Onko hienoa?

Started by TIIMU, January 11, 2004, 16:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TIIMU

Eli onko perhokalastuksessa mitään järkeä? Oma mielipiteeni on että ei ole!  Olen kokeillut perhokalastusta mutta ei siinä ole mitään hienoa ainakaan omasta mielestäni! Virvelointi on paljon hienompaa ja saa samoja kaloja mutta usein paljon isompia! Mutta mitä mieltä te muut olette?

flyfisher14

Perholla saat kalaa paljon enemmän kuin kelaongella, se on vaan siitä kiinni, että osaako?

edit. oikeinkirjoitus

visa

Siis eihän perhokalastusta hienompaa olekaan! On se paljon hienompaa seistä siinä joessa ja heittää larvaa ylävirtaan ja oottaa koska siima pysähtyy. Kalan väsyttely notkealla, kevyellä vavalla ja ohuella siimalla on paljon jännittävämpää kuin kalan väkisin ylösriuhtominen virpalla. Jos pidät perhostusta tylsänä niin se on sinun mielipiteesi, mutta jos haluat kokeilla jotain todella hienoa niin kannattaa mennä vaikka jollekin perhokalastuskurssille, missä kokeneet perhogurut opettaa heittämään ja opettaa taktiikoita. Niin siinä parhaiten alkuun pääsee kun ei tarvi kaikkea opetella kantapään kuten minä. Kokeile ihmeessä! :D

panumies

perholla saat kalaa paljon enemmän kuin kelaongella, se on vaan siitä kiinni että osaako?

Minun ja monen muun mielipide taas on että osaava virvelimies päihittää kyllä osaavan perhomiehen monessa tilanteessa, tosin poikkeuksia löytyy, esim. kun kalat pintovat. Mutta virvelillä voi heittää myös perhoja, pidemmälle, nopeammin ja helpommin. Toisen mielestä perhokalastus on hienoa, toisen mielestä ei, itse arvostan perhokalastajia/perhokalastusta enemmän kuin virvelöintiä, juuri perhokalastuksen haasteellisuuden takia. Molempia harrastan, "koneongintaa" tällä hetkellä enemmän.

hk

Samaa mieltä. Ei voi yleistää että perholla saa enemmän kalaa kuin virvelillä, usein toisin päin, olosuhteista riippuen. Mutta muuten perhokalastus on mielestäni mielekkäämpää.
Jepulis

Flyster

Mutta eihän perhokalastuksessa - ainakaan minu kohdallani - ole kysymys pelkästä kalojen saannista! On todella rentouttavaa ja mukavaa seisoa kosken niskalla ja heitellä pintaperhoa vesiperhosten kuoriutuessa ja kalojen pintoessa, vaikka ei mitään saisikaan. Minä ainakaan en koe virvelillä heittoa kovinkaan nautinnolliseksi, vaan pidän sitä vain vieheen heittämisenä veteen. Tämä siis vain minun mielipiteenäni.

-Flyster-
I just can't stop thinking what i'm thinking - fly fishing

flyfisher14

Nojoo, kyllä uistimella saa ehkä enemmän, mutta joissain tilanteissa perho voi olla paljon parempi, esim. jos jotain hyönteisiä kuoriutuu niin tuskin sieltä mikään konekalastaja saa puolimetrisellä ambulanssi magnumillaan mitään.

edit. oikeinkirjoitus

flyfisher

Perhokalastuksessa on hienoa kun saa olla ulkona.... Tietysti heittokalastuksessa (virveli) saa myös olla ulkona mutta perhokalastuksessa on vaan jotain niin hienoa että sitä harrastaa. Minä en kyllä kaloja saa mutta kalan saantihan ei ole tärkeintä vaan se että saa huiskia siimaa siellä koskessa :) Ite harrastan perhokalastusta joella ja heittokalastusta merellä ja järvellä..

Tais olla aika sekasta juttua mutta eiköhän siitä jotain selvää saa...
Perhokalastus on parasta mitä voi harrastaa vapaa-ajalla =D En muute osaa kirjottaa

Jani2

Flysterin ja Flyfisherin, mielipiteet nautinnosta ovat mielestäni totta, lisäksi, (varsinkin tällähetkellä, kuulemma aina) kun olen juuri aloittanut perhokalastuksen, niin ideana on uuden opettelu.

