Chat

Author Topic: Kysymyksiä CAB-Lakasta?  (Read 74798 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuha-Eki

• View Profile
Vs: Kysymyksiä CAB-Lakasta?
« Reply #60 on: December 19, 2008, 19:08:12 »
Kyllä kuivaa ihan tarpeeksi nopeasti. Liuottaa jotenkin maalia vähäsen. Mitäs perza sekottelet cab-maalien sekaan ja kuinka paljon? On se kumma kun mustat raidatkin lähtee kävelemään. Mulla ei sitten onnistu koskaan mikään.  :x

Niin ja mikäs ruisku sinulla oli?
Oma 200nh ei oikein tyydytä, kun tahtoo räkiä eri maalivahvuuksilla vaikka kuinka paineita säätäisi. Ruisku on varmasti täysin puhdas.

E: Olishan sitä voinu lukea vähän paremmin aikaisemmat viestit. Eli perza laitat asetonia maaliinkin? Eikö kuivu tällöin aika nopeasti ruiskuun?
« Last Edit: December 19, 2008, 19:15:27 by Kuha-Eki »
Koukuttaako?

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #61 on: December 19, 2008, 19:19:16 »
Mitäs perza sekottelet cab-maalien sekaan ja kuinka paljon?
Ite ohentelen sekä maalit että lakat 100% asetonilla ja aika vähän mitään valuttamisia tulee.

"Maalien maalausohje/ohentaminen:

CAB-maalien ohentamiseen käytetään joko Ohenne 8:aa tai asetonia. Maalit ovat sekoitettuna käyttövalmiita sivellinlevitykseen.
Käytettäessä kynäruiskua ohennetaan maalia vähintään 1:1. Ohennussuhde riippuu käytettävästä ruiskusta sekä maalityypistä. "

Lähde:Samfishing

glögihiki

• View Profile
« Reply #62 on: December 30, 2008, 22:46:14 »
Morjens, kiva lukea näitä kokemuksia erilaisista kokeiluista maalaus- ja lakkaushommista.
Mä itse olen vuoleskellut vaaput yleensä balsasta, mutta kokeillut olen apassit, koivut, haavat ja lepät. Puukolla teen, muoto on melko vakio; selkä kupera, vatsa loiva S-kirjain sivuprofiilissa, pituus 5-6 cm. Hiukan paksumpia kuin lyijykynä, ja kalalajeja on tullut melko kattavasti kotimaisista luonnon- ja istukaskaloista. Veistän yleensä valmiiksi asti, hion sileäksi, ja vasta sitten sahaan rautasahan terällä vatsan auki ynnä taittelen runkolangan K-raudasta ostamastani ilm jknl ruostumattomasta hitsauslangasta. Rullassa on varmaan 100m lankaa, mukavasti väänneltävissä leathermanilla ja pyöreäkärkisellä pihdillä. Epoxilla kiinni, ja perhoihin tarkoitettua painotuslankaa nokka- ja keskilenkin väliin ennenkuin liima kuivuu. Puukitillä lankaura tasaiseksi, ja viimeistely kuivuttua. Pohjustus valkoisella probilla cum asetoni tai Dicco. Vähän kuplii, mutta kuplat voi hipaista tai painella pois, ja dippailla probiin, kunnes pinta tyydyttää.
Maaleina lähinnä Humbrolin lennokkimaaleja, Rewellit ei kestä juurikaan probia. Metallivärit ei juuri valu tai kupli, mutta tietyt sävyt (fluorit) valuu ja kuplii, ja pilaa vaapun. Cabin fluorit kestää paremmin, varsinkin jos ruiskulla suhuttaa kusenohutta kirkasta probia muutaman kerroksen ennen dippaamista.

Kaikenkaikkiaan minusta probi on työläs ja arvaamaton (valumiset ja kuplinnat) lakka, mutta siinä on mielestäni yksi yliveto ominaisuus. Ikinä en ole uintilevylle sahannut uraa (siis Samfishingin pyöreille pienille), paksulla asetoniprobilla sopivaan kohtaan vaan kiinni. Hammastikulla pariin otteeseen kuivuttua vielä levittelee tipan paksua probia molemmin puolin levyn kiinnityskohtaa, ja pari dippausta vielä kirkkaaseen probiin. Pirun lujaan jää kiinni. Jos ei koeuitossa ui, voi uintilevyn vääntää vaikka solmuun, jos pitää sitä kiehuvassa vedessä 5-10 sekuntia (ei koko vaappua, vain levy veteen). Nopea taivutus sormilla, ja kylmän vesihanan alle, ja taas on jäykkä. Voi taivuttaa hiukan satulamuotoa tms mukaan, riippuu mitä uintia hakee.

