Pidätkö kalastuspäiväkirjaa?

Started by Lohenuistelija, December 28, 2002, 12:41:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lohenuistelija

Enpä olisi uskonut että itse avaan joskus gallupin, mutta nyt löytyi kiinnostava aihe mielestäni. (toivottavasti ei ole aiemmin kyselty)

Joulunpyhinä juteltiin kaverini kanssa kalastuspäiväkirjastani jota ennen pidin aktiivisesti.
Muistin etten ole laittanut enää tietoja sinne yli vuoteen ja nyt se lienee myöhäistä "muistella" varmasti noita tietoja. Veneen lokikirjasta kylläkin nuo tiedot reissuista ja saaduista kaloista löytyvät mutta se ei ole kovinkaan kattavaa tietoa. Siellä on aika vajavaiset tiedot säästä, saamavieheistä ynnämuista. Kalojen koko sentään löytyy kaikista, mutta muut oleelliset tiedot puuttuvat.

Nyt kiinnostaisikin tietää kuinka moni pitää AKTIIVISESTI kalastus/saalispäiväkirjaa? Tarkoitan tällä sellaista kirjanpitoa joista selviää muutakin kuin saatu kala ja sen paino. Silloin kun vielä itse sitä aktiivisesti pidin taskussani oli aina ruutupaperilehtiö ja kynä, sillä huomasin sen ettei kotona enää muistanut lähellekkään kaikkea tietoa ja ne tiedot oli parempi kirjata heti reissun vielä ollessa kesken.

Itseäni "hävettää" tuo välinpitämättömyys jälkikäteen joten itse jouduin vastaamaan tähän aiheeseen että EI.
Eli tietoa on , muttei tarpeeksi kattavaa jotta voisin väittää edelleen pitäväni kalastuspäiväkirjaa. Ennemminkin nuo lokikirjaan kirjoitetut saaliit olisivatkin saalispäiväkirjaa, ei kalastuspäiväkirjaa. (Aina ei nimittäin tule saalista, uskokaa tai älkää :-[)

Olisi mukavaa lukea noita saaliittomiakin reissuja jälkikäteen ja jopa oppia niistä jotain kun olisi esim. säästä, vetonopeudesta ynnä muista johtuvia nollareissuja useamman vuoden otannalla.

Silloin kun vielä aktiivisesti pidin kirjaa reissuista kirjasin ylös sään (aurinko,pilvisyys ym...), veden lämmön, tuulen, kalakaverit, kalat, pituudet, painot, saamavieheet, syvääjät, mahdollisen plaanarin (jos kala sieltä), ottisyvyyden, kalastus-/saamapaikat GPS-koordinaatteineen ja sitten lisäksi vielä muuta tietoa. (ns. muuta reissulla tapahtunutta: tärpit, karanneet, siimasopat ym. hauskat tai vähemmän hauskat jutut)

Niinpä nyt lisäksi kiinnostaisi tietää mitä itse mahdollisesti kirjaatte noihin tietoihinne.

Salmo

Olen pitänyt 2002 vuoden avovesikaudesta lähtien. 10.04.2002 on ensimmäinen reissu. Ja tietokoneellani on tuo Ari Laakson Kalastuskirjanpito-ohjelma (versio 2.0.1 a).

Itsekin olen merkinnyt ylös aikalailla nuo samat. GPS:ää ei ole, joten olen yrittänyt kirjoitella ottipaikan ylös ihan "muuta tietoa tapahtumasta" -osaan.

Kalan tietoihin olen siis laittanut : Klo, Kala, Viehe, Paino, Otettu ei/kyllä, Pituus (tosin joskus unohtunut), Kalastustapa, Ottisyvyys, Veden syvyys, Siiman pituus (vain vetouistelussa) ja Siiman paksuus

Uskon tuosta olevan tulevaisuudessa jonkinmoista hyötyä, ainakin se on mukavaa. :)

Jigi

Oon ainakin isoimmista ja arvokkaimmista kaloista. Oon laittanu siihen kalan painon,pituuden,saantipaikan, siimanpaksuuden,sään,ja joskus pituuden.  

