Chat

Author Topic: Keskustelua UL-kalastuksesta  (Read 153454 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Vs: UL -infoo tarvitaan!!
« Reply #210 on: January 12, 2009, 18:43:53 »
Alle 180cm vavat Ul:lää ja siitä ylöspäin light luokkaa. Noin se yleensä luokitellaan ilman sen tarkemmin puuttumatta viehepaino suosituksiin ja muihin ominaisuuksiin.
Tosin ite en yli 165cm vapaa enää pidä ultralight vapana. Joskus veli mulle mainitsi että ei tuo ole enää ul kalastusta vaan mikroluokkaa kun heittelin 60cm vavalla jossa shimanon pikku kela. 140cm nexavella viehe lentääkin sitten jo ihan niin kauas kun vaan tarvii.
Noissa ul-vavoissa on monesti viehe suositus tuo 1-5g, mutta oikeasti suurinosa käytettävistä vieheistä painaa yli tuon 5g. mm. Toiseksi pienintä suspi jigiä olen omalla vavallani heitellyt, samoin kuin kevennettyjä lusikoita painoltaan +20g. Toki se pitää muistaa että vapa on kevyt ja pieni eli ei noita painavampia vieheitä voi ihan miten sattuu viskoa siinä pitää tuntea vapa ja osata heittää oikein.

Sitä minä en ymmärrä että miksi noista alle 165cm vavoista pitää tehä niin helkutin löysiä kuminauhoja. Eikö semmosella sopivan jäykällä vavalla ois hyvä heittää jigiä ja muutenkin tuntuma ois parempi. Lähes kaikki 140-160cm vavat on enemmän tai vähemmän löysiä ja kokotoimisia. Se on minusta ärsyttävää kun esim. kilon hauki taittaa vavan ihan mutkalle, ei siinä paljoa väsytellä semmosella vavalla.
Sitten kun puhutaan 165-180cm vavoista niin löytyy kyllä jäykkiä ja muutenkin tosi hyviä jigivapoja.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #211 on: January 12, 2009, 19:46:49 »
Mites UL-seteillä menee lippojen viskely?
-Paraskalastaja

Kaivo

• Guest
« Reply #212 on: January 12, 2009, 20:53:53 »
Mites UL-seteillä menee lippojen viskely?

Menee siinä missä muidenkin samanpainoisten vieheiden. Siiman kiertymisen ehkäisyyn joutuu UL-luokassa kiinnittämään enemmän huomiota kuin paksummilla siimoilla. Käytä aina vähintään yhtä hyvälaatuista leikaria ja / tai lippamalleja, joilla kiertämistaipumus on vähäistä, esim. Bete Lotto. Kahdesta todellisuudessa samanpaksuisesta siimasta punottu on myöskin vähemmän arkaa kiertymiselle kuin monofiili.

-- Kaivo

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #213 on: January 13, 2009, 18:36:58 »
Osa käyttää lohihommissa todella lyhyitä vapoja, alle tuo 180cm ja ne eivät todellakaan ole UL-luokkaa. Tuo painosuositus on itselleni se, mikä määrää vavan UL:ksi ja on paljon yksinkertaisempi kuin pituus.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #214 on: January 13, 2009, 21:58:50 »
Osa käyttää lohihommissa todella lyhyitä vapoja, alle tuo 180cm ja ne eivät todellakaan ole UL-luokkaa. Tuo painosuositus on itselleni se, mikä määrää vavan UL:ksi ja on paljon yksinkertaisempi kuin pituus.

Jep noinhan se on, mutta jotenkin hölmöltä tuntus jos reilulla parimetrisellä vavalla ois viehe suositus 1-5g...
Toki jos ottaa 160cm jerkki vavan jossa viehe suositus on up 300g niin ei sekään ole ul-luokkaa vaikka lyhkänen onkin.
 :-)

Kai ne ul-vavat kutienkin järestään on alle 180cm pituisia?

easy

• View Profile
« Reply #215 on: January 30, 2009, 19:07:37 »

Jep noinhan se on, mutta jotenkin hölmöltä tuntus jos reilulla parimetrisellä vavalla ois viehe suositus 1-5g...
Toki jos ottaa 160cm jerkki vavan jossa viehe suositus on up 300g niin ei sekään ole ul-luokkaa vaikka lyhkänen onkin.

