Luonnonkalat akvaarioon?

Started by Mikko_-Procyon-, November 26, 2003, 11:26:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

Ajattelin kysyä, että onko kukaan kokeillut pitää luonnonkaloja akvaariossa? Miten onnistui? Mitä lajeja oli? Kuinka suuri akvaario? Miten ruokit? Oliko tauteja? Millaisena pidit veden, lähinnä lämpö ja kovuus. Entä puhdistusvälit? Kaikenlaiset asiantuntevat kommentit kiinnostavat.

Itse mietiskelin akvaariota, jossa  uiskentelisi kiiskiä, ahvenia, särkiä ja pasureita. Ehkä joitain muitakin "tavallisia" kaloja. Kalat olisivat pienimmästä päästä ja liian isoiksi kasvaessaan ne päätyisivät kissalle (tai omaan pannuun :) ).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Jigi

Olen itsekin ajatellut tuota... Olisikohan 90l akvaario tarpeeksi suuri muutamalle ahvenelle? Opettaja sanoi koulussa että ruutanat selviävät akvaariossa ilman sitä happilaitetta. Voisi ehkä kokeilla...

banaanimies

Ei itellä, mutta kaverilla oli ollut 4 ahventa noin 90l akvaariossa. Kaikki kuoli viikon sisällä.
kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää

Jani2

Ääh, taas meni pitkä teksti hukkaan, kun ei se lähettänytkään tätä.. >:( >:( Yhteyksissä taas vikaa.. >:( Ja jouduin kirjottaa uudelleen..

Tutullani oli kahdessa (ainakin) akvaariossa luonnonkaloja. Toisessa (yli 100l), missä mukana oli noita palettikalojakin, eli ihan tavallisia akvaariokaloja, niin siinä sillä sillä oli pieni parvi jotain särkikaloja, olivat upean näkösiä kun kyljet välkkyivät.

Toinen oli noin 100 litranen ja siellä oli pohjalla rapuja ja niiden lisäksi siellä uiskenteli hauki. En tiedä minkä kokoisena hauki sinne hankittiin, muta se eli pitkään, noin puoli kiloiseksi, kunnes kuoli, kun sen iholle alkoi lmestyä valkoista versoa.

Tuttuni ei koskaan pese akvaarioitaan, vaan ainoastaan puhdistaa suodattimet ja ikkunat, on ne kalat silti siellä hyvin säilynyt. Itse en ole huomannut kalojen oikeastaan välittävän veden lämpötilasta (tosin kalani eivät ole olleet palettikaloja kuummoisempia) ja kovuustestiä en ole koskaan tehnyt.

Minä olen ajatellut ottaa toiseen, 75l akvaariooni, jossa on pumppu, pari jotain simppua (kivi?) ja sitten eehkä jonkun pienen taimenen tai kirjolohen. Mitäs mieltä olisitte tosta?
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

matiaz

Kaverin kanssa kalastettiin yhestä koskesta saaviin kaks taimenta. Toine 30 ja toinen 35cm. Sitte kotona laitettii ne 200litrasee akvaarioon.Ja järvivettä sinne. Akvaarioon viritettiin sitte kaks melko tehokasta pumppua ja kaks hapetinta. Nii sinne sai kunnon virtauksen. Kaloille tehtii pohjalle isoista kivistä suoja paikkoja. Kiviin tuotiin koskesta koskisammalia että larvat ja muut pohja ötökät pysyis niissä kiinni.Ruoaks niille on annettu pieniä salakoita ja ahvenia, vesiperhosen larvoja ja kastematoja. Kaikki elävinä. Ja hyvin on syöneet taimenet niitä. Veden lämpötila noin +20(kylmemmäks ei saa, mutta parempi ois jotai 15astetta).
Ja hyvin on taimenet siellä selvinny!!!
Kannattaa kokeilla! Alamittasten taimenten salakuljetus elävinä ei kyl oo mitää helppoo, mutta...
Nii ja ei niille mitää tauteja oo tullu.
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

matiaz

Ja on siellä sitte noi kilone haukiki siellä akvaarioossa(ei samassa) Se on ollut siellä noi puol kilosesta asti ja vielä elää!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Royal Trude

Matiaz, alamittaiset taimenet on päästettävä kasvamaan. Parempi taitais olla että veisit ne takaisin koskeen ettei tule rapsuja...
Fly fishermen have longer rods.

Jani2

Vielä vähän selvennyksiä ja lisäyksiä tohon edelliseen viestiin:

Noita mitä meinasin pikkutaimenilla, niin tarkoitin sellasta 5-10 cm ostettavaa taimenta, saako niitä ostaa yksitellen?

