Chat

Author Topic: Kysymyksiä CAB-Lakasta?  (Read 74967 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mah

• Guest
Kysymyksiä CAB-Lakasta?
« on: January 05, 2004, 21:40:25 »
kumpaa suosittelette noista cab-lakoista, tota hardia vai regularia?

Voiko pohjalakkauksen tehdä valkoisella probionaatti-tinneri-lakalla ja sitten pintalakkauksen cabilla?

Onko jotain maaleja mitä EI saa käyttää cab-lakan kanssa, vai käykö cabin kanssa kaikki samat maalit mitkä probionaattirouhelakan kanssa?

Anonymous

• Guest
Re:???Kysymyksiä CAB-Lakasta???
« Reply #1 on: January 08, 2004, 14:01:47 »
Olen käyttänyt regularia. Se on joustavamppaa>ei halkeile. Propin päälle voi lakata cabilla. Ainakin deka-lack ja createx-maalit toimii.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #2 on: January 08, 2004, 14:10:35 »
kumpaa suosittelette noista cab-lakoista, tota hardia vai regularia?

Regularia. Tosin voi myös kokeilla siten, että alle regularia ja pintaan hardia. Hard halkeilee helpommin, mutta toisaalta pinnassa se olisi kovempaa.

Voiko pohjalakkauksen tehdä valkoisella probionaatti-tinneri-lakalla ja sitten pintalakkauksen cabilla?

Kyllä voi. Harkitse kuitenkin, mitä maaleja käytät näiden kerrosten välissä. Sillä on suurempi merkitys.

onko jotain maaleja mitä EI saa käyttää cab-lakan kanssa, vai käykö cabin kanssa kaikki samat maalit mitkä probionaattirouhelakan kanssa?

Cab ja probi-rouhe toiminnee melko hyvin yhteen. Joitain ongelmatapauksia olen itse kokenut ja olen kuullut muutamia myös, mutta pääsääntöisesti melko ongelmatonta sen pitäisi olla. Vältä spray-maaleja. Ainakin alkydi-pohjaisia on syytä karttaa kuin ruttoa, mutta mieluiten kaikkia muitakin.

Itse käytän suosiolla ainoastaan CABia, koska probin kanssa on ollut tarttumisongelmia, sameusongelmia ja ilmakuplaongelmia. CABin kanssa on ollut paljon helpompaa (ja jälkikin miellyttää omaa silmää enemmän.. ja kalan).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Mah

• Guest
« Reply #3 on: January 08, 2004, 20:27:39 »
kiitoksia tiedoista....mutta onko toi regular-cabi sellasta että se kestää sitten jo vähän haukienkin napostelua. Probiin en ole ollut tyytyväinen nimenomaan sen pehmeyden vuoksi.

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: January 09, 2004, 14:24:04 »
Oikeastaan on parempi tehdä pohjalakkaus propilla ja pinta cabilla, koska propi joustavana lakkana antaa tilaa puun elämiselle, jota aina tapahtuu vähän. Cab päällä taas "takaa" kestävän pinnan vaapulle.
Jos tekee vain cabilla, niin voi tulla halkeamia.
(propi on pehmeämpää kuin regular cab)

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: January 09, 2004, 15:00:06 »
Balsan kanssa ei halkeiluja esiinny, mutta tämä ongelma tulee apassin ja kovempien puulajien kanssa yleisemmäksi.

Mielestäni CAB ei "takaa" haukien kanssa mitään parempaa kestävyyttä. Yksikin sopiva puraisu, niin vaapussa on sarja reikiä. Joissain hileiden kanssa vahvasti pohjalakatuissa vaapuissa kestävyys on ollut hyvä. Yli 20 haukea ovat kestäneet reikiintymättä, tosin pinta on ollut naarmuilla pahemman kerran. Ohuesta kerroksesta hauen naskalit menee heittämällä läpi, eikä tuo paksumpikaan kerros mikään tae ole. Ei se mikään mahdoton vaiva ole silloin tällöin käyttää vaappua uudestaan lakkapöntössä... (ohut kerros vain, paksu voi vaikuttaa uintiin. Ohut liuottaa hieman vanhaa lakkaa peittämään "haavoja" ja samalla tunkeutuu paremmin reikiin, eikä kosteus pääse pehmittämään runkoa).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Mah

