Chat

Author Topic: "Haluatko turpaan?"  (Read 28842 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KalaKaapo

• View Profile
    • Email
"Haluatko turpaan?"
« Reply #30 on: December 29, 2004, 19:42:42 »
Nyt löytyi aika tehopeli kesäiseen turvan perhosteluun:

KOUKKU: 10-12 uppoperhokoukku
 LANKA: musta
 PINOTUS: ohutta lyijylankaa tarpeen mukaan, ei välttämätön
 RUNKO: strutsi, väreinä on toiminut ainakin kirkas sininen ja oranssi
 HÄKILÄ: musta kukko

Tuohon voi myös lisätä jotain lisäsälää uskoa vahvistamaan, mutta on toiminu noinkin. :roll:
Tehokkaita ovat myös olleet erillasiet viistätysperhot ainakin lämpiminä kesäiltoina ja keväällä pienet salakka jäljitelmät.
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

FurpaTan

• Guest
"Haluatko turpaan?"
« Reply #31 on: March 17, 2005, 07:54:30 »
Laitetaan sitten tänne, jos vaikka Kaivoa nyt miellyttäis.  :lol:

Minkähänlaisilla uistimilla saisi hyvin turpaa,
ja mikä väri olisi hyvä? Olen kuullut että pinkki olisi aika näppärä väri sille kalalle... mutta löytyiskö teiltä enmpää tietoa.
Kun kalastaa täkyllä niin olisiko pieni vai iso kala koukussa parempi?

Joki jossa kalastan on melko samea ja tumma, pikkujoki.
Yleensä heittelen turvan toivossa koskissa ja niiden suissa.
Paikka vinkkejä voi myös kertoa.
Perholla en kalasta lainkaan.

Pahoittelen sekavaa viestiä! :P

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
"Haluatko turpaan?"
« Reply #32 on: March 17, 2005, 14:09:03 »
Quote from: FurpaTan
Laitetaan sitten tänne, jos vaikka Kaivoa nyt miellyttäis.  :lol:

Minkähänlaisilla uistimilla saisi hyvin turpaa,
ja mikä väri olisi hyvä? Olen kuullut että pinkki olisi aika näppärä väri sille kalalle... mutta löytyiskö teiltä enmpää tietoa.
Kun kalastaa täkyllä niin olisiko pieni vai iso kala koukussa parempi?

Turpaa saa hyvin ainakin samesta vedestä pienillä vaapuilla ja lipoilla...Esim kuusamon kuf-lippa ja meppsin kullan värinen jossa on mustat pilkuty on omiaan...Lisäksin turpa vieheitä on mulla paljon, koska sitä o kiva kalastella aja hyvä paikkakin on tossa ihan vieressä...Väreistä sille kelpaa moni, mutta kirkaat värit esim pinkki on ihan hyvä! Kerrankin räikeään minnow spooniinkin nappasi...Täkykalastuksessa kannattaa käyttää kokonaista salakkaa, pientä särkeä tai töröä...Olen todennut, että koskessa kannattaa käyttää salakasn tai muun särkikalan peräpäätä, eli keskeltä kala poikki ja peräpää koukkuun...Sitten taas vähemmän virtaavassa vedessä tai ihan tyynissä vedessä kannattaa käyttää koko kalaa...Koskien ala ja yläjuoksut ovat hyviä paikkoja...Tossa touko-kesäkuussa sitä saa hyvin! Silloin se ilmeisesti kutee...Juusto tai taikina kelaongessa on myös hyvä syöti turvalle...Itsekkin kalastan tummassa pikkujoesssa...:D

toivottavasti tosta on edes jotain apua! :D Missä muuten sitä kalastat?
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

KalaKaapo

• View Profile
    • Email
"Haluatko turpaan?"
« Reply #33 on: March 21, 2005, 15:45:27 »

Isoa turpaa ei mielestäni kannata voimakkaasti virtaavista kohdista kalastaa, sillä siellä yleensä törmää vai pikku sintteihin. Kunnon jättiturvat oleilevat kosken niskoilla ja suvannoissa :wink: .
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
"Haluatko turpaan?"
« Reply #34 on: March 21, 2005, 18:05:08 »
Quote from: KalaKaapo

Isoa turpaa ei mielestäni kannata voimakkaasti virtaavista kohdista kalastaa, sillä siellä yleensä törmää vai pikku sintteihin. Kunnon jättiturvat oleilevat kosken niskoilla ja suvannoissa :wink: .