Anonymous

joo ajattelin ruveta pitää. ei noita kalojakaan paljoa tule :)

Anonymous

Kyllä mä jonkinlaista kalakirjaa pidän, mutta en tietokoneella. Oon kirjannut ruutuvihkoon seuraavat tiedot: Reissun tiedot, eli paikka, pvm, ja sää. Sitten aina perhon mukaan saadut kalat, ja jos kalassa oli jotain kummallista niin merkkaan sen siihen erikseen.

Mulle on tärkeintä merkata muistiin mihin aikaan, millä kelillä sekä mikä, minkä värinen- ja kokoinen perho on toiminut. Jospa joku kehittais sellaisen mulle soveltuvan softan niin eiköhän tämä ATK - aika koittaisi tuossakin touhussa. Etuna näkisin että kuvien, varsinkin sen ottiperhon,  liittäminen reissun tietoihin kävisi kovin helposti - varsinkin kun tuli tuo digiräpsykin hankittua  :)

Mikko_-Procyon-

Kaikki kalat vuodesta 1994 asti. Kiiskiä myöten. Pilkillä joskus tympii laskea jokainen sintti (ja punnita niitä yms) mutta tilastot ovat mukavaa ja kiintoisaa luettavaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Hota

Aikoinaan tuli pidettyä aika "tiukkaa" päiväkirjaa mutta nykyään on niin laiskaksi käynny tai sitten on kokemusta kartunut niin paljon ettei "tarvitse".
No emäntä on kyllä merkaillut reisuilta kaloja ym. infoa mitä on kosken rannalla sattunut.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Hooded

Pidän täsmällistä päiväkirjaa. Kaiken perushömpötyksen lisäksi laitan ilmanpaineet ja lämpötilat jne.

otto

aloin pitää tänä vuonna.

siitä voi olla hyötyä myöhemmin ja se on kiinnostavaa luettavaa

tuuri

Tietääkö kukaan mistä saisi kalastuspäiväkirjan ladata netistä?

Salmo

QuoteTietääkö kukaan mistä saisi kalastuspäiväkirjan ladata netistä?
http://www.kolumbus.fi/a.laakso/kkirja.html

Tuota käytän itse. Mielestäni todella hyvä ohjelma. Joitain muita ohjelmia löydät osoitteesta http://www.kalastus.com/linkit/ ja sieltä kohdasta ohjelmat ja pelit.

Jigi

Imuroin het ton kalapäiväkirjan! vaikuttaa aika hyvältä mitä nyt oon katellu sitä! :)

KalaErkki

En pidä, mutta ajattelin aloittaa ensi kesänä :)
I´am the fishing master

UL_Tommi

Pidin joskus tolla Laakson ohjelmalla, mutta ei sitä kauhean aktiivisesti tullu pidettyä. Kun kone vaihtu, niin en oo jaksanu hakea enään sitä.

Jaakko

Keväällä -02- viimeksi ja ajan myötä se on jäänyt kokonaan pois, mutta nyt kun se tuli aiheeksi, niin voisimpa taas ruveta pitämään...:)

Reaper

Pidän kaikista jotka on yli 1000g tai sitte muuten erikoinen kala tai jos vain kehtaan kirjottaa.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Tommi

En pidä enkä tule (kait) pitämään!  :)
Moi olen outo.

paulinho

Itse pidän ajoittain... Silloin on huono pitää, jos esim. puntari tai mitta on jäänyt kotiin

Spotti

En vielä, mutta ajattelin aloittaa...

kaivo

Olen pitänyt kalapäiväkirjaa avovesikausilta, v:sta ´95 lähtien. Teen sen ihan vanhaan malliin eli "vihko & kynä" -periaatteella. Monet kirjaavat kalareissunsa tietokoneellekin, mutta vihkon etuna on että se kulkee reissussa mukana niin helposti.

