Chat

Author Topic: Valittajien thread  (Read 148097 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Valittajien thread
« on: December 15, 2003, 08:15:28 »
Ennenkuin valitat foorumin tasosta missään muualla, niin lue tämä ja vastaa tänne. Jos valittamista ei ole, tai et valittamisellasi pyri mihinkään muutoksiin, niin elä vaivaudu vastaamaan.

Tämän threadin tekeminen alkoi tuntua tarpeelliselta. Mitään suinpäin valittamista täällä ei siltikään sallita, vaan tätä moderoidaan siinä missä muitakin aiheita. Jopa voimakkaammin, sillä perusteettomat valitukset pääsevät bittitaivaaseen.

Syy tämän threadit perustamiselle on se, että foorumista jaksetaan narista jatkuvasti. Tämä thread ei ole aloitettu minkään yksittäisen tapauksen ansiosta, vaan niiden kaikkien narinoiden tuloksena.

Naristu on mm. moderaattoreista (yllätys, pitäähän sitä syyllinen löytää?). Toiset haluavat, että moderointia ei olisi ja kirjoittaminen olisi vapaata. Toiset taas ovat sitä mieltä, että sisältö on p*skaa ja deleteä saisi painella tiuhempaan. Näiden kahden ääripään välissä toimiminen ei tunnu siltikään kaikkia miellyttävän, vaan narinaa esiintyy.

Narinaa on tullut aiheista. Superlatiiviaiheista ollaan jo ohjeistusta annettu ja moderointia tiukennettu. Sama myös gallupeista. Olisi kuitenkin mukava tietää, mikä on se aihe mistä oikeasti jaksettaisiin tai haluttaisiin keskustella. Loppujen lopuksi kalastus on kaikessa laajuudessaankin varsin suppea harrastus. Kaikki perustuu kalan saamiseen ja mitä sen jälkeen, kun se on ylös otettu? Uusia aiheita ei voi sadella taivaasta, vaan kaikki on takuulla jo kertaalleen puhuttua.

Narinasta sanotaan, että "pitää kestää kritiikkiä". Kyllä sitä kestetään, mutta aiheetonta narinaa ei. Siksi tämä thread on juuri perustettu. Aiheellista kritiikkiä saa/pitää antaa, mutta ENNEN KUIN SITÄ ANNETAAN, VASTAA NÄIHIN KAHTEEN KYSYMYKSEEN JA PERUSTELE HYVIN. Perustelemattomat ja varsinkin kohtaan 2 vastaamatta jättäminen johtaa todennäköisesti "aiheettomana narinana poistamiseen".

1) Mitä mielestäsi pitäisi tehdä, että kukaan ei valittaisi tällä foorumilla mistään asiasta?

2) Mitä SINÄ olet valmis tekemään sen hyväksi?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Anonymous

• Guest
Re:Valittajien thread
« Reply #1 on: January 01, 2004, 18:45:41 »
1, Ainoa tapa saada voorumi tilaan, jossa kukaan ei valita siitä, on sulkea voorumi ja vetää se netistä, silloin voorumilla ei kukaan valita mistään.

2, Pysyn pääsääntöisesti poissa.

/abo

Selenius

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: January 02, 2004, 16:33:56 »
Aivan, eipä enään särky haittaa.

Aina valitetaan, tekipä asiat ihan miten tahansa. Sen kanssa ei voi kuin elää, ja kenties miettiä mihin suuntaan (ja kelle) foorumia ohjaa.

Ja kakkos kyssäriin, kerron mielipiteeni (valitan) kun sen koen tarpeelliseksi aivan kuten ennenkin.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Salmo

• Guest
« Reply #3 on: June 22, 2004, 19:21:08 »
Jos vastauksesi kysymyksiin on tällainen kuin allaolevat, älä vastaa ollenkaan.
Miten nämä vastauksesi palvelevat keskustelua ?

Tässä vastauksia muutamissa viimeisissä threadeissa olleisiin kysymyksiin:

busteri... ---Vetouisteluveneestä

ahaa. hyvä tietää. mä mietinkin tota ilmaruuvin roolia...---Mercuryn käyntiongelmasta

eikös se riipu veden lämpötilasta ja ilmasta jne... ---Uistelusta syksyllä

niinhän toi on... ---Plaanarikeloista

eipä oikeestaa. noi edellä mainitut on hyviä... ---Jippoja uisteluun

onhan tota noussu... ---Uistelukausi on alkanut

ethän sä meidän lupaa tarttee. ei oo kokemusta...---Vedosta

vaikea sanoa. ei oo kokemusta... ---Onko tässä hyvä uistin

uusimmassa kalastus lehdessä oli hyvä juttu noista... ---Vaapun väristä

Joku moderaattoreistakin voisi puuttua tähän päättömään touhuun.

