Minkä merkkinen perhovapa?

Started by matiaz, November 29, 2003, 12:33:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikä on mielestäsi paras perhovapa merkki?

Loop
20 (27.4%)
Orvis
8 (11%)
Vision
24 (32.9%)
Redington
1 (1.4%)
G-Loomis
2 (2.7%)
Sage
3 (4.1%)
Scott
6 (8.2%)
Joku muu (kirjoita viesi mikä!)
9 (12.3%)

Total Members Voted: 52

matiaz

Nii. Tosta asiasta tulee kavereitten kanssa aina kalassa ollessa väiteltyä. Ny aattelin kysyä mielipidettä muiltaki ku niiltä kehelta, joilla on Visionit. Arvatkaapas mikä on niiden mielestä paras vapamerkki? ;)
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Pete

Onko Matiaz oikein kokeillut muitakin kuin Loopin ja Visioinin vapoja. Esimerkiksi Sagea, Thomas&Thomasia, Orvista, Gattia, St.Croixia, G.Loomisia, Scottia, Kilwelliä, Winstonia, Fenwickiä ?
Noin äkkiä listattuna näitä merkkejä olen omistanut ja/tai omistan edelleen ja parasta niistä en osaa sanoa. Jokaisessa on omaan tarkoitukseensa hyviä puolia ja johonkin muuhun tarkoitukseen se ei sovi ollenkaan.

Voihan se Loop olla tietysti paras mutta sitä en vain ole itselle hankkinut, jostain syystä.

hk

Itse omistan vision 3zonen ja loop adventuren. Ne ovat mielestäni suurimpiirtein saman tasoisia. Olen yhden kesän kalastanut orviksen #6 valalla. Tarkempaa merkkiä en muista, mutta n. 1000mk:n vapa. Olen kalastanut myös sagen n. 2000mk vavalla muutaman reissun, ja vapa oli hyvä. Vastasin orvis, koska pidin siitä eniten noista neljästä, mutta luultavasti mielipide vaihtuisi, jos pääsisi kokeilemaan noita muita.
Jepulis

matiaz

Onko Matiaz oikein kokeillut muitakin kuin Loopin ja Visioinin vapoja. Esimerkiksi Sagea, Thomas&Thomasia, Orvista, Gattia, St.Croixia, G.Loomisia, Scottia, Kilwelliä, Winstonia, Fenwickiä ?
No en mää noita kaikkia oo koittanu mutta Sagea, Orvista, G-Loomista, Scottia ja Fenwickiä oon.
Ja LOOP on paras!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

PatilZ

No en mää noita kaikkia oo koittanu mutta Sagea, Orvista, G-Loomista, Scottia ja Fenwickiä oon.
Ja LOOP on paras!

Ohhoh. Itsekkin kolmen Loopin vavan omistajana pikkuisen hätkähtää tämän edessä.

Huh!

Mitä Looppia muuten Matiaz tarkoittaa? Siis kokeilemaansa. Harmaa, vihreä, keltainen, sininen, musta vai se adventure-settikö mielessä kommenttia heitit? Mihin tarkoitukseen ajattelit sitä käyttää? Missä olosuhteissa? Eli onko Matiaz liikkeellä harjus-, hakki-, taimen- vai laxijahti mielessä? Yksikätiset vai kaksikätiset? Nopeat vai hitaat? Kokotoimiset, puolitoimiset vai nopeat vavat vertailussa?

Ja vaikka olenkin siis Loopin omistaja, en epäile hetkeäkään, etteikö Sagelta tai Orvikselta lähtisi tarvittaessa laadukkaampi vapa vertailuun.

Pete yritti ilmeisesti vähän johdatella sinua Matiaz huomaan yhden asian. Minäpä täydennän vähän selkokielellä. Paitsi että listasi on epätäydellinen on tällaiset gallupit muutenkin aika syvältä. Ei mitään tarkennusta siihen, mihin tarkoitukseen ja missä hintaluokassa pyöritään. Pelkästään älytön parhaan vavan galluppi. Ihmiset vastaa tietenkin sen mukaan millaisen vavan omistavat - kuka sitä nyt omaansa haukkuisi - tai jonkun satunnaisen kokeilun perusteella. Kun ottaa huomioon keitä täällä saitilla pyörii enimmäkseen, niin miten luotettavaksi ajattelet tällaisen äänestyksen?

