Chat

Author Topic: Paras syötti iskukoukkuun? (hauelle)  (Read 29228 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pikekiller97

• View Profile
Vs: Paras syötti iskukoukkuun? (hauelle)
« Reply #30 on: June 22, 2009, 20:32:07 »
Särki, ahven ja salakka.

Ripa

• View Profile
« Reply #31 on: June 24, 2009, 22:34:55 »
Ite oon kokeillu särkiä ja ahvenia ja kiiskiä ja muikkuja ja matikan pyrstöä ja salakkaa ja kuoretta ja mitäköhän viellä, eniten on antanut särellä koske eniten on ollu särkeä koukussa ainut mikä ei oo antanu on matikan pystö.

Mikke96

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
« Reply #32 on: March 27, 2010, 13:08:44 »
Kyllä se on särki tai pikku lahna koska mulla oli kolme iskukoukkua ja yhdessä oli särki yhdessä lahna ja yhdessä ahven ja lahnaan oltiin napattu ja särrkeen :wink:

Tuukka007

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: April 22, 2010, 14:09:57 »
Kyllä se on kuule silakka se paras syötti  ei sen enempää

Järvilohi

• View Profile
« Reply #34 on: February 14, 2011, 14:57:30 »
Itse olen käyttänyt Ahventa ja Särkeä. En heti osaisi sanoa kumpi on parempi, yleestä laitan n.6 koukkua veteen jossa kolmessa on Ahven ja kolmessa Särki. Kummallakin olen saalista saanut.

Itse myös kokeilin, kun avanto sattuu jäätymään ja on hankaluuksia ottaa koukku pois vedestä. Mummoni sanoi minulle, että kokeileppas laittaa tälläinen siihen avannon päälle... No siinähän oli semmoinen jostain istuimesta leikattu alusta, tai kuitenkin sellainen joka pitää lämpöä. Ja kun aamulla menin koukuille niin ei mitään ongelmaa koukkujen nostamisessa  :-)

MouruWaari

• View Profile
    • Email
« Reply #35 on: February 17, 2011, 18:35:29 »
Särki on osoittautunut parhaaksi.Joulukuun alkuviikoilla kannattaa kokeilla syvänteitten päältä,noin 2 metrin pituisiin tapseihin iskukoukku
ja siihen noin 300 g särki syötiksi.Pitää muistaa JÄÄ tilanne,ettei kalastus mene urheilukalastuksen puolelle heikon jään vuoksi. :wink:

« Reply #36 on: February 18, 2011, 16:55:28 »
Onko ketään testannut, tai saanut Silakalla kalaa järveltä?
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

siika-mies

• View Profile
    • Email
« Reply #37 on: February 22, 2011, 17:26:16 »
Toimiiko kaupasta ostettu muikku syötiksi hauelle, koska jos en saa lainkaan täkyjä ongittua niin nuo olisi varalla mukana ja kuinka syvältä kannattaa tähän aikaan vuodesta kokeilla?

Samppa919

• Pelekääkkö nää Olokkosta?
    • MSN Messenger - samppa919@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #38 on: February 22, 2011, 18:14:09 »
Toimiiko kaupasta ostettu muikku syötiksi hauelle, koska jos en saa lainkaan täkyjä ongittua niin nuo olisi varalla mukana ja kuinka syvältä kannattaa tähän aikaan vuodesta kokeilla?

Toimii toimii, itse olen ainakin käyttänyt joskus ja haukea on tullut.

Olen joskus myös kerännyt kesällä katiskasta tulevaa pikku silppua (ahventa ja särkeä) pakastimeen ja talvella jos ei ole tullut sopivia syöttikaloja, iskenyt niitä koukkuihin niin ei mitään ongelmia, haukea  on tullut.
Ei toki varmaan niin tehokas kuin esim. elävä ahven, mutta toimii silti mainiosti.
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Cpt Miller

• Kapteeni SoraÄ-Ni
  • Global Moderator
    • View Profile
« Reply #39 on: February 22, 2011, 18:32:13 »
Järvissä kannattaa kokeilla silakkaa. Järvi hauki ei pysty vastustamaan sitä tuoksua. Viime reissulla tuli 2 haukea. Toinen painoi reilut 400g ja toinen vajaan 2 kiloa. Suosittelen! :lol:

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #40 on: February 22, 2011, 18:41:25 »
Järvissä kannattaa kokeilla silakkaa. Järvi hauki ei pysty vastustamaan sitä tuoksua. Viime reissulla tuli 2 haukea. Toinen painoi reilut 400g ja toinen vajaan 2 kiloa. Suosittelen! :lol:

Jotenkin musta tuntuu, että hauki ei todellakaan etsi saalistaan sen perusteella miltä se haisee/tuoksuu....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

hässi

• Hässii pässii
    • View Profile
« Reply #41 on: February 22, 2011, 18:45:05 »
Tälläistä ne tästä asiasta sanovat muualla: Kalojen siirtorajoitukset