Noiden mun tuttuni kalojen syömisiä:

Särkikalat söivät normaalia akvaarion hiutaleruokaa ja pieniä toukkia.

Hauelle se oli antanut tavallisia pikkukaloja, kissalle tarkoitettuja pikkukaloja ja purkkikaloja.

Vielä lämpötilasta:

Uskoisin että suomalaiset kalat sopeutuvat hyvin todella monenlaiseen lämpötilaan, onhan meillä kesä ja talvi. Tietysti, mitä kylmempi, sen parempi, niinkuin Matiazkin sanoi. Toi vesi pitäisi ainakin aluksi tuoda sieltä elinvesistöstä, mutta kalan voi pikkuhiljaa sopeuttaa kraanaveteen.

Niin ja Matiaz, hyvin olet kyllä hoitanut taimenia, mutta ei niitä alamittasia kyllä saisi mukaan ottaa.

Mayfly

matiaz, kuinkas pitkä ja korkea tuo akvaario on?
Paljonko sellaiset maksaa?

Tuota hommaa täytyy kyllä kokeilla.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Mikko_-Procyon-

Keskusteltiin toisaalla myös tästä aiheesta:

Eläinsuojelulaki:

13 §

Luonnonvaraisten eläinten ottaminen elätettäväksi

Luonnonvaraisten nisäkkäiden ja lintujen ottaminen elätettäväksi on kielletty, ellei kysymyksessä ole eläimen pyydystäminen eläintarhassa pidettäväksi, eläimen tarhaaminen lihan, munien tai niiden tuottamiseen tarkoitettujen siitoseläinten tuottamiseksi taikka riistanhoidollisessa tarkoituksessa, eläimelle tilapäisesti annettava sairaanhoito tai muu hyväksyttävä tilapäinen tarve taikka tieteellinen tutkimustyö.

Tilapäisesti annettavaa sairaanhoitoa tai muuta hyväksyttävää tilapäistä tarvetta varten hoitoon otettu eläin on sen tilan salliessa vapautettava, jos on oletettavissa, että se vaikeuksitta sopeutuu luonnonvaraiseen elämään. Jos eläintä ei voida vapauttaa eikä sen hoitoa voida järjestää, eläin on lopetettava.

------------------------------

-Eli lintu ja nisäkäs on mainittu erikseen, mutta melkoisen himmeä on tuo rajaus "eläin".  
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Pine

Ja on siellä sitte noi kilone haukiki siellä akvaarioossa(ei samassa) Se on ollut siellä noi puol kilosesta asti ja vielä elää!

200 litraisessa akvaariossa??
Toivottavasti ei, pahaa tekee ajatellakin.

Jani2

matiaz, kuinkas pitkä ja korkea tuo akvaario on?
Paljonko sellaiset maksaa?

Tuota hommaa täytyy kyllä kokeilla.

/May

Jos et ole kiinnostunut juuri Matiaksen akvaariosta niin 200litrasia akvaarioita saa juuri sen kokoisena kuin haluaa (tietysti jotain rajaa pitää olla, ei mitään 5cm korkeutta millekkään kalalle), jos ei muuten löydy mistään, niin itse tekemällä.

Syvyyskin merkitsee yhtä paljon kuin korkeus ja leveys. Esim. minun 75 litran akvaario on niin paljon syvempi kuin kaverini saman kokoinen, että leveys on n.4. osan
pienempi.

Jos nyt aiot ostaa akvaarion, niin ensin kannattaa katella kirpputoreilta ja muilta (jopa roskiksista), joskus jotkut saattavat antaakin akvaarioita, ongelmana vaan on että kirpputoreilta ei yleensä saa mitään muuta kuin ne lasit, oman 140l akvaarioni sain ilmaiseksi suodattimineen ja pohjineen, kun selailin (tai siis äiti selaili) palstoja. Seuraavaksi kannattaa käydä eläinkaupoissa kattelemassa, jos niistä ei löydy sopivaa niin sitten vaan itse tekemään, ohjeita olen nähnyt ainakin akvaariolehdissä ja eiköhän netistä löydy, tarvikkeita saa melko halvalla lasiliikkeistä valmiiksi leikattuinakin.

Hinnoista:
Kaupasta saatavat valmiit paketit ovat halvin vaihtoehto (jos ei oteta mukaan kirpputoreja ja muita) n. 300 eurolla (ja halvemmallakin) saa kaiken tarvittavan ja vähän ylimääräistä (paitsi kalat, joskus nekin, vaikkei niitä tässä tapauksessa tarvita ;)). Ongelmana vain on, että tarvikkeiden laatu ei ole paras mahdollinen, kaverinikin vaihtoi juuri uuteen suodattimeen, kun setissä tullut ei ollut tarpeeksi tehokas.