• Guest
« Reply #6 on: January 09, 2004, 19:31:39 »
OK. Selvä juttu, cab menee ensi viikon alussa tilaukseen. Ei tolla probilla yksinään pärjää ;)

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: January 10, 2004, 21:38:59 »
Cabista kommenttia…
Olen käyttänyt pelkästään cabin tuotteitta niin kauan kun niitä on valmistettu, pitkälti toistakymmentä vuotta. Vaaput balsaa tai abassia.
Toi ”kovempi” lakka tuli joskus –95 tai 96, muistaakseni.
Valmistajaa hieman hymyilytti kysyessäni silloin hardin kovempaa olemusta.
Se kehitettiin kysynnän vuoksi. Kovettuu nopeammin, mutta ajan kanssa regular on yhtä kovaa.
Valmistan niin hauki, kuha kuin taimen vaappuja. Koskaan ei kestävyyden kanssa ole ollut ongelmia ja uistimia olen tehnyt useamman kymmenentuhatta tsipaletta…

Propionaattejakin olen kokeillut, eivät kuitenkaan ole minun juttuni, parhaan pinnan saan cabilla. Ja kun täydellisyyteen pyrkii niin…

Nämä nyt on täysin henk.koht. kokemuksia, eikä tarkoita että olisi ainoa totuus parhaasta pinnoituksesta. (välttämättä)
Käytännön kokemusta cabista on kuitenkin sen verran, että uskallan mielipiteeni julki tuoda.

Niin, käytän siis pelkästään tuota alkuperäistä cabin lakkaa, eli oliko se nyt sitten nimeltään regulaaria..

Mah

• Guest
« Reply #8 on: January 13, 2004, 19:19:44 »
Kiitos vastauksista... mietin tässä vielä sellaista juttua että onko toi Cab- lakka ohennettu jollain/millä? Ja onko se sopivan paksuista jo valmiiksi?

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: January 14, 2004, 21:37:07 »
Mä oon nyt kyllä ihan sekasin  :D
Siis lakka sopiva ohenne sopivat maalit ...
Voisko joku kertoa siis jonkun "yhdistelmän"
Oon tilaamassa samfishingistä kun ei täällä vantaalla taida oikein olla muutakaan paikkaa ja kun kerta tilaa niin tilaa sit samalla kaiken.
Muuten paljonko tollasesta 1L lakasta tulee lisäkuluja ?
Ja mitä ruiskua suosittelette näin alkuun... oon 3 vaappua väsänny ja niillä jopa kalaa saanu mutta maalausjälki ei niissä mikään hääppönen ole.

Pistetään nyt tämäkin tänne: millasia koukkuja tuolta kannattas tilata 10-12cm haukivaappuihin... ja mitä värejä kannattaisi ottaa. sini,musta,valko on ainakin todettu hyväksi.

Meni kyllä vähän offtopicicsi mutta ei muistella pahalla  ;)

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #10 on: January 14, 2004, 22:17:30 »
No, itse käytän yhdistelmää CAB-maalit + asetoni ja CAB (regular) lakka + asetoni. Ongelmia ei ole. Jos arvostat ongelmattomuutta ja helppoutta, valitse tuo. Mutta jos arvostat hajuttomuutta ja olet hieman valmis tinkimään jäljestä, niin kokeile sitten vesiohenteisia maaleja. (Probi-lakka + tinneri -yhdistelmäkin kyllä haisee, joten pitäisi sitten valita varmaan vesiohenteista lakkaakin..)

Anonymous

• Guest
« Reply #11 on: January 15, 2004, 13:50:09 »
Kui moneen vaappuun toi 1L cab lakka riittää...
aika kallista nääs

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #12 on: January 15, 2004, 14:03:26 »
Riippuu siitä, miten isoja vaappuja teet ja kuinka paksuun lakkaan ne laitat. Toisaalta riippuu myös siitä, valutatko uitetun vaapun lakan takaisin purkkiin vai "jämäpurkkiin". Jämäpurkin lakkaa voi mielestäni huoletta käyttää pohjalakkauksiin myöhemmin.

Eli: normaaleja 5-11 cm vaappuja tehdessä lakka riittää ainakin 50 vaapulle. Sataan vaappuunkin on joskus riittänyt. Todellakin tämä riippuu monesta eri tekijästä.

