Chat

Author Topic: Turhauttavin kalareissu?  (Read 5829 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« on: February 19, 2004, 11:19:04 »
Niin, tästä on taidettu keskustella täällä joskus ennenkin, mutta mielenkiintoista olisi kuulla kokemuksistanne.

Oma surkein reissuni tapahtui kesällä ´96. Poljin pyörällä n. 5 km matkan eräälle pikkujoelle. Jo lähtökohdat olivat pielessä: otin mukaani vain yhden uistimen, miksi, sitä en vieläkään tajua. Heittelin ko. 4 cm vaappua hauen ja ahvenen toivossa.

Ehdin saada muistaakseni yhden ahvenen ja n. 400 g hauen, kun hieman isompi hauki tärppäsi. UL-vehkeillä kalaa uittaessani huomasin kaksi asiaa: kala oli hieman alta kiloinen, ja vaappu kiinni niin syvällä suussa ettei sitä näkynyt ulospäin. Lopun saattaa arvatakin, siima lopulta poikki ja kalastus loppui kuin seinään. Noiduin huutamalla, onneksi paikka oli sen verran korvessa ettei kukaan kuullut.

*Lohdutukseksi, sain suurella todennäköisyydellä saman kalan seuraavana päivänä ylös asti, tosin tällä kertaa perukkeen kanssa. Kala painoi 0,9 kg.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Re:Turhauttavin kalareissu?
« Reply #1 on: February 19, 2004, 11:39:07 »
Niitä on varsin monta. Tarkkoja kuvauksia en jaksa kaikista kertoa, mutta ne turhuuden elementit silti:

-Kalassa 9 tuntia. Koko ajan satoi vettä, eikä kala syönyt. Oltiin läpi märkiä ja väsyneitä ja vihaisia. Minulla 1 hauki seurasi kerran viehettä, kaveri sentään sai yhden.

-Mentiin Hossaan syyslomalla. Pakkanen oli sitten jäädyttänyt lammet juuri edellisenä yönä. Se siitä sitten. ONNEKSI oli perhokamat mukana, joten virtapaikoille pääsi (ja onneksi rauhoitusta ei silloin enää ollut). Ei mennyt koko reissu sentään ihan mönkään.

-Aamulla aikainen herätys ja pyörällä Kajaaninjoelle. Vapa katkesi siimaa siihen viritellessä. Ei muuta kuin kotiin takasin nukkumaan.

-Rakennettiin serkun kanssa onkivavat, herättiin 4.00 ja lähdettiin kokeilemaan yksi uusi onkipaikka. Mentiin lenkkareissa ja todettiin, että lähellekään ei pääse kuivin jaloin. No, yritettiin "märin jaloin", mutta seuraavana oltaisi uitu suolammessa. Nakattiin onget metsään ja lähdettiin kotiin. Kotona huomasin, että puukko jäi rannalle, että ei muuta kuin hakemaan...

-Kahlattiin ja rämmittiin sakeaa vesakkoa ja aukkohakkuuta pitkin loputtomalta tuntunut taival eräälle lammelle. Kun päästiin perille, niin rannalla oli mökki ja mökille vei tie. Sitä vaan ei näkynyt kartalla.

-3 kirretärppiä Kajaaninjoesta, 1 karkasi, 1 katkoi siimat (juroi pohjan kiviin) ja kolmas jäi sitten "pohjaan". Lähellä rantaa spinfluga-puntti harppasi kivenkoloon ja sinne jäi kala ja puntti. En saanut siis mitään, vaikka koko ajan oli tapahtumia. Kaveri sitten viimeminuuteilla sai kalan..

-Kuuma, itikoita, kostea metsä... Onneton uusi siima (1 kerta kalassa sillä siimalla) UL-kelassa ja tulokset sen mukaiset. 7 haukea katkoi siimat ja ylös tuli 1 ahven. Vierestä nostettiin suunnilleen saman verran haukia ylös. Opinpahan, että tiettyjä siimamerkkejä ei tule ikinä enää tähän talouteen.

-Pitkällisen odotuksen jälkeen eräälle joelle kalaan. Ei kuitenkaan päästy lähellekään, koska tulvan ansiosta metsä lainehti vettä. Joelle olisi pitänyt mennä lähes 100m pidemmälle ja vettä oli jo siinä vaiheessa yli 40cm. Jäi sitten kalastamatta.