Olen kuitenkin vakaasti päättänyt siirtyä Cabin maaleihin tuon probin ärsyttävien puolien takia. Ajattelin myös samalla vaihtaa probin Cabin regulariin maalien päälle. Jos pari kerrosta regularia maalien päälle, ja sitten probia muutama varvi. Saisi sitten taas sahaamatta liimailla noi uintilistat, kun mulla on toiminut hyvin. Onku joku koittanut Cabin päälle probia, jos on jo maalit ym hileet ja silmät paikallaan, vieläköhän keittää ja valuu?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #63 on: December 30, 2008, 22:54:23 »
Se propbi liima ottaa muuten ihan yhtä hyvin kiinni siihen cabin lakkaankin eli et tarvii välttämättä edes sitä propia missään vaiheessa.
Ite sahaan uran levylle sekä liimaan vielä propilla ja kastan vieläpä asetoni ohenteiseen cablakkaan niin että levy ikäänkuin sulautuu vaappun kiinni. Levy on parin päivän kuivumisen jälkeen melko tukevasti kiinni vaapussa. Mutta jos vaappu ottaa pohjaan niin aika usein tulee levyttömiä vaappuja ylös. Tosin sellasta liimaa ei ole että pohjakosketukset kestäis tai jso liimaus kestää niin levyt katkee.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #64 on: December 31, 2008, 14:21:53 »
Nyt ei minulla riitä tieto tähän vaapun pinnoitukseen alkuunkaan. Kun tuota CAB:in regular lakkaa ohennetaan, niin ohennetaanko sitä vaan se määrä kerraallaan mitä tarvitaan, vai lyödäänkö saman tien asetoni sinne litran lakka purnukkaan?
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #65 on: December 31, 2008, 14:38:59 »
Nyt ei minulla riitä tieto tähän vaapun pinnoitukseen alkuunkaan. Kun tuota CAB:in regular lakkaa ohennetaan, niin ohennetaanko sitä vaan se määrä kerraallaan mitä tarvitaan, vai lyödäänkö saman tien asetoni sinne litran lakka purnukkaan?

Laita se lakka lasipurkkiin(joku hillopurkki) ja jätä vähän tilaa ohenteelle. Sitten vaan lisäät sitä ohennetta vaikkapa asetonia ja kansi kiinni ja ravistus. Sitten odottelet että kuplat häviää ja voi lakkailla vaappuja.
Voi sen ohenteen laittaa sinne metalli pönttöönkin, mutta yleensä ne pöntöt vaan on täynnä eikä sinne sitä asetonia enää mahdu.

glögihiki

• View Profile
« Reply #66 on: January 01, 2009, 13:18:36 »
Joo, tuo on kyllä totta, että jos tarpeeksi vahvalla liinalla vetää, niin kyllä uintilevyn sinne pohjaan saa jäämään. Mulla on heittokalastuksessa siimana yleensä 0.25-0.30 monofil, lenkkisolmulla vaapussa kiinni. Tenolla yleensä vedän 0.40-0.45 monofilsiimalla (optimisti :-D), mutta aika pientä on hävikki sielläkin ollut.
Joskus Oulujoen Merikoskella nakkelin omia vaappuja isolla punttipainolla ja paksulla punotulla liinalla putkiperhon tapaan, ja joitakin levyttömiä tuli ylös. Mutta kevyessä koskikalastuksessa mulla yleensä siima pettää ensin.

Onkohan tuota Cob-lakkaa tarpeen ruiskuttaa maalien päälle ennen varsinaisia dippailukerroksia? Tietysti maaleista riippuu, mutta jos noita Cab-maaleja lähinnä ajattelis?
« Last Edit: January 04, 2009, 02:09:24 by glögihiki »

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #67 on: January 01, 2009, 13:36:27 »
Onkohan tuota Cob-lakkaa tarpeen ruiskuttaa maalien päälle ennen varsinaisia dippailukerroksia? Tietysti maaleista riippuu, mutta jos noita Cab-maaleja lähinnä ajattelis?