Niin just! Ja täkynä kannattaa käyttää särjenpalasta! siis isolle turvalle!
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

kalakekke

• View Profile
vihje turvan valmistukseen
« Reply #35 on: April 26, 2005, 21:08:33 »
Paras on pestä turpa ihan kraanavedellä ja laittaa yöksi veteen likoamaan vaikkapa jääkaappiin.Näin häviää turvan tonkimat saven maut itse kalan lihasta!Ihan syötävää kalaa.Taikinalla olen ite niitä saanut Paimionjoesta.

villeboy5

• View Profile
Vs: Re:"Haluatko turpaan?"
« Reply #36 on: August 22, 2009, 13:54:15 »
Mä oon kyllä kokeillu perholla, mutta en oo saanu mitään
Riippuu mistä kokeilee, kyllä perhoon turpa ottaa koska hyöteiset on osa Turvan ravintoa, itse niitä nostelen perholla ja joskus ottaa mato onkeen viime syksyn otti 2,3kg turpa silveerhead uppo perhoon kaverin kanssa kun oltiin turpaa ja säynävää yrittämässä. Itselläni ei kuitenkaan ole kokemusta Lippa kalastuksella turpaa, mutta kyllä perhoon turpa ottaa varsinkin: kirkkaissa vesissä samea perho kuten: musta pinta perho, sakea uppo perho, tummissa vesissä sininen (vaalea jossa vähän valkoista) ja punaista(jossa kultaisia raitoja). Turpaa olen nostanut jo kolmatta vuotta perholla. mato ongella hyvä syötti on heinä sirkka mut sirkka täytyy saada elävänä koukkuun kuten jalan paksusta kohtaa tai juuresta kiinni, toinen idea on käyttää mäskiä ja jatkaa siitä ihan tavallisella mato ongella kuitenki turpa on kovin ärhäkkä kala ja saattaa saada pelästyessään kovankin energiapurkauksen jolloin peli on menetetty kun siima ei pysy perässä ja katkeaa. Turvat viihtyvät syvänteessä mutta havaitessaan jotain osuvan veden pintaan se yleensä tarkistaa asian ja Turpa saattaa tuntea pinnan rikkoutumisen jopa 3metrin syvyydestä. 8-) eikun onnea turvan nostamiseen.

Timpe.mp3

• View Profile
    • Email
Vs: "Haluatko turpaan?"
« Reply #37 on: August 22, 2009, 19:08:44 »
Kyllä täällä Kymijoella turpa käy ainakin syvännevappuun. Itse olen saanut kaksi turpaa, toinen painoi 1.0kg ja toinen 1.1kg. Turvat tuli jollain Stormin(?) neon vihreällä syvänne vaapulla. Ja sitten turvan mausta; Se ei todellakaan ole pahaa. Todella hyvä savustuskala ainakin täälläpäin, missä ne lyllertää virrassa koko elämänsä.

Harkkis

• View Profile
« Reply #38 on: August 22, 2009, 20:05:54 »
Ite olen saanut 2 turpaa, jotka tulivat lipalla. 2 heitolla 2 turpaa, aikas hyvin eikös? 8-)  Painoina 820 ja 670g. Kalapihvejä tehtiin niistä, mutta eipä kyllä kovin hyvältä maistunut. Ei lähelläkään ahvenen tai hauen makua.
Turpaa, jos haluaa kannattaa suunnata Etelä-Suomen savijoille. Kaislikoiden viereltä iskee parhaiten.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

villeboy5

• View Profile
« Reply #39 on: August 29, 2009, 15:30:18 »

Kun turpa on nälkäinen se on joko virran reunoilla jossa se ei ole kova virta, koska ötökät yrittävät rantaan tietenkin niin se on napakymppi olla ranta pusikoilla/kivillä. Olen kyllä muutaman turvan saanut keskeltä virtaa  :wink: mutta kuitenkin se viihtyy jopa pienien virtaus kohtien jäljessä jos ei ole kova nälkä Ps: pienet perhot ovat parempia kuin isot jos virran jälkeen kalastetaan. Koska Turpa ei odota kovin isoa syötävää. Tuli muuten kokeiltua tota taikina meininkiä, Kyllä se toimi oli hetken päässä joku puolen kilon mötti mutta lopulta pääsi irti. Oli se kyllä malttamatonta touhua kun koho kiisi veden pintaa ja uppos vähää välii mut ei mitä ku nosti sit sai odottaa kaua et näytti silt et se ois kii  :-D kyllä se on hienoa ja asiallista touhua  :-) Tässä pari päivää sitten kun olin perholla turpaa huitomassa niin yhellä kalamiehellä oli mörkö kiinni luulin aluksi että taimen, mutta kun hän sai sen ylös tuli kysymään tarvitko 3,5kg turpaa  :-o että se oli iso  :-o