-Kajaaninjoen ruoppaukset tunnelivoimalan vuoksi. Edellisenä iltana käytiin usein katsomassa, että vesi oli mukavan kirkasta kalastettavaksi. Seuraavana aamuna joku patovalli oli aina falskannut ja vesi maitokahvia. Tai jos ei ollut, niin se sameni päivän aikana. Saaliina lähes aina nollat.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #2 on: February 19, 2004, 12:09:34 »
Aika turhauttava oli ensimmäinen perhokalastusreissuni. Evon Kalliojärvellä oli kala ihan hyvin syönnillään. Kaikki muut saivat useampia kirjolohia ja taimenia paitsi minä. Tärppejä oli minullakin ainakin kymmenen, mutta ostamani perhosiima oli täysi susi. Daiwan siimassa oli niin järkyttävä muisti, että vastaiskuista ei ollut mitään hyötyä kalan iskiessä.

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net
« Reply #3 on: February 19, 2004, 12:20:55 »
Minulla nopeasti tulee parikin mönkäänmennyttä reissua mieleen:

-14-15 ikäisenä lähdin hienolla aurinkoisella kelillä vetämään uistinta mökillä Lappajärvellä. Taisi mukana olla 3 vapaa ja jokaisessa siimat suhteellisen kaukana. Aikani vedettyäni tyhjiä, en huomannutkaan isoja mustia pilviä kerääntyneen yläpuolelleni. Sitten alkoikin puhuri ja lähes samanaikaisesti räikkä alkoi huutaa yhdessä vavassa. Pohjassa. Noh, minä siinä sitten sammutin moottorin ja nyin vapaa aaltojen keinuttaessa venettä vastakkaiseen suuntaan. Moottori oli pakko käynnistää siinä vaiheessa ja lähteä kohti uistinta, koska niitä ei silloin liiemmin ollut. Tässä vaiheessa kuvaan astuikin sitten toinen vapa, jonka siima kiertyi tiukkaan rullaan potkurin ympärille ja potkuri pysähtyi ennenkuin ehti päästä vauhtiinkaan. Vettäkin alkoi sataa hirveän ukkosmyrskyn lisäksi. Kolmannen vavan taimenlusikkakin oli pohjassa. Se oli hetki jolloin täytyi kyllä pysähtyä hetkeksi ihailemaan maailman ihmeellisyyttä. Ei voinut edes kiroilla. Jotenkin ihmeessä sain pelastettua kaikki uistimet lopulta pitkän uurastuksen jälkeen, jopa potkuriin kiertyneen siiman päässäkin lilluneen. Tulin takaisin mökille ihan märkänä ja menin nukkumaan.

-Toissapäivänä mökillä. Päivä alkoi selittämättömällä huonolla ololla herätessäni myöhään iltapäivällä. Olkapääkin oli venähtänyt pari päivää aiemmin ja paidan päällelaittaminen oli tuskaa. Söin aamupalaa ja maitokin oli loppu. Tarkoitus oli lähteä viidenaikoihin serkun kanssa matikkapilkille. Vedimme moottorikelkalla pilkkikopin jäälle ja serkku kairasi reiät venähtäneen olkapääni vuoksi. Sitten alettiin pilkkiä. En tiedä johtuiko miehestä vai jostain muusta, mutta kaikki minun 6-7 kiinniollutta matikkaa pääsivät karkuun koska koukku jäi avannonreunaan kiinni. Vähän ennenkuin olimme lähdössä takaisin rantaan, ajattelin katsoa vaarivainaan kaiverruksillavarustellulla eläkkeellepääsylahjana saadulla Mac-Liten isoimmalla taskulampulla avantoon. Jostain syystä ote lipesi ja lamppu sukelsi avantoon valaisemaan itsekseen. Tässä vaiheessa lensi muutama valittu ärräpää. Ei muutakuin pienen miettimisen jälkeen haettiin rannasta jääsaha ja rysähaavi, jolla sitten sahaamisen jälkeen koukattiin lamppu takaisin ihmisten ilmoille. Ajettiin rantaan ja minä menin suosiolla nukkumaan.
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

