Chat

Author Topic: Keskustelua UL-kalastuksesta  (Read 160162 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pataakkeli

• View Profile
Vs: Keskustelua UL-kalastuksesta
« Reply #330 on: June 26, 2011, 23:13:56 »
0.2 kuitu niin ei tarvi murehtia. 0.2 mono on kans hyvä. mitä sitä turhan pienillä siimoilla kalastamaan, riskeeraa vaan suotta kaloja, jotka ois tullu ylös paksummillakin siimoilla
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

Pike

• View Profile
« Reply #331 on: June 26, 2011, 23:31:24 »
0.2 kuitu niin ei tarvi murehtia. 0.2 mono on kans hyvä. mitä sitä turhan pienillä siimoilla kalastamaan, riskeeraa vaan suotta kaloja, jotka ois tullu ylös paksummillakin siimoilla
Tuo 0,2 kuitu menee on light puolelle.

Njasser

• Jumala armahtaa, Minä en
    • View Profile
    • Email
« Reply #332 on: June 27, 2011, 14:58:15 »
Itse pidän tuosta ohuilla siimoilla ''leikkimisestä''. Kyllähän se aina kalalle tuo arvoa jos se on saatu ul-kamoilla ja 0.12 siimalla vaiko sitten  0.20 punottua joka kestää vetää sen polkupyörän raadon ellei koukku katkea tai oikene? :roll:

Huomenissa hakemaan varmaankin tuota matrix pro:ta koska kaikki sitä hyväksi kehuneet. Saa lapissa harrit ja tanet taistella kunnolla että eivät joudu pannulle..  8-)

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #333 on: June 27, 2011, 15:20:25 »

Jos jarru ei ole ihan tapissaan, niin kyllä esim. 0.14mm monofiilin katkaisemiseen tarvitaan kalalta kunnon hampaat tai sitten niin suuri kala, ettei siima riitä puolassa. Hyvän esimerkin asiasta saa vaikka sitomalla siiman sohvan jalkaan kiinni ja toisen pää ul-vavan kärkeen ja lähtekää taivuttamaan. Todennäköisesti lopetat testin, koska pelkäät vavan rikkoutumista..  :wink:
Toki tuollainen 0.14mm siima ei kestä paljoakaan kaislikossa kikkailua, eikä pohjaan jäämistä, mutta ul-kalastuksen "kokohaarukan" kestää ilman kalastajan virheitä.
Samoin kuitusiimoissa en lähtisi 0.14mm paksummalla kalastamaan, koska jo pelkästään tuo koko riittää taatusti ul-kalojen kanssa + kuitusiimojen koot ilmoitetaan järjestään alakanttiin.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #334 on: June 27, 2011, 15:26:32 »
Tätä viestiä on jo muutkin kommentoineet, mutta yksi asia tässä vielä ihmetyttää.. Kun 0.2 mm kuitua laittaa ul-kelaan, niin eihän sitä puolalle sovi kuin 20-30 metriä. Eihän tuollaisella siiman pätkällä voi kalastaa..

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #335 on: June 27, 2011, 15:37:10 »
Tätä viestiä on jo muutkin kommentoineet, mutta yksi asia tässä vielä ihmetyttää.. Kun 0.2 mm kuitua laittaa ul-kelaan, niin eihän sitä puolalle sovi kuin 20-30 metriä. Eihän tuollaisella siiman pätkällä voi kalastaa..

Eikös ul- kalastuksen hienous ole juuri siinä, että pikkuvehkeillä saadaan isoakin kalaa, kun taiten kalastetaan? Koko idea kuolee, jos laittaa puolalle yli .20 monoa...   Sitä paksumpaa käyttäessä ihan sama vavan ja kelan koolla, ei sitten enää tarvii puhua ul- kalastuksesta.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #336 on: June 27, 2011, 15:57:45 »
Mutta eikö olekin tosi UL-kalastusta, jos sitä siimaakiin on vain se 20 metriä, vai tuleeko väsytyksestä jo liian jännittävä, kun siiman päässä on iso?

Pike

• View Profile
« Reply #337 on: June 27, 2011, 16:17:48 »
Mutta eikö olekin tosi UL-kalastusta, jos sitä siimaakiin on vain se 20 metriä, vai tuleeko väsytyksestä jo liian jännittävä, kun siiman päässä on iso?
Ei oikein auenut minulle, mutta miten 20 metrinen 0,2 kuitu liittyy enää UL-kalastukseen?