Ei tarvi ruiskutella, jos ei välttämättä halua. Siitä ei ole mitään hyötyä, eikä varmaan haittaakaan. Suoraan kasto purkkiin ja vähän aikaa valuttelee siinä purkin päällä, niin ei mene kauheasti lakkaa hukkaan.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #68 on: January 02, 2009, 00:55:54 »
Otteko kokeilleet cabin valkoista pohjalakkaa? Sitä näköjään sais jyväskylän pelimiehestä, hardinakin... kumpaakohan kannattaa kokeilla?regularia vai sitä hardia?

Turismo

• View Profile
« Reply #69 on: January 02, 2009, 01:40:01 »
Kumpi on parempaa pintalakkaa lv 1 vai CAB

Mun mielestä LV-1 on parempaa, kestää sentään vähän haukien pureskelua. Jossai vaiheessa käytin cabia, mutta vaikka vaappu oli "kuivunut" noin 1,5 kk, meni pinta ensimmäisen hauen kättelyssä melko huonoon kuntoon kun taas LV-1:llä lakattu vaappu kesti 2 päivän kuivumisen jälkeen lähes naarmuitta vastaavan tapauksen. Cab on mukavampi käyttää ja säilyy paremmin. Voiha noissa kai olla jotain vaihteluita kestävyydessäki. jälki on mun mielestä molemmilla lakoilla suunnilleen sama.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #70 on: January 02, 2009, 02:45:00 »
niin mulla on tapana tehdä aina pohjat cabilla ja pinta Lv-1:sellä. tähän asti olen pohjiin vetänyt kirkkaalla cabilla ja ajattelin huomenna hakea valkoista,ku tietäs vaan mitä käytännön eroa on regularilla ja hardilla?

kalamies]

• View Profile
    • Email
« Reply #71 on: January 02, 2009, 09:06:37 »
Kuha-eki kun kukaan muu ei tuoho sun ruisku kysymykseen vastaa ni pistän ite. Eli jos ei tuo yksitoiminen ruisku oikeen miellytä ni ei kannata luulla että se kallein mahollinen olisi paras. Itellä oli yaman 40e ruisku mikä ei todellakaan miellyttänyt, ja ostin tyhmyyttäni heti 360-7, sitä en suosittele ainakaan niille ketkä on ylää kupillisia tottunu käyttää, koska kuppi oon nii pien ettei sinne maalia juuri mahdu.Joten suosittelen badger 100, tai sitte 150-model. Ensimmäisen hinta 100e ja tuo 150- model tarvikkeineen 110?.

-Kalamies]

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #72 on: January 02, 2009, 11:01:36 »
mulla on se 150  professional kit paketti, edelliseen yks toimiseen badgeriin verrattuna puolet parempi! ja siinä tulee paketin mukana pieni maalikuppi joka on helkutin kätevä. kolme eri suutinta kuului myös pakettiin. 130€ maksoi ...netistä saa vähän halvemmalla.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #73 on: January 02, 2009, 12:03:08 »

Mun mielestä LV-1 on parempaa, kestää sentään vähän haukien pureskelua. Jossai vaiheessa käytin cabia, mutta vaikka vaappu oli "kuivunut" noin 1,5 kk, meni pinta ensimmäisen hauen kättelyssä melko huonoon kuntoon kun taas LV-1:llä lakattu vaappu kesti 2 päivän kuivumisen jälkeen lähes naarmuitta vastaavan tapauksen. Cab on mukavampi käyttää ja säilyy paremmin. Voiha noissa kai olla jotain vaihteluita kestävyydessäki. jälki on mun mielestä molemmilla lakoilla suunnilleen sama.

LV-1:stä en suosittele kuin niille, joiden valmistusmäärät ovat enemmän kuin 5kpl viikossa. Sen verta äkäiseen jähmettyy tuo LV-1, itellä mennyt nyt kolmesta litrasta lähes 2 litraa hukkaan jähmettymisen takia, joten seuraavaksi laitan CABia.

Kuha-Eki

• View Profile
« Reply #74 on: January 02, 2009, 15:51:19 »
Kuha-eki kun kukaan muu ei tuoho sun ruisku kysymykseen vastaa ni pistän ite. Eli jos ei tuo yksitoiminen ruisku oikeen miellytä ni ei kannata luulla että se kallein mahollinen olisi paras. Itellä oli yaman 40e ruisku mikä ei todellakaan miellyttänyt, ja ostin tyhmyyttäni heti 360-7, sitä en suosittele ainakaan niille ketkä on ylää kupillisia tottunu käyttää, koska kuppi oon nii pien ettei sinne maalia juuri mahdu.Joten suosittelen badger 100, tai sitte 150-model. Ensimmäisen hinta 100e ja tuo 150- model tarvikkeineen 110?.

