Chat

Author Topic: Mikä puukko?  (Read 21008 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Mikä puukko?
« on: December 22, 2003, 18:34:27 »
Kalastajan toiseksi tärkein työkaluhan on puukko,niin minkälaista terä asetta kannat, tai jos on iso niin raahaat,kalastusreissuilla mukana?
Onko ollut hyvä puukko vai oletko pettynyt useampaan otteeseen ennenkuin löytyi"oma"?

Itselläni on jo vuosikausia ollut sepän takoma puukko,joka on ollut ylivertainen kaikkiin sarjatuotannossa oleviin kun verrataan,pysyy terässä,lyhyt ja vahva ja jos joskus tarvii niin helppo teroittaa ja ennenkaikkea käteen sopiva kahva!
Nykyajan puukot kun on lapsille suunniteltu,jopa kotimaiset,kun ottaa kahvasta kiinni niin vähintäänkin etusormi on jo terällä,tai sitten on tuo koura isompaa kaliberia kuin keskiverto lapanen.
Sain jokunen vuosi tuon Rosellin olikohan se nyt Karhunkynsi tai joku,niin siinä on kohtuullinen kahva mutta kun on niin pirun kovaa rautaa että murtuu tuo leikkuukärki kovassa käytössä,ja on aika kova töinen pitää terässä!
Kuis muilla

petsku

• Guest
Re:Mikä puukko?
« Reply #1 on: December 22, 2003, 18:44:42 »
Minulla on ollut 4 vuotta sellainen Kuusamon taitettava puukko.Todella hyvä ollut, ei mitään valittamista :D

ja sopii myös hyvin käteen.

Peksim

• View Profile
« Reply #2 on: December 22, 2003, 21:00:50 »
Sain tuossa vähän aikaa sitten synttärilahjaksi J. Martinin puukon joka ainakin nyt aluksi tuntuu ihan hyvältä puukolta, kahva sopii hyvin käteen ym.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Petri

• View Profile
« Reply #3 on: December 22, 2003, 21:10:13 »
Multa löytyy Mora vaan ei mikään tavallinen mannemora vaan sellanen luksus malli missä on kumikahva ja suomustus terä. Vuoden ollut käytössä ja ihan hyvin on toiminut ainakin on mukava kädessä.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Mokki

• View Profile
    • http://groups.msn.com/Lumilautailua/
    • Email
« Reply #4 on: December 22, 2003, 21:50:52 »
Tämmönen ihan peruspuukko. Ostettu viime kesänä muistaakseni Lieksasta, jostain tavaratalon halpiskorista neljällä eurolla ;)
Sen mitä nyt olen päässyt testaamaan niin hyvä on ollut hinta/laatusuhde. Pysynyt terävänä yms.
Kahva on sopiva ainakin minun käteeni.
Oikeastaan voisi sanoa, että tässä puukossa ei ole ollut lyhyen käyttöikänsä aikana mitään valittamista. Kun olisi sillon sen tajunnut, niin varmasti olisin ostanut muutaman kappaleen näitä puukkoja lisääkin. Harvoin saa noin halvalla nimittäin..

Tarkotuksena ois vielä hankkia toinen hyvä puukko, jota sitten pitäisi pakissa sen varalle, että tämä toinen näistä sattuisi unohtumaan kotiin.
^^ Totta joka sana.

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: December 22, 2003, 22:18:48 »
Sain tuossa vähän aikaa sitten synttärilahjaksi J. Martinin puukon joka ainakin nyt aluksi tuntuu ihan hyvältä puukolta, kahva sopii hyvin käteen ym.

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: December 22, 2003, 22:31:43 »
Kalamiehelle,meni tuo lainaus vähän hätäseen mut kuitenkin,Martinin puukothan on jotenkuten laadukkaita mutta yksi iso vika niissä on=suurimmassa osassa puukoista on lakattu kahva!?
Lakattu kahva+kalan lima=Lääkärireissu,aika usein kuitenkin.
Esim. serkku oli mukana kalalla ja se sai taimenen veneeseen,tarpeeksi kauan ku oli ihastellu sitä se teuras sen ja piti laittaa pussiin niin ei viittinyt laittaa veristä puukkoa tuppeen vaan löi sen veneen laitaan pystyyn,limasella kädellä,pesua varten pussituksen jälkeen.Pikkurilli,nimetön ja keskisormi luuta myöten halki ja reissu oli ohi niiltä osin.Ne on todella liukkaita!!!
Nyttenminhän Marttiinin tehdas on osoittanut jonkunnäköistä kehittely kykyä kun on sen kumikahvaisen kehitelly(tai kopioineet,en tiedä),en väitä etteikö muutkin puukot olisi liukkaita märkänä/limaisena mutta kumikahvallisen lisäksi ei lakatut,vaikkapa puupintaiset,ovat vähemmän lipsu herkkiä.

duppelt

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: December 23, 2003, 01:10:27 »
Paras puukko on pienemmän yrityksen/sepän tekemä puukko, jossa pitää tosiaankin olla kahvassa ennen terän alkamista uloke(esim. mannemora),  joka estää edellä mainittua tapahtumasta!!

