: October 30, 2007, 17:57:00 »
Ja onneksi tuollaisella ajatuksenjuoksulla olevia ihmisiä ei ole paljon.
Ei vai?? Täälä päin ainakin lähes kaikki on perjaateltaan suht saman suuntaisia^^. Se susi lähti semmosesta puskasta ettei sitä nähny ja isä oli lähössä lenkille(ei pyssyä) :lol:

vaaputtaja

• View Profile
« Reply #36 on: October 30, 2007, 18:17:20 »
Kyllä minun mielestä ainakin on ihan oikein ampua susia, jos rupeavat pihapiirissä pyörimään. Ei kuitenkaan niin paljon että ne sukupuuttoon kuolisi, tappaa ne sentään vähän hirvejä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #37 on: October 30, 2007, 18:26:35 »
Edelleen olen sitä mieltä että, onneksi kuvatunlaisella ajatuksenjuoksulla olevia ihmisiä on vähän.

« Reply #38 on: October 30, 2007, 19:16:06 »
Kyllähän se on eri juttu jos asuu kaupungissa, kun ei siellä mitään susia oo...Hyvähän niitten Helsinkiläisten mulkkujen jotka asioista päättää on lisätä susia suomeen ku ei ne tajuu et paljon niistö koituu harmia!!! :|

Molopääklaani

haukka_1

• View Profile
« Reply #39 on: October 30, 2007, 19:28:17 »
Kyllähän se on eri juttu jos asuu kaupungissa, kun ei siellä mitään susia oo...Hyvähän niitten Helsinkiläisten mulkkujen jotka asioista päättää on lisätä susia suomeen ku ei ne tajuu et paljon niistö koituu harmia!!! :|
Tällä hetkellä Suomen susi politiikastan käydään kovaa vääntöä että saako Suomi päättää itse suurpedoistaan vai tuleeko päätökset brysselin isoilta herroilta, jotka eivät ole nähneet ikinä edes sutta.
Itse olen sitä mieltä että nämä häirikkö sudet jotka tappavat koiria ja muita kotieläimiä voisi lopettaa tai sitten ne täytyisi karkoitaa syvälle metsään niin että ne oppivat että ei kannata yrittää uudestaan. Amerikassahan on tälläinen käytänkö käytässä että esim karhuja ajetaan takaa ja ne ajetaan syvälle korpeen ja läkähdytetään niin että oppivat että ei kannata tulla lähettyville.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #40 on: October 30, 2007, 19:32:35 »
...Hyvähän niitten Helsinkiläisten mulkkujen jotka asioista päättää on lisätä susia suomeen ku ei ne tajuu et paljon niistö koituu harmia!!! :|

Tervetuloa tänne Helsinkiin, vajaat 2 metriä vittuuntunutta pk-seutulaista on hyvinkin valmista keskustelemaan pään aukomisesta julkisella foorumilla. Olen Peten kanssa täysin samaa mieltä tuosta "järjen"juoksusta. Ymmärrän pelon koirien ja kotieläinten puolesta, mutta uskoisin tarpeellisten varokeinojen vähentävän susiriskiä huomattavasti.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #41 on: October 30, 2007, 19:50:51 »

Pitää ihan kysyä, että millaisella järjenjuoksulla on varustettu sellainen henkilö joka menee ampumaan puskasta karkuun juoksevan rauhoitetun eläimen ?
Vastaatko tuohon nyt tällaiselle pääkaupunkiseudun mulkulle, kiitos jo etukäteen.

Näitä idiootteja aina vain jostain sikiää.
« Last Edit: October 30, 2007, 21:11:02 by Pete »