-Kalamies]

Tiedän kyllä, että hyvä ruisku ei tee hyvää maalaajaa. Olen myös ottanut huomioon yläkupin koon (riittää pieniin suihkauksiin, esim. tyllin läpi tms.). Kaksitoimisuudesta hyötyy varmasti kun vain oppii sen niksit. Sekin on hyvä ominaisuus kun ei tarvitse vaihdella neuloja ja suuttimia. Vanhassa ruiskussani sai raiskata sitä peräruuvia koko ajan, jotta oikea jälki löytyisi. Kaksitoimisessahan saa vain pienellä sormiliikkeellä muutettua suihkun leveyttä.

Ja ettei menisi aivan offtopiciksi niin vastataan tuohon kumpi on parempaa Cab vai LV-1 omalla mielipiteelläni.

Cab on erittäin helppokäyttöinen
-Ei pilaannu
-Hyvä jälki
-Sopii lähes kaikille maaleille
LV-1 on myös nuo ominaisuudet paitsi säilyvyys, joka on heikko (kosteuskovettuva lakka). Mutta lv:ssä on myös hyviä ominaisuuksia:
-Ei tarvitse ohentaa
-Pinta on kovaa

Kokeile kumpaakin niin löydät oman lakkasi.  :-)
Koukuttaako?

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #75 on: January 02, 2009, 15:57:59 »
Otteko kokeilleet cabin valkoista pohjalakkaa? Sitä näköjään sais jyväskylän pelimiehestä, hardinakin... kumpaakohan kannattaa kokeilla?regularia vai sitä hardia?
niin mulla on tapana tehdä aina pohjat cabilla ja pinta Lv-1:sellä. tähän asti olen pohjiin vetänyt kirkkaalla cabilla ja ajattelin huomenna hakea valkoista,ku tietäs vaan mitä käytännön eroa on regularilla ja hardilla?

Regulaaria pohjalle. Korkeinaan pintaan hardia, kun hard on sellainen lakka, että vaappu turvotessaan (hienosti esitetty asia) halkaisee usein tuon hardin, kun se ei veny niin kuin regular. Nykyään käytän pelkkää regularia, kun hard halkeaa pohjilla ja pinnan alla muutenkin.

Paljonkos se maksaa siellä pelimiehessä?

Turismo

• View Profile
« Reply #76 on: January 02, 2009, 18:48:01 »

LV-1:stä en suosittele kuin niille, joiden valmistusmäärät ovat enemmän kuin 5kpl viikossa. Sen verta äkäiseen jähmettyy tuo LV-1, itellä mennyt nyt kolmesta litrasta lähes 2 litraa hukkaan jähmettymisen takia, joten seuraavaksi laitan CABia.

Oot oikeessa ton jähmettymisen suhteen. En mäkään osta kun litran kerrallaan ja sen pystyy hyvin hyödyntämään ku tosta samasesta syystä teen noin 40-60 aihioo ainakin osittain valmiiks ennen kun lakan ostan. Oikein kun säilyttää avatut purkit, niin hyytymistä voi vähän pitkittää muttei missään tapauksessa säily yhtä kauan kun cab :)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #77 on: January 02, 2009, 19:17:34 »

Regulaaria pohjalle. Korkeinaan pintaan hardia, kun hard on sellainen lakka, että vaappu turvotessaan (hienosti esitetty asia) halkaisee usein tuon hardin, kun se ei veny niin kuin regular. Nykyään käytän pelkkää regularia, kun hard halkeaa pohjilla ja pinnan alla muutenkin.

Paljonkos se maksaa siellä pelimiehessä?

Ihan pakko kysyä että miten paljon sulla on tullut noita halkeiluita hardilla? Millätavalla se vaappu turpoaa?
Meinaan vaan kun nuo mun vaaput on lakattu pohjasta pintaan hardilla ja ei vielä ole halkeamia tullut, edes kalat ei ole halkasseet vaappuja. Muistaakseni cabin käyttöohjeissa oli just niinpäin että hardilla tai extra hardilla vetää kovat pohjat ja sitten pintaan pehmeällä regularilla.
Ite käytän tosin aika reilusti lakkaa eli n. 2.5-3litraa/100 vaappua pohjasta-pintalakkaukseen.