Olen seurannut samaa nyt jo vähän aikaa. Kyseessähän on erään kirjoittajan kommentteja, joista suurin osa ei todellakaan palvele keskustelua. Tästä oli juttua vähän aikaa sitten, mutta haluan vielä painottaa, että viestejä keräämällä ei hankita tällä keskustelupalstalla uskottavuutta tai mitään! Tuskin ketään kiinnostaa yllä olevien kaltaiset kommentit. Koitetaan luoda laadukasta keskustelua ja kirjoitetaan viestejä, joista on muillekin hyötyä!

Ja tämä koskee kaikkia, en kohdista tätä vain yllä olevien viestejen kirjoittajaan!

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: June 27, 2004, 16:13:32 »
Ja itse haluaisin sanoa yhden sanan tähän asiaan:

"vaikea sanoa. ei oo kokemusta"

Tollaisia on tosiaan ihan turha lähetellä, koska se ei tosiaan mitenkään helpota tätä, joten!

Jos ei tiedä johonkin threadiin vastausta/ei tiedä asiasta, niin onko siihen aina sitten ihan pakko vastata? Siis olen nähnyt monia threadeja tuolla, jossa vastaajat eivät ole laittaneet kuin, että "no en tiedä koko hommasta mitään", niin ihan tälläisiä viestejä on monia tuolla joukossa.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Mokki

• View Profile
    • http://groups.msn.com/Lumilautailua/
    • Email
« Reply #5 on: June 27, 2004, 20:58:11 »
Hmm, Niin mitähän mun piti kirjottaa? Unohdin jo. Noh, kesälomallahan ei mitään pidäkkään muistaa.  :)

Hmm, Niinjoo, munhan piti avautua siitä, kuinka tälläkin keskustelufoorumilla olevista topiceista on 90% aloitettu.... noh, suoraansanoen huonosti.

Esimerkkeinä muutama aloitusviesti:

Kerro hyvä uistin kuhalle?
Kun aloitusviesti on tämmöinen, myös vastaukset ovat samaa luokkaa.Paras esimerkki samasta threadistä; Kuha joku

Seuraavassa kysellään sitten mitä kalaa tulee kalastettua useiten:
Itse kalastan haukea ja ahventa eniten lähinnä huonolla menestyksellä.  

Hyviä taimenvieheitä etsitään koskelle:
mikä koko?
mikä väri ?

ja muutakin asialla ois vähän kiire!!!!!!

Yllättäen tämmöisellä avauksella on saatu hyvä vastaus.

Ymmärrän kyllä, että kaikille aiheille on vaikeahkoa keksiä ns.tarinaa, mitä kertoisin topicin avausviestissä, mutta jotain muuta kannattaa yrittää sisällöittää(voiks noin kirjottaa?), kuin vain ja ainoastaan pelkkä kysymys. Mä ainakin vastaan mielummin kunnon kysymykseen, jonka laatimiseen on selkeästi edes yritetty panostaa.
Mun mielestä moderaattorit vois ottaa vähän tiukemman otteen...

Esimerkkinä aiheeseen "mitä kalaa kalastat useiten"
Aloitusviestiin olisi hyvin voinut kertoa esimerkiksi missä päin kalastelee, heittokalastus, vetokalastus, perhokalastus, vaiko onkiminen tyylinä.... yms

http://localhost/forum/viewtopic . php?t=7282
Lukekaahan!

Niin ja vielä tuosta ylläolevasta linkistä sen verran, että siellä kehoitetaan haun käyttöön...; Vanhoja keskustelujahan voi hakea "Etsi!" -toiminnolla.
Kumma kyllä, vaikka itse olen ollut Kalassa.netin jäsenenä melkein puolisentoista vuotta, ja lueskellut keskusteluja sitäkin ennen, en vieläkään osaa käyttää hakua  :D Neuvoisin siis enemmänkin lueskelemaan aiheita, kuin käyttämään hakua.

