"Pakka-ahventen" pilkintää

Started by Anonymous, December 18, 2003, 12:00:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Onko kellään teistä jakaa kokemuksia ja tietoa Keski-Suomen järvien, ahventen pakka-kalastuksesta? Aivan pienissä järvissähän ei näitä pakkoja yleensä löydy lainkaan.

Tarkoituksena olisi tutustua tänä talvena selkäalueiden suurempiin ahveniin, etenkin pakoilla kalastamiseen.

(Pakka = vedenalainen kumpu tai kohouma joka ulottuu lähelle pintaa)

Tunnettu termi etenkin merikalastuksesta. Tätä voi varmasti soveltaa myös sisävesikalastukseen

;).

Anonymous

Itse olen pilkkinyt pari talvea pihtiputaan kolimajärvellä. Parhaat saalit ovat tulleet selän pakoilta. pohjakartta on kyllä suureksi avuksi pakkojen löytämisessä.

Salmo

Kyllähän ne kehuvat, että sisävesilläkin samaa ahventen pakoille parveutumista tapahtuu. Itsekin olen niitä talvisin/syksyisin koittanut sieltä etsiä, mutta mitään mainittavia parvia en ole vielä onnistunut löytämään. Itse asiassa homma on jäänyt niiden koko pakkojen etsimiseen.

Kartta on ehdoton apuväline pakkoja etsittäessä. Jo maamerkkien avulla löytää perille pienemmillä selillä, mutta suurimmilla ei niistäkään monesti apua saa. Silloin tarvitaan _hyvää_ kartanlukutaitoa (minulla sitä ei ainakaan vielä ole).

Viitoista (väylämerkeistä) on tietysti paljon apua, jos niitä vain löytyy. Keskellä selkää olevien viittojen liepeillä kun yleensä on matalaa. Tosin 10m syvillä pakoilla harvoin viittoja löytyy, niiden etsiminen onkin hankalempaa.

GPS-paikantimet ovat nykypäivää. Itsekin olen silloin tällöin jäällä törmäillyt kavereihin, jotka pitävät gepsiä mukanaan. Yleistyneet ovat siis. Tietysti GPS mukava olisi, mutta maksavat mokomat. Eli itse tuskin pilkkihommiin moista hommaan.

Anonymous

Itse olen pilkkinyt pari talvea pihtiputaan kolimajärvellä. Parhaat saalit ovat tulleet selän pakoilta. pohjakartta on kyllä suureksi avuksi pakkojen löytämisessä.

Vai olet sinäkin Koliman pilkkijöitä!!! Itse pilkin Viitasaaren puolella, Kolimasta. Olen jo pikkupojasta lähtien harrastanut kalastusta. Talvisin pilkin lähes ainoastaan taspainoilla. Olen nyt ensimmäistä kertaa lähdössä tutkimaan Koliman Matoselkää ja kokeilemaan selkäalueen pilkintää. Omistan Koliman Viitasaaren puolen pohjakartat, ja sieltä löytyy kuin löytyykin pakkoja ja luotoja. Mitä mieltä olet, kannattaako tasapainopilkkijän lähteä Koliman selälle aamupimeällä vai onko selkäahventen otti todennäköistä myös keskipäivällä jos tietää melko varmat ottipaikat? Olen ymmärtänyt ja kuullut, että selkäahvenet syövät rajusti mutta vain melko lyhyen ajan aikaisin aamulla jo hämärissä. Näin ainakin Kolimalla.

Mitä luulisit miten tod.näk kalapaikka on selkäalueen pakka, joka on n. 2 m syvä jonka ympärillä on 4.5-5 m vettä? Pakka on pieni pinta-alaltaan. Tästä pakasta on matkaa n.200 m lähimpää saareen. Saaresta pakkaan päin katsoen avautuu Koliman Matoselkä.

Anonymous

Asun Viitasaaren Kumpumäellä joten Kolimalle on todella lyhyt matka. Kolima kuuluu minun ykköspaikkoihin, jo pienestä pitäen.

crashmaster

Itse tuli käytyä kolimalla viime talvena ekaa kertaa kelkalla ja osuttiin uskomattomaan ajoahvenparveen. Kalat sylkivät muikkuja jäälle ja parhaillaan roikku tasarissa 2 ahventa yhtä aikaa! kalojen koko oli150-350g. Nopeasti tuli reppu täyteen. Paikka oli sen 67 metrin syvänteen itäpuolella oleva pakka josta nousee kivi pintaan. Oliskohan syvänteestä matkaa n. kilsa.

Anonymous

KIITOS VINKEISTÄ Teille kaikille vastanneille. Kunhan itse onnistun selkäahvenet Koliman Matoselältä nyt tänä talvena löytämään, raportoin saaliista ja tapahtumista sitten tänne. (En siis pilki Kolimalla ensimmäistä kertaa, mutta selkäalueilla olen uusi "yrittäjä").

Antamienne kokemusten perusteella Kolimalla on tasapaino yksi tehokkaimmista selkäahven vieheistä, kunhan assuparvet löytää oikeaan aikaan, oikeista paikoista ja pilkintätekniikkaa unohtamatta! Sen olen itsekin todennut jo pienestä pojasta lähtien....

:)