MRI

• View Profile
« Reply #8 on: December 23, 2003, 09:31:58 »
Vaikka hiiliteräs periaatteessa onkin ainoa oikea puukon teräaine, sen hankala ominaisuus on ruostuminen, jollei jatkuvasti muista kuivata kunnolla. Kalastuksessa puljataan veden kanssa sen verran, että kokemuksesta viisatuneena käytän reisuilla rst-teräistä puukkoa. Sekin kyllä ruostuu meriolosuhteissa ennen pitkää, jos jää kuivaamatta pidemmäksi aikaa tuppeen.

Salmo

• Guest
« Reply #9 on: December 23, 2003, 18:02:34 »
Jo yli kymmenen vuotta vanha, laadukas, sveitsiläinen linkkari on kulkenut pakissa mukana. Hyvässä kunnossa on puukko pysynyt nuokin vuodet, ei juuri valittamista. Itse asiassa tuossa on kaksi puukkoa, kookkaampi ja pienempi + muut "peruslinkkarivarusteet." Linkkari menee pieneen tilaan ja on vaaraton, sillä puukko pysyy varmasti piilossa.

Tietystikään linkkarin puukkoa ei voi verrata kunnon pukkoon, mutta ajaa kyllä mielestäni leikkuutarpeet kalastuksessa oikein hyvin. Makkaratauon olusetkin avautuvat helposti! ;)

Biltemasta ostin joskus kokoontaitettavat, pienet sakset kokeeksi. Ennakkoluuloja oli paljon, mutta nuokin ovat olleet nyt parisen vuotta kalastuskäytössä, ja erittäin hyvin ovat toimineet. Terät ovat pysyneet terävinä. Punotun siiman leikkuuseen mainiot pelit!

Peksim

• View Profile
« Reply #10 on: December 23, 2003, 20:53:14 »
Kalamiehelle,meni tuo lainaus vähän hätäseen mut kuitenkin,Martinin puukothan on jotenkuten laadukkaita mutta yksi iso vika niissä on=suurimmassa osassa puukoista on lakattu kahva!?
Esim. serkku oli mukana kalalla ja se sai taimenen veneeseen,tarpeeksi kauan ku oli ihastellu sitä se teuras sen ja piti laittaa pussiin niin ei viittinyt laittaa veristä puukkoa tuppeen vaan löi sen veneen laitaan pystyyn,limasella kädellä,pesua varten pussituksen jälkeen.Pikkurilli,nimetön ja keskisormi luuta myöten halki ja reissu oli ohi niiltä osin.Ne on todella liukkaita!!!
Nyttenminhän Marttiinin tehdas on osoittanut jonkunnäköistä kehittely kykyä kun on sen kumikahvaisen kehitelly(tai kopioineet,en tiedä),en väitä etteikö muutkin puukot olisi liukkaita märkänä/limaisena mutta kumikahvallisen lisäksi ei lakatut,vaikkapa puupintaiset,ovat vähemmän lipsu herkkiä.
Oliko serkkusi puukossa uloke? Luulisin että ei ollut kun noin on käynyt... Mun Martinissa on uloke mikä on todella tarpeellinen varsinkin jos kahva on märkä tai limainen.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

jaba88

• Guest
« Reply #11 on: December 24, 2003, 14:45:49 »
mulla on käytössä  mora ja taitaa olla viimevuoden "malli"?
no kuitenkin helppo teroittaa ja istuu käteen paremmin kuin hyvin...

poka

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: December 24, 2003, 15:57:38 »
Marttiinin Ilves-puukko ollut mukana jo 7 vuotta ja riittävän hyvä on, kun vain muistaa teroittaa aina sillon tällön...

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #13 on: December 27, 2003, 12:35:25 »
Itse käytän sekä metsästyksessä että kalastuksessa Ahti "Vaara" puukkoa. Mukana on myöskin J. M puukko, jossa on lyhyempi terä ja jokin suolikoukku (?) terän päässä. Koukkua en ole koskaan käyttänyt missään... Kyllä ainakin tuolla pidempi teräisellä (Vaaralla) saa kalat kätevästi perattua tms.

Hata

• Lampiruutanoiden kokeilija
    • View Profile
    • Kalabongausta minun tapaan
    • Email
« Reply #14 on: December 29, 2003, 15:40:40 »
löytyy multa Kauhavalla valmistettu puukko sekä linkkari.