Valkosesta cabista senverran että sitä ei kannata käyttää pelkästään pohjien tekoo vaan eka kirkkaalla lakalla vaappu sileäksi ja sitten vetää pari kastoa valkosella cabilla ja maalaaus tai vielä ennen maalausta voi vetää kerroksen kirkkaalla niinkun minä teen.

: Olishan sitä voinu lukea vähän paremmin aikaisemmat viestit. Eli perza laitat asetonia maaliinkin? Eikö kuivu tällöin aika nopeasti ruiskuun?

Ei se mitenkään erityisen nopeasti kuivu tai ei siitä mitään haittaa ole ollut. Sekunnissahan tuo maali on kuivaa, mutta kun minä maalaan niin että vetäsen esimerkiksi keltasella muutaman vaapun kokonaan niin kun ne on malattu niin maali säiliö pois ja ruiskuttelen ruiskun puhtaaksi asetonilla ja otan uuden maalin ja alan sillä maalaamaan ja taas sama homma kun on maalattu. Olen minä joskus tunniksi jättänyt maalit ruiskuun kun muistanut että oli muuta tekemistä ja sillä selviää kun tökkää ruiskun kären asetoni kuppiin ja taas mennään.
vesiohenteiset maalit jos kuivuu ruiskuun ni pääsee helpommalla kun ostaa uuden ruiskun...

« Last Edit: January 02, 2009, 19:22:50 by perza »

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #78 on: January 02, 2009, 19:38:11 »
Ihan pakko kysyä että miten paljon sulla on tullut noita halkeiluita hardilla? Millätavalla se vaappu turpoaa?
Meinaan vaan kun nuo mun vaaput on lakattu pohjasta pintaan hardilla ja ei vielä ole halkeamia tullut, edes kalat ei ole halkasseet vaappuja. Muistaakseni cabin käyttöohjeissa oli just niinpäin että hardilla tai extra hardilla vetää kovat pohjat ja sitten pintaan pehmeällä regularilla.
Ite käytän tosin aika reilusti lakkaa eli n. 2.5-3litraa/100 vaappua pohjasta-pintalakkaukseen.

Valkosesta cabista senverran että sitä ei kannata käyttää pelkästään pohjien tekoo vaan eka kirkkaalla lakalla vaappu sileäksi ja sitten vetää pari kastoa valkosella cabilla ja maalaaus tai vielä ennen maalausta voi vetää kerroksen kirkkaalla niinkun minä teen.

Missä lie vika, kun hardilla lakkaa, ja parin päivän kuluttua testiuitosta varsinkin perästä meinaa halkeilla se lakka. Mun lakkaus tapahtuu pirun kosteassa ja kylmässä tilassa (vieläkin) niin siellä oman käsityksen mukaan se puu turpoaa/paisuu/mitä nimitystä siitä nyt haluaa käyttää. Johtuukohan lakkauspaikasta vai mistä, mutta niin siinä vaan käy, että perästä alkaa halkeilemaan. Balsaa on aihiot, apassin kanssa ei kovin hirveästi tuota ole ollut. Ja joskus on foliokin revennyt lakan alta, se oli kyllä silloin suuri ihme. Vois kai sitä hankkia jonkun kuivan ja lämpimän tilan tuohon hommaan.

Vai johtuukohan sitten siitä, että jos se turpalätkä ei tule niin vesitiiviisti siihen, että sinne kosteus pääsee menemään? Tai kenties siitä, että puhdistan runkolangan lenkit liian läheltä aihiota, että vesi pääsisi sinne lakan alle ja siten turvottaisi puuta? En osaa sanoa. En mää nyt usko kuitenkaan, että se hard lakka on turhanpäiten keksitty, pakkohan siinä on jotain hyvää olla, kun se nin suosittua on. Itse olen vaihtanut jo siihen regulariin kokonaan.