haukka_1

• View Profile
« Reply #42 on: October 30, 2007, 19:56:54 »
Tällä hetkellä Suomen susi politiikastan käydään kovaa vääntöä että saako Suomi päättää itse suurpedoistaan vai tuleeko päätökset brysselin isoilta herroilta, jotka eivät ole nähneet ikinä edes sutta.
Itse olen sitä mieltä että nämä häirikkö sudet jotka tappavat koiria ja muita kotieläimiä voisi lopettaa tai sitten ne täytyisi karkoitaa syvälle metsään niin että ne oppivat että ei kannata yrittää uudestaan. Amerikassahan on tälläinen käytänkö käytässä että esim karhuja ajetaan takaa ja ne ajetaan syvälle korpeen ja läkähdytetään niin että oppivat että ei kannata tulla lähettyville.
Ai niin se jäi sanomatta että se voi olla toiselle kova paikka kun oma koira tapetaan. Petekin ymmärtään tämän hyvin koiran omistajana. Itsellä ei ole kokemuksia susista, kun asun näin etelässä vaikka viime talvena oli muutama havainto susista. Sen verran voisin kertoa omia kokemuksia että 3 vuotta sitten olimme peura metsällä mäyräkoira kanssa ja lunta oli melko paljon. Koiralla oli ajo meneillään ja yllättäen se lopettikin ja tutkan mukaan se rupesi menemään sellaista vauhtua että se ei voi kulkea niin kovaa. Lähdimme perään niin jonkun ajan päästä se tulee takaisin päin ja ulvoo kovaa. Mentyämme katsomaan mikä sillä oli hätänä niin sieltä löytyy ilveksen jäljet. Ei ollut mikään mukava kokemus, kun arveltiin että siellä voi olla ilves sen kimpussa. Sen jälkeen se oli loppu vuoden hieman arka lähtemään kauas isännästään ja näki nukkuessan kovia painajaisia.
Toinen ikävä kokemus oli viime talvena kun olimme Suomenajokoiralla ajamassa kettua ja kettu lähti menemään jokea kohti ja haukku loppui ja joki oli sula niin siinä ehti jo pelätä pahinta, mutta onneksi se oli jättänyt kuitenkin ajon kesken ja kääntynyt taikaisin eikä ollut lähtenyt niille hiekoille jäille.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: October 30, 2007, 20:02:16 »
Pitää ihan kysyä, että millaisella järjenjuoksulla on varustettu sellainen henkilö joka menee ampumaan puskasta karkuun juoksevan rauhoitetun eläimen ?
Vastaatko tuohon nyt tällaiselle pääkaupunkiseudun mulkulle, kiitos jo etukäteen.

Samoin, vastausta odotellessa.

haukka_1,
Olen itse myös kokenut vastaavaa. Tutun koira oli jänisajossa, haukku kuului ja liikkui. Yhtäkkiä se loppui ulvahdukseen, eikä muuta enää kuulunut. Löysimme suden jäljet ja koiran.. tai no sen mitä siitä oli jäljellä. Oli aika kova pala. Mutta vahinkoja sattuu, enkä siltikään aio alkaa teurastaa Suomen susikantaa. Mummolan kissa lähti ilveksen myötä paremmille hiirestysmaille. Kyllä vitutti, mutta minkäs teet. Järki käteen, suuri suurkalastaja. Suomen lakeja noudatetaan, ainakin täällä päin.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #44 on: October 30, 2007, 20:10:41 »
Katsotaan, ihmetellään ja odotellaan sitä vastausta.

No jos puhutaan siitä miten koiria on kuollut ja miltä se tuntuu, niin kaverin koira meni tuossa jokin vuosi sitten keikalla kiinni haulikkomieheen. Ukko ampui sen katkaistulla haulikolla siihen. Tämä kaikki näytettiin vielä TV:n uutisissa. ei tuntunut kovinkaan kivalta.
Toisen kaverin koiraa löi rosvo kiinniottotilanteessa puukolla kylkeen. Huomattiin se vasta sitten kiinnioton jälkeen, että mikäs siinä törröttää kyljessä. Sekin on tuolla koirien taivaassa, eikä sekään tuntunut kovin kivalta.
Kolme-neljä vuotta sitten yhden koiranohjaajan koiraa lyötiin vesurilla päähän, ihan silmien edessä, henki pakeni. Ei ollut se kovin kivaa sekään.

Jos joku kertoo mulle miltä tuntuu kun koira kuolee ja sellainen minkä itse on kouluttanut, opettanut ja sen kanssa töitä tehnyt kaikkien kusipäiden seassa, niin kertokaa mulle se miltä tuntuu kun koira kuolee vierestä. Veikkaan että tiedän.

Sudet taas ovat poronhoitoalueen ulkopuolella rauhoitettuja eläimiä, ihan samalla tavalla kuin karhut tai ilvekset, eihän niitä kukaan älyllinen ihminen ala samantien ampumaan.
Vai alkaako ?