Saan myös nautintoa virvelillä heittelemisestä. Tässä tulee mieleen kesän hienoimpia päiviä, kun on +25-30 astetta ja istun veneessä mökkijärvellä, keskellä kesää ja keskipäivällä, heittelen virvelillä lippaa, tai soutu-uistelen vaappua, vaikkei kalaa ehkä tule, on kuuma, ja on pakko välillä soutaa rantaan ja hypätä veteen, kaikki päällä olevat vaatteet päällä tietenkin. (Vaatteina pelastusliivit, uimahousut ja kalahattu.) Sitten illemmalla yrittämään säynettä perholla järven pohjoispäästä...

Eli siis perhokalastuksessa on järkeä, ja paljon. Ja mielestäni siis myös tässä "konekalastuksessa."
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Selenius

Pörhöstely on ihan nastaa, mutta paikat aika heikkoja Suomessa. Siksi huiskakepit pölyttyvät melko pahasti, ei istari tane-kille osasto nappaa enään. Ja kunnollista lohestustakaan ei huiskijalle ole etelässä tarjolla. Kalaa tulee siinä missä koneongella ja tärpit tulee mukavasti näpeille (etenkin haukien), merellä vaan useimmiten koneonki on kelien puolesta fiksumpi valinta. Virtavesillä useimmiten huiska mukavampi, mutta missä on ne hyvät ja monipuoliset paikat (etelässä)?

Kalastuksessa on aina järkeä ja se on hienoa, ihan sama millä (luvallisella) vapavälineellä sitä harrastaakin. Monipuolisuus ja mestoihin sopivuus roks.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

TIIMU

Eikö täällä ole ketään joka olis munkanssa samaa mieltä että perhokalastuksessa ei ole mitään hienoa? Vai olenko väärässä? Kirjotan huomenna omia kokemuksiani mutta en nyt tänään jaksa!

Jani2

Ei taida monikaan olla, edes koko Suomessa, kanssasi samaa mieltä.

Missä/kenen kanssa olet kokeillut perhokalastusta. Ehkä et vain ole saanut tarpeeksi opetusta perhokalastukseen ja silloin se varmasti tuntuu turhauttavalta, kokemusta on, monesta eri lajista.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Tirpitz

Perhokalastuksen hienous on sen monimuotoisuudessa ja siina pitaa ajatella. Koskaan ei opi kaikkea (taa kasittaa kylla koko kalastuksen). Kuka tahansa voi ostaa six-packin kaljaa ja istua tuolissa onki kadessa, mutta onko se nyt loppujen lopuksi kovinkaan hienoa. Ei! Perhokalastus on kylla jo niinku taidetta. Se on vaha niinku elamantapa. Saa olla luonnossa ja sen ajan vois muutenki kayttaa paljon huonomminki.
Sanotaan etta Suomessa on about 2 miljoonaa "vapaa-ajan kalastajaa" joten kylla kannatusta riittaa :)
Ei se saalis nyt mulle ainakaan mikaan se kaikkein tarkein asia oo. Kivahan sita on saada, mutta on siina jotain muutaki.
Oon just USA:ssa Montanassa ja tanne tulee porukkaa rutto New Yorkista asti ja ympari maailmaa ja sitte ne kalastaa oppaan kanssa. Paiva per nassu maksaa 300-400$ ja porukkaa riittaa. Kertyyhan siina vaha kilohintaa kalalle, mutta ei ne tanne sen saaliin takia tuukkaan (Kyllahan taalta isoja tulee ei siina mitaan :)). Eli jos sa saalista haluat mutta et muusta piittaa niin ei muuta kun kaupan kalatiskille. Sielta ne isot saadaan  ;)
Suuria puheita, pieniä saaliita..

TIIMU

Itse olen sitä mieltä että kalastuksessa ei ole hienointa kalansaanti vaan  itse kalastus! Mutta en silti näe perhokalastuksessa mitään hohtoa vaikka kokeneetkin kalastajat ovat minua ohjanneet! Sitäpaitsi jos perhoon ottaa joku ISO kala kiinni niin kalan ylos saanti on aika vaikeaa ja jos ottaa pienikala semenee joillakin leikkimiseksi! Ja virvelillä ei saa niin helposti ihan sinttejä! Mutta te ootte vissiin kaikki erimieltä? :(

visa

Sitäpaitsi jos perhoon ottaa joku ISO kala kiinni niin kalan ylos saanti on aika vaikeaa ja jos ottaa pienikala semenee joillakin leikkimiseksi! Ja virvelillä ei saa niin helposti ihan sinttejä! Mutta te ootte vissiin kaikki erimieltä? :(

Niin kuten sanoin, että sehän on ihan jokaisen oma asia mistä kalastusmuodosta pitää, mutta kyllähän kalan ylösotossa pitää aina jännitystä olla ja perholla se vasta jännittävää onkin kun kalastetaan ohkasilla siimoilla, niin aina on se vaara että kala karkaisi. Sitäpaitsi, miksei väsyttelystä saisi kauan nauttia! Eikä se ainakaan minusta niin vaikeaa ole :)

TIIMU

Kyllä se kalan väsytys on minunkin mielestä hienoa mutta jos perhoon ottaa isokiinni niinse on yleensä menoa ja joskus se jää harmittamaan!