Siis ei lähellekkään joka vaapussa tuota tapahdu. Silloin tällöin vaan huomaa, että perä on haljennut testiuiton jälkeen parin päivän päästä. Vetäisee uuden kerroksen lakkaa pintaan vielä, niin sillä korjaantuu. Regularilla ei ole oikeastaan ikinä tapahtunut tuota.
« Last Edit: January 02, 2009, 19:40:14 by Kalamies1000 »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #79 on: January 02, 2009, 21:03:01 »

Missä lie vika, kun hardilla lakkaa, ja parin päivän kuluttua testiuitosta varsinkin perästä meinaa halkeilla se lakka. Mun lakkaus tapahtuu pirun kosteassa ja kylmässä tilassa (vieläkin) niin siellä oman käsityksen mukaan se puu turpoaa/paisuu/mitä nimitystä siitä nyt haluaa käyttää. Johtuukohan lakkauspaikasta vai mistä, mutta niin siinä vaan käy, että perästä alkaa halkeilemaan. Balsaa on aihiot, apassin kanssa ei kovin hirveästi tuota ole ollut. Ja joskus on foliokin revennyt lakan alta, se oli kyllä silloin suuri ihme. Vois kai sitä hankkia jonkun kuivan ja lämpimän tilan tuohon hommaan.

Vai johtuukohan sitten siitä, että jos se turpalätkä ei tule niin vesitiiviisti siihen, että sinne kosteus pääsee menemään? Tai kenties siitä, että puhdistan runkolangan lenkit liian läheltä aihiota, että vesi pääsisi sinne lakan alle ja siten turvottaisi puuta? En osaa sanoa. En mää nyt usko kuitenkaan, että se hard lakka on turhanpäiten keksitty, pakkohan siinä on jotain hyvää olla, kun se nin suosittua on. Itse olen vaihtanut jo siihen regulariin kokonaan.

Siis ei lähellekkään joka vaapussa tuota tapahdu. Silloin tällöin vaan huomaa, että perä on haljennut testiuiton jälkeen parin päivän päästä. Vetäisee uuden kerroksen lakkaa pintaan vielä, niin sillä korjaantuu. Regularilla ei ole oikeastaan ikinä tapahtunut tuota.

Tuo vaikuttas just siltä että sinne vaapun sisään pääsee jostain vettä ja kun puu imee vettä ni se turpoaa ja halkasee vaapun. Siinä vaiheessa vaappu on jo entinen oli lakka mikä  tahansa jos vetä pääsee vaapun sisään. Mulla on mm. seinällä yksi vanha rapalan shadrappi ja sinne oli päässyt jostain vettä sisään. Jotenkin se puu siellä vaapun sisällä oli pehmennyt niin paljon että oli tullut vaapun pienestä halkeamasta pihalle ja jäljelle jäi vain "kuori". Vaappu on siis ihan ehjän näköinen, mutta tarkemmin kun kattoo ja kokeilee niin semmonen pehmeä luttana.

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #80 on: January 02, 2009, 21:15:50 »
Jep. Täytyypä huolehtia se peräpään reikä tukkoon. Se vois auttaa sen halkeilun kanssa ja jos se siitä johtuu, niin sitten alan sitä hardia taas käyttämään. Vois hommata sitä hardia ja kokeilla taas, vaikka kallista lakka onkin. Saako sitä isommissa erissä halvemmalla, vai onko ns. litrahinta aina sama?

Jos 10l pönikän sais kerralla ostettua jostain alle 180€ niin aika varmasti ostaisin, mutta kun ei taida saada...?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #81 on: January 02, 2009, 21:23:48 »
Jep. Täytyypä huolehtia se peräpään reikä tukkoon. Se vois auttaa sen halkeilun kanssa ja jos se siitä johtuu, niin sitten alan sitä hardia taas käyttämään. Vois hommata sitä hardia ja kokeilla taas, vaikka kallista lakka onkin. Saako sitä isommissa erissä halvemmalla, vai onko ns. litrahinta aina sama?

Jos 10l pönikän sais kerralla ostettua jostain alle 180€ niin aika varmasti ostaisin, mutta kun ei taida saada...?

Kunhan minä saa hommattua itelle satsin lakkoja ja maaleja lakkavalmisteelta niin sitten voi olla että minulta saa vähän halvemmalla hardia kun muualta, tosin ei mitään älyttömiä alennus hintoja.
tuo 180€/10 litraa on semmonen hinta millä ite voisin myydä helpostikkin ja vähän halvemmallakin.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #82 on: January 02, 2009, 21:25:46 »
OT:
Itsehän odottelen, mielloin perza noita lakkoja saa myyntiin asti.  :wink:

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #83 on: January 02, 2009, 21:29:19 »

Kunhan minä saa hommattua itelle satsin lakkoja ja maaleja lakkavalmisteelta niin sitten voi olla että minulta saa vähän halvemmalla hardia kun muualta, tosin ei mitään älyttömiä alennus hintoja.
tuo 180€/10 litraa on semmonen hinta millä ite voisin myydä helpostikkin ja vähän halvemmallakin.