villeboy5

• View Profile
« Reply #40 on: November 01, 2009, 18:57:07 »
Kannattaa kääntää perhon koukkua pari milliä alas päin ni se suorastaan iskeytyy turvan suuhun itse joskus sain ison turvan sydärin sain ku iski melkee mutta kalasta ei  saa hyvää ruokaa joten elkäää tappako niitä turhaan kun muutenkin niukkaa niiden suhteen mutta kyllä niitä joka reissu on tullu

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #41 on: November 01, 2009, 19:06:50 »
Kannattaa kääntää perhon koukkua pari milliä alas päin ni se suorastaan iskeytyy turvan suuhun itse joskus sain ison turvan sydärin sain ku iski melkee mutta kalasta ei  saa hyvää ruokaa joten elkäää tappako niitä turhaan kun muutenkin niukkaa niiden suhteen mutta kyllä niitä joka reissu on tullu
meidän mielestä olisi paljon helpompaa lukea näitä viestejä jos niissä olisi vaikka isot kirjaimet pilkut pisteet ja muut paikallaan niin jokainen tietäisi mistä on kyse ja mitä mahdollisesti kirjoitetaan antaa pikkaisen eikä ihan vähänkään tyhmän kuvan kirjoittajasta jos kirjoitus on yhtä pötköä ihan vain näin palstan selkeyttämisen ja mielyttävyyden takia vaikka eikai täällä kukaan mielyttämisen halusta olekkaan kun välillä näitä tekstejä lukee

villeboy5

• View Profile
« Reply #42 on: November 01, 2009, 19:11:45 »
Nyt me kavereitte kaa rakennettiin/viriteltiin lähi purolle oma koski  :-D Ekana on kovin virtaava kivi pato josa keskellä on paikka josta vesi pääsee läpi padosta alas päin on kivikkoista matalaa keskellä virtaa syvää sen jälkeen tulee syvää paikkaa jossa kivet suojaa virralta kuitenkin siinä kohtaan virta ei ole kauheen kova mutta hyvä, siinä on noin 5kiveä jonka alle turpa pääsee iso väli ja siinä on melkein puol metriä syvää Seuraavaksi tulee jo toinen pato josta vesi menee näppärästi siitä keskellä olevasta aukosta sen jälkeen vesi on puoliksi rannan alapuolella koska tulva on vienyt maan ja siinä roikkuu juuria ja toinen puoli on näkyvissä ja näppärästi siihen saa perhon lyötyä sne jälkeen mennään jokunen metri eteen päin tulee kivikkoa joka on puoliksi pinnalla, sitten tulee syvää hiekka pohjaa taas ja sielä on taas kiviä jotka suojaavat heikolta virralta ja kivien alle mahtuu. katsotaan keväällä miten käy  :-) ilmoittelen tästä sitte toukokuun puolella  :-P

???
« Last Edit: November 01, 2009, 19:22:06 by Pete »

sube

• View Profile
« Reply #43 on: November 01, 2009, 19:39:34 »
lyhyesti: MITÄ HELVETTIÄ?
 :-D

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #44 on: November 01, 2009, 19:54:38 »
Nyt me kavereitte kaa rakennettiin/viriteltiin lähi purolle oma koski  :-D Ekana on kovin virtaava kivi pato josa keskellä on paikka josta vesi pääsee läpi padosta alas päin on kivikkoista matalaa keskellä virtaa syvää sen jälkeen tulee syvää paikkaa jossa kivet suojaa virralta kuitenkin siinä kohtaan virta ei ole kauheen kova mutta hyvä, siinä on noin 5kiveä jonka alle turpa pääsee iso väli ja siinä on melkein puol metriä syvää Seuraavaksi tulee jo toinen pato josta vesi menee näppärästi siitä keskellä olevasta aukosta sen jälkeen vesi on puoliksi rannan alapuolella koska tulva on vienyt maan ja siinä roikkuu juuria ja toinen puoli on näkyvissä ja näppärästi siihen saa perhon lyötyä sne jälkeen mennään jokunen metri eteen päin tulee kivikkoa joka on puoliksi pinnalla, sitten tulee syvää hiekka pohjaa taas ja sielä on taas kiviä jotka suojaavat heikolta virralta ja kivien alle mahtuu. katsotaan keväällä miten käy  :-) ilmoittelen tästä sitte toukokuun puolella  :-P

???

