Chat

Author Topic: kalan syönti TOUKOKUUSSA?  (Read 7835 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kalastaja93

• View Profile
    • Email
kalan syönti TOUKOKUUSSA?
« on: May 19, 2013, 21:44:30 »
eli minkälaista kalansyöntiä on toukokuussa vai onko olleskaa? haittaako palioki veden korkeus hauenpyyntii jne?

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
Vs: kalan syönti TOUKOKUUSSA?
« Reply #1 on: May 20, 2013, 00:46:48 »
Toukokuu on hauen uistelun aikaa. Matalilta saattaa saada isoakin haukea, joka pian kudun jälkeen häipyy syvemmille vesille.

Kun Toukokuussa pintavedet lämpenevät yli 10-asteisiksi lohikalat alkavat syönnöstää pintavesissa. Järvilohen uistelun sesonkiaikaa.

Kuhaa löytyy järvillä syvänteiden penkoilta, myöhemmin vesien lämmettyä matalammalta.
Merellä kuhaa saa loppukuusta paikoin 1..3 m syvyydestä.

Ahvenen kutu alkaa veden lämmettyä 6-8 asteeseen ja jatkuu kesäkuun alkuun siirtyen syvempään. Kutuahventa ei oikein saa aktiivivälinein, kiinteillä pyydyksillä paremmin. Kudun jälkeen ahven tankkaa lähistöllä ja siirtyy sitten kesäpaikoilleen. Heitto- ja vetovälinein saattaa saada komeitakin yksilöitä, muttei montaa kerralla.

Lahna kutee tuomen kukkiessa, joskus useammassa erässä. Tyypillisesti  ajoittuu toukokuun lopulle, leveysasteesta riippuen.

Siika liikkuu vielä rantavesissä, kunnes vedet lämpenevät.

Särjellä, ja eräillä muillakin särkikaloilla on kutupuuhat rannoilla ja käyvät myös onkeen hyvin. Säyne nappaa uistimeen ja jigiin.

Made on siirtynyt syvänteisiin, joista sitä saa lähinnä passiivivälinein.

Luulen mä.

kalastaja93

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: May 20, 2013, 13:36:10 »
kiitti infosta, ja semmone viel että minkälaine uistin ois paras mahdollinen lohikaloille ja sitte hauenpyyntiin? :)

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: May 20, 2013, 13:49:20 »
kiitti infosta, ja semmone viel että minkälaine uistin ois paras mahdollinen lohikaloille ja sitte hauenpyyntiin? :)
Pari aihetta ylempänä oikeen nastalla kiinni ja jäi edelleen huomaamatta?

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14243.0

villethx

• View Profile
« Reply #4 on: May 24, 2013, 11:29:37 »
Hauki on arvaamaton kala se syö joskus ja joskus ei, mutta mitä tulee kuhaan sillä on aika tarkat ajat millon ateroidaan. Keväällä voi saada kuhaa, mutta uisteluhan on parhaillaan kesäkuun puolenvälin jälkeen, mutta itse ennätys kuhan olen saanut varhain keväällä.

center>