« Reply #45 on: October 30, 2007, 20:12:17 »
Joo sori ei siis ollut tarkotus loukata ketään täällä foorumilla. Puhuin siis vaan noista isoista herroista jotka nää asiat päättää. Joo oli hiukan asiatonta tekstii, sori siitä, mutta itseä ketuttaa noi sudet aika paljon!!!

Molopääklaani

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #46 on: October 30, 2007, 20:12:25 »
...Hyvähän niitten Helsinkiläisten mulkkujen jotka asioista päättää on lisätä susia suomeen ku ei ne tajuu et paljon niistö koituu harmia!!! :|

Tervetuloa tänne Helsinkiin, vajaat 2 metriä vittuuntunutta pk-seutulaista on hyvinkin valmista keskustelemaan pään aukomisesta julkisella foorumilla. Olen Peten kanssa täysin samaa mieltä tuosta "järjen"juoksusta. Ymmärrän pelon koirien ja kotieläinten puolesta, mutta uskoisin tarpeellisten varokeinojen vähentävän susiriskiä huomattavasti.

-Perca

Voi huoh ja lol, pään aukomisestapa hyvinkin. Pelottaa.

Ymmärrän täysin susia kohtaan koetun vihan, sillä sudet raatelevat koiria ja kotieläimiä pihapiirissä.
Ja ymmärrän täysin myös kaupunkilaisten näkökulman. Kaupunkilaiset haluavat suojella eläintä, joka on ollut täällä jo pitkään ennen meitä, ettei se kuole sukupuuttoon. No tosiasiahan on, ettei susi ole kuolemassa mihinkään. Jos Suomessa ammutaan yksi, tulee rakkaalta naapuriltamme 10 tilalle.

Mitä mahtavat olla nämä pk-seutulaisen mainitsemat "tarpeelliset varotoimet", tarkoitatko mahdollisesti talojen ja laidunten ympärille rakennettavia aitoja? Ihmiset tekisivät itse itselleen häkit, jotta sudet voivat tulla pällistelemään näiden toilailuja (tällöin täytyy myös muistaa pistää postilaatikon viereen kyltti "ei saa ruokkia".

Kaupungissa asuva ei voi käsittää susien tuomaa todellista uhkaa, jonka maaseudulla asuva saa kokea. Asian ymmärtämistä saattaisi auttaa aamulla oventakana uliseva ystävä, jonka suolet tulevat pari metriä perässä ja jonka kasvoista on vain osa jäljellä. Siinä tilanteessa ei eläinlääkäri voi enää auttaa. Vaan ystävä, jonka kanssa olet viettänyt parhaimassa tapauksessa toistakymmentä vuotta elämästäsi on lopetettava. Päästettävä tuskistaan, jotka voi tuntea katsoessaan ystävän vetisiin silmiin.

Kyllä ilmoittaudun kuuluvaksi heihin, joiden mielestä metsästä ulos tuleva susi on tällöin astunut manalan porteista sisään, vapaaehtoisesti.

« Reply #47 on: October 30, 2007, 20:19:12 »
Kyllä sudet aiheuttaa todella paljon harmia tuolla lapissakin, kun poroja tappavat aivan älyttömästi! Poromiehet ei jää kattelee, kun susi lähtee puskasta juoksemaan karkuun vaan ampuu heti! Siellä se touhu on ihan viisasta!

Molopääklaani

haukka_1

• View Profile
« Reply #48 on: October 30, 2007, 20:19:33 »
haukka_1,
Olen itse myös kokenut vastaavaa. Tutun koira oli jänisajossa, haukku kuului ja liikkui. Yhtäkkiä se loppui ulvahdukseen, eikä muuta enää kuulunut. Löysimme suden jäljet ja koiran.. tai no sen mitä siitä oli jäljellä. Oli aika kova pala. Mutta vahinkoja sattuu, enkä siltikään aio alkaa teurastaa Suomen susikantaa. Mummolan kissa lähti ilveksen myötä paremmille hiirestysmaille. Kyllä vitutti, mutta minkäs teet. Järki käteen, suuri suurkalastaja. Suomen lakeja noudatetaan, ainakin täällä päin.