KalaKaapo

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: February 19, 2004, 20:07:54 »
Tää ei kyllä ole mikään kalareissu vaan kalastus tapahtuma..
Olin Raunion sahan järjestämässä kalastuskilpailussa ja yritin saada lahnoja tärppäämään, mutta aina kun kala nappasi pääsi se melkein heti irti. Sitten eräällä lähellä onkivalla tytöllä nappasi varmaan 1,5 kilonen lahna ja tää lähtee juoksemaan poispäin rannasta vapakädessä ja kaiken lisäksi saa kalan ylös!!!!! ARVATKAA PÄNNIKÖ!!! >:(
ARGHHHH!!! >:(
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: February 19, 2004, 21:36:56 »
Lapin reissu, jolla kaikki meni vastoinpäin. Esim. vaihdoin kokeilumielessä intermediate-uppoavan siiman perhovehkeisiin, ja kuinka ollakkaan joessa tuikki taimen, kun sen kohdalle tuli virran mukana kuollut päivänkorento. Ei onnistunut pintaperhostelu tuolla siimalla, eikä uppoperhoonkaan kala ottanut. Reissun lopussa näkyi joessa kirkkaita nousutaimenia, sellaisia kiloisia. Kalastin niitä huomaamattani perholla, jossa oli koukku katki. Loput perhot olin jostain ihmeen järkisyystä jättänyt autolle. Painostava helle ja auringon paiste vielä piti masennuksen päällä. Mahdollisuuksia oli saaliin saamisen kannalta, mutta en ihmeemmin nautiskellut kalastuksesta.

Haugi

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: February 20, 2004, 16:23:59 »
Kovin pahoja ei itselleni ole sattunut, mutta jotakin kuitenkin. Seuraava tapahtui pari vuotta sitten.

Katselin toiveekkeena karttaa uuden kalapaikan toivossa ja hoksasinkin yhden järven n. 20 km:n päässä. Kamat kasaan ja ajelin mopolla paikalle. Paikalla saavuttuani totesin tilanteeen toivottomuuden: järvi oli kauttaalataan matala ja kasvanut lähes täyteen kortetta. Kalastukseen ei siis ollut mitään mahdollisuuksia.

No katselin karttaa uudemman kerran ja huomasin toisen järven n. 5 km:n päässä edellisestä. Ajattelin että kun nyt tänne asti on tultu niin sama on ajaa vielä tuo 5 km ja käydä kokeilemassa. Niinpä ajelin uudelle paikalle ja pettymys oli taas suuri: järven rantoja kymmenen metrien levyinen kaislavyöhyke koko järven ympäri, joten veneettömänä ei kalastuksesta tullut yhtään mitään.

Taas hetki kartan parissa ja ainakin 5 km päästä löytyi pieni lampare. Sinne siis. Lampi oli hiekkapohjainen ja rannoiltaan aivan matala. Pahalta näytti tässä vaiheessa. Lisäksi paikalla oli useita telttailijoita ym. porukkaa, joten lähdin hyvin kettuuntuneena ajelemaan takaisin heidän rauhaansa häiritsemästä. Paluumatkalla poikkesin sitten pienehkölle joelle (muuten samainen joki kuin Kaivon jutussa) ja kovan uurastuksen tuloksena onnistuin saamaan yhden n. 0,5 kg:n hauen.

Kämpille päästyäni laskeskelin ajettua matkaa ja sitä kertyi reilusti yli puolensataa kilometriä, joka ei mopolla ole ihan pikkuinen taival. Sitten vielä naapuri tuli paikalle pätemään että minun olisi kannattanut kysyä häneltä noista paikoista, sillä hän kuulemma olisi suoralta kädeltä sanonut että ei kannata kalalle vaivautua... Että sillä lailla.
- Haugi -

erästäjä

• MSN Messenger - ana11_11@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: February 20, 2004, 18:24:33 »
Viime kesänä olin Koita joella kalassa isän kanssa neljä tuntia vettä satoi kuin saavista kaatamalla koko ajan. Mukana oli ul vehkeet  sain vain yhden pienen puoliksi mädäntyneen ahvenen ja pari pientä taimenta tärppäsi. Ei ollu mukavaa.
-Kala Eemeli-

matiaz

• MSN Messenger - matiaz_69@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: February 21, 2004, 18:33:11 »
Tänää käytii fly_fisherin kanssa Tuhmakoskella!Saaliista ei sitten mitään tietoakaan! Ja sitte ku lähettii pois, nii jouduttii kävelee varmaa 10 km!!! >:(
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

villeta

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: February 21, 2004, 20:35:08 »
Taitaapi olla viime kesänä kun päätettiin lähteä kaverin kanssa polkupyörillä kalaan. Kuuden kilometrin polkemisen jälkeen päästiin perille, eikun kamat kamat kasaan ja heittelemään, mutta ei vain tärpännyt ja uskon puutettakin alkoi olemaan. Päätettiin lähteä pois.

