Muutamia kysymyksiä?

Started by flyfisher14, December 17, 2003, 20:24:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flyfisher14

Olen tilannut Topfly liikkeestä Loop Blackline 5-6 luokassa ja yhdeksän jalkaisena, kelaksi Loopin Trout Graphiten 3-8 luokassa - ovatko hyvä aloittelijalle ja sopivatko yhteen? Pääasiassa harjuksen, kirjolohen ja taimenen koskikalastukseen, Keski-Suomen koskille.

Ylihuomenna olen menossa Perhokolmioon josta tarkoitus olisi hankkia siima noihin yllä oleviin välineisiin. Perhokolmion sivujen mukaan vaihtoehtoja olisi Rio Mainstream, Loop Adventure, Vision Classic, Scientific Angelers Air Cel Supreme 2 ja Lee Wulf Triangle Taper. Olisiko mikään noista hyvä tuommoiseen käyttöön mitä mainitsin tuolla ylempänä?

Olen kyllä ajatellut DT-siimaa, mutta kaikkia ei saa DT:nä joten olisiko WF:kin viisas valinta? Sa tuo Lee Wulffihan on TT (Triangle Taper). Onko tuo TT-siima aloittelijalle viisas ratkaisu? Apua siimavalintaan tarvisin pikaisesti!

Katsoin edelliset aiheet läpi enkä löytänyt vastauksia kysymyksiini ja pahoittelen otsikkoa, moderaattorit muuttakaa se jos keksitte paremman.

edit. isot kirjaimet!

erästäjä

Minulla on tuo scientific angelers air cel supreme 2 luokasa 6
vision 3zone 6# 9' vavassa. Hyvä siima on ollu. En sitten tiedä miten tuo sopii siihen loopin blacklineen. Eikä hintakaan ole mikään kovin paha perhokulmassa 57€ muistaakseni.
-Kala Eemeli-

Mayfly

Osta Visionin Presentation, mainio yleissiima 5 luokkaan.
Muistaakseni pitäisi vielä löytyä DeeTeenäkin
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

flyfisher14

Voisin ostaakin, mutta kun tuolla Perhokolmiossa ei ole niitä.

edit. oikeinkirjoitus

Mayfly

tilaa jostain. Ei tule kalliimaaksi juuri ollenakaan.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

flyfisher14

Niin mutta kun menen lauantaina Perhokolmioon. Off-topiccia, mutta onko Jyväskylässä muita perhokalastusvälineitä myyviä liikkeitä?

edit. oikeinkirjoitus

Anonymous

Rio tai Wulffi, eikä mitään DT-siimaa kannata ostaa, WF on monin verroin parempi siima.

eräsuoli

on tämmönen kauppa, kun pro fish. sieltä ostin tos pari viikkoo sitten ton visionin 3zone paketin ja sain tingittyä sen 190 euroon. perhokolmion ukot olis myyny saman paketin 230 euroon. kummatkin on ihan hyviä kalastuskauppoja, mutta kannattaa käydä aina kummassakin kyselemässä vinkkejä ja hintaeroja! kireitä siimoja!

matiaz

Osta Visionin Presentation, mainio yleissiima 5 luokkaan.
Muistaakseni pitäisi vielä löytyä DeeTeenäkin
Presantation on WF-siima. Mutta siinä on aika pitkä etukartio(yli11m) joten kyllä silläki siimalla rullaa jo melkei samalla lailla ku DT:lläki! ;)
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

flyfisher14

mutta presentationiahan ei ole tällä hetkellelä perhokolmiossa, oisin muuten ehkä ostanut.

Anonymous

Edellinen viestini poistettiin niinkuin kuuluikin, jälkeenpäin moiset asiattomuudet harmittaa, mutta, siinä meni perustelutkin samalla.

Eli Matiaz tossa jo kertoi, että kartio on pitkä ja riittää vallan hyvin rullausheittoihin (rullausheittojen pituudet ovat luokka 8-12m), itse rullausheittohan on tosin huonoin heitto mitä käyttää saattaa. Ensinnäkin se jos mikä pelottaa kaloja.
DT siima on jo niin vanha keksintö, että toki parempiakin siima malleja on jo ehditty keksimään. Miksi pitäisi olla siima jonka molemmat päät ovat samanlaiset? Aikoinaan se kehitettiin sitä varten, että siiman voi kääntää ympäri toisen pään vettyessä (silkkisiimat). Lisäksi WF siima vie kelalta vähemmän tilaa -> mahtuu enemmän pohjasiimaa.

WF:än etu tulee esille kun heitetään pitkiä heittoja, lyhyillä heitoilla se toimii kuten DT, siimojen alkupääthän ovat lähes samanlaiset.

WilleL

P.S. Cortlandin 444 (SL) on hintaansa nähden myös erinomainen siima, MINUN mielestä. (Niitä näkee aina halvalla silloin tällöin).

matiaz

itse rullausheittohan on tosin huonoin heitto mitä käyttää saattaa. Ensinnäkin se jos mikä pelottaa kaloja.