Sopivatko ul-vehkeet koskikalastukseen?

Juseli

• MSN Messenger - jusek@luukku.com
    • View Profile
« Reply #216 on: January 30, 2009, 19:24:09 »

Kyllä sopii, jos kalastettavien kalojen koko ei kasva paria-kolmea kiloa suuremmaksi.

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #217 on: January 30, 2009, 19:40:57 »

Kyllä sopii, jos kalastettavien kalojen koko ei kasva paria-kolmea kiloa suuremmaksi.

Kyllä menee vielä, jos kala on vaikka yli 3 kilonen.
Itse sain aika halppis UL-vehkeillä 2,5 kiloisen hauen, ja ei kyllä ollut mitään ongelmaa.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #218 on: January 30, 2009, 19:54:47 »
Kaveri on taltuttanut 4kg toutaimen ul-vehekillä koskesta. Eli kyse on vain siitä, että siimat kestää. Kyllä ne vavat ja kelat pelittää,ei sitä tartte epäillä.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #219 on: January 30, 2009, 20:20:55 »
Kaikessa raja tulee aina vastaan, mutta aika kauan pärjää kevyillä välineillä koskella. Viime kesänä kovasta virrasta nostin ylös 71,5cm pitkän toutaimen. Painoa arvioisin kalalla olleen neljän kilon luokkaa myös. Tosin oma vapa oli 2-12 grammaisille vieheille eli ei ihan kevyimmästä päästä. Sanoisin silti, että enemmän se on siimasta ja kelasta kiinni, että millaisen kalan onnistut ylös saamaan.

Maltti on valttia. Taidot ratkaisee isojen kalojen kanssa, kun kevyillä vehkeillä kalastaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

« Reply #220 on: January 30, 2009, 20:42:21 »
Maltti on valttia. Taidot ratkaisee isojen kalojen kanssa, kun kevyillä vehkeillä kalastaa.
Jep, juurikin näin!
Itsekkin olen monia 3-4kg hauki saanut mereltä ulli- kamoilla, eikä ole ongelmia kunhan vaan jaksaa väsyytellä. Hätiköinti on turhaa!
Ja sitten ul- luokasta hiukan isommilla vehkeillä tuli vedettyä lähes seittemän kilonen hauki kuiville.
Aatami kiteytti asian loistavasti: "Maltti on valttia".. :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

zasse

• View Profile
« Reply #221 on: February 03, 2009, 00:03:31 »
itse kalastelen seuraavalla setillä: kelana pflueger 8030 ja vapana shakespeare JIG IT. Ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen  :wink:

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #222 on: February 07, 2009, 13:04:03 »
Mulla on itsellä tuo nexave ja pidän sitä ihan ul-vapana...  Onko sillä loppujen lopuksi väliä onko joku vapa määritetty virallisesti mihinkin luokkaan. Mulla nexave toiminut vallan mainiosti ul-kalastuksessa.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #223 on: February 07, 2009, 14:06:49 »
Kato ville pirua, lukihäiriö  :-D

Mutta eiköhän noissa keloissakin ole vähän, että ei sen virallisen luokittelun niin justiinsa ole...  Ei se heikennä UL-saaliin arvoa onko se saat "virallisilla" UL-varustelilla vai epävirallisilla...
Tekis melkein mieli sanoa ja sanonkin, että enempi sittenkin UL- saaliiksi  luokitteluun merkkaa vapa. Ja jos joku nappaa vaikka Shimanon 4000- sarjan kelalla ja tykymmällä vavalla isomman kalan niin, että siima on tyyliin 0.16 niin mä luen senkin ul- kalaksi  :-)