Selenius

Montas kalaa TIIMU on hiuskalla saanut, ihan referenssiksi... Itse en pidä pörhöstelyä kuningaslajina, mutta tarjoaa se todella hienoja hetkiä. Isot eivät erityisemmin ole huiskasta karanneet, melkein päin vastoin. Tosin osa hiuskavavoista on aivan käsittämättömiä kalan karkuuttajia (mm vanha GLoomiksen GL2 #5) toiset pitää kalat yli 95% kiinni (mm Scott Alpha 9ft #6) suurin osa tältä väliltä.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Deathis

Itse olen sitä mieltä että kalastuksessa ei ole hienointa kalansaanti vaan  itse kalastus! Mutta en silti näe perhokalastuksessa mitään hohtoa vaikka kokeneetkin kalastajat ovat minua ohjanneet! Sitäpaitsi jos perhoon ottaa joku ISO kala kiinni niin kalan ylössaanti on aika vaikeaa ja jos ottaa pieni kala,se menee joillakin leikkimiseksi! Ja virvelillä ei saa niin helposti ihan sinttejä! Mutta te ootte vissiin kaikki erimieltä? :(

Kyllä virvelilläkin ihan yhtä helposti tulee pikkukalaa kuin perhollakin...Riippuu millaista uistinta käytät.Ei tietenkään millään nils master invincible 25 cm:llä tule 10 cm salakoita tms.

Kala pääsee irti ihan yhtä helposti niin heittokalastuksessa kuin perhokalastuksessa,riippuu siitä OSAAKO kalastaa perhovehkeillä.

Kun väität,että se on vaikeaa,se on vain osaamisesta kiinni.Mistä sitä tietää jos vielä joskus innostuisit perhokalastuksesta?

Potkuri

Pistaa nuraurattamaan tuo väite, että perholla saa paremmin jalokalaa.

Perustelut olisi kiva kuulla!
Team Ruoto

panumies

Niin, kyllä uistimella saadaan enemmän jalokalaa, harjus poikkeuksena.

Deathis

Juuri lähinnä harjusta tarkoitin tuolla väitteellä.Meritaimenta esim.Saa paljon enemmän virvelillä.Taisin mennä "hieman" pitkälle :D .

muiden ei sitten enää tarvitse vetää hernettä nenään tuommoisesta,perustelin sen omien kokemuksieni perusteella...

MRI

Perhokalastus on hupaisaa hommaa, mutta kalaa ei tarvi syödä. Tämä kokemus on vuoden verran perholla kalastusta harrastaneena ja sitä ennen kymmeniä vuosia lähes kaikilla muilla tavoilla. Mikä tahansa muu väline on tuottoisampi kalan suhteen. Saa nähdä tuoko lisäkokemus perhokalastuksesta muutoksen käsitykseeni

matiaz

Siis perhokalastus hakka kaikki muut kalstumuodot ainaki 13672-0!!!
Ja kyllä sanoisin että "normaali" oloissa osaava perhostelija saa paljon enemmän kalaa (haukia ei lasketa :) kuin osaava koneonkija. Ja perholla on todella paljon hienompaa kalastaa ja kun taimen sitten ottaaa, on sen väsyttely aivan erilaista kevyellä perhovavalla kuin jollai heinäseiväs- Shimanolla!
Perhokalstus:
+kalan saanti ei ole siitä kiinni mitä kala syö! Koitappas saada uistimella semmonen kala joka on keskittynyt syömään vaan larvoja!
+perhovavalla on paljon "tunnokkaampi" ja muutenkin mielekkäämpi kalastaa ja kalaa väsyttää!
+perhokalstuksessa on muutakin kun vaan yks`toikkosta heittelyä!
+uudet perhot ei maksa "juuri mitään", kun ne ite sitoo! Uistimet maksaa ihan törkeesti osto-perhoihinkin verrattuna, joten niillä ei uskalla kalastaa yhtä mahottomista paikoista kuin perhoilla! Siis perhomiehellä perhon pohjaan jääminen ei tunnu yhtään missään kun taas koneonkijaa uistimen pohjaan jäämisestä rokotetaan noin se5-10E!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