Niin ja minusta ei, koska minun mielestäni siiman pituus ei liity olennaisesti UL-kalastukseen.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #338 on: June 27, 2011, 17:55:54 »

Ei, 20m siiman kanssa kalastus on vain typerää. Kuten Pike sanoi, ei siiman pituudella ole mitään merkitystä ul-kalastuksessa. Ul-vehkeillä ei mennä isoja haukia tai lohia pyytämään, vaan keskitytään pienempiin kaloihin, jotka kuitenkin tuntuvat joltain kevyeillä vehkeillä. Lisäksi aivan pienimpiä uistimia ei saa edes lentämään järeämmillä vehkeillä.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #339 on: June 27, 2011, 22:07:25 »
salaperäsesti mulla meni 0.2 kuitua koko puolallinen. vajaa 100 metriä. ja kelana on abun cardinal 501 alb. tähän voisin sanoa ettei jokanen ohut kuitu ole automaattisesti helvetin paksua. kokeilkaa esim firelinee, tai sitä jotain spiderlineeko se oli. niihin mä luotan.

Pike

• View Profile
« Reply #340 on: June 28, 2011, 01:56:10 »
salaperäsesti mulla meni 0.2 kuitua koko puolallinen. vajaa 100 metriä. ja kelana on abun cardinal 501 alb. tähän voisin sanoa ettei jokanen ohut kuitu ole automaattisesti helvetin paksua. kokeilkaa esim firelinee, tai sitä jotain spiderlineeko se oli. niihin mä luotan.
Ihan kiva, että meni, mutta edelleen tuo 0,2 kuitu ei ole enää UL-luokkaa eli sinulla ei ole enää täysiveriset UL-kamat, mutta jokaisen oma valinta mitä tekee ja mitä sinne kelallensa tunkee ja kuinka paksua.

MEO

• View Profile
« Reply #341 on: June 28, 2011, 02:05:49 »
Kyllä se on perinteisesti ollut tuo siimojen paksuus vähintään 0.06mm enemmän kuin pakkaus ilmoittaa. Ja vetolujuus saattaa heittää kumpaan suuntaan tahansa. Mutta minkäs teet, siimaa tarvitsee kuitenkin uusia välillä. Sekin kannattaa muistaa noita Erän testejä lukiessa että se tulos koskee ainoastaan sitä kyseistä testissä esiintynyttä paksuutta ja väriä.  Niinkuin vaikka tässä uusimmassa testissä on Firelinen Fused Original ja Fused Crystal. Sama ilmoitettu 0.12mm paksuus ja Erän testiporukka on mitannut Originalin paksuudeksi 0,22mm ja Crystalin 0.24mm. Ja kummankin vetolujuus pakkauksessa on sama 6,8 kg, mutta mitattu Originalille 7.7 kg ja Crystalille 6.5 kg. Tilanne muitten kokojen ja värien suhteen on taas sitten eri.

Ja noi testit on kuitenkin vain osatotuus, jokaisen käytössä siimat ovat yksilöitä. Kun siima on kelalla niin siinäkin riittä noita muuttujia. Jokainen solmu on yksilö ja jokainen kalastaa eri tavalla, toisilla tulee paljon rasitusta siimaan kivien yms myötä lyhentäen siiman elinkaarta.

Oma UL-settini on vanha, jostain 90-luvun alun syövereistä peräisin oleva Ugly Stick ja Shakespearen Synergy halpis kela. Muuten ok ja soiva setti, mutta kelan joutuu aina heiton jälkeen palauttamaan käsin, on niin jäykkä ettei uskalla kampea kääntää. Kela tarttui joskus mukaan Keskisen ale laarista, oli jotain kympin luokkaa. Olen uutta, hieman jäykempää pakettia suunnitellut, mutta krooninen köyhyys on toistaiseksi estänyt suunnitelmat. Kärkkäisellä on ainakin Abun ul-settejä myynnissä jotain 70+ euroa, jos vaikka ensi siellä pyörähtäisi joku päivä töiden jälkeen katsomassa... Siimana on Rapalan Finesseä tällä hetkellä, mutta vaihdan sen Strenin Microfuseen joko 0.08mm eli siis 0.16mm Erän mukaan tai 0.10mm joka jäänee alle 0.20mm, Kärkkäisellä 110m on 20 €. Synergylle menee 0.18mm alle 100m, joten varmaan toi ohuempi olis parempi.