Tajusin [   ] En tajunnut [ x ]

Mitä tässä niinku nyt ajettiin takaa? voisko villeboy selventää hiukan?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #45 on: November 01, 2009, 19:59:40 »
Villeboy:tä on ohjeistettu, mutta näki parhaaksi ohjeiden jälkeen poistua. Joten odotellaan mitä mies/poika/poju aikoo teksteilleen tehdä.

Tuhe

• View Profile
« Reply #46 on: November 01, 2009, 20:12:06 »
Nuilla ohjeilla saa kyllä nakkarilla puolenyön jälkeen kyseistä kalaa ilman niitä viittä kiveä 8-) mitkä koskeen laitetaan. Yritetään nyt kirjoittaa edes sinne päin mitä koulussa on opetettu. Kaikille tulee virheitä kun asiaa on, mut pitäähän jokin tolkku olla, että pysyy kärryillä. Yksi ratkaisu pulmaan on oikokirjoittaja, mut tietenkin pitäis ymmärtää mitä toinen tarkoittaa.
« Last Edit: November 01, 2009, 20:32:02 by Pete »

villeboy5

• View Profile
« Reply #47 on: November 02, 2009, 20:10:28 »
Yleensä turpa kutee kiven taakse? ja kivet suojaa virralta ja turpa voi jäädä sen taakse loikoilemaan? Ajatelkaa vähän oon tässä jo kolmatta vuotta turvan puolessa, sitä paitsi oon tehny niist jo yhen tutkimuksenki, ku oon tuol paraisin kalainstituutti koulussa. Että kyllä mä turvan tunnen.

villeboy5

• View Profile
« Reply #48 on: November 02, 2009, 20:22:24 »
Eli siis teimme padon lähipurolle, padon keskellä on aukko josta vesi pääsee kovaa vauhtia virtaamaan, padon alavirrassa noin kolmen metrin sisällä padosta alas on kivinen kova kuohu virtaus. Sen jälkeen tulee kohta, josa on muutama kivi joiden alla on turvalle kutupaikka tai muuten hyvä epäämispaikka, kiviä on noin viisi. Sen jälkeen tulee toinen pato josta vesi virtaa lävitse keskeltä. siinä on sen jälkeen semmoinen kohta josta puolet on rannan alla, misä tulvan on vienyt rannan alta mullat, savet ja hiekat ja jättäny juuret ja toinen puoli purosta on siinä toisen puolen rantaa johon saa ovelasti perhon liiskattu, jolloin se kulkee sen virtauksen kun on siellä rannan ja veden välissä pinnalla. sen jälkeen tulee muutama iso kivi jonka taakse taas pääsee ja sitten tulee syvänne joka on noin metrin syvä josa virta kulkee. ilmoitan sitten ensi keväällä miten turpaa tulee  :-)

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: November 02, 2009, 22:02:48 »
Tässä vähän patoamisesta... kannattanee lukaista ennen kuin alkaa omia patoja tekemään:

Purojen ja ojien patoamisessa on erityisesti huomattava se, ettei padottu vesipinta saa aiheuttaa harvinaisenkaan tulvan aikana vettymis- tai muuta vahinkoa yläjuoksulla. Patoallasta ei saa täyttää kuivana aikana eikä tyhjentää äkkiä niin, että alajuoksulla aiheutuu veden puutetta, tulvimishaittaa, veden laadun heikkenemistä tai pilaantumista. (VL 1 luku 15, 17, 19-20 §)

Vesilain perusteella enintään yhden hehtaarin suuruisen lammen tai järven luonnontilaisuutta ei saa muuttaa, ei myöskään luonnontilaista noroa, puroa eikä lähdettä. (VL 1 luku 15a ja 17a §)