Dumppi 95

• Kuhaa yritettiin... Mitään ei tietenkään saatu. :)
    • View Profile
« Reply #224 on: April 13, 2009, 16:47:16 »
Itse olen ajatellut ostaa vavaksi Catana BX 180 L:n       
Kelaksi sitten harkinnassa on ollut Abu Cardinal Ultracast 100fd.
Olisiko tuossa toimiva setti? Siimaksi ajattelin joko 0.15 tai 0.17 firelineä, sopisiko tuohon? :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #225 on: April 13, 2009, 17:19:27 »
Juu no ihan UL settiä en meinannutkaan ostaa vaan lähinnä Light.  :-)

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #226 on: April 14, 2009, 14:59:33 »
Tänään kävin tuon Catanan ostamassa, enää puuttuu kela ja siima ni sen on siinä.  :-) Mites ootteko käyttäny peruketta pienempien vaappujen ja lippojen kanssa? Kärsiikö uinti liikaa? Kun noita haukia sattuu olemaan näissä vesissä aikas paljon...

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #227 on: May 06, 2009, 08:41:36 »
Panze, itse tilasin viime kesänä saksasta Shimanon Exage STC Mini TeleSpin 165L vavan ja erittäin tyytyväinen olin! Loistavasti saa kasaan ja nopeasti koottua ja mukava oli vispata pikku puroilla. Järvelläkin pärjäsi hyvin, heittopituudet vain jäävät turhan lyhyiksi vaapuilla.

Mistä liikkeestä tilasit tuon vavan?
Oliko millanen revohka että oli suomessa?
Oon suomesta koittanu ettiä ja kysellä mutta ei tunnu löytyvän kuin sitä 180cm keppiä ja itse haen juuri tuota 165 ullia  :-)

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #228 on: May 06, 2009, 20:39:10 »
Panze, itse tilasin viime kesänä saksasta Shimanon Exage STC Mini TeleSpin 165L vavan ja erittäin tyytyväinen olin! Loistavasti saa kasaan ja nopeasti koottua ja mukava oli vispata pikku puroilla. Järvelläkin pärjäsi hyvin, heittopituudet vain jäävät turhan lyhyiksi vaapuilla.

Oon suomesta koittanu ettiä ja kysellä mutta ei tunnu löytyvän kuin sitä 180cm keppiä ja itse haen juuri tuota 165 ullia  :-)

http://www.fishingtackle24.de/

Toista kysymysta en ihan ymmärrä, mutta mitään ongelmia ei vavan eikä kelan kanssa ole ollut. Säästin saksasta tilaamalla postikuluineen yli 50 euroa.

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #229 on: May 07, 2009, 12:38:53 »
Joo sori "murteeni" :wink:

Revohkalla meinasin että oliko iso/vaikea homma tilata suomeen mutta eipä näköjään ole :)

Miten pitkään muuten meni että sait sen ?

E: paitsi että en ymmärrä sanaakaan saksaa joten joutuu pyytämään jonkun kaveriks ku pistää tilausta menemään  :-P
« Last Edit: May 07, 2009, 12:43:22 by Abborna »

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #230 on: May 07, 2009, 13:45:10 »
Sivun saa myös englanniksi, kävin vilkasemassa.  :wink:

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #231 on: May 07, 2009, 13:48:02 »
Sivun saa myös englanniksi, kävin vilkasemassa.  :wink:

No voeee rähmä..se on ku ei ossoo näitä :D
Kyllä se enkku sen verran taittuu että tilauksen saan pystyy  :-)
Kiitos sulle!