Niin ja sitten asiasta seittemänteen... Reaperkin mainitsi niistä turhista viesteistä

Eilen (vai olikohan se tänään...hmm  :D) ilmestyi kalassa.nettiin muutama aivan järjetön aihe, missä ei selkeästikään oltu edes yritetty kysyä mitään järkevää. Niihinkin oli jo muutama vastaus ehtinyt tulla ennen kuin moderaattorit poistivat aiheet. Jos ja kun semmoisia järjettömiäkin aiheita keskustelufoorumille tulee, niin niihin tuskin tarvitsee rynnätä ilmoittamaan, että "pitäisköhän tämä viesti poistaa", koska kyllä moderaattorit varmasti tajuavat asian.
Eriasia on ilmoittaa vaikkapa linkki sivulle, jolla kyseisestä aiheesta on jo keskusteltu.

Eikai sitte tällä kertaa muuta.

EDIT. niin ja vielä. Ne uudet käyttäjät jotka eivät mahdollisesti ole foorumia pidempään selanneet, mutta ehdottomasti tarvitsevat nopean avun kysymykseensä, varmasti kannattaa kurkistaa kalassa.netin irc-kanavalle, johon pääsee ilman mitään ihme ohjelmia. Siellä se apu tulee nopeasti ;)
http://www.kalassa.net/irc/
^^ Totta joka sana.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
Valittajien thread
« Reply #6 on: September 25, 2004, 16:21:54 »
IRC-kanavasta, aivan totta. Juuri nuo kymysykset, että mikä viehe taimenelle olis parempia ircciin, jossa se pyyhkiytyy pois nopeasti, eikä jää kummittelemaan.

Monella saattaa kaatua siihen, että menee irc-kanavalle ja sielä ei kukaan puhu yhtään mitään, nii ei kehtaa itekkää sanoa mitään. Miettikääpä, mikä jännite sielä on päällä, ku muutamat muutki tekee samalla tavalla!
Tässähän pitää vaan morjestaa ja kysyä aisansa. Kyllä, jos siinä listassa näkyy nimiä, nii kyllä sitä ruutua joku katteleeki ja yleensä hyvinki kokeneet tyypit. (minä en vielä aivan tässä kastissa ole, mutta empä irkkaakkaan juuri)

Joten ircciin kaikki hilut! Ne onki varsinainen maanvaiva aina joskus. Nyt kieltämättä porukka on alkanu oppia vähitellen kirjottaan...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • View Profile
    • Email
Valittajien thread
« Reply #7 on: September 25, 2004, 17:59:14 »
Irkistä..

Nimiä listassa näkyy aina vähintään se parikymmentä, mutta valitettavan suuri osa on näistä pelkkiä idlaajia. Tosin joskus saattavat pyydettäessä todistaa olevansa elossa  :wink:
Tulkaa toki kaikki uudet ja koittakaa tuoda eloa kanavalle. Päivällä on yleensä aina hiljaisempaa, mutta illalla alkaa jo eloa löytymään kun ihmiset kotiutuvat töistä ja koulusta.
Ja kun tulette kanavalle. Tervehtikää(hyvä tapa), kysykää jos joku asia painaa mieltä ja jääkää odottamaan vastausta esim. 10 minuutiksi. Siinä ajassa kerkiää hitaampikin hämäläinen vastaamaan kysymykseen. Turha siis hätäillä, jos minuutin sisään ei kukaan vastaa.

Eipä siinä muuta, tulkaa vain puhumaan ja vaihtamaan kalakuulumisia kanavalle #kalassa.net
.
.
Ainiin, minut sieltä löytää nimellä Putte321

--PROFESSOR--i

• MSN Messenger - Zamppa_10@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Valittajien thread
« Reply #8 on: December 25, 2004, 18:01:59 »
Juuh...

Jos esimerkiksi joku laittaa tälläisen turhan, melkein päivittäin kuulevan viestin tällä foorumilla:"Kuinka monta kirjolohta olet saanut?", mielestäni moderaattoreiden pitäisi pistää kuria tähän asiaan, ja poistaa turhat p*ska topicit sivulta :evil: !!
Tiedän, että noita JÄRKEVIÄ topicceja on vähän hankala keksiä varsinkin kun ei ole mitään asiaa, siis jos ei ole mitään asiaa ei laita, eikä soperra turhia topicceja ja sun muita juttuja!(tosin voisin itsekkin parantaa tapani tekemällä mielenkiintoisempia, ja pidempiä juttuja), tehdään siis mielenkiintoisia ja hyödyllisiä juttuja joista on hyötiä kaikille sitä tarvitseville.

