Kevätahven

Started by Anonymous, March 18, 2004, 19:15:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Mökille olisi tarkotus lähteä ahvenien perään. Sieltä kesällä tuli verkolla n.600g ahvenia sellasesta äkkisyvänteestä melko lähellä rantaa. Sanokaas missä ne ahvenet luuraa talvella järvissä ? Voiko olla, että ovat siirtyneet kauaskin tuosta kesän oleskelupaikasta ?
Millasialla uistimilla ?

Ja oikaskaa jos olen aivan hakoteillä... mormuskathan laitetaan pystypilkistä roikummaan siimalla ? Vai ihan vaan pelkästään.. ? käytetäänkö niissä syöttejä ?

Kuinka ohutta siiman pitäisi vähintään olla mormuskoiden kanssa ?

Anonymous

Kevättä kohden ahvenet siirtyvät lähemmäs rantaa. Mormuska laitetaan pystypilkkiin ohuella siimalla tai jossain malleissa jopa suoraan tai pienellä ketjulla. Mormuska on keväällä tappopeli ihan pelkästäänkin. Mormuskaan voi laittaa mitä tahansa syötiksi, mutta yleisimmin käytetään kärpäsen toukkia tai vastaavia. Itse käytän morrin kanssa korkeintaan 0,16mm siimaa, mutta kaitpa se on vähän makuasia.

Anonymous

Hymmm... no juu eihän ne assut välttämättä samassa mestassa kuin missä kesäisin.. keväällä vikoilla jäillä voit jo varmaankin tavoittaa likimain samoilta paikoilta... riippuen tietenkin siitä että onko suurikin... eli silloin assut kyllä painelevat sydäntalvella syvänteisiin lämpimämpiin vesiin. Nyrkkisääntönä kuitenkin että siellä missä ruoka niin siellä ruokailijat. Eli kun ne pikkukalat tulee jään alla rannemmaksi niin raitapaidat perässä. ja ajaahan se kutuviettikin niitä rannoille ojiin/jokiin nousemaan. Etsivä löytää.

Siima hännästä sen verran että itse käytän etupäässä sitä.. joskus pistän kun pyydän isoa assua niin yhden ison koukun vain pilkin alle.. ja siihen kunnon läjän syöttiä. ei se pikkusinkaan assu sitä sitten väännä pers´reiän perälle. Laitan yleensä sen morrinkin kuitenkin n. 0.20mm - 0.25mm siiman päähän ihan vain sen vuoksi että ei sitten ottas niin luumuun jos jysähtää hauki pilkkiin. toikaan nyt ei aina auta mut on se monesti  pelastanut.

Kisoissa käytin ajoittain siimahäntinä sellasta pystäriä missä on lenkit päissä... tämä antaa sen mahdollisuuden että perhomiehenä laitan silikooni tutin molempiin päihin..  kylläkin siiman niiden lävitse... sitten muutama kiekka varmuuden vuoksi pilkin ympäri ja tutit paikalleen... näin pilkin voi vaihtaa tuttien väliin tosi nopeaa eikä pahemmin haittaa pilkin uintia.. edellyttäen tietenkin että niissäkin on lenkit päissä. samaten välimatkaa morrilta/koukulta pilkkiin voi säädellä syönnin mukaan... en tiedä onko kuinka moni kilpapilkkijä hogannut tätä juttua ;))) *vink vink*

T:  Ex-kisahullu

nenone

Morrisiimana joku 0.10-0.12 mm siima.
Ja nuppineulan päänkokonen morri.

Anonymous

Jos sidon morrin pystypilkkiin kiinni .2mm siimalla niin haittaako se jotenkin uintia ? Olisiko parempi että sen sitoo pystypilkkiin ohuemmalla siimalla mutta muu siima on .2mm

Sanokaas jotain hyviä mormuskoja ahvenelle ? Tulee sameeseen pikkujärveen.

Kaira80

se morri kannattaa sitoa hieman ohuemmalla kuin 0.2
itse tapaan laittaa 0.1-0.12   onpa tuo morri ollut joskus 0.08:llakin
Riippuu tietenkin morrin painosta. Kyllä ahven on ollut aina hanakas ottamaan kirkkaan punaiseen tai melkein oranssiin.
Itse käytän sellaista kirkkaan punaista jossa keltainen raita kiertää ympäri morrin. Kultaväriäkin kannattaa kokeilla!
Se on moro!