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #342 on: June 28, 2011, 08:48:06 »
Minä en kyllä UL-kelalle mitään punottua tai kuitua tunge. enkä kyllä muullekkaan kelalle. Viime kerta jätti semmoiset jäljet mieleen ja myös kelaan.  Kelassa on sen verran mukavat "leikkausarvet" että jouti vaihtoon.

ja kun se punottu on sotkussa, se myös pysyy sotkussa. omaan ul-kelaani laitan aina monofiilia, tällä hetkellä Sufixin 0,18 monoa ja hyvin on kalat tulleet ylös eikä sotkuja tai muutakaan häikkää ole tullut.

ja monofiili on ainakin järkevän väristä eli väritöntä.

Miksi punotun siiman on oltava mahdollisimman typerän väristä: neonvihreää, neonpunaista, maastonvihreää ja muita ufovärejä käytetään, miksei voisi olla vaikka valkoista? tiedän että valkoistakin punottua löytyy mutta on helkkaristi harvinaisempaa.

jos valkoisen punotun löydän niin saatan jopa harkita ostamista. tai iskä saattaa. eihän mulla tommosiin ole varaa :-D
Ei se saalis, vaan se fiilis.

Mikke96

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
« Reply #343 on: June 29, 2011, 11:22:48 »
No siks varmaan kun kuituja käytetään tosipaljon jigauksessa tiätysti myös muitakin viäheitä käytettään kun kuidulla viskotaan. Niin siks neonit kun siiman näkee hyvin jigauksessa milloin on jigi pojassa ja milloin kala tärppää koska sitä ei aina tunne vavassa niin sitten näkee kun siima heilahtaa. Ja mitäs sen on väljä vaikka se kuitu on niin räikeinä väreinä itse en oo ainakaan huomannu että se kalan tuloon vaikuttais.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #344 on: June 29, 2011, 12:08:36 »
Valkoista ja varmasti luotettavaa kuitusiimaa löydät esim. täältä.
Miten sen nyt ottaa...

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #345 on: June 29, 2011, 12:18:35 »
Valkoista ja varmasti luotettavaa kuitusiimaa löydät esim. täältä.
Tuolta jos tilaat nyt ja olet honkkariklubin jäsen, saat siiman puoleen hintaan! Ei huono tarjous ;) Asialla on vaan kiire, tarjous on huomiseen voimassa.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #346 on: June 29, 2011, 18:10:41 »
Olen varmasti monen UL-kalastajan kanssa samoilla linjoilla, jos en lähtisi kalastaessani käyttämään yli 0.12mm paksuista punottua..

Itsellä käytössä 0.12mm punotut omassa jigi/yleisvavassa, eikä ole ollenkaan liian ohutta.. Vetolujuutta löytyy viitisen kiloa, ja mielestäni ihan 2-4kg riittäisi jos halutaan kalastaa kevyillä välineillä. Monofiili alle 0.20mm paksuisenakin toimii varmasti hyvin, en väitä vastaan, mutta tuntuma+tartutukset voi jäädä huonommaksi. Monofiilin hyvä puoli on se, että voi käyttää huoletta jäykempää vapaa, koska siimasta löytyy joustoa ihan riittävästi.

Kuitenkin, UL-välineiden hyvät ominaisuudet pitäisi olla hyvä heittopituus kevyilläkin uistimilla ja välineiden herkkyys. Silloin lähtisin siis käyttämään 0.08/0.10mm punottua, laadukasta, hitaasti puolaavaa pientä kelaa ja heitettäviin uistimiin nähden sopivan joustavaa vapaa. Ja mielelläni laittaisin punotun päähän 30-40cm paksun monofiilitapsin hankautumisen varalta!
Olen kalastelijapoika!

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #347 on: June 30, 2011, 23:38:59 »
Mie olen tätä laihoin tuloksin joskus aiemminkin tiedustellut, mutta onko kenelläkään tiedossa hyrräkeloista ns. ul-luokan edustajia? Googletus tarjoaa tietoa varsin vähän ja sekin "vanhentunutta".

Yksi vaihtoehto tuli juuri nyt mieleen, eli nuo kirjolohipilkkisetit, minivirvelit jotka on varustettu minikokoisilla hyrräkeloilla, paljonkos niihin mahtuu suunnilleen tuommoista 0.14-0.16mm siimaa, jos joku olis sattunut testaamaan?