Tai sitten ikävin keino:sulkea koko foorumi poistaa sivu netistä ja unohtaa kaiken :( , mutta toivottavasti sitä keinoa ei käytetä ainakaan lähivuosina :) .

Ja vielä niistä turhista aiheista lisää, että jos on vasta rekisteröyitynyt foorumille ja alkaa innoissaan kirjoittamaan aivan päättömiä juttuja(niinkuin itse tein silloin tulokkaana, heh :D ), olisi syytä miettiä mitä ajattelee, kirjoittaa ja olisi myös järkevää ennen rekisteröitymistä tutustua niin foorumille kuin sivullekkin, ettei ne vain häiritsisi asia topicceja, eikä kiusaisi moderaattoreita.

Siis tätä olen mieltä asiasta.(piste) :) !!!
MADE in Finland...

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Valittajien thread
« Reply #9 on: December 28, 2004, 23:04:48 »
Mjoo.. mutta yksi seikka, minkä itse olen huomannut:

Uusia HYVIÄ moderaattoreita tarvittaisiin. Osa vanhoista ei enää hoida tehtäviään (syystä tai toisesta). Aika kuluu ja tehtävät muuttuvat, mikään ei kestä ikuisesti. Uusia tuulia tarvittaisiin mielestäni mode-puolellekin. Odotellaan se pääpiru intistä, jos vaikka sitten.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

rikurichard

• View Profile
Valittajien thread
« Reply #10 on: June 27, 2005, 16:15:22 »
Jotkut moderaattorit sulkevat keskusteluja sanomalla että että tämmönen aihe varmaan on jo , että etippä, kannattaisikohan ensin itse tarkistaa onko sen tapaista keskustelua olemassa, että ei turhaa keskusteluja sulje, ei muuta! :P

kaivo

• Guest
Valittajien thread
« Reply #11 on: July 10, 2005, 12:55:19 »
Sen mitä olen tätä moderaattorin hommaa tehnyt, tuntuu usein että itse on vähän hankalassa välikädessä. Moderointiin "leipiintyy" siinä mielessä ennen pitkää, että kun viestejä läpikäydessä tulee vastaan jälleen uusi "Paras uistin?" -aihe entisten jatkoksi, tulee joskus väkisinkin sellainen Deja Vu -olotila. Välillä iskee myös jonkinasteinen turhautumisen poikanenkin sen suhteen, ettei kysyjä ole hoksannut tai viitsinyt selvittää sitä, olisiko samasta asiasta ollut jo useampaankin otteeseen juttua, kenties ihan lähimenneisyydessäkin?

Asiassa kuin asiassa on kuitenkin aina kääntöpuoli, niin moderoinnissakin. Koska käsitykseni mukaan Kalassa.netin käyttäjäkunta on keskimäärin suhteellisen nuorta ja harrastuksessaan alkutaipaleella, olen yrittänyt ymmärtää sitäkin että alussa jokaiselle on tärkeää saada läheteltyä juuri niitä "mikä uistin on paras hauelle?" -juttuja. Kalastus on myös loppujen lopuksi alana sen verran suppea, että aivan uusia aluevaltauksia jutunaiheiden suhteen on hankalaa keksiä. Jos laittaisin lukkoon aiheen aina mikäli siitä on keskusteltu joskus ennenkin, taitaisi lukkoon meneviä keskusteluja olla suurin osa aiheista.

Eniten kaipaisin nimenomaan keskustelua, sen sijaan että liikuttaisiin juttujen suhteen lähinnä "hyvä" tai "huono" -linjalla, avataan turhia galluppeja tai kommentoidaan vain muutamalla sanalla, sen kummemmin mielipidettään perustelematta. Asioistahan voi olla mitä mieltä tahansa, kunhan osaa myös perustella näkökantansa.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Valittajien thread
« Reply #12 on: March 13, 2006, 01:51:09 »
Kaivo puhuu asiaa. Superlatiivi-threadit ovat edelleen ja yhä moderoinnin "suosikkikohteita". Kuitenkin siten, että "kerran kauteen mahtuu yksi uusi". Eli itse olen sallinut joka kesälle uuden "paras viehe hauelle" -threadin, koska vanhojen pitkien threadien läpikäynti on toivoton urakka.. ja ketään ei kiinnosta niitä enää käydä läpi. Mitä laadukkaampi on avausviesti, sitä todennäköisemmin thread jää keskusteltavaksi. Jos avaus on "mikä parast" ja sisältö" kerotajkaa parahaat haurki vieheetnne", niin takuulla lähtee hel..tiin täältä.  :-D