Omat reissuni merkitsen seuraavasti:

PÄIVÄM: (pvm/kk)
PAIKKA/PAIKAT: (kunta+vesistö, joskus tarkemminkin + kalastusaika)
TAVOITEKALA*: (mitä kalalajeja olen lähtenyt tavoittelemaan)
SÄÄ: (teksti-tv:stä paikkakunnan säätiedot, joskus joutuu pärjäämään ilmankin)
SAALIS: (lajit, kpl, koko, mistä, milloin)
OTTIVIEHEET: (jos tulee paljon kalaa monenlaisilla vieheillä, parhaat vieheet riittää)
MUUTA: (kaikenlaisia huomioita reissusta, mm. karanneet kalat, spekulointia miksi ei ole tullut, fiiliksiä yms. normaalia)

* Tuo "tavoitekala" on tämän vuoden uusi lisäys merkintöihin: on mielenkiintoista katsella jälkeenpäin, onko saanut sitä kalaa mitä on lähtenyt hakemaankin.

Lisäksi pidän vihkon sisäkannessa lajikohtaista saalistilastoa, ts. merkisten esim. "hauki" kohdalle ihan tukkimiehen kirjanpidolla kpl. määrät. Jos kehtaan, pidän vielä "suurin kala"-rankingia lyijykynällä :)

Selenius

Aloitin vuoden alusta pitkän tauon jälkeen fiilistely päiväkirjan pitämisen. Eli skrivaan reissusta fiilispohjalla, tulipa sitten kaloja tai ei niin ne ovat vain sivuosassa. Enemmän merkitsee tapahtumat ja varsinkin ne tavallisuudesta poikkeavat sattumat (toisaalta tämä tarkoittaa usein kaloja...) ja mahdolliset oivallukset, etekin jos sattuu keksimään miksi kalaa tuli taikka miksei sitä tullut.

Näin koska en usko tarkallakaan tilastoinnilla olevan mitään merkitystä itse kalastukseen. Kaikki viehe yms valinnat suoritan kuitenkin puhtaasti mutu-tuntumalla. Lisäksi talven pimeinä hetkinä on kiva lueskella edelliskauden reissuista, ja ennen muuta siitä, kuinka kivaa kalassa on.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

M1kko

Vuodesta 1992 asti on tullut kirjanpitoa pidettyä. Ikävä kyllä laiskuus on iskenyt parina kolmena viime vuotena. Viimeisin merkintä taitaa olla vuodelta 2001, vaikka kalassa olen käynyt samaan malliin kuin ennenkin. Aikalailla samat asiat omassa päiväkirjassani on kuin kaivollakin. Tosin mitään tavoitekalaa ei itselläni ole.

Netistä löytyvät kalastuspäiväkirjaohjelmat eivät ainakaan minun käyttööni ole tehty. Tuota Kalastuskirjanpito 2.0:aa kokeilin, mutta ohjelma on aivan liian laaja omaan tarpeeseeni.

Mepps

Tänä vuonna on tarkoitus aloittaa. Tuolta kalastus.com:ista asensin tuon saalispäiväkirja 2.1+PRO. Eli sieltä löytyy nuo perus "prinsiipit": kalalaji, mitta (g ja cm), pvm, aika, sää, viehe, paikka ja saaja. Kaivo tuolla mainitsi, että vihkon etuna on, että sitä voi raahata reissuilla mukana mikä on tietysti ihan totta. Mutta minä viskasin heti asennuksen jälkeen vihkosen ja kynän reissuilla kulkevaan reppuuni. Eli merkinnät teen heti paikan päällä ja sitten kotona tietokoneelle. Näin ei ainakaan tarvitse hiki hatussa tuskailla, että "lukeeko tuossa nyt hauki vai taimen"  ;). Mutta näin jatketaan sinne asti kun suinkin jaksaa/viitsii. Ainakin viisi vuotta olisi saatava. Muuten olen kyllä häpäissyt itseni...
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Eci

Pidän päiväkirjaa hauenkalastuksesta koska suurin osa saamistani kaloista on haukia....jalompaan kalaan on mahdollisuuksia harvemmin....parina viime kesänä olen kirjannut tietokoneelle ainakin kalan painon, pituuden, ottivieheen, sään, ilman lämpötilan, kalapaikan ja sitten pienen kuvauksen pyyntihetkestä ainakin jos hauki on ollut iso ja sen kanssa on joutunut taistelemaan tai jos kalassa on ollut jotain erikoista esim. jotain outoa kalan kehityksessä tms.....