Sain ajettua ehkä 200m, kun vanhasta pyörästäni ketjut poikki, ja tottakai samalla puhkeaa kaatosade. Ei auttanut kun kyyti soittaa pois ja siinäkin kesti puoli tuntia odotella vesisateessa.

Voi että kun otti päähän!
-villeta-

Jigi

• Guest
« Reply #10 on: February 23, 2004, 18:39:44 »
Tästä reissusta ei ole kovinkaan kauan aikaa, ehkä noin puolitoista viikkoa sitten. Olitiin isän kanssa menossa ensimmäistä kertaa koko talvella made pilkille. Isä oli teroittanut 6" UR kairan "oikein teräväksi" ennen lähtöä että varmasti puree hyvin. No oltiin siinä sitten hyvällä made paikalla ja isä alkaa kairaamaan reikää niin ei senttiäkään saanut kairalla porattua ilman että olisi koko painollaan sitä painanut. Siinä sitten ihmeteltiin että mikäs on kun se kotona niin hyvin teroitettiin... No onneksi isä oli ottanut mukaan hiomakiven ja sitten sitä alkoi taas teroittelemaan. No nyt pitäis purra... Mutta ei niin ei. Yksi reikä sitten saatiin tuskaisesti kairattua ja minä menin pilkkimään ja isä alkaa teroittamaan vielä... Siinä sitten n. 45min oltiin: Isä teroitti ja minä pilkin yhdestä reiästä. Ja tietenkään ei tärppiä. Ja isän lukuisista yrityksistä huolimatta kaira ei purrut. Vähän ajan kuluttua isän kaveri tulee paikalle ja sillä sattui olemaan kunnolliset teroitusvärkit ja jotenkin ne  saivat kairan toimimaan. No sitten mennään minä,isä ja isän kaveri  pilkkimään oltiin varmaan tunti ja ei saatu mitään. Sitten mulla tärppäsi ja oli aika isokin,mutta eiköhön sitten juuri kun olen sitä koukkaamassa ylös niin made irtoa koukusta... Siinä vielä uuden tärpin toivossa pilkin vielä vähän aikaa... Yhtäkkiä isän kaveri rupeaa vinkkaamaan meitä luokseen. Hän oli saanut noin kilosen mateen. Arvaatte että potutti! Eikä sitten koko iltana saatu mitään... Ja tietysti reikiä kairattiin niin paljon että seuraavana päivänä kaikki paikat kipeänä... Mutta kaippa sitä tästä reissusta jotain uuttakin oppi...

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: March 02, 2004, 12:34:29 »
Kerran kävi ainakin 5 kalaa kirree tai tanee ja kaikki irti silloin hieman v*****i. Sain kyllä sitten lopulta 8 senttisen taimenen poikasen mutta se vain lisäsi kiukkua... JA SEKIN SINTTI OLI VAHINGOSSA SILMÄSTÄÄN KIINNI!
Poltinkoski

kaivo

• Guest
« Reply #12 on: March 03, 2004, 11:41:32 »
Kerran kävi ainakin 5 kalaa kirree tai tanee ja kaikki irti silloin hieman v*****i.
Itsellänikin oli kerran alkukesästä eräällä haukireissulla samantyylinen homma. Kalastimme velipojan kanssa haukia parista matalasta lahdesta ja käytimme samanlaisia vaappuja. Kumpikin sai tärppejä suurinpiirtein samaan malliin, mutta omalla kohdallani kalat eivät meinanneet millään jäädä kiinni. Koukut olivat kyllä terävät, joten ilmeisesti kalat lähinnä näykkivät vaappua eivätkä jääneet tarpeeksi syvältä kiinni. Lopulta yksi hauki tarttui kiinni asti ja tuli ylös. Velipojan tärpit taisivat tulla suurinpiirtein kaikki ylös asti.

--PROFESSOR--i

• MSN Messenger - Zamppa_10@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #13 on: July 14, 2004, 10:26:14 »
Turhauttavin reissu taisi olla vikajärven pilkki-reissu.
Lähdimme pilkkille päivällä kairasimme reiät ja aloimme pilkkiä vaihdoimme paikkaa montakertaa eikä edes nykäissyt sen viiden tunnin aikana :cry:
MADE in Finland...