TIIMU

snorleif mä en käsittääkseni ole sanonu että perhostus olis vaikeeta? Mutta se on huono kalastusmuoto.(se on vaan mun mielipide)

Deathis

No ainakin sen perusteella,koska väität näin:"Kyllä se kalan väsytys on minunkin mielestä hienoa mutta jos perhoon ottaa isokiinni niinse on yleensä menoa ja joskus se jää harmittamaan!" Tai en ole ihan varma tarkoitatko tuolla väitteelläsi että se on vaikeaa,mutta omasta mielestäni tarkoitat .

edit.oikeinkirjoitus

Jermoni

Hmm... tuo väite kalan tarttumisesta on kyllä ihan puutaheinää. Minusta perhossa pysyy kalat paljon paremmin kiinni kuin uistimessa (kummassakin koukut terävänä). Se johtuu usein siitä että perhovapa on taipuisampi kuin virveli, joten on helpompaa pitää tuntumaa siiman toiseen päähän, ja ei säry kalalta niin helposti leuat. Toisin sanoen on enemmän varaa laskea vavan varaan sen kalan pysymistä kiinni.

Perhokalastushan on enemmän jäljitelmäkalastusta kuin virvelikalastus. Perhostelussa suurin osa perhoista jäljittelee hyönteisiä tai kaloja. On niitä kyllä tosin ärsykeperhoja (ns. "kirreperhoja"), mutta uistimilla ei yleensä ainakaan väriensä puolesta jäljitellä kaloja. Muodoltaan ne uistimet ovat usein kyllä kaloja, mutta esim. ambulanssi tai papukaijavärinen ei jäljittele mitään. On uistimissakin esim. hopeisia/ahvenen värisiä malleja, jotka näyttää enemmän kalalta kuin suurin osa perhoissa. Perhosteluun saattaa saada vielä enemmän tunnetta, jos sitoo itse omat perhonsa. Näin ainakin minulla.

Sitten on myös aivan eri tuntoista kalastaa kevyellä perhovavalla harjusta/siikaa/taimenta pienistä 2-10m joista tai puroista, kuin jollain virvelillä. Itsekin olen kyllä innokas virvelöijä, mutta se perhokalastus vain iskee enemmän  ;)
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Pete

Näin lähemmäs 30 vuotta perhokalastusta harrastaneena en vieläkään tiedä mitä nämä "Green Highlander","Silver&Silver","Rusty Rat" ja muut perhot esittävät. Enkä vieläkään ole saanut itseäni vakuuttuneeksi siitä miksi kala sen ottaa ja minä se sitä pitää. Pinta-, pupa ym. tästä kastista voi kyllä erottaa todelliset imitaatiot.
Uistimista voi kyllä sanoa, että ne suurimmaksi osaksi esittää saaliskalaa petokalalle. Yhtälailla lipat voivat esittää pikkukalaa joka lähettää "singnaalia" että on haavoittunut.

Jermoni kertoo meille:
"Perhokalastushan on enemmän jäljitelmäkalastusta kuin virvelikalastus. Perhostelussa suurin osa perhoista jäljittelee hyönteisiä tai kaloja. On niitä kyllä tosin ärsykeperhoja (ns. "kirreperhoja"), mutta uistimilla ei yleensä ainakaan väriensä puolesta jäljitellä kaloja. Muodoltaan ne uistimet ovat usein kyllä kaloja, mutta esim. ambulanssi tai papukaijavärinen ei jäljittele mitään."

No, mielestäni molemmat kalastus tyylit ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa yhtäpaljon ykkösiä !

TIIMU

Pete mä olen sunkanssa melkein samaa mieltä! Kylläperhollakin oikeassa paikassa hyvin kalaa saa!

TIIMU

PETE kun sanoit kalastanees perholla 30vuotta niin minkä ikäsenä alotit? Kunni oitettava saavutus sillä ei kaikki jaksa kaklastaa 30vuotta varsinkaan samallakalastus muodolla!

Pete

Isä ja iso-isä kalastivat perholla ja pienen miehen siihen aikaan oli tietysti opittava samat konstit. Silloin olin n.7 vuotias kun ekat ns.perhovavat ja vehkeet sain. Kohtapuolin siitä alkaa olla 30 vuotta.

Tietysti tulee heiteltyä virveliäkin, mutta kyllä perhohommat ovat silti ykkös vaihtoehtona jos pitäisi valita. Onnistuu se niin hauen kuin muidenkin kalalajien kalastus perhollakin aivan yhtähyvin, harjoitus tekee mestarin ja opetellaanhan tässä kaiken aikaa...