kaivo

• Guest
« Reply #13 on: March 13, 2006, 10:51:03 »
"Keskustelukulttuurin edistämisen nimissä" tulin laittaneeksi viime viikolla kaikkien lajikohtaisten keskustelualueiden alkuun pysyvän opastusviestin uusia käyttäjiä ajatellen, mutta tuskin lähellekään kaikki noteeraavat sitä. Saamme siis lukea "mikä uistin hauelle?" -kysymyksiä jatkossakin :)

Keskustelijan kehityskaari lienee samankaltainen foorumista riippumatta: tutustumisvaiheessa kaikki on uutta ja ihmeellistä, joka toiseen keskusteluun on "pakko" vastata jotain, mielessä pyörii uusia keskustelunavauksia laidasta laitaan jne. Ensihuuman mentyä ohi käyttäjä alkaa huomata, että keskustelut pyörivätkin paljolti samojen perusasioiden ympärillä, ja jossain vaiheessa alkaa "Käyttäkää Haku-toimintoa!!" -mieliala nostaa päätään...

Mutta eipä tässä ole syytä olla katkera ja moderoida hampaat irvessä. Minäkään en ole tainnut keksiä foorumihistoriani aikana yhtään uutta aluevaltausta kalastuksen saralta? :) On hyvä, että keskustelua yleensäkin syntyy, vaikkapa samoistakin aiheista. Ikägallup osoittaa, että Kalassa.netin käyttäjäkunta on nuorta, ja tarve saada perustietoa on harrastuksen alkuvaiheessa suuri. Jos tämän foorumin käyttäminen antaa eväitä harrastuksessa kehittymiseen, se on positiivinen juttu pitkällä tähtäimellä. Maamme kalastavasta väestönosasta suuri osa alkaa olla varsin iäkkäitä ihmisiä, ja uusia innokkaita harrastajia tarvitaan.
« Last Edit: February 06, 2007, 21:46:19 by Kaivo »

yugular

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: June 03, 2006, 11:32:34 »
Kieltämättä foorumia vaivaavat ns. turhat viestit ja tökeröt otsikot. Ikäjakaumaa en ole tarkastellut, mutta monesti viestejä selaillessa hiipii mieleen että aika nuoria keskustelijoita taitaa olla - mikä kieltämättä saattaa vaikuttaa keskustelun tasoon. (Eikä siinä mitään väärää ole - Emme harrasta ikärasismia?). Mutta tänään foorumi voi paremmin kuin vuosi tai kaksi takaperin.. Eli kiitos siitä moderaattoreille ja käyttäjille.

Jos jostain haluaisin valittaa se olisi hymiöiden käyttö jota en oikein ymmärrä, mutta toisaalta ihan sama. Ainainen ruikutus ei paranna asioita mutta asiallinen keskustelu voi tehota!

Eiköhän keksitä uusia mielenkiintoisia aiheita ja keskustella asiallisesti!
Tahdon saada suuren..

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #15 on: February 11, 2007, 12:28:58 »
Nyt on pakko mainita yhdestä asiasta, joka on minua vaivannut jo jonkin aikaa.
Nämä uudet hymiöt. Jotenki ne ovat vain niin kauheita minun mielestäni. Ei niitä tule juurikaan käytettyä, vaikka johonki viestiin tekisi mieli hymiö laittaa.

Eritoten seuraavat hymiöt ärsyttää eniten:  :-D  :-o  8-)  :evil:  :mrgreen:
Tuntuu, että näitä hymiöitä ei voi edes huumorilla laittaa mihinkään väliin.

Olisiko foorumille mitenkään mahdollista saada toisenlaisia hymiöitä? Vähemmän "lapsellisia"..

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: February 11, 2007, 12:35:23 »
Olisiko foorumille mitenkään mahdollista saada toisenlaisia hymiöitä? Vähemmän "lapsellisia"..

ja samalla vaikka että maksimi 2 hymiöö per viesti

Eetu_

• View Profile
« Reply #17 on: February 11, 2007, 13:15:57 »

Jos vastauksesi kysymyksiin on tällainen kuin allaolevat, älä vastaa ollenkaan.
Miten nämä vastauksesi palvelevat keskustelua ?