Vesku

• View Profile
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #14 on: July 15, 2004, 07:39:41 »
Tähän voi kyllä laittaa omasta puolestani lähestulkoon kaikki rannoiltaheittely- reissut.

Joskus ollut uistin puussa,toisinaan on vapa katkennut,välillä on pudottu veteen ym.

Viime syksyinen venereissu kaverin kanssa oli myös masentava. Kaikki vimpaimet mukana ja taimenet + jättihauet mielessä suunnistettiin merelle.

Oltiin semmoiset 8h ympäriinsä heitellen, vedellen ja jigaten vaikka millä ottipaikoilla ja lopputulos oli nolla tärppiä ja nolla kalaa. Kaiken huipuksi auringon laskettua tuli aivan helevetin kylmä ja paluumatkalla satamaan meinasi jo naamakin näyttää samalta kuin Miedon Jussilla Holmenkollenilla. Käsistä katosi tuntokin vähäksi aikaa. Se oli takuulla se turhauttavin reissu. Nyt kesällä pitäisi päästä kyllä kostamaan tuo nöyryytys..
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Nimimerkki

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #15 on: July 15, 2004, 11:52:56 »
Niitä turhauttavia reissuja minulla onkin aika monia...

Kerran olin kalastamassa eräällä joella. Siinäpä aikani heittelin kun viehe jäi pohjaan. Jäipä siinä sitten perukekin samalla. Noiduin siinä jonkin aikaa, kunnes latoin uuden vieheen siiman päähän. Perukkeita ei enää ollut, joten sidoin vain sen uistimen siihen siimaan.

Sitten kun siinä paiskoin vieläkin ärsyyntyneenä sitä viehettä, niin eiköhän vain n. 1 kg:n kokoinen hauki napannut siihen kiinni. Vieheenä minulla oli siis lippa, jonka se hauki haukkasi syvälle kitaansa. Ja hetken kuluttua siima meni tietenkin poikki, ja viehe siinä mukana. Kyllä v*tutti ! :x

Ja sitten on näitä kaiken näköisiä reissuja, milloin on satanut kaatamalla ja on siinä sitten kastuttu läpimäräksi. Kalaa ei tietenkään ole tullut...

Onhan sitä muutamia kertoja joessakin tullut pulahdettua kalastus reissulla.

Reaper

• View Profile
    • Email
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #16 on: July 15, 2004, 18:01:44 »
Onhan noita ollut monia jo....:

-Kalastusurani alkupuolella käväisin serkkuni kanssa Möhkön koskella kalassa ja ei silloin itselläni ollut vielä minkäänlaista kokemusta virtapaikoista, ainakaan koskista. Serkkuni sai taimenen ja itse jouduin tyyntymään pienellä lipalla saamiini korpiaisiin. Luovutin jo alle puolessa välissä, kun mitä oli vielä lupa aikaa jäljellä.

-Serkkuni kanssa Venakonlammella ollessi otin mukaan oman virvelin ja uistin kukkaron ja matkaan. Noh, ennen lammelle menoa laiteltiin tavaroita, kun huomasin, että uistin kukkarossa olikin pilkkijä ja kumisaappaat unohtuivat kotiin, ei auttanut muukaan, kuin mennä kotiin etsimään oikeat varusteet.

-Koitereella uistelemassa elämäni ensimmäisen kerran. Iso järvi ja ei tietoakaan hyvistä paikoista tai syvyyksistä. Oli kyllä tylsää olla veneessä ja vain antaa uistinten olla vedessä sen 5h ja ei ainuttakaan kalaa.

-Ja sitten, oikeastaan metsästyksen aloituspäivää edeltävänä päivänä, olin menossa kalalle. Otin virvelini ja lähdin heittelemään serkkuni kanssa. Ensimmäisten heittojen jälkeen serkullani jo 3 kalaa ja minulla 0. kun tilastot alkoivat olla jotain 20-2 luokkaa (Minun kaksi mahtavan pientä ahventa) otin virvelin, laitoin sen vapa pussiin ja talsin leiriin ja rupesin lukemaan aku ankkaa.