Anonymous

• Guest
« Reply #13 on: March 14, 2004, 21:20:49 »
Voikohan tota Cab-lakkaa siis ohentaa tinnerillä?

visa

• Guest
« Reply #14 on: March 15, 2004, 14:51:28 »
Voikohan tota Cab-lakkaa siis ohentaa tinnerillä?

Kyllä voi :)

Anonymous

• Guest
« Reply #15 on: March 21, 2004, 20:09:04 »
CAB lakkoja saatavana regular, hard ja extrahard muodoissa. Suosittelen valkoisen probin sulattamista CAB hard- lakkaan. Pinnasta saa kovan ja tasaisen. CAB lakkojen kanssa ei voi käyttää alkydi, eli esim. spray maaleja, joissa ohenteena lakkabensiini(tärpätti). CAB lakkojen kanssa suositellaan käytettävän 08 oharia, joka on tinneri, joka on kehitelty vartavasten CABin tuotteille soveltuvaksi. Rautakaupoissa myyty DICCO käy yhtä hyvin, mutta on kalliimpaa.

Hyvät vaapun valmistajat käyttäkää saman valmistajan maaleja ja lakkoja, ettei tule yllätyksiä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #16 on: March 23, 2004, 11:46:48 »
Eräjonkka: Sana thinner on englantia ja se on suomeksi "ohennin".  08 ei siis (käsittääkseni) ole tinneriä vaan "ohenninta". Tosin mikä niiden lopullinen ero ja eron merkitsevyys sitten on...  Sen sanon, että asetonillakin pääsee ihan hyvään lopputulokseen CABien kanssa. Jopa kynsilakanpoistoaineella...

Hyvät vaapun valmistajat käyttäkää saman valmistajan maaleja ja lakkoja, ettei tule yllätyksiä.

Tuo on niin totta kuin vain voi olla. Olen ehdottomasti samaa mieltä.

Mika69

• "Asento"-kala
    • MSN Messenger - mika.lukkarinen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: March 23, 2004, 12:22:04 »
Tämä voi vaikuttaa toistolta mutta, hyvää asiaa kannattaa toistaa.

Eli, itse olen kokeillut hyvinkin paljon erilaisia vaapunvalmistus menetelmiä vuosien varrella .

Nykyisin käytän aineita seuraavasti: (siis vaapunvalmistukseen)

- Probi + asetoni pohjustukseen
- CAB maaleja Asetonilla ohennettuna maalaamiseen
- CAB Hardia pintalakkaukseen (ohennus asetonilla tarpeen mukaan)

Kummankaan CAB lakan (regular / hard) kanssa ei ole esiintynyt mitään ongelmia, esim maalien valumista yms.

Nämä edellämainitut  tuotteet toimii hyvin yhteen, ja jopa kalaakin on tullut  :D

Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Mah

• Guest
Re:Kysymyksiä CAB-Lakasta?
« Reply #18 on: April 01, 2004, 22:31:15 »
Nyt on semmonen tilanne että en pysty vielä hankkimaan noita CABin maaleja... on vaan varastossa Deka-lackkia ja pitäs päästä pikkusen maalailemaan pitkästä aikaa.

Eli jos maalaan Deka-Lackilla niin voinko lakata CABilla?

Mah

• Guest
« Reply #19 on: April 17, 2004, 22:43:02 »
Tänään lakkailin ekan kerran tolla Cab+tinneri-yhdistelmällä.

Semmosta vaan ihmettelin että se vaapun pinta jää pehmeeks ja esim rautalanka uppoo siihen vaapun kylkeen ku veitsi voihin. Mistä moinen mahtaa johtua. Haluaisin vaapusta kuitenkin niinku ihan kovan että ei menis haukienkaan suussa saman tien palasiks.

Voiko toi johtua jotenki esim lakan paksuudesta tai tinneristä (käytin diccoa)? Vai tuleeko asetonilla kovempi pinta? Miten paksua lakkaa muuten käytätte, kuinka paljon laimennatte sitä cabia?

PLZ auttakaa.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #20 on: May 07, 2004, 13:10:20 »
Jos olet "tänään" lakkaillut ja teet havaintoja pinnan kovuudesta, niin enpä ihmettele jos on pehmeää. Odottele vaikka viikko ja kokeile sitten uudestaan. Vaikka pinta on kosketuskuivaa, niin se ei tarkoita että se koko vaappu syvimpiä huokosiaan myöten olisi vielä kuiva.