Samaan älyttömien äänestysten sarjaan voidaan laskea kuuluvaksi: paras perho, paras koski/ joki jne. Jos jotain äänestystä pitää laittaa, niin rajaaminen on tärkeää ja perustelut. Perustelusta ei mielestäni käy se, että tuntu kaupassa hetkuteltuna kivemmalta kuin Vision.

Et tälleen täältä. Käpy kyykyttää ja vaikenee. Auch!

ps. Loop on paras, koska se tulee ruattista

matiaz

Keltane ja musta looppi mulla on. Blackline luokassa 4/5 ja keltane 3/4. Järeämmällä heittelen pieniä streamereita ja larvastelen, kevyemmällä taas heittelen pintureita, nymfejä, pupia,...
Oon pari reissua kalstanu myös Greenlinellä. AFTM 5. Ja kyllä väittäisin että Yellow- ja GreenLinet oli parempia ku kokeilemani Saget, Orvikset ja....!
Mutta se o nii että sen toimiset ja "tyyppiset" vavat joilla on tottunu kalastaa nii ne tuntuu omassa kädessä parhailta! Ei väliä onko vastassa joku ylikallis Scotti tai halpis Fladen!!! ;)

www.perhokalastus.info

Mayfly

Ainuaa oikeaa vastausta ei tähän kysymykseen voi löytää, sillä kaikki vavat eivät sovi kaikkien käteen, niin hyvin kun taas ne toiset vavat. Ehkäpä matiakzelle sopii toi Looppi paremmin ,kuin nämä Sage ja Orvis mitä hän on itse testannut ja Patilzille taas toiste päin.
Toki asia voi olla niinkin, että Nämä Sage ja Orvis ovat olleet aivan erin tyypin vapoja, kuin tämä matiakzen Luuppi ja näin ollen matiaz pitää enemmän sen tyypin vavoista kuin hänen Luuppinsa on (mikä nyt onkaan).
Parhaiten tämä vertailu onnistuu, kun kokeilet muutaman reissun verran kaikkea näitä kolmea merkkiä, ja kaikista merkeistä sellainen malli joista jokainen on lähes saman tyyppinen toiminnoiltaan. Siltikin yleensä yhdellä valmistajalla on tällasia malleja monta, esimerkiksi: Jokin Orviksen malli voi olla parempi, kuin Loopin, kun taas toinen saman tyypin malli on huonompi.

Tälläisten threadien avaaminen tuottaa vain inhottavan ristiriiidan vastauksiin, joista ei saada aikaseksi sitten mitenkään oikeaa vastausta.
ÄLKÄÄ avatko enää tämän tyyppisiä aiheita, jos kerta kysyjä ei voi tarkentaa kysymyksessä minkä tyyppisestä vavasta ja mihin käyttöön sen täytyisi sopia.
Hyih!

muokattu:
Jahas. Kirjoitettiin matiakzen kanssa sitten melkein päälekkäin. :)

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

matiaz

Yhet ottaa nää kaikki kysymykset ihan liian tosissaan!
Kysyin iha sen takia että tietäis minkä merkkisiä vapoja muut suosii/käyttäää!

www.perhokalastus.info

Mokki

QuoteYhet ottaa nää kaikki kysymykset ihan liian tosissaan!

Eiköhän täällä vaan yritetä auttaa ihmisiä, että saataisiin parempaa keskustelua aikaseksi. Turha tosta mitään hernettä nenään ottaa.
Kivempi sitä on lukea ns. järkevää keskustelua. Eikö?

QuoteYhet ottaa nää kaikki kysymykset ihan liian tosissaan!

Miten nää nyt voi liian tosissaan ottaa...?

Nojoo, jatketaan keskustelua
^^ Totta joka sana.

Mayfly

Jos haluat tietää muiden suosiman/käyttämän vapa merkin, niin miksi sitten kysyt parasta vapa merkki. Kysy selkeesti mitä merkkiä ne käyttävät. Ellei siitäkin ole jo aiemmin keskusteltu.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Deathis

Eiköhän täällä vaan yritetä auttaa ihmisiä, että saataisiin parempaa keskustelua aikaseksi. Turha tosta mitään hernettä nenään ottaa.
Kivempi sitä on lukea ns. järkevää keskustelua. Eikö?