Tässä vastauksia muutamissa viimeisissä threadeissa olleisiin kysymyksiin:

busteri... ---Vetouisteluveneestä

ahaa. hyvä tietää. mä mietinkin tota ilmaruuvin roolia...---Mercuryn käyntiongelmasta

eikös se riipu veden lämpötilasta ja ilmasta jne... ---Uistelusta syksyllä

niinhän toi on... ---Plaanarikeloista

eipä oikeestaa. noi edellä mainitut on hyviä... ---Jippoja uisteluun

onhan tota noussu... ---Uistelukausi on alkanut

ethän sä meidän lupaa tarttee. ei oo kokemusta...---Vedosta

vaikea sanoa. ei oo kokemusta... ---Onko tässä hyvä uistin

uusimmassa kalastus lehdessä oli hyvä juttu noista... ---Vaapun väristä
Tähän lisäisin vielä todella pahan PP2-keskustelusta; "en tiedä kun peli ei toimi mulla" aihetta en muista.

Hymiöiden käytöstä sen verran, että omissa viesteissäni ei ole yhtään hymiöä, lukuunottamatta lainauksia.
Saisi tehdä tästä "hymiöttömän " foorumin, tyyliin AfterDawn.

Salmo

• Guest
« Reply #18 on: February 11, 2007, 13:45:39 »
Hymiöt ovat niitä ihmisiä varten, jotka eivät osaa kirjoittaa tarkoittamaansa asiaa tekstimuodossa.

Siitä vaan käyttämään!

--ako

Tuossa hyvä kommentti Akolta aikoinaan, jonka halusin kaivaa esiin.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #19 on: February 11, 2007, 13:57:29 »
Seuraava askel on siis hymiötön foorumi?

Salmo

• Guest
« Reply #20 on: February 11, 2007, 16:25:58 »
Seuraava askel on siis hymiötön foorumi?

Seuraava askel lienee kokonaan uudistettu sivusto, kenties uusi foorumisofta(?) ym. Siihen samaan syssyyn mahtuu paljon, myös mahdollinen hymiöiden poisto, jos uudistus nyt koskaan toteutuu (Admin itse ainakin uskoo siihen).

Tuossa Akon kommentissa on järkeä. Kirjoittajan mielialan ja viestin merkityksen kyllä voi helposti lukea tekstistä, jos viesti on hyvin kirjoitettu. Esim. sarkasminkin tajuaa ilman hymiöitä useimmissa tilanteissa.

Hymiöiden poistosta ja rajoituksista on Kalassa.netin historiassa väännetty peistä. Rajoituksia on ollutkin ja tarjontaa on supistettu. Minua hymiöt eivät häiritse, jos niitä ei ole viestissä sitä paria enempää. Mutta minulle käy myös hyvin niiden poistaminen. Keskustelualueen asetuksissa ei näytä olevan mahdollisuutta estää hymiöiden näkyminen - sen sijaan avatarit ja allekirjoitukset saa pois näkyvistä.

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #21 on: February 12, 2007, 11:34:48 »
Mjoo-o. Tämä hymiöspämmi on aika sanonko mistä. Alkaa oksettamaan, kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa.
Kielioppiin pitäisi panostaa enemmän. Hymiöitä saisi olla vain 2 per VIRKE.

Tässä vielä tämä, jotta kaikki voisivat lukea sen.

Eli lause alkaa aina isolla alkukirjaimella, tässä on todella suurella osalla teistä aivan helvetinmoinen ongelma, ison alkukirjaimen lisääminen ei tarkoita kuin yhtä ylimääräistä painallusta ja on taatusti sen arvoista, miksi ihmeessä haluaisit vaikuttaa kielitaidottomalta idiootilta?

Lause loppuu aina pisteeseen, ja lauseiden olisi muutenkin oltava sopivan pituisia, ei liian lyhyitä tai liian pitkiä. Tämän pisteenkään lisääminen ei voi olla vaikeaa, edelleenkin vain yksi ylimääräinen painallus. Pisteen jälkeen tulee aina välilyönti!