Sanoisin n.400-500 eroa riittävän hyvään akvaarioon, jos ostat kaupasta erillisinä osina.

Itse kuitenkin ostaisin näin, jos ostaisin 200 litrasen:
Etsisin jostain mahdollisimman halvalla, enintään 20 euroa maksavan, hyväkuntoisen akvaarion (voi joutua etsimään jopa kuukauden). Sitten menisin kauppaan ja pyytäisin 200 litraseen sopivan EHEIM suodattimen (eheim siksi, että se on tehokas ja paras mitä olen kenelläkään nähnyt, eikä oikein taida markkinoilla muita kunnon suodattimia ollakkaan.) (hinnasta en ole varma) ja sitten ilmapumpun. (merkillä ei niin paljoa väliä, mutta itse olen käyttänyt MOUSE, merkkistä, en tiedä onko muita.)

Hiekat kannattaa minun mielestäni ostaa eläinkaupasta, sillä ne on ainakin puhtaita (nekin kyllä pitää vielä puhdistaa).

Hinnat ovat vain arvioita ja saattavat olla paljonkin yläkanttiin, korjatkaa te, jotka olette lähiaikoina akvaarioita ostelleet.

Tulipas pitkä teksti kirjoitettua, vaikken edes tiedä halusitko muuta tietoa, toivottavasti edes joku hyötyy tästä.

Tollasen tarinan löysin, vaikutti olevan hyödyllistä tietoa, mitä äkkiä katoin: http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/maaliskuu02.html

matiaz

No en tarkallen muista mutta se on aika matala(noi 50cm) ja sitte aika pitkä. Pumppuinee taitaa hinta nousta yli 200 euroon!
Mutta ainaha akvaarion voi tehä itekkin. Ostaa jotai 8 millistä lasia, metallisia kulmalistoja ja veden pitävää, liukenematonta ja myrkytöntä silikonia! Säästää huomattavasti ku ostis vaikka valmiina jonku 500 litrase!
Ja kyllä siitä ihan hyvä tulee kuha osaa tehä!

www.perhokalastus.info

Anonymous

kun olin 7v. niin kotonani oli akvaariossa semmoinen noin 15cm pitkä hauen poikanen ja ruuaksi ostimme "lohenkasvattamosta" lohenpoikasia jotka oli muistaakseni 5penniä kappale=)...
oli mahtava seurata kun tämä hauki lähestyi hiljaa ja iski kiinni kuin krokotiili :)...
en muista että monilitrainen  akvaario oli mutta lohet söi tavallista akvaariokalanruokaa ja hauki popsi näitä lohia  :D...

joskus tulevaisuudessa olisi TODELLA mielenkiintoista ostaa taas lohenpoikasia ja laittaa suureen akvaarioon...

qaz

on mulla ollu 300 litrasessa altaassa pieni matikka (12cm), pari rapua ja kiiskiä..
niille kaikille maistui kastemadot, tosin ravut söi vielä perunaa ja made ja kiisket katkoja.

rapujen kohtaloksi koitui kattila, made pääsi takaisin luonnonvesiin ja kiisket kissoille -->kiinnostus lopahti :(

ennenkuin kaloja hankkii niin kannattaa tutustua akvaariokirjallisuuteen!

Petri

Minulla oli joskus 6 tai 7 vuotiaana akvaariossa yks about 200 grammainen ahven oli kyl aika peto, miljoonakalat oli ainakin ihan kusessa eli noin 2 viikkoa kunnes yks isompi monni söi sen. En oo kyl varma mikä kala se oli mut se oli ainoo sitä isompi... no faija heitti monnin tuusulantien kohdalta vanskii kasvamaan, saa nähdä vaikka joskus ottais onkeen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Jani2

Aattelin, etä jos jotain vielä kiinnostais.

Juttelin tämän edellä mainitun tutun kanssa, mutta en muistanut tarkemmin kysellä.

Sillä onkin ollut monia eri luonnonkaloja, kun se on tutkinut niitä. En kysellyt tarkemmin mitä lajeja, mutta suositteli minulle ensimmäiseksi luonnonkalaksi jotain särkikalaa, helppoja kun ovat. Kysyin kivisimpuista ja sillä oli niitä ollut, mutta ei ollut kuulemma saanut niitä syömään mitään, muuten olivat oleet hauskoja. :D