Edit
Tämä kela näyttää jo siltä, että pian lähtee tilaukseen. Kenelläkään kokemuksia kyseisestä kelasta?
« Last Edit: July 01, 2011, 00:04:29 by Qkkeli »

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #348 on: July 01, 2011, 18:38:33 »
tuohon minua lainanneeseen: suattaaphan tuo olla nuinniin, mutta pittääkö sen olla täösverinen UL että sillä saes kalua?

meinaan että mikä helkutin järki on tarkotuksella iskee ohutta siimaa, kun tietää että ensimmäinen suurempi kala tai hauki katkoo kerralla siimat? suht köyhänä miehenalkuna satsaan kestävyyteen, enkä ota turhia riskejä viehetappioissa. nollakakonen on perusvarmaa, eikä se ole (kuten nuo minua lainanneet ja minun lainaamat viestit antaa ymmärtää) niin paksua, että sillä ei kalaa tulisi. se kestää, ja sillä heittää pitkälle.
nollakakonen kuituna on just sellasta kun siiman kuuluu olla: se kestää, sillä heittää, eikä se mee katki ekasta kiven kraapasusta. jos jollekin tulee siitä näppylöitä kun UL -kelassa on nollakakosta kuitua niin se voi mennä heittää niillä ohuilla siimoillaan, ja kirota viehekatoamisiaan jälkeenpäin.

kiitos. ja olen täysin rauhoittunut. en vaan tajua näitä hifistelijöitä (ei sillä että lainanneet olisivat sellasia), joilla on muka pakko olla täydelliset vehkeet, muuten ei kalaa tule tai kalastus ole hauskaa.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #349 on: July 01, 2011, 19:11:17 »
Patakunkku: Jos jarru ei ole liian tiukalla, solmut on kunnossa ja siimaa on tarpeeksi, niin pitää olla oikeasti iso kala joka katkaisee siiman "kerralla". Mutta harva meistä yrittää mitään lohia ul-vehkeillä pyytää, eikö semmosessa ole kyllä edes mitään järkeä. Hauki on asia erikseen, parikiloinen hauki katkoo jo paksutkin siimat aika helposti.
Pointti lienee se, että 0.20mm kuitusiima ei vain enää varsinaisesti kuulu ul-luokkaan. Ei sinua, eikä ketään tietenkään kielletä sen käyttämistä. Kun suurin osa kuitusiimoista on just sitä, että paksuus on jotain aivan muuta kuin mitä rullan kyljessä lukee, niin siksi moni kyseenalaistaa noin paksun kuidun valinnan. Ja siitä olen aivan varma, että heittopituudet eivät ole samaa luokkaa, kuin esim. 0.18mm monolla tai 0.12mm kuidulla(0.14-0.18mm sekin todellisuudessa, valmistajasta riippuen). Jos patakunkku eksyy joskus tännepäin, niin voin pitää opastetun reissun ul-vehkeillä, niin näet käytännössä mitä tarkoitan.. :)

Ja sitten palaan tuohon minihyrräkela asiaan, kauppareissun tulos:

Ostin sellaisen kirjolohen pilkkivapasetin ja nyysin siitä kelan(Abu Blue Max) ul-vapaan. Siimaa mahtui aika kivasti, 0.16mm monoa 200 metriä. Isälle lähti mukaan, kun meinaa käydä viikonloppuna siikaa soutamassa. Tuo rialinnakin kela lähtee tilaukseen jossain vaiheessa, niin saatan jotain testinpoikastakin tehdä noiden kahden välillä.
« Last Edit: July 01, 2011, 19:13:20 by Qkkeli »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #350 on: July 01, 2011, 19:21:34 »
Juuri näin miten Qkkeli sanoo: 0.2 kuitu ei tosiaan ole enää ul- luokkaa vaikka olis millainen koivun oksa vapana ja pilkkivavan kela. 
Ei Mersun rata-autokaan ole formula1- auto, vaikka siinä olisi sama moottori.

Patakunkku kai vähän väärin ymmärtänyt mikä on ul- kalastuksen idea. Saada mahdollisimman kevyillä (ul) välineillä kalaa. Se, että joku 3-4 kilon hauki saattaa verottaa uistinpakin sisältöä on riski , joka on hyväksyttävä kun ul:sta puhutaan. 5cm kevlar-peruke pelastaa jo paljon... Ainakin mulle sen elämyksen ul:n parissa antaa juuri se, kun saan ylös parin kilon kirren tahi parin kilon hauen kevyillä välineillä. Into menisi, jos siima olisi sitä luokkaa, että oma taito "käskyttää" kalaa ja väsyttää se kevyillä vehkeillä menettäisi merkityksensä.
Ul- kalastukseen sopivia pikkulippoja saa Honkkarista parhaimillaan 5 kympillä  (+ hyvät leikarit ettei siima kierrä ihan hulluna) ja vaappuja alkaen 3kpl kympillä.  Kalstus on yksi niistä harrastuksista, joissa ei oikeiasti juuri kannata tuijottaa sihen uponnutta rahamäärää. Nimittäin sillä rahalla saisi jalokalafilettä melkoisen pinon joka vuosi....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #351 on: July 01, 2011, 19:38:43 »
joo. jarmo: en oo väärinymmärtänyt UL:ää. tarkoitus saada "pienemmästäkin" kalasta ilo irti, sehän se on lyhennettynä. ja pienestäkin on heittomerkeissä siksi, kun oon törmänny niihin kalastuksessa, joille kilonen kala on pieni.