-Viime vuonna pilkillä: Joskus klo 7:00 aamulla menin erään lammelle pilkille ja rupesin pilkkimään, noh ei meinannut tulla mitään ja olin jo siirtynyt jonkin matkaa eteenpäin, kunnes paikalla tuli lapsi perhe pilkkimään. Noh, jatkoin siinä pilkitystäni vailla ilman saalista ja olin jo lähtöaikeissa. Vavat reppuun ja menoksi. Se perhe joka tuli jälkeeni rupesi pilkkimään minun edellisistä rei'istä ja vähän ajan päästä perheen nuorimmaisin (?) huusi, isälleen avuksi! Joo'o... Sieltä sitten nousi jeesus iso ahven. Kyllä poputti!

Että kyllähän noita riittää.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

kaivo

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #17 on: July 16, 2004, 10:27:58 »
Tuli mieleen vielä muutama reissu, joista ei jäänyt isommasti kerrottavaa lastenlapsille.

*Joskus alaikäisenä yli kymmenen vuotta sitten isä kuskasi minut ja nuoremman velipoikani pilkille oululaiselle järvelle, pakkasta oli parikymmentä astetta. Kännyköitä ei tuolloin vielä ollut kellään, joten isä lupasi tulla hakemaan meidät sitten sovittuna ajankohtana. No, rupesimme tekemään ensimmäistä reikää jolloin huomasimme, että kaira oli tylsynyt ottamattomaan kuntoon eli pyöri tyhjää. Kalastamisesta ei tullut siis mitään ja kylmäkin alkoi tulla. Jouduimme kävelemään lähistölle kerrostalon aulaan lämmittelemään ja odottelemaan tuntien kulumista...

*Vajaat kymmenen vuotta sitten lähdin pyörällä samalle järvelle virvelöimään. Poljettuani kotoa 15 km perille ehdin heittää vain muutaman heiton kun huomasin, että avokelasta oli siimanohjainrissa löystynyt pahasti; ruuvi auennut ja sanka oli hervoton. Ilman työkaluja asialle ei ollut tehtävissä mitään, eli takaisin kotiin...

Venne

• View Profile
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #18 on: July 16, 2004, 12:07:09 »
Onhan noita vähemmän onnistuneita reissuja ollut...!

Kerran olin menossa ujuan alakanavalle hauen pyyntiin, ja laittelin kalavehkeet valmiiksi jo autolla. Saatuani kamppeet kasaan, lähdin kävelemään jyrkkää nurmikko rinnettä alas, ja tottakai onnistuin kompastumaan johonkin myyrä tms. koloon, ja menin suoraan silmälleen. Sitten pyörin koko rinteen kalavehkeitteni kanssa ja veteen asti tottakai...!
Saalis: kyynerpää auki, perse märkänä, ja vapa poikki...!

Tapanani on pitää kalavehkeet autonperässä koko kesän, eihän sitä koskaan tiedä milloin "joutuu" kalastaan. Noh, taas kerran sain päähäni, että lähdempä käymään uljualla (matkaa n.60km), koppasin kumpparit mukaan, ja nakkasin ne vänkärin jalkotilaan. Ajeleskelin uljualle, ja aloin ottaan kontista kalavehkeitä, mutta siellä oli olikin kolme mustamulta säkkiä...! Noh, takaisin autoon, ja soitto (kiinteä nmt) avovaimolle, että oot vissiin aamusella käynyt multa ostoksilla. Avovaimo oli lainannut mun autoa, kun siinä on kuulemma isompi kontti, oli tietysti nostanut mun kalavehkeet varastoon, eikä puhunut mulle mitään, vaikka tiesi että oon kalalle menossa. Emännän oman auton konttiin olisi mahtunut ainakin 10tuollaista säkkiä...! Enää ei vaimoke koske mun kalavälineisiin...!

Taas kerran olin uljualla haukia täkystämässä. Oli jo myöhäinen syksy, ja ilta alkoi olla pitkällä, ei enää nähnyt oikeastaan mitään. Ajattelin että tekaisempa nuotion, niin näkee vielä jonkin aikaa olla. vapa kivenkoloon, ja täky uimaan,ja itse risuja lähistöltä keräämään. Pilkkopimeässä koitin risuja haeskella (taskulamput on mummoilua),ja yhtäkkiä kuulin että räikkä parkaisi. Singahdin tukka suorana takaisin rantaan, mutta  räikkä ei enää laulanut, ja rannassa ollessani aloin ihmetellä, että mihin oikeen jätin vapani. Hetken aikaa siinä sytkärin valossa katselin ja huomasin, että vesi oli noussut varmaan metrin, eli olivat avanneet patoluukkuja isommalle. No, ei siinä auttanut muuta kuin lähtä kahlaamaan ja käsikopelolla vapaa etsimään. Löytyihän se, mutta taas oli persus märkänä. Silloin kuljetin vielä kalavehkeitäni sellaisessa muovisessa venepakissa, onneksi ne olin älynnyt jättää vähän ylemmäs rannalle, kivasti olis uistimet, kelat yms. vermeet kelluneet pois...!