Vesistöstä ei saa poistaa ilman ympäristölupaviraston lupaa rakennetta, joka muuttaa vesistön vedenkorkeutta tai virtaamaa. Toisaalta vesistössä oleva rakenne on pidettävä kunnossa. Kunnossapitovelvollisuus kuuluu rakenteen omistajalle. (VL 2 luku 31 §)     

Vesilain mukainen lupa
Vesilaissa (246...) määritellään ne tilanteet, joissa lain mukainen lupa tarvitaan. Tällaisia hankkeita ovat esim. sillan rakentaminen vesistön yli tai vesi- ym. johdon rakentaminen vesistön ali. Luvantarve ei koske vain suuria toimenpiteitä. Myös kesämökkiläisen arkiset toimet saattavat vaatia luvan, kuten esimerkiksi ojan patoaminen, laiturin rakentaminen sekä rannan ruoppaus ja pengerrys. Vesiluvasta ja sen tarpeellisuudesta voi kysyä ympäristönsuojelusihteeriltä.

Vesistöä muuttaville ja ympäristöä pilaaville toiminnoille tarvitaan usein vesilain tai ympäristönsuojelulain mukainen lupa. Jos tarvitaan lupa molempien lakien perusteella, riittää yksi hakemus ja hankkeelle annetaan yksi lupa.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

villeboy5

• View Profile
« Reply #50 on: November 08, 2009, 18:53:55 »
siinä oli jo jonkin näköinen pato mutta laitoimme siihen lisää kiviä ja muutama kivi ala virtaan

villeboy5

• View Profile
« Reply #51 on: November 11, 2009, 19:51:04 »
juu.. olen kyllä ottanut seikat huomioon sillä, katsokaas kun pato johtaa jokeen joka virtaa kovaan tahtia ja ei vesi noussut ojassa/purossa huomattavasti ainakaan kun mittasimme. Ja kyseinen puro/oja on tehty täyteen patoja. Kaupungin tekemiä suurin osa ihan turvan kannalle ja tietenki muille purosse eläville kaloille itse teimme turvalle mutta ei sitä tiedä sillä puroon nousee kesäisin alle kiloisia kirjolohie en tiedä onko istutettu joskus. puro tulee suolta ja vesi on todella viileää kesäsinkin. Kyseinen puro on pieni osa sitä jokea. Eikä joen rannalla ole yhtään mökkejä alavirrassa vaan koski ja sen jälkeen kaupunki, joki on padottu isommalla padolla jotka avataan ja laitetaan kiinni välillä joten joen pinta vaihtelee muutenkin isoilla määrillä että eikös homma ole hanskassa  :-) Kiitos varoituksesta en ollut tietoinen tästä mutta tulevassa olen  :-)

villeboy5

• View Profile
« Reply #52 on: November 11, 2009, 20:21:09 »
Tämmöne tuli tässä alkusyksyllä ennen kalojen laskua jokeen  :-P

DNR

• View Profile
« Reply #53 on: June 11, 2010, 01:10:18 »
koskaan vielä en ole turpaani saanut.

jätetäänpä tällanen tosi viisas vastaus taas pitkästä aikaa.. :)

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #54 on: June 12, 2010, 00:59:32 »
Saksanahon ankkalampi kouvolan ja kuusankosken välissä olis aika hyvä turvansaantipaikka, joskus noita nousi siitä madolla läjä. Puolen tusinaa per mies, suurimmat reilusti puolen kilon ylittäviä.
Kärnäkosken linnoituksen kupeessa sillan vieressä myös tuli tuollaisia bongattua viime vuonna, suurimmat olivat aika mittavan oloisia (ehkä jopa kilon luokkaa?).
« Last Edit: June 12, 2010, 01:01:24 by jcuster »
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Commontrol

• Karhu Brothers co
    • View Profile
« Reply #55 on: June 23, 2010, 17:58:01 »
Tänään tuli semmonen reilu puolen kilon turpa pienellä rapalan vaapulla. Koskaan ennen en oo saanu joten piti vähän aikaa ihmetellä niin rumaa kalaa ennen kun päästi pois

Ipetin

• View Profile
« Reply #56 on: September 02, 2010, 19:59:43 »
Kokemäenjoesta olen saanut 1280grammasen turvan. Päästin takaisin
^^,

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #57 on: September 03, 2010, 16:29:47 »
-