Chat

Author Topic: Verkot tyhjinä?!?  (Read 5166 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
Verkot tyhjinä?!?
« on: February 01, 2004, 11:41:27 »
Riippuu varmaan paikastakin, mutta mikä on kun ei kunnon haukivesissä ole verkossa kalan suomuakaan? :( Onko nyt vaan niin hiljainen aika talvesta?

Milllä syvyydellä ja millä silmäkoolla paras saalis?

Anonymous

• Guest
Re:Verkot tyhjinä?!?
« Reply #1 on: February 07, 2004, 20:47:23 »
Yksinkertaisesti väärä alue ko. vesistöstä, tai väärä syvyys? Yksi nippeli: kevyesti pauloitetut verkot voivat kääntyä enempi tai vähempi vaakaan jos on voimakkaampia virtauksia...?

Tokko silmäkoko niin pielessä voi olla, ettei runsashaukisesta vedestä mitään tule. No 80 ja siitä ylöspäin lienee liika harva jos on tarkoitus saada mahdollisimman varmasti ruokakaloja... mutta kaikki siitä alaspäin pitäisi nyt edes malli näyttää. Ellei teillä ole ihan liika tiheät jotkin 35:t, niistäkin nyt kyllä yleensä joku pikku luikki tulee mallikappaleeksi.  Vettä tuntematta... ehkä joku 60 mm oisi optimi?

Anonymous

• Guest
« Reply #2 on: February 10, 2004, 15:53:52 »
Kiitos taas gis! Vaihdoinkin jo paikkaa. Edelliset oli neljässä metrissä. Silmäkokoa löytyy 55-65mm. Joskohan nyt...?

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: February 11, 2004, 09:10:44 »
Jeps eipä kestä. Kertoillekko joskus miten kävi, nyt tosin taitaapi olla talven hiljaisin hetki kaikessa kalan liikkumisessa (pl made!) eli eli... niin olen joskus itse kokenut vastaavan ilmiön eli että kalaa pitäisi takuuvarmasti olla mutta mitään vaan ei ole näkynyt. Itse pidin tällöin samalla paikalla koko talven, ainoa kerta kun tuli paremmin oli semmoinen kun pistettiin kaverin 35 millisten siikaverkkojen tilalle 65 milliset haukiverkot. Tällöin pätkähti kolme 2.5 - 3 kilosta haukea kerralla. Mutta sekin loppui sitten siihen. Näin jälkeenpäin on tietty helppo sanoa että tuolloin olisi kannattanut siirtää verkot toiseen paikkaan tai vaikka ottaa kokonaan pois.

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: February 20, 2004, 13:15:57 »
Gis,

Kuukauden oli hiljaista. Nyt tuli pari kiloinen kuha n. 20m syvänteen pohjalta. Jokohan alkais liikkumaan....?

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: February 20, 2004, 19:27:03 »
Jaah, että päätti aloittaa kalantulon sitten sieltä parhaasta päästä. Onneksi olkoon vaan! Toivottavasti minäkin saan edes jonkin kalastutavan vireille tulevana viikonloppuna...

Anonymous

• Guest
Gis...
« Reply #6 on: March 22, 2004, 10:24:10 »
Samaisen syvänteen pohjalta 1.2kg kuha. Sotki vaan, perhana verkon aika pahasti. Muuten ei mitään ole tullutkaan.

Molemmilla kerroilla kun kuha tuli, olin laittanut reikään muikun puolikkaita 3-4 päivää ennen. Liekkö vaikuttanut?

Iskukoukut antoivat eilen kaksi vajaan kilon kokoista hauentumppia.

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: April 05, 2004, 14:49:39 »

Tuoreena houkuttelevat varmasti, eli ehkä menneet verkkoon heti ripottelun jälkeen/sen aikana jo(?)

Itse raskin lopultakin ostaa Weke -katiskan (iso Weken). Ei vaan ole saalispuoli tydyttänyt, tosin pyyntitehosta ristiriitaista näyttöä kun tuo Weke on toisaaltaan napsinut yleensä katiskapyytäjän ulottumattomissa olevia lajeja: mateita kymmenkunta (4 syöntikokoista 500 g - 1,5 kg), YKSI ahven (kääpiö suorastaan), pari taimenen poikasta ja pari pikku harria (toinen juuri mitat täyttävä). Eli aika vähän kuukauden pitoajalla. Viikko sitten pistin 4 madekoukkua ja 500 - 1 kg mateita tullut niistä jo 5. Koukuilla hyötysuhde siis melko hyvä muttei mitenkään erinomainen. Katiska on joessa eli pitäisi selvästikin siirtää... mutta kun ei viitsisi tehdä reikää metriseen jäähän...

temppa

• View Profile
« Reply #8 on: April 05, 2004, 16:29:46 »
Verkot tyhjinä talven...

Mulla oli tuossa helmikuun puolesta välistä maaliskuun loppuun virolahdella verkot jään alla (2x 40mm ja 1x 60mm) jatassa, niemen kärjestä kivi/hiekka ranta aina 9 m syvänteeseen saakka.