T:Hata

proopilkki

• View Profile
« Reply #15 on: December 29, 2003, 16:55:28 »

Muistui mieleen kun kesällä yks kaveri oli suomustamassa kalaa ja sitten
lopuksi limasilla käsillä löi sen puukon pystyyn puiseenlautaan ja arvaahaan
sen mitä seurasi kun sormet lipesi fileerauspuukosta... jokaisesta 4:stä sormesta
meni hermot poikki..-->4:n tunnin leikkaus

Itellä on J.M Ilves ja hyvin on toiminut

Runtu

• View Profile
« Reply #16 on: January 01, 2004, 08:31:06 »
Marttiinin ilves toiminut hyvin, aiemmin käytössä oli myös jotain puukahvaisia moria, joissa ei ollut sormisuojaa. Jospa asian vierestä tähdennettäisiin että jos puukko välttämättä täytyy johokin pystyyn lyödä niin peukalo kahvan päässä toimii paremmin kuin puinen pykälä kahvassa. Kyllä on omatkin näpit jokusen kerran terästä saanut, mutta ei kertaakaan (vielä) lyömällä ole ote livennyt.
NO AJA!!!

erästäjä

• MSN Messenger - ana11_11@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: January 01, 2004, 22:53:48 »
Se on näin että kunnon erämies käyttää itse tehtyä puukkoa kuten minä. Eikä mitään moraa.
-Kala Eemeli-

Deathis

• View Profile
« Reply #18 on: January 02, 2004, 13:49:40 »
Joku sveitsiläinen (tai ei) linkkari .

kaivo

• Guest
« Reply #19 on: January 02, 2004, 15:21:05 »
Omilla kalareissuillani on kulkenut Marttiinin kalapuukko jo kymmenisen vuotta, ja olen ollut tyytyväinen. Kyseisen puukon mallinimeä en tiedä, mutta se on se jossa on lusikka toisessa päässä, kahva mustaa muovia ja terän selkämyksessä hammastus.

Juba90

• MSN Messenger - nuuskamuikkunen@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #20 on: January 02, 2004, 15:41:17 »
Sain pari vuotta sitten synttärilahjaksi kummisedältä mustan J. Marttiinin.
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

Anonymous

• Guest
« Reply #21 on: January 07, 2004, 16:24:05 »
Minulla on perkuupuukkona Marttiinin Condor, ja fileerausveitsenä joku Rapalan tuote...

Selenius

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: January 07, 2004, 17:20:43 »
Puukko on perinteinen puna-kahva mora. Vaan käyttöä sille ei kauheasti ole, tottakai kalan käsittelyyn on kalasakset ja filetti yms hilut ja nuotion tekoon pieni kirves mallia Fiskars. Ja aina on Leatherman mukana.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

koutsi

• View Profile
« Reply #23 on: January 22, 2004, 19:32:00 »
Tee-se-itse mies tekasee puukon ihan ite, niinkuin minä! Toisaalta tuo terä on ostettu valmiina, koska luulen, ettei siitä olisi tullut mitään... Kahva on itse tehty. Pintakäsittely pellavaöljy- tärpätti sekoituksella, ei lipeä käsi niin kuin lakka puukoissa. En ole vielä kokeillut kalan perkauksessa,niin ja se tuppikin piti vielä tehä... :P

Anonymous

• Guest
« Reply #24 on: January 22, 2004, 20:07:00 »
Aina, kun puukkoa tökätään/lyödään kärki edellä jonnekin, on ainoa oikea ote siten, että kahvan pää on kämmenpohjassa, etusormi kahvan päällä (siis terän hamarapoulella) terän suuntaan, ja muut sormet toisella, peukalo toisella poulella pitämässä kahvasta kiinni.

Näin etusormen suuntaan työnnettäessä on suunta helppo tähdätä mihin vain, esim. ohi naulan kannasta kun enkkiin tökätään, eikä puukon kahvan pää takuuvarmasti lipsahda kämmenen läpi.

Råtta

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: January 22, 2004, 23:56:48 »
Vuosikausia oli Pikku- Tommi, kätevä ja päällepäin asiallinen, mutta Mr. Murphy puuttui peliin ja se lipsahti avantoon joku vuosi sitten. Eikä harmittanu taaskaan juuri yhtään  >:(

Nykyään puukonvirkaa ajaa sellainen turistiansasta ostettu pikkuinen ns. "harjoituspuukko", terä n. 6 cm, on "oho-rauta" terän ja kahvan välissä, tylpätty kärki ettei vaan vahinkoja pääse sattumaan ja ei puhko kalan suolia. Jengi ensin hiukka hirnui kun näki sen ison miehen vyössä, mutta hiljeni kun vetäisin sen tupesta, perkasin kalan, raapaisin kiehiset ja vuolin makkaratikut koko porukalle :D En mä puukon kans ole viidakkoon menossa savotalle, vaan kalalle, ja pelit sen mukaan...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

matiaz

• MSN Messenger - matiaz_69@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: January 23, 2004, 16:16:37 »
Peruskalapuukkona mulla on J.Martinin semmone kumikahvanen puukko. Todella hyvin käteen sopiva ja todella "kestävä" terä!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Hoksaahven

• Pateniemen suurustykistön kenraali
    • View Profile
Vs: Mikä puukko?
« Reply #27 on: May 16, 2010, 21:17:26 »
Ahti kalapuukoa tulee käytettyä
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=fi&pid=1605

Skilleri

• View Profile
Vs: Mikä puukko?
« Reply #28 on: May 16, 2010, 21:35:11 »