-Perca
Kyllähän niitä lakeja suurin osa ihmisitä noudattaa, mutta tiedän kyllä paikkoja joissa toimii kyllä vieläkin tämä korpilaki. Kaveri oli ollut juuri eräällä paikkakunnalla metsästämässä (paikalla ei ole mut merkitystä) ja oli sitten tullut puheeksi muiden metsästäjien kanssa, että onko ollut salametsästystä ja he vastasivat että on ollut. Se oli lähtenyt näin liikkeelle että sitä oli harrastanut pieni porukka ja se oli kasvanut koko aika hieman ja lopulta paikallinen nimismies ei voinut käräyttää niitä koska tunsi siitä porukasta niin monia. Se oli kuitenkin loppunut kun oli tullut ulkopuolinen nimismies lopulta sai ne kiinni.
Tästähän saatiin oikein hyvä keskuste aikaiseksi. :-)

Sir.Milo

• thx Pete
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: October 30, 2007, 20:21:48 »
Katsotaan, ihmetellään ja odotellaan sitä vastausta.

No jos puhutaan siitä miten koiria on kuollut ja miltä se tuntuu, niin kaverin koira meni tuossa jokin vuosi sitten keikalla kiinni haulikkomieheen. Ukko ampui sen katkaistulla haulikolla siihen. Tämä kaikki näytettiin vielä TV:n uutisissa. ei tuntunut kovinkaan kivalta.
Toisen kaverin koiraa löi rosvo kiinniottotilanteessa puukolla kylkeen. Huomattiin se vasta sitten kiinnioton jälkeen, että mikäs siinä törröttää kyljessä. Sekin on tuolla koirien taivaassa, eikä sekään tuntunut kovin kivalta.
Kolme-neljä vuotta sitten yhden koiranohjaajan koiraa lyötiin vesurilla päähän, ihan silmien edessä, henki pakeni. Ei ollut se kovin kivaa sekään.

Jos joku kertoo mulle miltä tuntuu kun koira kuolee ja sellainen minkä itse on kouluttanut, opettanut ja sen kanssa töitä tehnyt kaikkien kusipäiden seassa, niin kertokaa mulle se miltä tuntuu kun koira kuolee vierestä. Veikkaan että tiedän.

Sudet taas ovat poronhoitoalueen ulkopuolella rauhoitettuja eläimiä, ihan samalla tavalla kuin karhut tai ilvekset, eihän niitä kukaan älyllinen ihminen ala samantien ampumaan.
Vai alkaako ?

Anteeksi, mutta jos näet, että joku rosvo tappaa koirasi vieressäsi, niin annatko asian olla ja toivotat rosvolle mukavaa loppuiltaa? Et, vaan haluat saattaa rosvon vastuuseen teostaan. No entäpä jos rosvo onkin susi? Muuttaako se asian täysin päälaelleen ja miksi?

osmanhauki

• Guest
« Reply #50 on: October 30, 2007, 20:22:27 »
Kyllä täällä päin yhet suden jäljet oon nähny. En tosin koe susia uhkana, koska niitä ei täälä päin paljo yhtään ole. Ei tosin sekään olisi kivaa, jos meidän Pete kuolis suden takia.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #51 on: October 30, 2007, 20:33:45 »
Korpilakeja jos tässä maassa aletaan noudattamaan niin sudet ja muut eivät ole ainoita joita teilataan. Eiköhän se ole kuitenkin niin, että jokainen järkevä ihminen pyrkii noudattamaan niitä säädettyjä lakeja.
Sitä vastausta tuohon asettamaani kysymykseen odottelen eli: Millaisella järjenjuoksulla on varustettu sellainen henkilö joka menee ampumaan puskasta karkuun juoksevan rauhoitetun eläimen ? "

Se, että asuinpaikan mukaan jaetaan ihmiset "mulkkuihin" ja johonkin muuhun kategoriaan, on hieman outo.

Poromiehillä onkin oikeus ampua porotokan lähellä liikkuvat sudet, siitä ei olekkaan kysymys. He suojelevat sillä elinkeinoaan.
Lenkille lähtevä isä, jonka ääntä ja liikettä karkuun lähtevä susi onkin hieman eri asia.

Jos metsästä ulos tullut susi on siis vapaata riistaa ja heti kuolemaan tuomittu, miten on ihminen joka vapaaehtoisesti päästää koiransa metsässä irti jahtaamaan esimerkiksi jänistä, ja samalla altistaa koiransa suden tms. saaliiksi. Onko se koiran vai isännän vika ?

Itse koirien kanssa toimivana tiedän sen, että silloin kun sen koiran tehtäväänsä lähettää tekemään se voi olla viimeinen kerta kun sen elävänä näkee.
Onko se minun vikani vai koiran joka tekee kuten käsketään ?