qkkeli: totta tuokin. mutta onko nollakakonen muka järeää kuitua? jos on, niin mitä 0.3 ja siitä ylöspäin olevat on? jerkkikamaa?

offtopiccina: joskus olin jostain lukevinani UL-jerkkauksesta. se jos joku on kyllä jo todella ylitsevietyä puuhaa. jos siis osuin oikeaan, enkä muista väärin.

Pike

• View Profile
« Reply #352 on: July 01, 2011, 22:33:59 »
offtopiccina: joskus olin jostain lukevinani UL-jerkkauksesta. se jos joku on kyllä jo todella ylitsevietyä puuhaa. jos siis osuin oikeaan, enkä muista väärin.
Eipä ole. UL-jerkkaus ei ole läheskään sama asia kuin UL-kalastis. Normaalit jerkit kuten perus Busa ovat keskimäärin 15cm pitkiä ja paino pyörii siinä 70g molemmin puolin.

UL-jerkkauksella tarkoitetaan pienempien, esim 10cm/40g jerkin heittämistä esim. 0,25 kuidulla, normaalia jerkkivapaa kevyempää vapaa ja samassa suhteessa kevyempää kelaa.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #353 on: July 02, 2011, 10:03:11 »
Eiköhän tuo toimi ihan näillä about 10-15g ja 5-6cm jerkeillä vallan mainiosti.. Sillon se saattaa onnistua myös UL-välineillä, kun lighteilla heittää ainakin kevyesti..
Olen kalastelijapoika!

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #354 on: July 02, 2011, 10:40:55 »
Näitä varmaan viellä UL vehkeillä viskoisi
http://www.kalastuskauppa.com/group/jerkki-vaaput/tiny-buster/532

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #355 on: July 02, 2011, 10:53:11 »
Tämän pienempää ja kevyempää jerkkiä tuskin löytää...
Ui ihan nätisti, ja lentää todella hyvin 0.15 siimoilla.
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/jerkit/salmo-slider-5s-jerkki/p/16312/
Miten sen nyt ottaa...

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #356 on: July 02, 2011, 12:18:44 »
Eipä ole. UL-jerkkaus ei ole läheskään sama asia kuin UL-kalastis. Normaalit jerkit kuten perus Busa ovat keskimäärin 15cm pitkiä ja paino pyörii siinä 70g molemmin puolin.

UL-jerkkauksella tarkoitetaan pienempien, esim 10cm/40g jerkin heittämistä esim. 0,25 kuidulla, normaalia jerkkivapaa kevyempää vapaa ja samassa suhteessa kevyempää kelaa.

öhm... niin. en tiiä jerkkauksesta juuri mitään, joten en ossaa sanoa mittään.

mut jos näillä ul-ul-vehkeillä tahtoo jerkkiä viskoa, niin se ois tuo konan laittama salmon pikkuslider.

WellMux

• View Profile
    • Email
« Reply #357 on: November 01, 2011, 14:08:23 »
Mullakin  laadukas UL-setti hakusessa ensikesää ajatellen.

Selailin tuossa shimanon 2012 katalogia
ja sieltä löysin tällaisen kiinnostavan UL kokoonpanon:
-kela: AERNOS FA 1000 (uusi P4 kela)
-vapa: YASEI Red Perch, nopee aihio, 180cm/1..11g
komee laadukas setti, hintaa kertynee n.150eur

tarttee laittaa korvantaa ja ellei pukki tuo, hakee pois kunhan rantautuvat suomeen.

raksi98

• Kysyy enemmän kuin kukaan kerkeää vastaamaan...
    • View Profile
« Reply #358 on: April 27, 2013, 09:10:01 »
Laittakaas tänne joku alle 100e ul setti.. mielellään joku samasta liikkeestä kela ja vapa... Ei tarvis tilailla monesta paikkaa..
onks tässä nyt valittamista?

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #359 on: May 01, 2013, 16:43:40 »
sitä jos raksi selailis enempi niin pääsisit jyvemmälle.

center>