Ei tämä nyt kyllä varmaan ihan samanlaista kuin esim. aihe:Paras lusikkauistin,mutta ei oikein ehkä voi sanoa mikä on paras perhovapa kaikista muista.No,kaikilla on omat mielipiteensä...

edit.erotin lauseet.

Pete

Jos aikoo kysyä mikä on paras perhovapa merkki on syytä ottaa tosiaan huomioon muutama seikka:
-kalastusluokka AFTM #
-kohde kala
-kalastus paikka (esim.3-4 osaisuus)
-kalastus tapa
-käytettävä siima ja perho
-perhokalastus kokemus (nopea,hidas ym.vavan toiminta)

Sellaiset jotka ovat kesän kaksi heitetllet sillä Visionin ja Loopin setillä eivät kovinkaan voimakkain sanan painoin kertoa että jompikumpi näistä on paras.

Uskon edelleen, että n.160 euron paketti (vapa+siima+kela) ei varmasti ole parempi kuin 520 euron St.Croix Legend Ultra vapa . Voitte joutua antamaan aikamoiset perustelut että Loop Adventure on parempi, mutta silti en usko sitä. Tämä vain sivu huomautuksena.
Täällä kuitenkin on sellaisiakin perhokalastajia jotka tietävät eron hyvän ja paremman tavaran välillä että yhdyn edellisen kirjoittajan kommenttiin.

Kokeilkaa usempia välineitä ja kerätkää kokemuksia, ennenkuin teette itsestänne pellejä näiden galluppien kanssa !

PatilZ

Quote from: matiaz on December 02, 2003, 16:17:43
Keltane ja musta looppi mulla on. Blackline luokassa 4/5 ja keltane 3/4. Järeämmällä heittelen pieniä streamereita ja larvastelen, kevyemmällä taas heittelen pintureita, nymfejä, pupia,...

Kumpi keltainen 3/4 sulla muuten on?

Tässäkin kaksi vaihtoehtoa, vaikka ovatkin molemmat samaa luokkaa ja yhtä kauniin keltaiset, ovat hyviä hieman erilaisissa tilanteissa.

Sitten tosta suosimisesta ja käyttämisestä. Nekin on periaatteessa eri juttuja. Sanotaan näin, että mä suosisin tossa 3-luokassa  varmaan Gattin tätä kevyttä progressiivista vapaa (oliko se FRC?), mutta kustannustaloudellisista syistä käytän silti Loopin keltaista.

4-5 luokassa varmaan suosisin Orviksen TLS-vapaa luokassa 4, kun ollaan noin 9' yleisvapaa etsimässä, mutta käytännön syistä käytän Loopin sinistä #4 8'8'' vapaa tai - varsinkin jos poika nappaa sen - niin Shimanon #4-5 Stradic-vapaa (joka muuten on sika näppärä peli).

ja niin edelleen. Vaikka monta vapaa onkin tullut tässä varsinkin parin viimeisen vuoden aikana kokeiltua - kiitos siitä työnantajalle joka mahdollistaa työmatkat vieraille maille - en parhaalla tahdollakaan usko kokemukseni riittävän ehdottamaan jotakin absoluuttisesti parhaaksi perhovavaksi. Sen verran kuitenkin kokemusta on tullut, että vaikka omistankin Loopin vapoja tiedän, ettei maailman parhaat vavat ole ruotsalaista alkuperää.

Anonymous

Olen harrastanut perhokalastusta kohta 15 vuotta ja voin iloksenne kertoa, että on aikalailla vavat kehittyneet siitä kun itse aloitin. Olen kalastellut tänä aikana aika monella erimerkkisellä vavalla ja eipä oo Sagen voittanutta. En ala tässä nyt mollaamaan mitään vapaa erityisesti, mutta sanotaanko niin, että kyllä se hinta takaa laadun!
Nämä mielipide jutut ovat muutoinkin p.......tä! Onhan se niin, että toiset tykkää tyttäristä ja toiset äideistä. Vertailu on turhaa. Kukin kalastelee sillä mistä pitää ja mihin on varaa!!!

Anonymous

Muutaman vuoden kokemuksella perhokalastuksesta täytyy todeta , että tämä on ollut nautittavin:

Orvis far&fine 5# 7,9 taimenelle ja siihen cortland 444 wf laserline siima.