Kyllä tuntui turhauttavalta kokea tyhjiä verkkoja, kunnes!!!
maaliskuun ekana vkl nostin 1 kpl taimen (n. 2 kg) ja Lohi 7,5 kg (tosin nevan malli) -> ei kovin maukas :( ahvenia kuukauden aikana siunaantui ehkä 5 kpl pari pientä matikkaa, särki ja norsseja. Ensimmäisen kerran laitoin verkot heti kun jäät tulivat ja kantoivat äijän. Samaan aikaan paikallinen kalastaja hirmu suunnitteli jo samaan paikkaan omia jatojaan (10>), ehdin ensin apajille. Jonkin aikaa uittelin niitä siellä ja totesin aivam turhaksi touhuksi, pois vaan. Taisi "paikallinenkin" ottaa omansa pois kun ei mitään tullut.

Harvinaisen turhauttava talvi, yleensä tuosta kalaa saaneena. Ja kun lueskelin taas Wekw juttuja, niin suututtamaan kävi. Mökillämme ei muita rosmoja ole ikinä liikkunut, paitsi nyt syksyllä. Veivät mun ison weken s....na, noin 5 vuotta sitten lähti rosterista teetetty sumppu. Oisivat vaikka kaljat ja seinäkellon vieneet ennemmin.

Niin ja antaisiko joku vinkin mistä pääkaupunkiseudulla sais wekejä ostettua?

Ja pari siian onginta vinkkiä kelpaisi kanssa.

Kiihoittavaa kalastuskauden alkua kaikille paitsi rosmoille!
-- T --

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: April 06, 2004, 14:08:46 »
Nyt on täälläkin (Keski-Suomessa) haukea alkanut nousemaan verkoilla ja iskukoukuilla toisesta järvestä :). 0.8kg-2,5kg kokoista. Kuharintamalla on edelleen hiljaista.

Oletko, Gis pohjoisen poikia, kun jäätä löytyy metri? Täällä enää n. 40cm ja alkaa haurastua, eli kohta pyydykset otettava ylös.

Muistaakseni toi Weke valmistetaan täällä päin. Pitäis kai kokeilla. Ainakin hurjia saalisjuttuja löytyy kun nettiä selailee (esim. http://koti.mbnet.fi/~stalkeri/jordos/katiskakalastus.html)

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: April 07, 2004, 09:16:24 »
Jep. Napapiirin pohjoispuolelta. Eilen koukuissa sentään parin kilon matikka, katiskassa tuttuun tapaan tyhjää. Katiskan paikka on ilman muuta kehno, mutta tuo uuden katiska-avannon teko muutamaa viikkoa varten... jospas saisi vietyä koukkuja tai verkkoja Pääsiäisenä johonkin isompaan järveen... mutta taas se julmettu työmäärä verkon laskussa suhteessa jäiden jäljelläoloaikaan...

Mereltä (Temppa?) saavat noita isoja jalokaloja (ja kuhaakin), pikkuisen kateeksi käy. Mikähän olisi optimi silmäkoko 7.5 kg lohelle, ehkä 80? Jolla sitten ehkä pyytäisi tyhjää koko talven. Itse valmistelen parhaillaan riimutusta 80 milliseen nyt 5 metriä korkeaan verkkoon (mataloitan noin 2.8 metriseksi). Luulisi sillä sitten valmiina jotain irtoavan.

temppa

• View Profile
« Reply #11 on: April 07, 2004, 11:21:43 »
Lohelle optimi tosiaan 65-95 solmuväli, tietty riimutus vaan parantaa saantia mutta hankaloittaa pyydystäjää?? tosiaan tuo mun nevalainen oli 60mm kiinni hiukan kiduksista, ja tehnyt jo miehen mentävän aukon verkkoon, koska oli 0,20:stä siimasta ja hiukan ikääkin verkolla. Kyllä tuommoiset aika lottovoittoja on, tosin nyt parasta aikaa odotella jäiden lähtöä ->ja sitten.

yleensä olen mahdollisuuksien mukaan laittanut liikkuvan jään reunaan niin paljon kuin mahdollista verkkoja, ihan 2 h kokemisen uhalla. Koska on sitä tullut menetettyä verkot, kun jäät ovatkin muuttaneet suuntaa takaisin rantaan....

Nytkin jos saisi katiskan laitettua jään alle pikku koholla jota ei jäät vie niin voisi ahti tuoda parit tanet sinne???

Tätä kyllä monet kutsuvat "ryöstökalastukseksi", mutta sou what jos on luvat järki mukana. Siinä on sellainen idänpuoleinen hiekkapohjainen lahti suoraan avomerellepäin, niin avoveden tultua olen siihen miinoittanut 3-8 verkkoa 1-3m syvyyteen silmäkokoa ym. miettimättä. jokunen tane on melkein aina kokemisella tullut. Vieläkun pääsisi veneellä jään reunalla liikkumaan ja jiggailemaan tai salamanteria heittämään auringon paisteessa :)

No tämä taitaa olla vielä suuri haave toivoa pääsiäiseksi tuollaista keliä?
-- T --

Anonymous

• Guest
tempalle
« Reply #12 on: July 01, 2004, 14:19:49 »
Temppa...onko verkkopaikkasi talvella Rautalanselänpuolella vai ihan "ulkona" Suomenlahdella? Miten yleiseti ottaen matikanpyynti noilla seuduilla onnistuu? t: virojokelainen

center>