WilleL

No ei se kyllä kalaoja paljoakaan pelota ainakaan täällä Suomen tummahko vetisillä koskilla, jos osaa kunnolla heittää! Eri asia on sitte jos kalastaa Ranskassa polven syvyisessä kraanavettakin kirkkaammassa lähdevesessä 100 prosenttisesti aitoja luonnon kaloja. Mutta kyllä ite ainakin käytän enemmän rullaus- kun "olan yli" heittoa. Kerroppas WilleL mitenkä ite sitte kalastat paikassa, jossa rannat on täynnä 5metristä pusikkoa eikä kahlaamaankaan pääse?
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Mayfly

itse rullausheittohan on tosin huonoin heitto mitä käyttää saattaa.
Willel ilmeisesti sitten heittelee pusikko rannassa 20-metrin takaheittoja, tai ilmeisesti et kalasta tälläisilla paikoilla, jossa rullaaminen on ainot vaihtoehto, mutta ei sitä siitä huolimattakaan, voi huonoksi sanoa.

/May

/May

flyfisher14

noniin nyt sitten selvisisi etten pääsekkään keskiselle :(

joten tilasin perhokolmiosta loop adventure siima 5 luokassa. tuo siima on wf. onko hyvä? olen kuullut että tuo olisi loop blacklinen kanssa hyvä, onko totta?

kuinka paljon huonommat rullaus ominaisuudet muuten on wf siimalla on kuin dt:llä? ja olisiko dt ollut parempi valinta, keski suomen koskille?

matiaz

joten tilasin perhokolmiosta loop adventure siima 5 luokassa. tuo siima on wf. onko hyvä? olen kuullut että tuo olisi loop blacklinen kanssa hyvä, onko totta?

kuinka paljon huonommat rullaus ominaisuudet muuten on wf siimalla on kuin dt:llä? ja olisiko dt ollut parempi valinta, keski suomen koskille?

No kyllä tuo Adventure.siima iha hyvi BlackLinen kanssa toimii!
Ja rullausominaisuudet riippuu vaa siiman kartion pituudesta. Tuossa sen pituus on muistaakseni noi 9 metrii, joten sen pituisia rullausheittoja sillä pystyy iha kevyesti tekemää.
Keski-Suomen koskille oikeestaa sama kumpi, DT vai WF, ku suurin osa koskista ei oo mitää hullu leveitä ja yleensä niissä pystyy kahlaa nii rannast pois että pystyy olan yli viskomaa. Eli ehkä kumminki ennemmi toi WF. Mutta osta Graphitees varapuola ja sille ostat sitte vielä DT-siiman! Sitte ainaki siimojen puolesta pärjäät missä ja millon vaa!

www.perhokalastus.info

PatilZ

noniin nyt sitten selvisisi etten pääsekkään keskiselle :(

Oliko sun vapa 5-6 luokkainen? Vaikka en bläkkiä omista on kokemusta muista loopin vavoista. Väittäisin, että tuohon vapaasi  olisi #6 wf sopinut paremmin. Varsinkin jos kokemusta on vähän. Eli jos vielä kerkee niin soita ja yritä vaihtaa luokkaa isommaksi. Tuo vavan merkintä 5-6 itse asiassa viittaa siihen, että dt-siimassa sopii #5  ja wf:ssä #6.

WF-siiman rullausominaisuudet ovat jonkun verran huonommat. Toisaalta samantein opettelet nyt rullauksen, jossa et tähtää heitoa vedenpintaa kohti vaan eteenpäin. Näin heitto "rullaa" ilmassa eikä vedessä, ei pelota kaloja ja voit ampua tarvittaessa juoksusiimaa samalla. Tässä ei wf-naru häviä ollenkaan.

Toisaalta DT siiman vahvuus on siinä, että sen saa käännettyä seuraavaksi kesäksi toisinpäin.

Anonymous

"Jaa-a.. itse en ole katsonut lähettäjää, kun olen tänään moderoinut. Muutamia olen rutiinilla nakannut pois sen kummemmin ajattelematta. Siis: ihan foorumin perussääntöjä vastaan olevia viestejä, eli a) sisällössä ei mitään informaatiota tai b) peeloilua. Oisinkohan 2 viestiä ottanut pois nyt illalla."

Sisällössä ei mitään informaatiota?

"Eikö pojat ole D-loopista kuulleet?"

Tuohan on kysymys, ei kysymyksen pidä informaatiota sisältääkään.
Siis jos porukka ihmettelee millä heitän puskaisissa paikoissa kun en rullausheittoa hirveemmin suosi, niin vastaushan piilee tossa esittämässäni kysymyksessä. Eli Spey-heitot ja sen muunnelmat.

WilleL

klinkki

QuoteSiis jos porukka ihmettelee millä heitän puskaisissa paikoissa kun en rullausheittoa hirveemmin suosi, niin vastaushan piilee tossa esittämässäni kysymyksessä. Eli Spey-heitot ja sen muunnelmat.
WilleL

Siis et todella puskaisissa paikoissa kalasta - ainakaan arkoja kaloja. Sanotaan nyt kuitenni, että kun takaheittotilaa ei ole eikä tarvetta saaja sitä perhoa + 10 metriin, on rullausheitto edelleen paras mahdollinen valinta. En kyllä tiedä miten sen teet, mutta kaloja se ei säikytä - edes kirkkaassa vedessä - yhtään sen kummemmin kuin spey tai sen muunnelmat.
-De gustibus non est disputandum