Sanoi, että made on kiva katottava, sillä hän oli opettanut omassa akvaariossaan ollutta sellaista syömään katkarapuja coctailtikun päästä.  :D

heittäjä

Jos haluu tehdä luonnon kaloille akvaarion ostakaa 200l akvaario menkää onkimaan ja laittakaa akvaarionne 10kpl alle 15cm kaloja. Silloin ne elää kaikista kauiten.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

jaba88

no mulla oli akvaariossa kirjon poikasia ja hauen poikanen joka käytti kirjolohia poikasia ravintonaan ja ne kirrenpoikaset puolestaan söivät perus akvaariokalan ruokaa...
hyvin niillä meni siellä akvaariossa ja oli mahtavaa nähdä kun se pikkuhauki vaani ensin saalistaan ja sitten iski kylkeen kiinni hotkaisi saaliinsa ja sen maha pullotti hauskan näköisesti ja se meni johonkin rauhalliseen paikkaan sulattelemaan saalistaan kunnes taas nappasi uuden lohen :D...

Joel

Siistii omat lemmikki kalat. Siinähän vois kasvattaa itelleen vaikka ahvenia ja sitten kun niitä on tarpeeks tai tarpeeksi isoja ni eiku ruuaksi vaan.

kalastaja pekka

Joo... Ei itellä oo kokemusta, mutta kaverit on pitäny kilosta haukea kottikärryissä kesän... ite oon suunnitellu omaa luonnon akvaarioo mökille. Kaivaisi järven rantaa (noin. 3-10m). ison montun ja laittais pohjalle harson ja laittais pohjalle kiviä niin silloin sinne nousis koko ajan pohjavettä ja putki menisi järveen sinne tulis haukia jonka tapoja vois tarkkailla... ite ajattelin ostaa tollaisen akvaarion mutta ei oo rahaa :(...

Kalaboi

ku jostain sais 400e ni vois koittaa

Pine

Joo... Ei itellä oo kokemusta, mutta kaverit on pitäny kilosta haukea kottikärryissä kesän...  

Ei h*****ti, voiko tämä olla totta?? Luulisi vähäikäisemmänkin (tai -älyisemmän) tajuavan tällaisen olevan törkeää eläinrääkkäystä!!
Missä näiden kersojen vanhemmat on? Vai hyväksyvätkö he muka tällaisen "kalankasvatuksen"??

Ottakaa ihmiset järki käteen ja puuttukaa tällaiseen toimintaan jos sitä näette. Se on JOKAISEN velvollisuus. Ja jos ei oma eettinen ajattelu ole kehittynyt nuijapäästä lainkaan, voi eläinsuojelulaki ratkaista asian ko. henkilön puolesta.

Hata

lampiruutanoita oon kokeillut.

T:Hata

tripluw

Vai kylmävesiakvaario. No tietty se on mahdollista, pitää vaan tietää, mitä tekee.  :)

Anonymous

Suodattimen teho on akvaarion tilaavuuteen kannattaa ottaa huomioon koska suomen kalat on pahankurisempia kuin kaupassa myytävät joten 200litrasen akvaarion vesi on mentävävä suodattimen läpi ainakain 3 kertaa tunnissa. Ja kalojen mittasuhde akvaarion tilavuuteen on otettava  huomioon  nyrkkisääntönä pidettäköön tässä tapauksessa 1cm(kalanpituutta) neljää litraa kohtaan eli 1cm=4l.

Monni

Minulla oli kerran 8 senttisiä kuhan poikasia akvaariossani 5. Sain kaverin isän poikas kasvattamosta niitä. HYvin elivät kunnes akvaarion vesi meni huonoon kuntoon. (siis kuhien tultua) Kävin sitten vapauttamassa herras väen uimaan jokeen. Kyllähän kuhat hyvin elivat altaassa ja hyvin maistuivat miljoonakalat. Mutta en toista kertaa kyllä ottaisi ainakaan kuhia.
Poltinkoski

Anonymous

Eräällä tutulla on ruutanoita. Ne on tosi hienoja.

Anonymous

meillä hommatiin eka kouluun akvaario n.130l jossa oli hauki, ahven kivennuolijainen ja pieni ruutana parvi. hauesta ja ruutanoista on hyviä kokemuksia. ruutanat tulivat jopa syömään kädestä ja ovat muutes kaikki ruokaisia. hauki oli syksyllä tullessaan 6.5cm ja keväällä koulujen päättyessä se oli n.20cm. ahvenet eivät oikeen millään meinaa pärjätä talvenyli.

Tomba

Kuulemani mukaan suomessa elelevät kalalajit tarvitsee akvaarioon jäähdytetyn veden,elikkäs semmosta pariakymppiä ja vähän alle pitäis olla vesi läpi vuoden,siihen tössäs mun suunnitelmat.
Jotkut hurjat kuulema rakennellu vanhoista pakastimista niitä jäähdytys järjestelmiä jne jne..