Perustelu:
Vaikka luokitus on 5#, vapa on huomattavasti kevyempi kuin mitä luokitus kertoo. Tämän lisäksi se on pehmeä(Väsyttäminen on nautinnollista -liinat kiinni ja vapa väsyttää), koht. pitkäheittoinen ja nautinnollinen kalastettava.....

Toki sekin on mukava kun ystävät kokeilevat ja huomaavat, että saget ja tetonit jäävät kakkoseksi....

Pike Fisher

Nii, eli mulla on joku muu: Shimano... en nyt muista mikä merkki. Ostin vuonna 98 erämessuilta ja hyvin on pelannut. se on 6-7 luokka, 9 jalakanen. Sillä minä perhostelen.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

flyfisher

Itse käytän loopin vapaa....Sitä mikä on siinä adventure setissä :) On se sentään parempi kuin se mikä mulla oli ennen..... Ennen tais olla joku abu diplomat....
Perhokalastus on parasta mitä voi harrastaa vapaa-ajalla =D En muute osaa kirjottaa

Hota

Parhaasta tietoa kun erimerkkejä tulee samasta koneesta ulos.

Paras on se mikä sopii omaan käteen "sisään-ajon" jälkeen.
Miehiä/Naisia on monenlaisia ja niin myös heittotyylejä, makua-asioita ja mutu-terioita.

Paras apu on kavereitten apu ja liikkeet joissa pääsee heittämään eri vapoja erillaisilla siimoilla.

Se on melkein ihan sama minkä merkkinen tarra siinä kepissä on kunhan se toimii omassa kädessä juuri siihen tarkoitukseen mihin sitä käyttää.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

tarpooni

Berkley
Pflueger
Shakespeare
Fenwick
OPM
Hardy
2xBlack "E"
Lamiglass
siinäpä vapoja vuosien varrelta, jokaisella saa kaloja, jokaisen käytös muuttuu paljonkin eri siimoilla, parasta vapaani en ole vielä ostanutkaan, lienee joku splitcane....

Anonymous

Minulla on tällä hetkellä käytössäni vision intro #6 ja on ollut kyllä todella toimiva paketti ja myös edullinen 125 e

Mono

Mulla On Redington Redfly.
Sillä on erittäin mukava heitellä ja sillä jaksaa vispata vaikka koko päivän.
Tähän astisista vavoista mitä oon kokeillu se on ollu paras. (mm.Loop adventure setin vapa, Abu diblomat ja 3zone).

Anonymous

Nii, eli mulla on joku muu: Shimano... en nyt muista mikä merkki. Ostin vuonna 98 erämessuilta ja hyvin on pelannut. se on 6-7 luokka, 9 jalakanen. Sillä minä perhostelen.

Hyvä hyvä.. Mulla on kans shimano (exage stc).. Ja voin sanoa ettei paljon oo moitteille sijaa. Mun vapa on 8.6 jalkanen ja luokka on 4-6.. En periaatteesta osta loopin tai muiden valmistajien "huippuvapoja", koska pärjään vallan mainiosti shimanon kepillä!! ;)

Anonymous

Miten oikeen kirjoitetaan joku Plufger Medalist vapa ???

Anonymous

scierra ppt 9´6   luokassa 6-7
onko kellään kookemuksia?

Anonymous

Kyllä se nykyään taitaa olla kiinalaisesta isosta ruohosta kyhätty, se vapa tai kaksi, joka useinmiten jokikalastukseen lähtee mukaan. Parhaista kartioista en mene puhumaan, kun ei kokemusta niin hirvittävän monesta ole. Hiilikuituja mollaamatta, silloin kun pitää paskakelissä pitkälle lingota. Tai jos haluaa huolettoman vavan. Merkeistä ei oikeen kannata edes puhua. eiköhän enimmäkseen käyttökelpoisia vapoja kaikilla laatumerkeillä, jotkut jopa hyviä. Sieltä voi sitten katella semmosen millä on kiva sörkkiä perhoa veteen. Scottin Geet. Joku Visionin 3zone oli hyvä, hintaisekseen ainakin. Sagen useat. Vaikka mitkä. Kaipa se on enemmänkin kiinni siitä, että vapa ja siima sopii olosuhteisiin. Ja omaan käteen...