Mutta pelkät pisteet ja isot alkukirjaimet eivät välttämättä saa tekstiäsi näyttämään edes hieman koulutusta saaneen henkilön tekstiltä, vaan siihen tarvitaan myös välimerkkejä, joista tärkein lienee pilkku. Pilkku tulee aina että, jotta, koska, kun, jos, vaikka, mutta, sillä, vaan sanojen eteen, ja sivulauseiden eteen, sekä luetteloihin. Pilkun jälkeen tulee aina välilyönti!

Mutta vaikka kirjoituksesi täyttäisi kaikki edellä olevat kriteerit, saatat silti vaikuttaa idiootilta, jos et osaa kirjoittaa sanoja oikein! Esimerkiksi yhdyssanavirheet pistävät pahasti silmään, mutta niistäkin pääsee eroon jos vain haluaa. Otetaan esimerkiksi vaikka sana vetouistelu. Mistä tietää että se on yhdyssana? No, lisääpä sanoihin veto ja uistelu päätteen -ssa. Kuulostaako järkevältä, vedossa uistelussa? Ei niin, joten vetouistelu on yhdyssana. Mieleeni tuli myös eräs täälläpäin liiankin yleinen kirjoitusvirhe, eli sana "enään"! Sitä ei kirjoiteta noin, vaan se kirjoitetaan näin: enää! Menikö perille, pitääkö minun valittaa tästä enää? Huom! Paras tapa välttää kirjoitusvirheet on lukea viestinsä läpi ennen sen lähettämistä, tee siis näin!

Selvä, tuossa oli muutama ohje, joita nuodattamalla saatat saada astetta enemmän rispektiä muiden käyttäjien keskuudessa. Huomauttaisin myös, ettei sinulla ole mitään syytä olla noudattamatta näitä, eikä mitään "En voi kirjoittaa oikein koska mulla on äikkä nelonen!"-selityksiä, kyllä sinä näin yksinkertaiset asiat voit oppia.

Tämä on keskustelufoorumi, jossa puhutaan kalastuksesta suomeksi!

miigu

• Guest
« Reply #22 on: February 12, 2007, 12:49:04 »
No on se ny kumma ku jossain kalastus foorumilla ruetaa opettaa miten pitää kirjottaa, itse en juurikaan kyllä kiinnitä huomiota miten muut kirjottaa ja onko virheitä vai ei, kai nyt jokainen kirjoittaa joskus väärin. että ei täällä tarviis kyllä rueta neuvvoo et miten kirjotetaan kuhan teksti on asiallista niin se kait on pääasia. noista  hymiöistä olen kanssa sitä mieltä et ei niitä joka paikkaa tarvii laittaa ja jos laittaa nii yks riittää.. ja sen oman tekstin jos lukee läpi enne ku lähettää nii enimmät virheet tippuu pois.

sama ku kaupassa olisit käymässä ja kassatäti rupeis sulle opettaa jotain miten pitää syödä kunnolla ja tervellisesti. Olis varmaa kiva käydä kaupas ku aina ku tuut kassalle nii alkas sama nalkutus et mitä pitää syödä ja mitä ei.

ja pilkun N*****T voi vetää sen toisen hernee nenää.. :evil: (ei täällä olla mitää kielioppii oppimassa)

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #23 on: February 12, 2007, 13:01:46 »
Ajatellaampa asiaa nyt siltä kannalta, että ketään tuskin haittaa se, että kaikki kirjoittaisivat oikein.

Toisia taas kuumentaa se, että joku kirjoittaa väärin, ja haluaa puuttua asiaan.

En minä nyt sitä sano, että täällä pitäisi kielioppia oppia, mutta eihän siitä itse kullekkaan haittaakaan olisi.

Sovelletaampa tätä esim. johonkin työhakuun.

Mieti, kumman vaihtoehdon he valitsisivat.

1. Mo mu nimi o matti meikäläine,ja mää oon 19 vuatta vanha ja mulla on ajo kortti ja kaikki nii pääsen hyvi töihi ja määhä haluan töihi!lupaan käydä töissä.päästäkää mut pliis!!!

2.

Tervehdys!

Nimeni on Matti Meikäläinen, iältäni olen 31 vuotias, ja olen hyvässä työkunnossa. Minulta löytyy alaa vastaavaa kokemusta, ja olen säännöllinen töissäkävijä.

Nuo olivat vain esimerkkejä, toki vastaavassa tilanteessa kirjoitettaisiin vähän pidemmin.

pullasorsa

• Kalassa.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: February 12, 2007, 14:57:25 »
Ajatellaampa asiaa nyt siltä kannalta, että ketään tuskin haittaa se, että kaikki kirjoittaisivat oikein.