kyllä kai noita juttuja olis vaikka kuinka. Kun yli 20v kulkenut kalassa, niin on ehtinyt sattua vaikka mitä, mutta kun ei jaksa kirjoittaa.

kaivo

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #19 on: July 21, 2004, 10:25:09 »
Olin viime viikonloppuna kalassa Kuusamossa. Kalastin velipoikani kanssa kolmena iltana järven keskellä olevaa rehevää matalikkoaluetta, jossa haukien kokoluokka oli melko mukava, sellaista parin-kolmen kilon kalaa tuntui enimmäkseen tulevan. Ero oli vain siinä, että itse kalastin UL-vehkeillä, velipoika pari luokkaa järeämmillä haukivehkeillä.

Ero saaliskertymissä tyrmäävän suuri: itse sain kyllä ensimmäisenä iltana kolme kalaa ylös, suurimmat 2,1-kiloisia mutta toisena ja kolmantena iltana en YHTÄÄN kalaa ylös asti. Irtipäässeitä ja karkuutettuja kyllä oli. Velipoika sai 9 kalaa, suurimmat 3,5- ja 3,1 kg. Koskaan en ole menettäyt kalalla yhtä pahasti hermojani; syö todella miestä katsella samassa veneessä kun toinen vetää kalaa ja itse nollaa.

Oli sellainen opetus, että tästä eteenpäin en pyydä enää koskaan haukea UL-vehkeillä. Kalastaminen on tehokkainta ja järkevintäkin, kun valitsee olosuhteisiin aina sopivan järeät tai kevyet välineet...

VK.

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #20 on: July 21, 2004, 10:51:56 »
Toissapäivänä uistelureissulla nappas hyvä kala kiinni. Ei halunnut millään tulla lähemmäksi venettä mutta pakotin sitä pikkuhiljaa tulemaan. n.20 minuutin päästä kala nähtiin ekaa kertaa, JULMETUN LÄSKI HAUKI!  Kala oli viiden metrin päässä veneestä kun se alkoi todella riehumaan, ravisteli päätä puolelta toiselle ja aukoi suuta toivoen ilmeisesti vaapun irtoavan. Vaappu oli kyllä tukevasti kiinni kun vedin kalaa veneen perää kohti, jossa iskä venaili nostokoukun kanssa. Naps! Ja arvatkaapa mikä meni poikki? PERUKE! Keskeltä poikki pamahti. Kala oli aivan pökerryksissä ja jäi pintaan kellumaan niin, että sen selkä näkyi veden pinnalla. Kierrettiin veneellä nopeasti ympyrä gepsin viivaa seuraten, yritimme ehtiä koukkaamaan kalan ennenkuin se virkoaisi ja olisi tiessään. Aallokon seasta kalaa oli vaikea nähdä, mutta kun yhtäkkiä näimme sen se oli jo viiden metrin päässä veneestä vasemmalla. Iskä käänsi veneen kalaa kohti ja minä olin käsi ojossa koukun kanssa valmiina. Olin juuri koukkaamassa kalaa kun se pujahti veneen alle! En ehtinyt kuin vähän raapaista koukulla kalan pyrstöä! PRKL!!! Sinne meni jälleen kerran ennätyshauki, olisiko ollut joku 7-8 kiloinen. Mua vaivaa ilmiselvästi joku isojen haukien karkuutuskirous, oli jo toinen iso hauki tänä vuonna! :evil:  

"Kolmas kerta toden sanoo" 8)

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #21 on: July 21, 2004, 10:52:40 »
Kaivon kirjoituksesta tulee mieleen yksi tarina. Oltiin UL-vehkeillä eräällä lammella kalassa. Rannat olivat täynnä lumpeita, mutta kalaa tuli. Taisimme saada yhteensä pitkälle yli 10 haukea, mutta karanneiden osuus oli suuri. Kun tulimme saman päivän iltana takaisin lammelle, sanoin autolla että "nyt ei enää leikitä" ja otin haukivirvelin mukaan. Kaveri jatkui UL-linjalla, koska oli mieltynyt jigistelyyn sillä. No, mikäs siinä minulla oli kalastellessa. Sain vielä 8 haukea illan aikana, mutta kaverilla meinasi jäädä pallit pataan. Illan viimeisinä hetkinä 1 säälikala tuli ylös asti. Sain jatkuvasti kuulla kommentteja, että "kyllä se siellä taas teurastaa 10-jalkaisella vavallaan".. mutta kylläpä sillä olikin helppoa ohjailla viehettä rannalta käsin lumpeiden seassa verrattuna puolet lyhyempään ul-vapaan.