Suurpetovastaava, petotutkija Riku Lumiaro kertoo:
"Valtaosa susivahingoista on ennalta ehkäistävissä, mikäli kotieläimet ja koirat suojataan susien hyökkäyksiltä. Vankka koiratarha tai sähköistetty petoaita antaa hyvän suojan ja näin estää susia tappamasta pihakoiria ja kotieläimiä, kuten lampaita tai nautoja. Todellisuudessa lapsia uhkaavat muut vaarat kuin mahdollinen suden hyökkäys. Pelkästään liikenteessä kuolee kymmeniä lapsia vuosittain puhumattakaan tapaturmista ja muista onnettomuuksista. Silti yleisönosastot eivät täyty kirjoituksista, joissa vaadittaisiin esimerkiksi autoilun kieltämistä lasten koulutiellä. Susipelko on nykyäänkin aivan kohtuutonta verrattuna muihin ihmisen henkeä ja terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Asiallinen ja faktoihin perustuva petotiedottaminen pitäisi aloittaa mitä pikimmin."

« Last Edit: October 30, 2007, 20:35:26 by Pete »

Tosimies

• Guest
« Reply #52 on: October 30, 2007, 20:40:20 »
Eiköhän se ollut siinä.
Peten edelliseen viestiin on helppo yhtyä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #53 on: October 30, 2007, 20:44:01 »

Anteeksi, mutta jos näet, että joku rosvo tappaa koirasi vieressäsi, niin annatko asian olla ja toivotat rosvolle mukavaa loppuiltaa? Et, vaan haluat saattaa rosvon vastuuseen teostaan. No entäpä jos rosvo onkin susi? Muuttaako se asian täysin päälaelleen ja miksi?

Mitä voin jos se rosvo tappaa mun virkakoiran ? En mitään. Rosvo ei saa siitä koiran tappamisesta juuri mitään erityistä kohtelua, niin minun kuin lainkaan puolelta.
Jos sen koiran tappaa susi, niin mitä voin ? En mitään. En lähde ampumaan kaikkia näkemiäni susia ja ota asiasta elämäntyötä.
Ja ihan vielä Sir.Milo:lle, ei siellä jaeta mitään omankädenoikeutta, kyllä se on oikeuslaitos joka antaa tuomiot, oli niistä kuka mitä mieltä hyvänsä. Ei se tuomiota anna se poliisimies kehen nyt sattui vähän osumaan, tai koira kuoli.

Se, että kuolisin suden tappamana on enemmän kuin epärealistista, vaikkakin mahdollista. Kuten mahdollista on myös se, että kuolisin purjekoneen pudottua päälleni.
Viimeksi susi tappoi ihmisen joskus vuonna 1881.

haukka_1

• View Profile
« Reply #54 on: October 30, 2007, 21:03:22 »
Korpilakeja jos tässä maassa aletaan noudattamaan niin sudet ja muut eivät ole ainoita joita teilataan. Eiköhän se ole kuitenkin niin, että jokainen järkevä ihminen pyrkii noudattamaan niitä säädettyjä lakeja.
Sitä vastausta tuohon asettamaani kysymykseen odottelen eli: Millaisella järjenjuoksulla on varustettu sellainen henkilö joka menee ampumaan puskasta karkuun juoksevan rauhoitetun eläimen ? "

Se, että asuinpaikan mukaan jaetaan ihmiset "mulkkuihin" ja johonkin muuhun kategoriaan, on hieman outo.

Poromiehillä onkin oikeus ampua porotokan lähellä liikkuvat sudet, siitä ei olekkaan kysymys. He suojelevat sillä elinkeinoaan.
Lenkille lähtevä isä, jonka ääntä ja liikettä karkuun lähtevä susi onkin hieman eri asia.

Jos metsästä ulos tullut susi on siis vapaata riistaa ja heti kuolemaan tuomittu, miten on ihminen joka vapaaehtoisesti päästää koiransa metsässä irti jahtaamaan esimerkiksi jänistä, ja samalla altistaa koiransa suden tms. saaliiksi. Onko se koiran vai isännän vika ?

Itse koirien kanssa toimivana tiedän sen, että silloin kun sen koiran tehtäväänsä lähettää tekemään se voi olla viimeinen kerta kun sen elävänä näkee.
Onko se minun vikani vai koiran joka tekee kuten käsketään ?