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #232 on: May 08, 2009, 17:06:19 »
Tilaaminen onnistui ihan normaalisti, mutta Visa Electroni ei kelvannut ainakaan viimeksi korttina, joten maksoin ostokset tilisiirrolla. Toimituksessa meni muistaakseni 1,5 viikkoa, ja hiukan yllättäen pakettia ei toimittanut posti, vaan jonkin sortin lähettipalvelu.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #233 on: May 09, 2009, 19:10:25 »

Toista kysymysta en ihan ymmärrä, mutta mitään ongelmia ei vavan eikä kelan kanssa ole ollut. Säästin saksasta tilaamalla postikuluineen yli 50 euroa.

Kattelimpa ihan huvikseen noita tuon nettisivun hintoja ja olipa monenlaista hintaa. Jotkut vavat oli vähän halvempia kun suomessa, mutta muuten oli aikalailla samoissa hinnoissa. Sama homma keloissa, mutta osa jopa paljon kalliimpia kun suomen maalla. Esimerkiksi hyrrä keloista perus 6000 dööri 108€/kpl kun saman kelan saa suomen maalta hintaan 50-70€.
Eli kannattaa oikeasti verrata hintoja ennenkö tilaa ulkomailta mitään. Toki voi löytää löytöjä ja halpoja tuotteita ja silloin tietenkin kannattaa ostaa jos vaan tarvetta on.

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #234 on: May 11, 2009, 09:29:46 »

Kattelimpa ihan huvikseen noita tuon nettisivun hintoja ja olipa monenlaista hintaa. Jotkut vavat oli vähän halvempia kun suomessa, mutta muuten oli aikalailla samoissa hinnoissa. Sama homma keloissa, mutta osa jopa paljon kalliimpia kun suomen maalla. Esimerkiksi hyrrä keloista perus 6000 dööri 108€/kpl kun saman kelan saa suomen maalta hintaan 50-70€.
Eli kannattaa oikeasti verrata hintoja ennenkö tilaa ulkomailta mitään. Toki voi löytää löytöjä ja halpoja tuotteita ja silloin tietenkin kannattaa ostaa jos vaan tarvetta on.

Kylläpä kyllä  :-)
Mulla on just toi saatavuus ongelma..
Voisin ihan hyvin 100e pulittaa tosta vavasta suomessa jos löytys vaan.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
Vs: UL-kelaksi hyrräkela...
« Reply #235 on: May 19, 2009, 16:15:12 »
Hiukan vanhan aiheen nostatus nyt, mutta onko ylläolevian lisäksi tullut mitään uusia pieniä hyrräkeloja, jotka voisivat soveltua UL-kalastukseen? Soutaminen lähinnä mielessä, mutta voisihan sitä heittämistäkin välissä kokeilla..  :wink:

suurkala

• View Profile
Vs: Keskustelua UL-kalastuksesta
« Reply #236 on: June 14, 2009, 13:01:26 »
Mulla on shakespeare Rough Rigger  5 jalkaa  viehesuositus 2-10g

kelana toimii shimano syncopate 2000 (liian iso :?) ja siimana kuitu

Dumppi 95

• View Profile
« Reply #237 on: June 14, 2009, 18:31:24 »
Itseltäni ei ihan UL-settiä löydy, mutta Light kuitenkin. Vapana toimii Shmano Catana BX 180L (3-15g), kelana Shiimano Catana 1000RA ja siimana Savagear Adrenaline Spinning 0.13mm.  :-)

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #238 on: June 14, 2009, 19:10:30 »
Kuka ja mikä vetää rajan mikä on ullia, mikä laittia?

Mä kalastelen 1000-luokan kelalla ja 180cm nexave-vavalla ja katson kalastavani ul- vehkeillä.

Tuhe

• View Profile
« Reply #239 on: June 14, 2009, 19:26:56 »
Jos pystyy 2-5g liitsiä heittämään, niin on kyseessä ul hommat. Itsellä ul-vapa 165cm ja vieheet 10g alaspäin, mut ohkasella siimalla lentää 2-5g liitsi ihan tarpeeksi. Perhovehkeillä omilla taidoilla ei sen kummemmin lennä. 210cm vapa käy jo vetouisteluun.

center>