Muutenkin sain tovi sitten tarpeeksi "leikkimisestä" ja jätin UL-kamat suosiolla kaappiin. Nykyään käyttövirvelini on pelkkä L ilman U:ta. Tämä valinta on ehkä paras, mitä olen vuosien saatossa onnistunut tekemään. Ylikevyillä vermeillä pyytäminen nimittäin on enemmän leikkimistä kuin kalastusta, sanokaa mitä sanotte.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Täkyuistelija

• View Profile
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #22 on: July 23, 2004, 14:34:33 »
Tyhjät saalisreissut ovat tietty turhauttavia.

Viime viikonloppuna nappas sen verran isompi hauki että haavissa loppui suuaukon koko kesken ja liian pienellä haavilla koheltaessa hauki pääsi irtautumaan.

Toinen "turhautus" oli kun oli ongittu iso kasa ahvenia.
Hauki iski, huusin haavia. Isäukko oli affenia perkaamassa ja lähti tuomaan ja samaan aikaan lokit veivät kaikki vastaperatut ahvenet.

-escorvet-

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #23 on: July 24, 2004, 22:30:17 »
se sattui eilen, ostin uuden vavan shimano alivio 180cm, 0.25mm monofiliä. noh kävin iissä heittelemässä ja kas kas tärppi tuli heti ja samantien irti..kohta toinen ja irti taas. kolmas kerta toden sanoo... sidoin siiman räsäsen 5cm ja vaihtoin kamasanin kemiallisesti teroitetun huippu koukun... sitten jalkojen juuressa tärähti noin kolmen kilon taimen ja eka syöksy ja irti, noh päätin, että en ota enää ikinä ko. vapaa kalle mukaan, kyllä sitä ihminen osaa ostaa paskan vavan :cry:

KalaKaapo

• View Profile
    • Email
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #24 on: July 25, 2004, 12:09:48 »
Quote from: -escorvet-
se sattui eilen, ostin uuden vavan shimano alivio 180cm, 0.25mm monofiliä. noh kävin iissä heittelemässä ja kas kas tärppi tuli heti ja samantien irti..kohta toinen ja irti taas. kolmas kerta toden sanoo... sidoin siiman räsäsen 5cm ja vaihtoin kamasanin kemiallisesti teroitetun huippu koukun... sitten jalkojen juuressa tärähti noin kolmen kilon taimen ja eka syöksy ja irti, noh päätin, että en ota enää ikinä ko. vapaa kalle mukaan, kyllä sitä ihminen osaa ostaa paskan vavan :cry:

Vikahan on aina välineissä, vai mitä :roll:
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Arza

• View Profile
    • perza-vaaput
    • Email
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #25 on: July 25, 2004, 19:49:52 »
Turhauttavin kalareissu mulla oli se kun ajettiin autolla n.50km päähän pilkille ja sinä 9 tunnin aikana mitä oltiin pilkillä mulla ei edes nykäissyt... Siinä meni pilkkimis-into vähäksi aikaan :wink:

jaba88

• Guest
Turhauttavin kalareissu?
« Reply #26 on: July 28, 2004, 10:01:14 »
No ainakin kun oltiin kaverin kanssa keväisellä joella juuri jäiden lähdettyä purkamassa heittely kuumetta talven jäljilta,
noh siellä varmaan 2 tuntia heiteltiin ilman tärppiäkään ja kun päätimme lähteä huomasimme että kas,vesi on noussut puolimetriä eikä kumpparit siihen oikeen auta ja sitten etsimme varmaan tunnin janoisena ja vihaisena tietä miten ohittaisimme rämeen joka on veden vallassa ja sitä tietä ei sitten löytynyt/ollut joten ei muuta kun kahlaamaan jäälauttojen seassa munia myöten n.500m...

Ja ei ole toista yhtä paskaa reissua tullut tehtyä. :shock: onneksi.

center>