"Valtaosa susivahingoista on ennalta ehkäistävissä, mikäli kotieläimet ja koirat suojataan susien hyökkäyksiltä. Vankka koiratarha tai sähköistetty petoaita antaa hyvän suojan ja näin estää susia tappamasta pihakoiria ja kotieläimiä, kuten lampaita tai nautoja. Todellisuudessa lapsia uhkaavat muut vaarat kuin mahdollinen suden hyökkäys. Pelkästään liikenteessä kuolee kymmeniä lapsia vuosittain puhumattakaan tapaturmista ja muista onnettomuuksista. Silti yleisönosastot eivät täyty kirjoituksista, joissa vaadittaisiin esimerkiksi autoilun kieltämistä lasten koulutiellä. Susipelko on nykyäänkin aivan kohtuutonta verrattuna muihin ihmisen henkeä ja terveyttä uhkaaviin tekijöihin. Asiallinen ja faktoihin perustuva petotiedottaminen pitäisi aloittaa mitä pikimmin."

Ihminenhän on sen verran ihmeellinen että se puuttuu sellaisiin asioihin paljon helpommin joita tapahtuu harvemmin.  Auto onnettumuudet ja tapaturmat ovat kuitenkin niin joka päiväisiä että niihin ei reakoida niin kiihkeästi.
Tuohon on kuitenkin helppo yhtyä että tämä susipelko on hieman liioiteltua, koska todistettavasti 50 vuoden aikana ei ole Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa ole susi tappanut kuin 17 ihmistä! Ja niistäkin suurin osa joita susi on tappanut on olleet radiesta kantavia yksilöitä (viimeisimmät tiedos ovat wikipediasta). Olen kyllä sitä mieltä että suurpedot kuuluvat luontoon ja olen itsekin halukas joskus näkemään kaikki suomen suurpedot luonnossa. Jäljellä on tällä hetkellä enään susi ja ahma.

Sir.Milo

• thx Pete
    • View Profile
    • Email
« Reply #55 on: October 30, 2007, 21:10:42 »

Mitä voin jos se rosvo tappaa mun virkakoiran ? En mitään. Rosvo ei saa siitä koiran tappamisesta juuri mitään erityistä kohtelua, niin minun kuin lainkaan puolelta.
Jos sen koiran tappaa susi, niin mitä voin ? En mitään. En lähde ampumaan kaikkia näkemiäni susia ja ota asiasta elämäntyötä.
Ja ihan vielä Sir.Milo:lle, ei siellä jaeta mitään omankädenoikeutta, kyllä se on oikeuslaitos joka antaa tuomiot, oli niistä kuka mitä mieltä hyvänsä. Ei se tuomiota anna se poliisimies kehen nyt sattui vähän osumaan, tai koira kuoli.
En tarkoittanut no. virkakoiraa vaan yleisesti ottaen oman koiran. Kyllähän tappaja oikeudessa vastuuseen teostaan joutuu ja jos lakianoudattava tuomari on niin myös rangaistuksen saa. En itsekkään ottaisi susien jahtaamista elämäntyökseni, mutta kys. "häirikkö" suden...  

Kuten jo rinnastit itsekin suden rosvoon...
Ja mäkun ymmärsin, että olet ottanut niistä elämäntyösi.

Entä jos kys. susi ei lähdekkään karkuun vaan hyökkää kimppuu. En itse ole ainakaan missään vaiheessa tunnustautunut kannattamaan kaikkien susien hävittämistä. Vain liian tuttavallisiksi käyvien.

"Valtaosa susivahingoista on ennalta ehkäistävissä, mikäli kotieläimet ja koirat suojataan susien hyökkäyksiltä. Vankka koiratarha tai sähköistetty petoaita antaa hyvän suojan ja näin estää susia tappamasta pihakoiria ja kotieläimiä, kuten lampaita tai nautoja..."
Ai että nämä petotutkijoiden lausunnut ovat loistavia. Ympäröidään vaan kaikkien kodit ja pellot monta metriä korkeillä sähköaidoilla, Riku maksaa ja rakentaa. Tervetuloa Zoo:hun

Haukka_1: Entäs karhu ja ilves. Tavataan joka talvi naapuri kunnassasi.

miigu

• Guest
« Reply #56 on: October 30, 2007, 21:10:58 »
Onko ongelmasusia?