OT:
Itsehän odottelen, mielloin perza noita lakkoja saa myyntiin asti.  :wink:
Täälläkin odotellaan... :-)

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #84 on: January 02, 2009, 22:03:48 »
Tiedä sitten onko oikea aihe tämän kysymiseen, mutta onko jollain tietoa, mistä löytäis sellasia ~30cm korkeita, ja kuitenkin kapeita lasipurkkeja lakkailuun? 15-25cm aihioita on hiukkasen vaikea lakkailla tuossa alkuperäispurkissa ja kaikissa muissakin elintarvikelasipurkeissa... Korkein löytämäni lasipurkki on ~20cm korkea, mutta siinäkään ei sovi lakkaamaan nuita 25 senttisiä. Ei sais olla kovin leveäkään, kun sitten menee sitä lakkaa niin paljon siihen purnukkaan, että oikeen kauhistuttaa... korkeintaan 10cm leveyttä.

glögihiki

• View Profile
« Reply #85 on: January 03, 2009, 16:33:33 »
Oletkos harkinnut kukkavaasia? Tiimarista, minimanista etc. Tai lainaat vaimolta, etkäs puhu mitään. Huonona puolena suljettavuus ja kannellisen kukkavaasin löytyminen :-D
Eli tuolla tekniikalla joutuis väsäämään kannen, tai aina kaatamaan lakat takaisin pönttöön...

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #86 on: January 03, 2009, 16:50:46 »
jess  !! valkoinen cabbi hardina on mun juttu!! todella nättiä kovaa pohjaa ja kuivuu noepasti...jes jes jes...

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #87 on: January 03, 2009, 16:58:56 »
Oletkos harkinnut kukkavaasia? Tiimarista, minimanista etc. Tai lainaat vaimolta, etkäs puhu mitään. Huonona puolena suljettavuus ja kannellisen kukkavaasin löytyminen :-D
Eli tuolla tekniikalla joutuis väsäämään kannen, tai aina kaatamaan lakat takaisin pönttöön...

Kehittelemisen arvoinen idea. Tai sitten väsää ihan oman pönikän jostain metallista, mihin tekee ilmatiiviin korkin. Aikas jättiläisiä nuo 25cm jo, aihioita kun kattelee, niin oikeen huippaa. :-) Ei mahtuis minun pakkiin.

Tai lainaat vaimolta, etkäs puhu mitään.

Huono idea, koska tällä iällä ei yleisimmin vielä vaimoja ole... :-)

kalamies]

• View Profile
    • Email
« Reply #88 on: January 30, 2009, 08:41:57 »
Noni ite vaihoin maalit createxistä de beeriin ja lakan lv1-> cabiin, mutta se ei käynyt maalasin 10 kpl erän ja sitten lakkasin cabilla no mitäs muutakun halkeili, ajattelin vaan että ehkä vielä märkiä nemaalaukset, mutta kokeilin viikon päästä uusiks no sama juttu. Menin värisilmään tänne lappeenrantaan ja ostin 3l (katalyyttilakkaa) se 3l maksaa 40e+ happo 20e eli on 2 komponentti mut seuraavaan 6 litraan ei tarvi ostaa happoa koska se 1l riittäää 9l. Tiedän et se on vähä hankalaa sen 2 komponentin kanssa mutta se on parasta lakkaa mitä olen ikinä käyttänyt/nähnyt. Sen kiiltävyys on moninkertainen cabiin verratttuna ja sen kuivumisaika on kuitenkin siinä tunti ennenku jämähtää ja vaaput kuivuu 20min lakkauksen jälkeen.

Tonnimiäs

• View Profile
    • Email
« Reply #89 on: February 27, 2009, 23:00:34 »
Nyt on näköjään tullut himmeää CABin regularia markkinoille, vai onko ollut jo pidemmän aikaa? En ainakaan ole aiemmin huomannut.

Onkos tuosta mitään kokemuksia/moitteita/kehuja, vai onko vielä täysin tuntematon. Jotkut puhuvat himmeyden ja jotkut taas kirkkauden puolesta pintalakoissa tietysti tilanteesta ja kohdelajista riippuen. Kalliimpaa se näyttää ainakin olevan.

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5625

center>