mikä kela?

Started by fly_fisher, November 15, 2003, 18:59:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fly_fisher

Moro! Orvis Battenkill LA,vision extreme vai joku muu <-- eli mikä kela noista kannattais ostaa 4-5 luokan vapaan ??ja siihen tulis 5 luokan siima. Ja vapana on loop Blackline 4-5.

Petri

Vision 3-zone on ainakin osoittautunut hyväksi 5-luokassa. Eikä ole hinnalla pilattu 100 e kun taas extreme 300e ja battenkill 260e. Oma on toiminut koko kesän moitteettomasti suosittelen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

fly_fisher

battenkill maksaa täällä päin 230e ja siinä on kait 5v takuu,extremen sais 250e ja siinäkin on kait takuu. Mut kyl mä jommankumman noista keloista ostan

Anonymous

Mulla on ollu extreme käytössä yhen kauden ja ainoa huono puoli on ollu että se kolhiintuu aika heposti. Muute nkyllä suosittelen, kannattaa ettiä ja kysellä tarjouksia niin voi saada alle 200 eurollakin!

Anonymous

Vitosluokan kaluihin saa hyvia - jarruttomia - keloja paljon noita halvemmalla. Harkitsisin niitä, sillä jarrulla ei tee hevonpaskaa kyseisessä luokassa. Laajapuola on kuitenkin suositeltava ratkaisu.

Jos jostain syystä kuitenkin haluat jommankumman noista, niin osta Battenkill, ja etsi siihen parempi kampinuppi - sellainen mihin ei siima tartu. Lisäksi Orviksen puolan ympärysmitta on suurempi kuin vissussa, se on halvempi ja ennenkaikkea takuu on paljon kattavampi.

Itselläni ollut tuollainen Battenkill käytössä nyt yhden kesän. Kampinuppia lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen. Tosin se jarru on kyllä liikaa tuonluokan kelaan.

panumies

Eilen sain ensimmäisen lohikalani perholla, noin 30cm meritaimen. Huomasin nyt että ei kelassa tarvi jarrua, pitää vielä "kokeilla" isommilla kaloilla. Kun siinä innoissani pienellä kivellä temmelsin sain kelan (Ron Thompson Dynadisc)kastettua vedessä ja jarru alkoi välittömästi tökkiä ja tämä loppui vasta kelan kuivuttua illalla. Käänsin jarrun pois päältä ja kalaa oli helpompi ja tehokkaampi väsyttää. Ainoa miä minua oudoksutti oli heittäessä siiman vetäminen kelalta, jolloin tuntui että puola olisi pyörähtänyt aina vähän liikaakin. Ei kuitenkaan tullut sotkuja, olikohan tunteeni aiheellinen? Ja huomasin myös että n. neljän kuukauden ajan tavallisella kelalla ollut heittosiima (Scientific Anglers) oli serpenttiiniä, oikeni kuitenkin vähän aikaa heiteltyäni. Kertokaa laajakehäisistä jarruttomista keloista te jotka niitä omistatte.

Pete

Laajakehäisellä ei ole käynyt hassusti, mutta kerran tavallisella räikkäjarrullisella meinas tosiaan käydä.
Oltiin kaverin kanssa vuosia sitten Norjan puolen Tenolla ja löytyi kiva paikka mistä saatiin harreja. Isoja sellaisia. Oma ennätykseni 1280g on edelleen sieltä samalta reissulta. No, joka tapauksessa, kalasteltiin siinä ruokakaloja ja mulla tämähti isompi kiinni. Ja eikun #5 vapa notkolle ja väsyttelemään. Kala tempas ekan syöksyn sinne keskelle jokea ja mulla oli räikkäjarrullisessa kelassa siimaa jaloissa,käsissä,vedessä ja vaikka missä ja en tiennyt miten sen saa selvitettyä samalla kun on kala kiinni. Löi vähän kelan jarru yli ja työnsi siima lenkit päällekkäin ja vaikka miten siinä kelalla/kelalta.
Helvetin aikasen väsyttämisen tuloksena 3.4 kilon lohi aivan naurettavalla perukkeen paksuudella.(en muista mitä se oli, mutta tuota sen ei olisi pitänyt kestää)

Eli kun ei enää pystynyt pitämään siimasta kiinni tai jarruttamaan puolasta kalan syöksyssä annoin sen vetää suoraan kelalta ja silloin se kela heitti ylikierroksille ja siima soppa oli valmis.
Kaikki päätty kuitenkin hyvin ja kala tuli rannalle-----> ei enää räikkäjarru keloja tässä talossa.