Linnell ym. (1999) ovat tarkastelleet eri puolilla tehtyjen tutkimusten valossa kysymystä nk. ongelmapetojen olemassaolosta. He päätyvät johtopäätökseen, ettei löydy selväpiirteistä näyttöä siitä, että tietyt petoyksilöt olisivat selvästi muita alttiimpia käymään kotieläinten kimppuun. He arvioivat todettujen erojen selittyvän pääasiassa sillä, miten usein peto kohtaa kotieläimiä elinpiirillään. Tämä ei kuitenkaan näyttäisi pätevän itäisen Suomen susiin.

Kainuun, Ylä-Karjalan ja Pohjois-Savon yhteensä kuudesta radioseurannan kohteena olleesta laumasta yksi Kuhmossa elellyt lauma vastasi lähes kaikista hyökkäyksistä koirien kimppuun. Nämä sudet tappoivat koiria pääasiallisesti pihoista. Tapausten keskittyminen yhden lauman reviirille ei selity reviirien välisillä eroilla koirien määrissä. Kyseiseen laumaan kuuluvat sudet tappoivat vuosina 2000-2001 yhteensä parikymmentä koiraa. Aineiston perusteella näyttää siltä, että ne voidaan Linnell ym:n (1999) tarkoittamassa mielessä luokitella nk. ongelmapedoiksi.

Suomenkielinen lyhennelmä artikkelista: Kojola, I. & Kuittinen, J. 2002: Wolf attacks on dogs in Finland. - Wildlife Society Bulletin (painossa/in press)

On kyllä pakko vaan miettiä et miks näittä häirikkö susia ei saa ampua pois, ja miks lupia ei anneta lisää..
Ja uskon kyllä et itäsuomessa ihmiset käyttää tätä omankäden oikeutta susia kohtaan tavalla tai toisella..

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #57 on: October 30, 2007, 21:13:49 »
No. Ei enoni ainakaan lupaa keneltäkään kysynyt kun ampui koiran perässä teltan suulle tulleen suden vuosia sitten Hossassa.

Sir.Milo

• thx Pete
    • View Profile
    • Email
« Reply #58 on: October 30, 2007, 21:15:21 »
Ihan Peteä tarkotan :roll:. No oikeesti tarkotan meidän koiraa, mutta ei hän tietysti Kalassa netin Peten kuolema suden takia olisi kivaa.
No tuskinpa kellekkään maailman ''Petelle'' tulee näin edes käymään.
Viimeksi susi tappoi ihmisen joskus vuonna 1881.

Osmanhauki puhuukin koirasta, miten viimeisin ihmis kuolema liittyy hänen Peteen?

Wikipedia: " ...mutta myös koiria joutuu usein susien saaliiksi. Susi pystyy halutessaan hakemaan koiran koirahäkistä kiipeämällä aidan yli tai kaivautumalla sen alitse."

Osmahauki muista, että yhteisössämme on lain edustaja(jia).

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #59 on: October 30, 2007, 21:18:22 »
Varmasti käyttää ja urheilijoistakin useat jopa jäävät kiinni käytettyään jotain.
Kysymys olikin siitä että, miksi rauhoitettu eläin pitäisi ampua heti kun sen näkee. Ja varsinkin silloin kun se lähtee karkuun.

Lapin ja poronhoitoalueen asioita on turha sotkea tähän. Heillä on oikeus ampua ne sudet sieltä porotokkiensa alueilta pois. Siitä ei ole kysymys, se on aivan laillista puuhaa.

Laitonta puuhaa on taas se, että ammuskellaan vain kiihkossa niitä rauhoitettuja eläimiä ihan sen vuoksi että se nyt on susi. Niitä keinoja eläinten raatelemisen ja tappamisen ehkäisemiseksi olikin jo tuossa aiemmin oikein asiantuntijan lausuntoa lainaten.

Susi on peto ja sitä se on ollut aina. Samoin kuin ahma, karhu ja vaikkapa ilves. Eihän niitäkään kukaan ammu samantien kun sellaisen näkee. Kyllä siinä yritetään montaa muutakin keinoa ennen ampumista.
Ilvestä ja karhua kaupunkialueelta pois ajaneena osaan kokemuksesta kertoa. Kumpaakaan näistä ei ammuttu ja ei ole sen koomin näkynyt taajamassa.

center>