....aloin tehdä haukipäiväkirjaa, koska sain monista paikoista hyvin erilaisia haukia..jossain hauet olivat pitkiä ja laihoja kun taas jostain saa lyhyitä ja tukevia kaloja...tietojen perusteella olen yrittänyt ihan omaksi iloksi luoda jonkilaista yleiskuvaa hauen kasvusta erilaisissa olosuhteissa......

ja tämä kalapäiväkirjan pitäminen ja tulosten tarkkaileminen on hyvä lisä harrastukseen koska aina ei pääse vesille  ;)
Ehkä otin, ehkä en!

raiccuf

Löytyyköhän jostain netin syövereistä sellaista päiväkirjaa, jota voisi päivitellä suoraan jonnekin palvelimelle tms. Ei tarvitsisi aina olla omalla koneella kirjaamassa merkintöjä.

Tornio_River

Ïtselläni on ehkä hiemna omituinene tapa kirjata kaloja varsinkin harjuksia,mulla on tapana hakea työ paikalta aina joka kevät uusi mainoslakki jonka lipan ala puolelle  vedän aina viivan kun saan harjuksen,sitten kauden luputtua lasken montako viivaa on kaudean aikan harjuksista syntynyt,toki kirjann paremmin isoimmat harjukset  kirjaan jne.Mutta on kiva katsella tuolta kaapista että montako harjusta on erivuosina tullut vanhoista kalalakeista.Lakkeihin tietenkin vuosiluvut että tietää mistä vuodesta on kyse.

kaivo

Mikä on lopultakin suurin hyöty reissujen kirjaamisesta? Ensimmäisenä tulisi mieleen sen kehittävän kirjan pitäjää harrastuksessaan taitavammaksi, kun pystyy paikkaan X kalalle mennessään ennakoimaan tulevaa kun paikasta on faktaa eri olosuhteissa, vuodenaikoina yms.

Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että kalastukseen vaikuttavia tekijöitä on paljon ja ne vaihtelevat sen verran, että on hankalaa verrata päiväkirjaa pitävän ja -pitämättömän kalamiehen menestystä toisiinsa. Kokemuksen kautta kertyy päähän eräänlainen "sisäinen näkemys" eli perstuntuma, mikä ajaa mielestäni saman asian kuin kalapäiväkirja.

Mielestäni suurin hyöty kalapäiväkirjan pidosta on ollutkin se, että kirjoja on hauskaa selailla jälkeenpäin ja muistella menneitä... kuten valokuvia katselisi.

Mutu

Vuodesta 1986 olen kirjannut ylös lähes kaikki vapavälineillä saadut kalat ja osan pyydyksillä saaduista. Olen merkinnyt muistiiin ajan, paikan, saaliiden painot ja pituudet, vieheet joilla kalat tuli, sään, tuulen suunnan, veden ja ilman lämpötilat ja lisäksi muita huomioita reissusta.  
Ehkä alan kirjata myös ilmanpaineen ja kuun vaiheet.

Kalastuscomissa on kalastuspäiväkirja:
http://www.kolumbus.fi/a.laakso/kkirja.html
En ole käyttänyt, mutta vaikuttaa hyvältä.
Jos intoa riittää, kannattaa kirjata tiedot ensin käsin ja sitten tietokoneellekin. Kirjaa on ehkä helpompi ja miellyttävämpi selata kuin lukea ruudulta.

Suosittelen kalastuspäiväkirjan pitoa, kirjaa on mukava selailla jälkeenpäin!

FreeRide

Löytyyköhän jostain netin syövereistä sellaista päiväkirjaa, jota voisi päivitellä suoraan jonnekin palvelimelle tms. Ei tarvitsisi aina olla omalla koneella kirjaamassa merkintöjä.
Ei ole tullut vastaan, mutta äkkiäkös noheva kalamies tuollaisen itse väsää ;o)

Itellä on käynyt jo muutaman kerran mielessä tehdä kalapäiväkirja kännykkään, koska useimmilla reissuilla on kuitenkin känny mukana. Jos jotakin kiinnostaa tuollaisen ohjelman käyttö, niin otan mielelläni vinkkejä toiminnoista ym. vastaan.

[Jyri]