Cpt Miller

• Kapteeni SoraÄ-Ni
  • Global Moderator
    • View Profile
« Reply #42 on: February 22, 2011, 18:51:39 »
Tälläistä ne tästä asiasta sanovat muualla: Kalojen siirtorajoitukset
Okei. Täytyy myöntää, että itsellä oli tietovarasto puutteellinen tuon johdosta. Oltiin siis opiskelijaryhmän kanssa viikonloppu leirillä ja laitettiin iskukoukut jään alle. Pahoittelut, ei tullut mieleen tuota. Enemmän tuota jigaamista ja onkimista harjottanut. :-)

hässi

• Hässii pässii
    • View Profile
« Reply #43 on: February 22, 2011, 19:02:16 »
Okei. Täytyy myöntää, että itsellä oli tietovarasto puutteellinen tuon johdosta. Oltiin siis opiskelijaryhmän kanssa viikonloppu leirillä ja laitettiin iskukoukut jään alle. Pahoittelut, ei tullut mieleen tuota. Enemmän tuota jigaamista ja onkimista harjottanut. :-)
En minäkään tiedä käytännössä, onko tuolla nyt oikeasti merkitystä, linnut lentävät järvestä toiseen ja ulostavat sitä mukaan... Madot ja loiset liikkuvat veneenpohjallakin järvestä toiseen, saappaissa etc.... Luonnonvaraiset lohijoet ja muut ovat taas asia erikseen...

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #44 on: February 27, 2011, 21:33:14 »
Niin, mikä syöttikala ei sitten  aivan varmasti toimisi hauelle? (siis pienempi kuin hauki itse)

No jokatapauksessa 300- 500gr ahvenella ja särjellä voi tulla ihan hyvänkokoista haukea :wink:!
Muikku voi olla vähän pienempikin ,vaikka 290gr :-D?
Merellä vaikkapa makrillia vois koittaa sen silakan lisäksi?

Ps. Tuo siirtojuttu olikin pelkästään hyvä asia tullessaan esille, näinhän tieto välittyy monille muillekkin tälläkin foorumilla. Ehkä monet lukijat eivät olis asiaa muuten tulleet ajatelleeksi :lol:.

huuhaaimmonen

• View Profile
« Reply #45 on: April 07, 2011, 20:11:17 »
muikku on hyvä, särki paras noi 15cm  :wink: muutama viikko sitten 6,1kg..  :evil:

bingorumpu

• View Profile
    • Email
Vs: Re:paras syötti?
« Reply #46 on: November 29, 2012, 17:17:56 »
Samanlaisia kokemuksia.

Kun nyt joka asiaa olen kommentounut tähän saakka niin miksei tähänkin...

Niin särki (joku kiiltävä) on varmaan noin keskimäärin paras. Yksi poikkeus urallani (noin 15 vuotiaana): eräässä vain pikkuahventa sisältäneessä rannoiltaan äkkisyvässä metsälammessa (n. 800 m x 400 m) oli keskellä rehevä matalikko, jossa oli keskimäärin noin metri vettä. Vain pikkuahventa sisältävän? Olin nähnyt siellä jonkin yksittäisen hauen molskauksen... Kummastelin hieman,  ettei kukaan sieltä haukea tunnustanut saaneensa...  Eppäilin, että lammessa on haukikanta, mutta että tuhatveikot napsivat valtaosan hauenpennuista parempiin suihin. No, päättelin niin, että kun matalikko oli täpösen täynnä ahventa, niin täytyyhän petokalojenkin siellä luurata. Jos niitä siellä vain oikeastikin olisi... Suurin vaivoin taivalsin 3 kilometriä eräälle isommalle järvelle onkimaan särkiä täkyiksi, eli ahneus iski...  no, sain kuin sankin täyt ongittua ja pääsin asettamaan muutaman koukun pyyntiin. Ja ei mitään. Uusin täkyt kertaalleen. Ei edelleenkään mitään. Sitten kyllästyin, mietin jo koukkujen siirtoa toiseen lampeen.... mutta pistin eräänä aamuna lammen yli kauemmaksi kalaan hiihtäessäni "vielä kerran" - periaatteella kyseisen lammen ahvenia täkyiksi. Ilatapäivällä palatessani näin kun pari keppiä hypähteli! Ja mahtuipa avannoista ylös 4 kg ja 2.6 kg hauet! Komeat, vaaleat haukiveikot. Harvoin olen ollut niin tyytyväinen saaliiseeni. Mietin selitystä miksei särki kelvannut, mahdollisuudet: a) pelkkää sattumaa b) koska ko. lammessa ei ole mitään kiiltävää kalaa, eivät hauet tunnistaneet kohdetta syötäväksi, eikä ollut tarvetta kokeillakaan, kun ahventa oli mielettämiä määriä joka puolella. Periaatteessa hauki voi ihan uteliaisuuttaan ja harrastuksen vuoksi kokeilla epätavanomaisiakin ravintokohteita...

Mitenhän lienee...

center>