Mah

• Guest
« Reply #21 on: May 26, 2004, 02:01:45 »
Nyt on sitten testattu Cabia ihan kunnolla. Tänään..äh siis eilen  ;) lakkasin reilut kymmenen kipaletta uudelleenmaalattuja/ restauroituja vaappuja, ja ei voi muuta kuin yhtyä tohon Procyonin niin kauan toitottamaan virteen tosta Cabin hyvyydestä. Pinnasta tulee tosi hyvän näkönen ja onpa muuten hauska kattella sen värisiä rapaloita/nilsuja/jessejä mitä ei kaupasta saa! :D

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Kysymyksiä CAB-Lakasta?
« Reply #22 on: February 27, 2008, 21:56:10 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole kirjoitettu ainakaan 120 päivään.
Jos et välttämättä halua vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noin se varoittaa mutta kyllä haluan, enkä harkitse :-D .....kun samasta kamasta on kysymyksiä lisää:

Hei te viisaat!
Huomasin juuri että CABini on kummasti muuttanut muotoaan viimenäkemästä (kuukausi :-))
----> nyt se on klimppistä ja sellasta kuin sammakonkutu, ilman mustia pillkuja tietenkin :wink:
Eli pilalla.....mistä mahtais olla kyse, onko lakoilla joku "parasta ennen -päivä".....vuoden vanhaa on tuo.

Tärpätillä annoin ensiapua mutta taisi menhtyä :roll:

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Salmo

• Guest
« Reply #23 on: February 27, 2008, 22:12:05 »
Ei taida tärpätistä olla CAB:in ohenteeksi. Tinneri on hyvä ohenne CAB:ille, asetonikin käy.

Tuo lakkasi oli todennäköisesti vain kovettumassa, mutta CAB:in saa käyttökelpoiseksi lisäämällä tinneriä. Tosin en tiedä miten pilalla tuo lakkasi on tärpätin jäljiltä...

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: February 27, 2008, 22:55:06 »
Eipä tuo niin nuukaa vaikka kuollut jo olisikin :roll: .....heitän sen kuuseen ja ostan uuden pönän.

Kuha-Eki

• View Profile
« Reply #25 on: February 29, 2008, 12:10:14 »
Lakkasin tänään pari vaappua jotka olin antanut kuivua 9 päivää maalauksesta (maaleina vesiohenteiset Debeerit) niin pinta meni taas "autiomaaksi"...
Lakkana oli hyvin ohut Cab regular asetonilla ohennettuna.
Vaappuja on mennyt pilalle varmaan 10 kipaletta tämän ongelman kanssa, mutta rupesin miettimään että olisiko Cab liian ohutta?
Debeer ja Createx sekä Deka halkeilevat aivan pirusti, mutta muilla näiden maalien käyttäjillä on toiminut ihan hyvin.
Harmittaa niin saatavanan paljon! :x
Koukuttaako?

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: March 03, 2008, 22:02:57 »
Mulla on kans ollut tota maalin halkeamis -ongelmaa, mutta uskon se johtuvan maalista ja maalikerroksen paksuudesta. Enemmänkin paksuudesta varmaaa, kun suurimmasta osasta ei kuitenkaan ole halkeillut.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #27 on: March 03, 2008, 22:10:16 »
Dekat ei ainakaan käy cabin kanssa yhteen, sen joskus itse koin vaapun teon alkuaikoina. Jokaisesta vaapusta maalit halkeilivat. kun käyttää cabin maaleja ja saman firman lakkoja niin ei ole ongelmaa.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kuha-Eki

• View Profile
« Reply #28 on: March 04, 2008, 14:55:07 »
Itseasiassa Dekat ovat toimineet parhaiten noista vaihtoehdoista, poikkeuksena jotkin värit.
Koukuttaako?

hauki_

• View Profile
« Reply #29 on: March 04, 2008, 16:30:08 »
Dekat ei ainakaan käy cabin kanssa yhteen, sen joskus itse koin vaapun teon alkuaikoina. Jokaisesta vaapusta maalit halkeilivat. kun käyttää cabin maaleja ja saman firman lakkoja niin ei ole ongelmaa.

Kyllä mulla deka ja cab lakka rimmaa. Ja hyvin toimii
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

center>