Toisia taas kuumentaa se, että joku kirjoittaa väärin, ja haluaa puuttua asiaan.

En minä nyt sitä sano, että täällä pitäisi kielioppia oppia, mutta eihän siitä itse kullekkaan haittaakaan olisi.

Sovelletaampa tätä esim. johonkin työhakuun.

Mieti, kumman vaihtoehdon he valitsisivat.

1. Mo mu nimi o matti meikäläine,ja mää oon 19 vuatta vanha ja mulla on ajo kortti ja kaikki nii pääsen hyvi töihi ja määhä haluan töihi!lupaan käydä töissä.päästäkää mut pliis!!!

2.

Tervehdys!

Nimeni on Matti Meikäläinen, iältäni olen 31 vuotias, ja olen hyvässä työkunnossa. Minulta löytyy alaa vastaavaa kokemusta, ja olen säännöllinen töissäkävijä.

Nuo olivat vain esimerkkejä, toki vastaavassa tilanteessa kirjoitettaisiin vähän pidemmin.
joo,niin kun katsoo palstan keski-ikää ikä menee siihen 11-16 iän paikkeille, niin kaikki ei ole varmaan hakemassa ihan heti viel töihi ja ovat vasta opettelemassa näitä sinun piste ja pilkku hommeleita. Opettejat opettavat nämä seikat.
Lähti ku hauki laiturista.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #25 on: February 12, 2007, 15:03:00 »
Omasta koulunkäynnistä on kyllä aikaa, mutta hämärä muistikuva on, että ala-asteelta kun yläasteelle siirtyy, niin olisi jokseenkin hyvä ja jopa suotavaa, että tuo kirjoitustaito olisi hallussa ainakin pohjimmiltaan. Ja siihen mielestäni kuuluu nämä pisteet, pilkut ja lauseen aloittamiset isolla kirjaimella. Ne eivät voi olla ylitsepääsemättömiä juttuja 12-16 vuotiaille, saati sitten sitä vanhemmille.

miigu

• Guest
« Reply #26 on: February 12, 2007, 15:13:08 »
Nii ei siitä kellekkää haitta ole jos kaikki kirjoitaa oikein, mutta onko siitä nyt haittaa kellekkää jos ei niitä isoja alkukirjaimia laita. Tuskimpa vaan, ja tuskin kannattaa mitään työnhakua verrata tähän palstalla kirjoitteluun... kun tämä keski ikä on täällä aika nuorta... 
Onhan se totta että on se mukavampi lukea jos on kirjoitettu oikein. mutta kun täällä ei olla porukkaa töihin hakemassa..

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #27 on: February 12, 2007, 15:16:04 »
Vertauskuvien käyttöhän on sitä varten, ettei niiden tarvitse aina olla todellisia.
Ja sehän oli nyt vain vertaus.
Sitäpaitsi, kyllä tuo työhönkinhaku on suurimmalla osalla teistä jossain kohtaa edessä, joten eiköhän se kielioppi nyt olisi viimeistään siihenmennessä haltsattava.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #28 on: February 12, 2007, 15:39:15 »
Nii ei siitä kellekkää haitta ole jos kaikki kirjoitaa oikein, mutta onko siitä nyt haittaa kellekkää jos ei niitä isoja alkukirjaimia laita. Tuskimpa vaan, ja tuskin kannattaa mitään työnhakua verrata tähän palstalla kirjoitteluun... kun tämä keski ikä on täällä aika nuorta... 
Onhan se totta että on se mukavampi lukea jos on kirjoitettu oikein. mutta kun täällä ei olla porukkaa töihin hakemassa..

Voiko tämän ottaa sitten niin, että turhaan sitä koulussa mitään opettelee, kun eihän se ole mitään työtä, työ on erikseen. Turhaan sitä maailmassa tekee mitään turhaa, eihän siitä mitään ilmeisesti hyödy.
Turhaan niitä lumiakaan pihalta kolailee pois, sulaahan ne keväällä.

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #29 on: February 12, 2007, 15:44:00 »
Ja lisätäänpä tähän nyt vielä, että on todettu, että 4/5 peruskoulussa opituista asioista kaikki ei tule tarvitsemaan elämänsä aikana.
Tähän 1/5 kuuluu mm. lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen.

center>